Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
mercedes-benz-e-300-front

Mercedes-Benz E 300

1 / 3
mercedes-benz-e-300-front
mercedes-benz-e-300-side
mercedes-benz-e-300-back

Sterke punten

  • Leidinggevend comfort
  • Zuinige hybrides (vanaf W212)
  • Oersterke zescilinders (tot W212)

Zwakke punten

  • Weinig dynamisch
  • Stevig prijskaartje
  • Complexe technologie

Mercedes-Benz E 300 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Mercedes-Benz E 300, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:€ 77.075,-*
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Mercedes-Benz E 300: De E-Klasse met benzine-, diesel- én hybride-motoren

Zegt iemand Mercedes-Benz, dan is de kans groot dat je een E-Klasse voor ogen hebt. Het model bewijst zich al jaren als maatstaf voor zijn segment, dat niet toevallig de naam ‘E-segment’ draagt. Lees meer

Interesse in een Mercedes-Benz E 300

Mercedes-Benz E 300 occasions
Mercedes-Benz E 300 nieuwe auto's
Mercedes-Benz E 300 dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Belangrijke gegevens

Toen Mercedes zijn W124-reeks officieel omdoopte tot ‘E-Klasse’ in 1992, maakten de drie 300-motorisaties de overstap mee. Het ging daarbij telkens om zes-in-lijn motoren, elk 3.0 liter groot. De E 300 liep op benzine en produceerde met 12 kleppen 188 pk en met 24 kleppen tot 220 pk. De E 300 D beschikte daarentegen over een atmosferische dieselmotor met aanvankelijk 109 en later 136 pk, en de E 300 D Turbo kreeg een turbodieselmotor met tot 147 pk. Alle drie waren ze meteen beschikbaar met achterwiel- of vierwielaandrijving.

Bij de tweede generatie van de E-Klasse, de W210, stonden er even geen 300-versies in het gamma. De benaming keerde wel terug bij generatie drie, de W211, die na de facelift van 2009 een E 300 CDI Bluetec-versie kreeg. Dat was toen één van de zuinigste dieselmotoren ter wereld dankzij zijn innovatieve AdBlue-technologie. Het ging verder in essentie om hetzelfde 3.0-liter dieselblok als dat van de E 280 CDI, hier goed voor 211 pk.

Daarna kwam de E 300-naam in vol ornaat terug op de W212, de vierde generatie van de E-Klasse. Het ging daarbij om een 3.0-liter zescilinder op benzine goed voor 231 pk. Een latere variant produceerde 252 pk en kon gecombineerd worden met vierwielaandrijving. Tussen de diesels vonden we eveneens een 300-versie terug, inmiddels standaard voorzien van een AdBlue-systeem. Die produceerde als E 300 CDI BlueEFFICIENCY aanvankelijk 204 pk, en later als E 300 BlueTEC 231 pk. Daarnaast was er een E 300 CDI Bluetec HYBRID, die vanaf 2012 een 2.2-liter viercilinder dieselmotor combineerde met een elektromotor tot een extra zuinige hybride aandrijflijn.

De recentste E-Klasse-generatie, de W213, gooide zijn 300-motorisaties over een andere boeg. Het cijfer stond niet langer garant voor een 3.0-litermotor, maar verwees naar sterkere varianten van dezelfde motoren als de 200-, 220- en 250-versies. In het geval van de E 300 op benzine gaat het om een 2.0-litermotor met 245 pk, die later mildhybride ondersteuning kreeg en sindsdien tot 258 pk haalt. De E 300d op diesel baseert zich eveneens op een 2.0-literblok met 245 pk, dat ook hier na de facelift van 2021 mild hybride hulp kreeg en dan 265 pk produceerde.

Onder de noemers ‘E 300 e’ en ‘E 300 de’ biedt Mercedes-Benz ook plug-inhybrides aan van de nieuwste generatie E-Klasse, de eerste met een benzinemotor en de tweede op diesel. In beide gevallen maken ze gebruik van een 2.0-litermotor, die in combinatie met een elektromotor respectievelijk 320 pk of 306 pk produceert. Beide versies krijgen een accu van 13,5 kWh, waarmee ze zo’n 50 kilometer elektrisch kunnen rijden.

Prijzen

De Mercedes-Benz E 300 e en E 300 de zijn nog steeds nieuw verkrijgbaar in de recentste W213-generatie. Ook een E 300 en E 300 d kun je nog krijgen, al vind je die motoren op het moment van alleen nog in de Coupé en Cabriolet. Daarvoor betaal je minstens 83.500 euro. Bij de stationwagon en de sedan vind je tegenwoordig dus alleen nog de E 300 e en E 300 de plug-in hybrid versies. Daar betaal je minstens 69.500 euro voor een sedan op benzine.

Op de occasionmarkt vind je heel wat exemplaren terug van de oudere generaties van de E 300. De oudste is daarin echter niet de goedkoopste, want die W124 heeft zich inmiddels tot de status van klassieker verheven. Je betaalt gemakkelijk 10.000 euro voor een goed onderhouden exemplaar. Generatie drie schommelt daarentegen rond de 7.000 euro voor een E 300 op diesel. Generatie vier begint bij zo’n 10.000 euro, al zijn dat dan nog steeds dieselwagens met hoge kilometerstanden. Zoek je een occasionexemplaar van de E 300 van de huidige generatie, dan mag je rekenen op minstens 30.000 euro voor een model op diesel en zelfs gemakkelijk 40.000 euro voor een E 300 op benzine. De plug-in hybrides zijn de duurste, want een gebruikte E 300 e of E 300 de kost gemakkelijk 50.000 euro.

mercedes-benz-e-300-interior

mercedes-benz-e-300-seats

Alternatieven

Wanneer iemand een Mercedes-Benz E-Klasse overweegt, dan zijn de andere E-segmenters van de Duitse Drie waarschijnlijk ook goede opties. Zo is de Audi A6 een auto met een gelijkwaardige uitstraling, maar is vooral de BMW 5 Serie een grote concurrent aangezien die eveneens over achterwielaandrijving beschikt. In het gamma van de A6 zijn de 45 TFSI en 45 TDI de grote concurrenten van de E 300, terwijl dat bij BMW de 540i en 540d zijn. Ook de A6 en de 5 Serie zijn er als plug-in hybrid.

FAQ

Is de Mercedes E 300 zuinig?
De E 300-motorisatie was bij de E-Klasse vaak de proeftuin voor zuinige technologie. Zo was de E 300 Bluetec in 2009 hun eerste dieselmotor met AdBlue-inspuiting om fijnstof te beperken, werd de E 300 Hybrid in 2012 de eerste dieselhybride van Mercedes-Benz en staan er onder de namen E 300 e en E 300 de momenteel twee plug-in hybrids in het gamma.
Heeft de Mercedes E 300 altijd een 3.0-litermotor?
Nee, bij de overgang naar de nieuwste generatie monteerde Mercedes een 2.0-litermotor in de E 300 en de E 300d. Voor die tijd ging het wel telkens om 3.0-litermotoren, met uitzondering van de hybride versie van de E 300 in 2012.

Beoordelingen voor Mercedes-Benz CDI DPF BlueEFFICIENCY 7G-TRONIC Avantgarde

27 Beoordelingen

4,7

Meer informatie

Meer details