Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
mercedes-benz-clk-klasse-l-01.jpg

Mercedes Benz CLK Cabrio

1 / 3
mercedes-benz-clk-klasse-l-01.jpg
Mercedes-Benz-CLK_Cabriolet.jpeg
Mercedes-Benz-CLK_Cabriolet-2004-1280-06.jpg

Sterke punten

  • Vormgeving, vooral met open kap
  • Verfijnd weggedrag
  • Ruime keus uit motoren

Zwakke punten

  • Beperkte zitruimte achterin
  • Onderhoud kan in de papieren lopen
  • Imago niet ieders cup-of tea

Mercedes-Benz CLK (alle) : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Mercedes-Benz CLK (alle), inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Mercedes-Benz CLK cabrio: stijlvol rijden met de wind in je haar

De Mercedes-Benz CLK cabrio staat op het platform van de C-klasse sedan. De CLK cabrio – met stoffen kap – lijkt met zijn dubbele ronde koplampen echter vooral op de grotere E-klasse. De eerste generatie van de CLK cabrio verschijnt in 1998, de tweede in 2003 en die blijft tot in 2010 in productie. Lees meer

Interesse in een Mercedes Benz CLK Cabrio

Mercedes Benz CLK Cabrio occasions
Mercedes Benz CLK Cabrio dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Goede redenen

  • Stijl is een kwestie van smaak, maar de Mercedes-Benz CLK is een stijlvolle cabriolet
  • Je kunt er met vier personen in en dat kun je niet van veel cabrio’s zeggen
  • Keuze uit talrijke motorvarianten, zélfs diesels
  • Mooie auto als hij bij het imago past dat jij wilt uitstralen

Technische gegevens

Motorisatie

De eerste generatie van de Mercedes-Benz CLK-cabrio (W208) is er uitsluitend met benzinemotoren van 2,0- tot 5,5-liter cilinderinhoud. De basisversie is de 1.998 cm3 viercilinder met 100 kW (136 pk), de topversie is vanaf 1999 de 55 AMG, met een 5,4-liter V8 met 270 kW (367 pk) vermogen. Daartussenin zitten de volgende motorvarianten:

  • 200 Kompressor: 2,0-liter met een compressor en 120 kW (163 pk)
  • 230 Kompressor: 2,3-liter met een compressor en 142 kW (193 pk)
  • 320: 3,2-liter V6 met 165 kW (224 pk)
  • 430, 4,3-liter V8 met 205 kW (279 pk)

In de tweede generatie van de Mercedes-Benz CLK cabrio (A209) ontbreken de compressorloze 200, de 230 en de 430, maar daarvoor in de plaats zijn er nieuwe benzine- en zelfs dieselversies. De nieuwe motorvarianten zijn:

  • 280: 3,0-liter V6 met 170 kW (231 pk)
  • 350: 3,5-liter V6 met 200 kW (272 pk)
  • 500: 5,0-liter V8 met 225 kW (306 pk)
  • 63 AMG: 6,2-liter V8 met 354 kW (481 pk)
  • 320 CDI: 3,0-liter V6 diesel met 165 kW (224 pk)

Er zijn 5-, 6- en 7-versnellingsbakken, handmatig te bedienen en (sequentiële) automaten.

Afmetingen

Beide generaties van de Mercedes-Benz CLK lijken sterk op elkaar, maar zijn echt verschillend. De tweede generatie (A209) is bijvoorbeeld iets groter dan de eerste (W208): hij is zeven centimeter langer en ook enkele centimeters hoger en breder dan zijn voorganger. Daardoor is de beenruimte voor de achterpassagiers 44 millimeter groter dan die in zijn voorganger en biedt de tweede generatie van de CLK ook meer bagageruimte dan de eerste. Mercedes-Benz claimde destijds dat de 390 liter grote bagageruimte van de A209 de grootste was in de klasse van de vierpersoons cabriolets.

De belangrijkste specificaties op een rij

MERCEDES-BENZ CLK CABRIO W208 (A209)
Marktintroductie 1998 (2003)
Lengte x breedte x hoogte 4,57 X 1,72 x 1,38 m (4,64 x 1,74 x 1,41 m)
Wielbasis 2,69 m (2,72 m)
Inhoud bagageruimte 237 l (390 l)
Ledig gewicht 1.475-1.775 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.980-2.260 kg
Cilinderinhoud 1.998-6.208 cm3
Vermogen 100-354 kW (136-481 pk)
Koppel 190-630 Nm
Topsnelheid 204-250 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 4,7-12,2 sec
Tankinhoud 62 l
Verbruik 7,5-14,4 l/100 km
CO₂-uitstoot 199-344 g/km

Varianten

De Mercedes-Benz CLK is er dus in twee generaties en biedt keuze uit talrijke motorvarianten. Daarbij is de CLK er niet alleen als cabriolet, maar ook als coupé. De eerste jaren waren de uitvoeringen beperkt tot Sport (met keuze uit handmatige bediende en automatische transmissie) en Elegance met uitsluitend automatische transmissie. De namen zeggen het al: de ene versie was meer op sportiviteit gericht, de andere meer op stijl en luxe – maar het zijn vooral stylingdetails. Vanaf 1999 komt de Avantgarde in de plaats van de Sport, en ook met keuze uit handmatig te bedienen en automatische transmissies. Vanaf 2005 zijn ook de diesels geleverd met ofwel een handbak of een automaat. De sterkste benzinemotorvarianten (vanaf de CLK 320) zijn sowieso altijd uitgerust met een automatische transmissie. Dat blijft zo tot het einde van de productieperiode.

Prijzen

De voordeligste versie van de CLK cabriolet kost in 1998 omgerekend al ruim 52.000 euro, bijna 12.000 euro meer dan de vergelijkbare coupéuitvoering. Dat prijsverschil neemt in de loop der jaren een klein beetje af: uiteindelijk kost de CLK cabriolet tussen de ruim 60.000 en bijna 160.000 euro… De coupé staat dan voor ruim 53.000 tot bijna 150.000 euro in de prijslijsten.

Het aanbod occasions van de Mercedes-Benz CLK cabriolet is maar beperkt. Reken op prijzen vanaf 8.000-10.000 euro voor versies met vier- of zescilinder benzinemotor. Exemplaren met AMG-pakket hebben een vraagprijs die een paar duizend euro hoger is, voor een echte AMG 55 van twintig jaar oud betaal je meer dan 20.000 euro. De keuze uit occasions van CLK coupés is vele malen groter en de prijzen daarvan lopen zeer uiteen.

Design

Buitenkant

De eerste generatie van de Mercedes-Benz CLK is gebaseerd op het platform van de C-klasse. Maar uiterlijk heeft de CLK – zowel de coupé als de cabriolet – veel meer weg van de grotere E-klasse. Dat komt vooral door het front met de dubbele ronde koplampen. Maar ook de achterzijde doet sterk denken aan de grotere middenklasser van Mercedes-Benz. De cabriolet is voorzien van een stoffen kap en is dus een klassieke vierpersoonscabriolet. Door de oplopende taillelijn oogt de achterkant van opzij gezien wat hoog.

De tweede generatie oogt wat gestroomlijnder dan de eerste. De grille is duidelijk lager en breder, de koplampen lopen meer in elkaar over en de achterlichtunits zijn meer afgerond, maar verder lijken beide generatie veel op elkaar.

Binnenkant

De CLK is in beide generaties een vierpersoonscabriolet. Doordat de tweede generatie een iets langere wielbasisheeft, hebben de achterpassagiers meer beenruimte en kunnen ze hun zitplaatsen achterin iets gemakkelijker bereiken. Het interieur is typisch Mercedes-Benz van die periode en het comfort is natuurlijk in orde – al zitten de achterpassagiers behoorlijk krap en natuurlijk veel meer in de wind dan de bestuurder en de voorpassagier.

Veiligheid

De Mercedes CLK is niet door Euro NCAP getest, de C-klasse waarop hij is gebaseerd wél. Die scoorde niet heel sterk op het gebied van frontale en zijdelingse aanrijdingen, maar de C en de CLK zijn niet dezelfde auto’s. De CLK is in elk geval standaard uitgerust met ABS, remassistentie en remkrachtverdeling, airbags voor bestuurder en voorpassagier en zijairbags voorin.

Alternatieven

De CLK is een van de weinige vierpersoonscabriolets. Hoewel Mercedes-Benz zijn best heeft gedaan om de CLK een versie van de E-klasse te laten lijken, zijn de voornaamste alternatieve modellen vooral de Audi A4 Cabriolet en de BMW 3-serie Cabrio, maar ook de Audi 5 Cabriolet en de BMW 4-serie Cabrio, al is die laatste een stuk nieuwer. Je kunt ook denken aan de Volvo C70 van de eerste generatie.

FAQ

Is de Mercedes-Benz CLK betrouwbaar?
De CLK is geen jonge auto meer. Het is dus belangrijk dat de onderhoudshistorie bekend is. Als de vorige eigenaren goed voor de auto hebben gezorgd, kan de CLK redelijk betrouwbaar zijn. De versie van na 2003 is niet alleen jonger, maar ook wel beter.
Kent de CLK motorproblemen?
Mmmja. De bougies komen weleens los en dat moet je in de gaten houden. Diesels hebben soms last van lekkage van de afdichtingen van de brandstofinspuiting. Je moet de motor sowieso goed inspecteren op eventuele koelvloeistof- en olielekkages, maar dat geldt voor nagenoeg elke oude auto.
Heeft een oude auto als de CLK ook elektrische problemen?
De dynamo zorgt wel eens voor problemen en soms geven schakelaars in het interieur voortijdig de geest. En door de leeftijd van de auto moet je ook rekening houden met storingen bij de elektrisch bedienbare stoelen en kap.

Meer informatie

Meer details