Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
mercedes-benz-e-350-front

Mercedes-Benz E 350

1 / 3
mercedes-benz-e-350-front
mercedes-benz-e-350-back
mercedes-benz-e-350-cabriolet

Sterke punten

  • Leidinggevend comfort
  • Goede bouwkwaliteit
  • Ook als plug-in hybrid

Zwakke punten

  • Stevig prijskaartje
  • Hoog verbruik
  • Complexe technologie

Mercedes-Benz E 350 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Mercedes-Benz E 350, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Mercedes-Benz E 350: de E-Klasse als 350, 350d en 350e

Zegt iemand Mercedes-Benz, dan is de kans groot dat je een E-Klasse voor ogen hebt. Het model bewijst zich al jaren als maatstaf voor zijn segment, dat niet toevallig de naam ‘E-segment’ draagt. Lees meer

Interesse in een Mercedes-Benz E 350

Mercedes-Benz E 350 occasions
Mercedes-Benz E 350 dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Belangrijke gegevens

Motoren

De eerste twee generaties van de E-Klasse (W124 en W210) kenden geen 350-versies. Toendertijd waren de grootste zescilinders in het reguliere gamma de E 300 of de E 320, en daarboven kwamen de achtcilinders te staan. De eerste E 350 dook dus op in generatie drie van de E-Klasse, de W211. Zoals de naamgeving doet vermoeden ging het daarbij om een nieuwe 3.5-liter V6-benzinemotor, goed voor 272 pk. Dat vermogen ging standaard naar de achterwielen, maar er was meteen ook een vierwielaangedreven variant onder de noemer E 350 4MATIC.

Datzelfde blok maakte in 2009 ook de overstap naar de vierde generatie van de E-Klasse, de W212. Daar kreeg de E 350 echter al snel gezelschap van een E 350 CGI, die het dankzij directe inspuiting tot 292 pk en later zelfs 306 pk schopte. Ook hier was er de keuze uit achterwielaandrijving of vierwielaandrijving. Voor het eerst verschenen er in die generatie ook 350-versies op diesel, al ging het daarbij niet om 3.5- maar wel om 3.0-liter zescilinderblokken. Als E 350 BlueEfficiency produceerden die aanvankelijk 231 pk en vanaf 2010 265 pk, terwijl de E 350 BlueTEC een AdBlue-systeem toevoegde om de uitstoot te drukken. Daardoor hield die het aanvankelijk op 211 pk, wat later steeg tot 258 pk.

In die laatste vorm verscheen de E 350d ook weer in de vijfde generatie van de E-Klasse, de W213. Het blok hield het echter maar twee jaar vol en werd in 2018 vervangen door een modernere variant met dubbele turbo. Die bracht 286 pk naar de achterwielen, want vierwielaandrijving was niet meer verkrijgbaar. In 2020 liet Mercedes de E 350d vallen, en hetzelfde gebeurde met de E 350 op benzine. Dit was eveneens geen 3.5-literblok meer, maar een sterkere variant van het 2.0-literblok uit de E 200 die het met mildhybride ondersteuning tot 299 pk schopte.

Daarnaast verscheen de E 350-naam in de vijfde generatie voor het eerst op een hybride, de E 350e. Het ging daarbij om een plug-in hybride op basis van diezelfde 2.0-liter benzinemotor, die aangevuld werd met een elektromotor in de transmissie en een compacte accu van 6,2 kWh. Het rijbereik was amper 30 kilometer, en in 2018 werd deze E 350e vervangen door de E 300e met een groter rijbereik en meer vermogen.

Prijzen

De Mercedes E 350 is niet meer nieuw verkrijgbaar, dus indien je er eentje wil ben je aangewezen op de occasionmarkt. Daar vraagt men nog best hoge prijzen voor een E 350 van de recentste W213-generatie, aangezien het daar steeds om krachtige motoren gaat. Reken dus op 37.000 tot zelfs ruim 47.000 euro voor een degelijk exemplaar op benzine, of iets meer dan 30.000 euro voor een exemplaar met dieselmotor. De plug-in hybrides zijn doorgaans nog iets hoger geprijsd dan de benzineversies.

Verder vind je ook heel wat exemplaren terug van de oudere generaties van de E-Klasse. De 350-naam verscheen als eerste in de derde generatie, en daar betaal je al gemakkelijk 9.000 euro voor een goed onderhouden exemplaar op benzine. De daaropvolgende generatie, de W212, kende daarnaast dieselvarianten, en die starten rond de 10.000 euro. Een E 350 op benzine kost je daar echter al snel 15.000 euro, en na de facelift zelfs ruim 25.000 euro.

mercedes-benz-e-350-interior

mercedes-benz-e-350-seats

Alternatieven

Wanneer iemand een Mercedes-Benz E-Klasse overweegt, dan zijn de andere E-segmenters van de Duitse Drie waarschijnlijk ook goede opties. Zo is de Audi A6 een auto met een gelijkwaardige uitstraling, maar is vooral de BMW 5 Serie een grote concurrent aangezien die eveneens over achterwielaandrijving beschikt.

FAQ

Is de Mercedes E 350e een goede plug in hybrid?
De E 350e was één van Mercedes’ eerste pogingen in het segment van de plug-in hybrides. Daardoor is de accu eigenlijk relatief klein, waardoor het elektrische rijbereik beperkt is. De latere plug-in hybrids, de E 300e en E 300de, zijn wel competenter wat rijbereik betreft.
Heeft de Mercedes E 350 altijd een 3.5-litermotor?
Aanvankelijk ging het bij de benzinemotoren wel altijd om 3.5-literblokken, maar de eerste E 350 op diesel kreeg in 2009 meteen een 3.0-litermotor. In de recentste generatie van de E-Klasse daalde de motorinhoud ook bij de benzineversies, tot 2.0 liter.

Beoordelingen voor Mercedes-Benz E 350

66 Beoordelingen

4,8

Meer informatie

Meer details