- Homepage
- Auto
- Mercedes-Benz
- Mercedes 600
Sterke punten
- Onvergelijkbaar ontwerp
- Innovatieve, krachtige motor
- Exclusieve rijervaring
Zwakke punten
- Hoog verbruik
- Onderhoudskosten
- Duur en zeldzaam
Mercedes-Benz 600 : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Mercedes-Benz 600, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Mercedes 600
-
Mercedes-Benz 600 600 SL
€ 42.500,-- 116.279 km
- 07/1994
- 290 kW (394 PK)
- Gebruikt
- 1 vorige eigenaar
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-1601 MC ENKHUIZEN -
Mercedes-Benz 600 6.3
€ 149.500,-- 72.880 km
- 02/1970
- 184 kW (250 PK)
- Oldtimer
- 2 vorige eigenaren
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-1718 MN HOOGWOUD
Interesse in een Mercedes 600
Alle artikelen
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Mercedes-AMG EQE 43 4Matic review: ook de elektrische toekomst van AMG is bloedstollend
Mercedes EQE: actieradius gemeten bij 100 km/h en 130 km/h
Mercedes EQS: actieradius gemeten bij 100 km/h en 130 km/h
Deze elektrische auto's hebben het grootste bereik
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Begeerd onder oldtimerfans
- Voor klassieke chauffeursdiensten
- Prestige-object voor liefhebbers van nostalgie
Gegevens
Motor
Verantwoordelijk voor de uitstekende rijprestaties van de Mercedes 600 was hoofdingenieur Fritz Nallinger, die een leidende rol speelde bij de technische ontwikkeling. Bijgevolg werden kosten noch moeite gespaard voor de motor. Een achtcilindermotor met brandstofinspuiting (M100) met een cilinderinhoud van 6,3 liter brengt 184 kW (250 pk) over op de achterwielen. Vermogensreserves die doen denken aan Amerikaanse muscle cars zijn beschikbaar in de vorm van 500 Newtonmeter bij 2.800 toeren.
Het chassis met innovatieve luchtvering en moderne automatische aandrijving temt de krachtige benzinemotor en zorgt voor een stabiele wegligging. Toch haalt de luxesedan een topsnelheid van 205 km/u - destijds de snelste auto ter wereld. Het voertuig accelereert van 0 tot 100 km/u in ongeveer tien seconden. Met een gewicht van 2,5 ton verbruikt hij een indrukwekkende 25 liter per 100 kilometer.
Afmetingen
De Mercedes 600 rolde van de productielijn in drie verschillende carrosserievarianten, elk met verschillende afmetingen. Terwijl de vierdeurs saloon ongeveer 2,0 meter breed en 5,54 meter lang is, zijn de Pullman saloon en Landaulet 6,24 meter lang. Deze laatste werden aangeboden als vier- of zesdeurs-modellen. De korte wielbasis is 3,2 meter en de lange 3,9 meter. De binnenruimte is navenant royaal, hoewel in de Pullman saloons de hoofd- en beenruimte vooral achterin merkbaar is.
In de standaarduitvoering van de sedan zijn er zitplaatsen voor vier personen. Tegen de rijrichting in (vis-à-vis) geplaatste stoelen verhogen het mogelijke aantal passagiers tot zeven of acht.
Met een bruto voertuiggewicht tot 3,4 ton weegt de Mercedes 600 evenveel als een vrachtwagen. De bergruimte in de luxe salon is echter aanzienlijk kleiner. Er past slechts 580 liter in de kofferbak.
De volgende gegevens hebben betrekking op de Mercedes 600 Landaulet:
Bouwjaar | 1964 – 1981 |
---|---|
Lengte, breedte, hoogte | 6,24 m / 2,0 m / 1,5 m |
Wielbasis | 3,9 m |
Inhoud bagageruimte | 580 l |
Ledig gewicht | 2.630 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 3.280 kg |
Cilinderinhoud | 6.332 cm³ |
Koppel | 500 Nm |
Topsnelheid | 205 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 12,0 s |
Tankinhoud | 112 l |
Verbruik | 17,8 l |
CO²-uitstoot | n.b. |
Varianten
De Mercedes 600 werd geproduceerd tussen 1964 en 1981. De beschikbare carrosserietypen zijn Saloon, Pullman Saloon en Landaulet. Aangezien voor bijna elke auto speciale wensen werden uitgevoerd, zijn er nauwelijks basisvarianten van het model op de markt te vinden. Bijzonderheden variëren van een tweepersoonsbed achterin tot een scheerapparaat in de middenconsole.
Twee sensationele speciale modellen zijn de Pauswagen voor Paulus IV en een Landaulet met korte wielbasis voor graaf Berckheim. De eerste bevindt zich nu in het Mercedes Museum. Een particuliere zeldzaamheid is de tweedeurscoupé, waarvan slechts één prototype bestaat.
Tussen 2007 en 2014 heeft een Mercedes-fan een Pullman saloon uit 1975 laten voorzien van moderne technologie zoals een navigatiesysteem en een camera. De prijs van dit unieke stuk ligt echter ver boven het miljoen.
Prijs
De grote Mercedes eiste ook een grote prijs. Voor een nieuw model begon de prijs van de 600 omgerekend naar euro's begon bij ongeveer 120.000 euro. Aangezien geld voor de meeste klanten geen probleem was, stegen de kosten zeer sterk door een grote verscheidenheid aan speciale verzoeken. Met de 600 creëerde Mercedes niet alleen de beste auto van zijn tijd, maar ook een van de duurste.
Vandaag de dag zijn occasions niet te vinden voor minder dan 150.000 euro. Meestal ligt de prijs van de gezochte modellen daar ver boven. Bovendien is het belangrijk om bij de aankoopbeslissing rekening te houden met de relatief frequente werkplaatsbezoeken en de dure reserveonderdelen.
Design
Exterieur
De zwart geschilderde Mercedes 600 is representatief voor de Bondsrepubliek Duitsland in de jaren zestig en bepaalde tot in de jaren negentig het beeld van staatsbezoeken. In de Bond-films daarentegen diende de zwarte Mercedes als stijlmiddel om de antagonisten macht en invloed toe te schrijven.
Als je de auto van voren bekijkt, laat het technische hoogstandje zich van zijn beste kant zien. Verticale koplampen flankeren het zelfverzekerde, met chroom versierde radiatorrooster met de ster van Mercedes. De motorkap is lang en buigt naar het radiatorrooster en de koplampen, zodat hij enigszins doet denken aan het front van de Mercedes 770. Krachtige bumpers beschermen de carrosserie.
Vervolgens gaat de aandacht uit naar de brede rechthoekige voorruit, die eveneens met chroom is omrand. Aan de zijkanten lopen het dak en de B-stijl recht en haaks, alsof ze met een liniaal zijn getekend. Verchroomde sierlijsten sieren de wielkasten en deuren en lopen over in de achterbumpers. De notchback loopt ongeveer even steil af als de voorruit. Vergeleken met de motorkap is de achterkant iets spitser. Smalle achterlichten en twee uitlaatpijpen maken de auto af.
Interieur
Maximaal comfort werd onder meer bereikt door het baanbrekende hoog-hydraulische systeem. In plaats van elektronica brengt een krachtig hydraulisch systeem op de achtergrond de ramen omhoog. Hij is stiller, sneller en kan gemakkelijker in het voertuig worden geïntegreerd. Onder andere de middenscheiding, het schuifdak en de stoelen kunnen ook met druk worden versteld. De achterklep en de deuren sluiten automatisch met één druk op de knop. Bovendien was zowat elk speciaal verzoek mogelijk in de Mercedes 600: bar, TV en zelfs een comfortabel tweepersoonsbed.
De staatsauto overtuigt met bouwkwaliteit en hoogwaardige materialen, maar gaat er niet prat op. De ontwerpers kozen bijvoorbeeld stof in plaats van leer voor de stoelen; hout in plaats van edele metalen.
Het beroep van de Mercedes 600 als staatsvoertuig is alomtegenwoordig. Er zijn tot drie telefoonontvangers vooraan en achteraan. De bestuurder bevindt zich voor een nauwkeurig afgestelde cockpit. Er is ook een dun stuurwiel en hendels en schakelaars die nog steeds indruk maken door hun onvergelijkbare gevoel.
Veiligheid
Last but not least draagt het chassis met vering en instelbare schokdempers bij tot het hoogste veiligheidsniveau. Samen met de gevoelige stuurbekrachtiging en de rembekrachtiging maken zij een controleerbare besturing in de bochten mogelijk.
Verder beschermen alleen een driepuntsgordel en hoofdsteunen de inzittenden tijdens remmen en botsingen. Er zijn geen airbags en geen rijhulpsystemen. In ieder geval is het belangrijk om een klassieke auto als de Mercedes 600 met de grootst mogelijke aandacht te besturen.
Alternatieven
Mercedes introduceerde geen directe opvolger van de Mercedes 600. De W 108-serie met de modellen 250 S, 250 SE en 300 SE kwam hooguit visueel in de buurt van de 600. Toch blijven de voorgangers van de S-Klasse qua technologie, veiligheid en comfort ver achter bij de "grote Mercedessen".
De Britten vertrouwen op de Rolls-Royce Phantom in plaats van de 600. Hij is iets langer, maar verkrijgbaar in dezelfde carrosserie. De Engelsman troeft af met luxe en koninklijke uitstraling. Hij biedt echter minder technische innovaties die de 600 onderscheiden. Vanwege het beperkte aantal van 374 stuks is de Rolls-Royce vandaag de dag veel waard.