- Homepage
- Auto
- Mercedes-Benz
- Mercedes-Benz C-Klasse
- Mercedes-Benz C 270



Sterke punten
- Soepele dieselmotor met veel koppel
- Comfortabel rijgedrag
- Degelijke bouwkwaliteit
Zwakke punten
- Beperkte ruimte achterin
- Hoge onderhoudskosten
- Diesel = veel wegenbelasting
Mercedes-Benz C 270 : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Mercedes-Benz C 270, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Mercedes-Benz C 270
Alle artikelen

Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt

Mercedes-AMG EQE 43 4Matic review: ook de elektrische toekomst van AMG is bloedstollend

Mercedes EQE: actieradius gemeten bij 100 km/h en 130 km/h

Mercedes EQS: actieradius gemeten bij 100 km/h en 130 km/h

Deze elektrische auto's hebben het grootste bereik

Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
Mercedes-Benz C 270: in het kort
Een Mercedes-Benz C 270 koop je niet om op te vallen. Je koopt hem om een comfortabele, sterke en degelijke metgezel te hebben. Deze dieselversie van de Mercedes -Benz C-Klasse heeft jarenlang dienstgedaan als zakenauto, familiewagen en zelfs als youngtimer voor liefhebbers van Duitse degelijkheid. Wat maakt ‘m aantrekkelijk? En waar moet je juist op letten?
Weet in ieder geval dat de Mercedes-Benz C 270 CDI altijd een diesel is en werd geleverd in de W203-generatie van de Mercedes-Benz C-Klasse, in de jaren 2000 tot 2007. Deze versie kreeg de zescilindermotor niet, maar een bijzondere vijfcilinder met 170 pk en een stevig koppel van 400 Nm. Je vond ‘m in drie koetswerkvarianten: in de sedan, stationwagen (Combi) en sportcoupé met zijn opvallende schuine achterkant. De C 270 was een diesel voor mensen die wél comfort wilden, maar niet meteen naar de zes-in-lijn van de C 320 wilden grijpen. Een auto voor de lange adem, die met gemak 400.000 kilometer haalt – als je hem goed verzorgt.
Goede redenen
Sterke motor die moeiteloos hoge km-standen aankan
Comfortabele stoelen en een rustgevend weggedrag
Solide bouwkwaliteit, ook bij hogere leeftijden
Youngtimer-voordeel voor ondernemers: bijtellingsvriendelijk
Verkrijgbaar als stationwagen, dus ook praktisch voor vakanties
Technische gegevens
Motorisatie
De CDI-motor van de Mercedes-Benz C 270 leverde vanaf zijn introductie in het jaar 2000 een vermogen van 125 kW (170 pk) en een maximumkoppel van 370 Nm. Vanaf 2003, nadat de Daimler-ingenieurs de motor licht gemodificeerd hadden, steeg het koppel van de modellen naar 400 Nm. De Mercedes-Benz C 270 CDI behoorde in zijn voertuigklasse met deze waarde tot de meest dynamische modellen op de markt. Een verdere vernieuwing in 2003 was dat de C 270 voortaan ook met een roetfilter verkrijgbaar was. Hiermee voldeden de motoren vanaf dit jaar aan de Euro4-emissienorm.
De belangrijkste vernieuwingen bij deze update werden in het interieur aangebracht met het gewijzigde dashboard. De instrumenten op het dashboard kregen vanaf nu witte achtergrondverlichting. Qua uiterlijk werd vooral de voorkant van de Mercedes-Benz C 270 gewijzigd. De nieuwe modellen waren te herkennen aan een radiatorrooster met nog maar drie lamellen in plaats van vier en aan de koplampen en knipperlichten van helder glas.
Deze konden voorheen alleen als speciale uitrusting besteld worden, maar hoorden nu tot de standaarduitrusting. Het weggedrag, vooral bij het nemen van bochten, werd verbeterd door de geoptimaliseerde ingebouwde achterasstabilisator. In 2005 werd de productie van de Mercedes-Benz C 270 CDI beëindigd. Als opvolger werd in de derde generatie van de C-klasse vanaf 2008 de Mercedes-Benz C 250 in de middenklasse collectie van Daimler opgenomen.
Afmetingen
De Mercedes-Benz C 270 is als sedan ongeveer 4,52 meter lang, 1,72 meter breed en 1,42 meter hoog. De wielbasis meet 2,71 meter, wat zorgt voor een stabiele rijervaring. De stationwagen, ook wel bekend als C-Klasse Combi of Estate, is iets langer, met een kofferruimte van tussen de 470 en 1.384 liter. De driedeurs coupé is juist wat compacter en sportiever vormgegeven.
De belangrijkste specificaties op een rij:
Mercedes-Benz C 270 CDI | |
---|---|
Marktintroductie | 2000 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,52 x 1,72 x 1,42 m |
Wielbasis | 2,71 m |
Inhoud bagageruimte | 470 - 1.384 l |
Ledig gewicht | 1.520 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 2.080 kg |
Vermogen | 125 kW (170 pk) |
Koppel | 400 Nm |
Topsnelheid | 225 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 9,1 sec |
Verbruik | 7,1 l/100 km |
Varianten
De Mercedes-Benz C 270 CDI werd nieuw geleverd met keuze uit diverse uitvoeringen:
Classic: de sobere, zakelijke variant
Elegance: luxueuzer afgewerkt, met houtaccenten
Avantgarde: sportiever ogend, met verchroomde lijsten en bredere velgen
De standaarduitrusting verschilde per uitvoering, maar airconditioning, elektrisch bedienbare ramen en centrale deurvergrendeling waren bijna altijd aanwezig. Sommige modellen kregen lederen bekleding, ingebouwde navigatie of zelfs een schuifdak als extra.
Prijzen
De prijzen op de tweedehandsmarkt liggen tussen de 2.000 tot 5.000 euro, afhankelijk van de kilometerstand, onderhoudshistorie en staat van de auto. Exemplaren met minder dan 200.000 kilometer en een aantoonbare historie zijn schaars, maar nog wel te vinden.
Design
Buitenkant
Het design van de generatie W203 van de C-Klasse is ietswat ingetogen, maar direct herkenbaar als Mercedes-Benz. De brede grille, scherpe koplampen en lage, vloeiende lijn geven de auto een zakelijke uitstraling. De Avantgarde-uitvoeringen ogen sportiever, vooral met grotere wielen en een verlaagd sportonderstel. De stationwagen biedt extra ruimte zonder in te boeten op stijl, terwijl de Sportcoupé eruitziet alsof hij zijn nette das thuisgelaten heeft.
Binnenkant
Binnenin draait het vooral om rust, overzicht en comfort. De materialen voelen stevig aan. De stoelen bieden veel steun, zeker op lange ritten. Het dashboard heeft grote knoppen en duidelijke tellers. De Elegance-uitvoering heeft houten inleg, terwijl de Avantgarde kiest voor aluminium. Het is allemaal wat zakelijk, maar goed doordacht. En ja, de boordcomputer is nog old-school met oranje displays.
Veiligheid
De Mercedes-Benz C 270 CDI was zijn tijd ver vooruit op het gebied van veiligheid. Denk aan ABS, ESP, front- en zij-airbags, en zelfs gordijnairbags. Ook had hij remassistentie en een stevige carrosserie met kreukelzones. Bij de botsproeven van Euro NCAP kreeg de W203 vier sterren toebedeeld. Tegenwoordig zijn de veiligheidssystemen natuurlijk geavanceerder, maar voor zijn tijd was de C 270 een veilige keuze.
Alternatieven
Wie een alternatief zoekt, komt al snel uit bij modellen als de BMW 320d, die sportiever stuurt maar iets minder comfortabel is. Ook de Audi A4 (2.5 TDI) is een concurrent, met een zescilinder dieselmotor en een meer verfijnde binnenkant. De Volvo S60 (D5) heeft net als de Mercedes een vijfcilinder diesel, maar dan met Scandinavisch design en zachte stoelen. Tot slot is er de Alfa Romeo 156 (JTD), een buitenbeentje met flair, maar met een minder solide reputatie. Allemaal hebben ze hun eigen karakter, maar geen voelt zo kalm en onverstoorbaar als de Mercedes-Benz C 270 CDI.