- Homepage
- Auto
- Mercedes-Benz
- Mercedes 220
Sterke punten
- Sportief en relatief snel
- Genoeg ruimte - zelfs op de achterbank
- Veel rijplezier
Zwakke punten
- Relatief hoog verbruik
- Vaak gebreken
- Soms hangen de deuren
Mercedes-Benz 220 : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Mercedes-Benz 220, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Mercedes 220
-
Mercedes-Benz 220 C-Klasse 220CDI
€ 8.500,-- 370.000 km
- 06/2014
- 125 kW (170 PK)
- Gebruikt
- 1 vorige eigenaar
- Automatisch
- Diesel
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-3356AE Papendrecht -
Mercedes-Benz 220 220 E
€ 5.000,-- 300.000 km
- 11/1992
- 110 kW (150 PK)
- Gebruikt
- 3 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-6641gv Beuningen -
Mercedes-Benz 220 W115 220D 25.000 km karneolrot 95% erstlack
€ 36.500,-- 25.506 km
- 03/1974
- 44 kW (60 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Diesel
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-9231 CK SURHUISTERVEEN -
Mercedes-Benz 220
€ 8.500,-- 272.000 km
- 02/2009
- 125 kW (170 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Diesel
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-1057RH Amsterdam
Interesse in een Mercedes 220
Alle artikelen
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Mercedes-AMG EQE 43 4Matic review: ook de elektrische toekomst van AMG is bloedstollend
Mercedes EQE: actieradius gemeten bij 100 km/h en 130 km/h
Mercedes EQS: actieradius gemeten bij 100 km/h en 130 km/h
Deze elektrische auto's hebben het grootste bereik
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Merkbare technische vooruitgang ten opzichte van de 170.
- Geweldig ontwerp, buiten en binnen.
- Sportief en uitgerust met veel rijplezier.
- Veel ruimte voorin en een gemakkelijke toegang tot de achterbank.
- Dashboard van de hoogste elegantie.
Belangrijke gegevens
Motor
In het geval van de Mercedes-Benz 220 heeft Mercedes afgezien van een variant met dieselmotor, omdat een benzinemotor hogere snelheden en betere acceleratie uit de 220 haalt, die met 1.325 kilogram nogal wat weegt (de coupé en de cabriolets wegen nog meer). Maar de krachtige machine compenseert gemakkelijk de overtollige kilo's.
Mercedes 220
220 Salo | 220 Cabriole | 220 S Cabriole | 220 Coupé | |
---|---|---|---|---|
Verplaatsing in cm³ | 2.195 | 2.195 | 2.195 | 2.195 |
PS | 80 | 80 | 80 | 80 |
Versnelling 0 tot 100 in seconden | 21 | 21 | 21 | 21 |
Snelheid max. in km/h | 140 | 145 | 140 | 150 |
Verbruik in liters per 100 kilometer | 10,9 | 10,9 | 10,9 | 10,9 |
Leeggewicht in kilogrammen | 1.325 | 1.420 | 1.420 | 1.460 |
Terwijl de Mercedes 220 in dezelfde klasse zit als de 170 wat betreft ruimtelijkheid, geeft hij hem een run voor zijn geld wat betreft rijprestaties. De 170 mag dan de sjiekere auto zijn, maar het rijplezier is groter in de 220. Maar liefst 80 pk met een cilinderinhoud van 2,2 liter drijven de varianten van deze serie aan. Dit betekent dat de acceleratie en topsnelheid ook aanzienlijk beter zijn dan bij de 170, die slechts 52 pk onder de motorkap heeft. In principe richt de 220 zich dus op een publiek dat meer rijplezier verlangt dan de 170 kan bieden.
Naast de in de tabel vermelde voertuigen was er een open toerwagen, waarvan echter slechts 41 modellen werden gebouwd, alsmede 47 chassis die als basis dienden voor carrosserieën van stationwagens.
Afmetingen
De Mercedes-Benz 220 is iets langer dan zijn vooroorlogse voorganger, de Mercedes W 153, maar ook iets smaller. De afmetingen zijn 4,51 x 1,69 x 1,61 meter met een wielbasis van 2,85 meter. Vergeleken met zijn binnenlandse rivaal, de Mercedes 170 die in dezelfde periode werd geproduceerd, is de 220 ook slechts vijf centimeter langer - hoewel de wielbasis maar liefst 36 centimeter langer is. Dit verschil komt vooral tot uiting in de grootte van de achterklep, die in de 220 zorgt voor een veel comfortabelere toegang tot de kofferbak.
Varianten
De Mercedes-Benz 220 bezette de niche tussen de 170 uit 1949 en de Mercedes-Benz 300, die ook in 1951 op de markt kwam: hij was sneller dan het oudere model en iets sportiever vormgegeven dan de 300 (in de volksmond de "Adenauer" genoemd). De auto was verkrijgbaar als sedan, cabriolet A, cabriolet B en vanaf 1953 als coupé. Deze is gebaseerd op de Cabrio A en werd gebouwd in een kleine oplage van slechts 85 stuks. Chassis en carrosserie - met licht aangepaste motorkap - komen van de 170.
Onder de motorkap ligt bijna altijd de M 180 - een benzinemotor met 80 pk die de auto in 21 seconden naar 140 km/u accelereert. Terwijl de M 180 (met aanpassingen) bij Mercedes tot 1989 als basismotortype diende, kregen de cabriolets en de coupé in 1954 een sterkere motor met 85 pk.
Prijs
De Mercedes-Benz 220 kwam kort na het einde van de Tweede Wereldoorlog op de markt en kostte een kleine 6.000 euro. Voor die tijd was dat een enorm bedrag en het voertuig was dan ook alleen bedoeld voor financieel sterke klanten. Nog duurder waren de cabriolets en coupés, waarvoor het equivalent van maximaal 10.000 euro moest worden uitgegeven.
Als occasion is de Mercedes-Benz 220 in zijn oorspronkelijke vorm echter weer aanzienlijk duurder. Vooral goed onderhouden voertuigen in originele staat overschrijden al snel de grens van 100.000 euro. De modellen zijn in Nederland echter vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting vanwege hun status als klassieke auto, zolang de geldende beperkingen en regels in acht worden genomen.
Design
Exterieur
Toen de 220 in 1951 op de IAA in Frankfurt werd gepresenteerd, kwam het chassis grotendeels overeen met de Mercedes-Benz 170. De enige zichtbare verandering is - zoals reeds vermeld - de 36 centimeter vergrote wielbasis. Mercedes heeft kleine wijzigingen aangebracht aan de motorkap. Bovendien is de koplamp, die voorheen vrijstaand was, nu geïntegreerd in het voorste deel van de vleugel. Vergeleken met de Mercedes 170 geeft dit de 220 een iets modernere uitstraling. Over het geheel genomen speelt elke klassieker echter altijd in zijn eigen klasse.
Interieur
De afwerking van het interieur is niet alleen royaal naar de maatstaven van die tijd. De lederen stoelen stralen gezelligheid uit en zitten comfortabel. Op het chique dashboard schitteren de met chroom omlijste ronde meters en de stuurwielpook eenvoudige elegantie uit. Het sierlijke handschoenenvak is ook prachtig verwerkt. Alleen het stuurwiel is een beetje groot op dit model.
Veiligheid
Zoals voor alle oldtimers geldt ook voor de Mercedes 220: rustig doorrijden op zondag is prima, hard gaan is nogal riskant. Zelfs modellen met hoofdsteunen en veiligheidsgordels uit deze serie bieden onvoldoende bescherming voor inzittenden bij hogere snelheden. En dit ondanks het feit dat dit voertuig vrij massief is.
Uiteraard speelden veiligheidsaspecten nog geen doorslaggevende rol in het wegverkeer van de jaren vijftig; in die tijd stonden mobiliteit en vaak ook de auto als statussymbool centraal. Mercedes weet echter dat het verhogen van de topsnelheid ook het veiligheidsvraagstuk raakt. Daarom installeerde de fabrikant in de 220 duplex remmen met twee nokken of wielremcilinders op de voorwielen.
Alternatieven
De belangrijkste concurrent van de Mercedes 220 was destijds de VW Kever. Op dat moment was het echter al in een andere prijsklasse en ook afgestemd op een andere doelgroep. Tegenwoordig is het vrij moeilijk om een kever van toen te vinden. De oudste modellen die vandaag beschikbaar zijn, dateren uit de jaren 60 en kosten meer dan 5.000 euro. Maar pas op, veel van de Kevers die op de Nederlandse automarkt als occasion worden aangeboden zijn in slechte staat en moeten na aankoop mogelijk grondig worden gerestaureerd.
Veel goedkoper dan de Mercedes 220 is de Ford Taunus. Zeer goed onderhouden en technisch onberispelijke voertuigen kunnen op de Nederlandse markt voor occasions worden gekocht vanaf ongeveer 40.000 euro. Ook dit model, gebouwd van 1952 tot 1959, was gericht op uitstekend comfort en een aantrekkelijk design.
In de jaren vijftig bouwde Citroën de Citroën Traction in verschillende uitvoeringen. Deze serie heeft een lange geschiedenis, hij werd gebruikt door staatshoofden als representatieve auto, maar kreeg tegelijkertijd de bijnaam "gangsterlimousine". De Traction was niet alleen leverbaar als sedan, maar ook als coupé en cabriolet in diverse uitvoeringen. De prijs van een Citroën uit deze modelserie kan sterk variëren, afhankelijk van het bouwjaar of het jaar van eerste registratie en de algehele staat, hij is te krijgen voor tussen de 20.000 en 75.000 euro.