- Homepage
- Auto
- Mercedes-Benz
- Mercedes-Benz 190
Sterke punten
- Vrij tijdloos design
- Oerdegelijk en duurzaam
- Auto voelt nog steeds niet verouderd
Zwakke punten
- Roestgevoeligheid oudste exemplaren
- Beperkte ruimte achterin
- Niet bijzonder, maar zó degelijk
Mercedes-Benz 190 : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Mercedes-Benz 190, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Mercedes-Benz 190
-
Mercedes-Benz 190 E 1.8
€ 2.750,-- 237.000 km
- 06/1993
- 80 kW (109 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-3841VG Harderwijk -
Mercedes-Benz 190 190 evo 1
€ 21.500,-- 187.000 km
- 03/1992
- 140 kW (190 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-2042pk Zandvoort -
Mercedes-Benz 190 E 2.6
€ 3.500,-- 245.000 km
- 11/1991
- 122 kW (166 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-7633 BB ootmarsum -
Mercedes-Benz 190 2.0 E Automaat Oltimer
€ 5.950,-- 89.626 km
- 10/1985
- 90 kW (122 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-5151 RT DRUNEN -
Mercedes-Benz 190 D Rood 1984
€ 7.850,-- 274.076 km
- 09/1984
- 53 kW (72 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Diesel
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-3704AB Zeist -
Mercedes-Benz 190 190 2.0
€ 5.000,-- 183.000 km
- 07/1989
- 87 kW (118 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-7707RJ Balkbrug -
Mercedes-Benz 190 2.0 E/ Schuifdak/ Automaat/ Elektrische ramen
€ 7.450,-- 181.868 km
- 02/1993
- 90 kW (122 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-3771 NA BARNEVELD -
Mercedes-Benz 190 190 E 2.3 - 5 versnellingen - airco
€ 6.500,-- 162.500 km
- 11/1986
- 97 kW (132 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-8161NS Epe -
Mercedes-Benz 190 190 E U9
€ 3.250,-- 350.000 km
- 01/1990
- 87 kW (118 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-8748CT witmarsum -
Mercedes-Benz 190 190 E 1.8
€ 5.500,-- 258.248 km
- 07/1992
- 80 kW (109 PK)
- Gebruikt
- 3 vorige eigenaren
- Automatisch
- Benzine
-
9,0 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl - - (g/km)
Particulier, NL-9615am Kolham -
Mercedes-Benz 190 2.0
€ 4.550,-- 246.800 km
- 02/1991
- 87 kW (118 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-1214 Hilversum -
Mercedes-Benz 190 190 2.3 E
€ 8.900,-- 197.571 km
- 07/1991
- 100 kW (136 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-2921LZ Krimpen aan den IJssel -
Mercedes-Benz 190
€ 4.950,-- 165.000 km
- 04/1983
- 90 kW (122 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-7101ZH Winterswijk -
Mercedes-Benz 190 190E 2,6 M0371
€ 44.500,-- 80.950 km
- 05/1990
- 118 kW (160 PK)
- Oldtimer
- 1 vorige eigenaar
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-6651 KV DRUTEN -
Mercedes-Benz 190 | E 1.8 Avantgarde rosso | Limited production |
€ 10.950,-- 135.500 km
- 07/1992
- 80 kW (109 PK)
- Oldtimer
- 3 vorige eigenaren
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-5032 ML TILBURG -
Mercedes-Benz 190 E 2.3 - cruise control - automaat
€ 5.000,-- 240.000 km
- 12/1986
- 100 kW (136 PK)
- Gebruikt
- 3 vorige eigenaren
- Automatisch
- Benzine
-
8,0 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl - - (g/km)
Particulier, NL-6343ek Klimmen -
Mercedes-Benz 190 2.0 AVANTGARDE
€ 9.950,-- 138.559 km
- 07/1986
- 75 kW (102 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-5334 JK VELDDRIEL -
Mercedes-Benz 190 190 2.3
€ 6.750,-- 160.000 km
- 01/1989
- 100 kW (136 PK)
- Gebruikt
- 4 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-4538AG Terneuzen -
Mercedes-Benz 190 2.3 E Lage km Schuifdak Geen roest Youngtimer
€ 8.940,-- 124.446 km
- 08/1989
- 97 kW (132 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-1391 LA ABCOUDE -
Mercedes-Benz 190 190 E 2.6
€ 7.000,-- 276.700 km
- 09/1988
- 118 kW (160 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-8261KP Kampen
Interesse in een Mercedes-Benz 190
Alle artikelen
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Mercedes-AMG EQE 43 4Matic review: ook de elektrische toekomst van AMG is bloedstollend
Mercedes EQE: actieradius gemeten bij 100 km/h en 130 km/h
Mercedes EQS: actieradius gemeten bij 100 km/h en 130 km/h
Deze elektrische auto's hebben het grootste bereik
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Om te slagen in een lager segment, heeft Mercedes-Benz enorm geïnvesteerd in de 190, met structurele en motorische duurzaamheid als resultaat
- Stille diesels; Mercedes-Benz gebruikte de term ‘fluisterdiesel’
- Tijdloos model is direct als Mercedes-Benz herkenbaar
- Ondanks zijn ouderdom voelt de 190 nog steeds modern en geschikt voor dagelijks gebruik
Technische gegevens
Motorisatie
De Mercedes-Benz 190 was van 1983 tot in 1993 nieuw te koop op de Nederlandse markt. Hij is met diverse motoren geleverd, benzine en (turbo)diesel en vrijwel alle motorversies zijn er zowel met handmatig te bedienen 4- of 5-versnellingsbak als met een automatische 4-trapstransmissie.
In eerste instantie was de Mercedes-Benz 190 alleen met 2,0-liter viercilinder benzinemotoren leverbaar. Met een carburateur levert die 77 of 75 kW (105 of 102 pk) en met brandstofinspuiting – de 190E, met de E van Einspritzung – 90 kW (122 pk). Later verschijnen sterkere versies en ook een 2,3-liter zestienklepper – de 190E 2.3-16. Die levert zonder katalysator 136 kW (185 pk) en later met katalysator 125 kW (170 pk). De 2,3-liter met acht kleppen heeft een vermogen van 97 kW (132 pk). Mercedes-Benz introduceert eind 1988 een 2,6-liter zescilinder-in-lijn met 118 kW (160 pk). De 2.3-16 werd in 1987 opgevolgd door de 2.5-16 met 143 kW (194 pk).
Het laatste productiejaar introduceert Mercedes-Benz nog een 1.8-versie met 80 kW (109 pk).
Als allerlaatste voegde Mercedes-Benz’ AMG-tak nog een 3,2-litermotor toe in 1992, weinig kans dat je die tegenkomt in Nederland. Evenmin als de homologatiespecials die Mercedes-Benz uitbracht voor zijn deelname aan het DTM: de 190E 2.5-16 Evolution en de 2.5-16 Evolution II met vermogens van 150 en 173 kW (204 en 235 pk).
De Mercedes-Benz 190D is er aanvankelijk alléén met de turboloze 2,0-liter viercilinder diesel, die 53 kW (72 pk) levert. Later verschijnt een dieselmotor met vijf cilinders en 2.497 cm3 inhoud. Die levert 66 kW (90 pk) of – mét turbo 90 kW (122 pk). Mercedes-Benz noemde de dieselversies van de 190 ‘fluisterdiesel’…
Afmetingen
Met de 190 brengt Mercedes-Benz in 1983 een compactere sedan uit dan het ooit had gedaan, als is de 190 geen echt kleine auto, want hij hoort thuis in het D-segment. Hij is 4,42 meter lang en 1,68 meter breed en daarmee vergelijkbaar met de BMW 3-serie en de Audi 80.
De kofferruimte is 410 liter groot. De rugleuning van de achterbank is bij de 190 niet neerklapbaar, want de brandstoftank is tussen de kofferruimte en de achterbank geplaatst. Voorin is de Mercedes-Benz 190 ruim genoeg, maar de achterbank biedt slechts weinig beenruimte.
De belangrijkste specificaties op een rij
MERCEDES-BENZ 190 | |
---|---|
Marktintroductie | 1983 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,42 x 1,68 x 1,39 m |
Wielbasis | 2,67 m |
Inhoud bagageruimte | 410 l |
Ledig gewicht | 1.130-1.300 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.630-1.800 kg |
Cilinderinhoud | 1.797-2.599 cm3 |
Vermogen | 53-143 kW (72-194 pk) |
Koppel | 170-235 Nm |
Topsnelheid | 160-230 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 7,7 -18,1 sec |
Tankinhoud | 55 l |
Verbruik | 6,6-9,8 l/100 km |
CO₂-uitstoot | n.b. |
Varianten
De Mercedes-Benz 190 is in de elf jaar dat hij in productie is geweest, tweemaal ‘geüpdatet’. De eerste exemplaren herken je aan hun zwart-met-grijze schildbumpers en zwarte dorpels. Met de facelift van september 1988 zijn de onderbumpers/spoilers uitgevoerd in carrosseriekleur en zijn de portieren onderlangs voorzien van grote grijze beschermingspanelen. De tweede update van 1991 is vooral technisch van aard. Mercedes paste het uitlaatsysteem aan met een katalysator, waardoor de uitstoot én ook het vermogen afnam. Met deze update introduceert Mercedes-Benz ook de modernste motor, de 1,8-liter viercilinder benzinemotor.
Prijzen
In 1983 is de nieuwe Mercedes-Benz 190 geen koopje. De eerste jaren is zijn nieuwprijs minimaal 25.000 euro en de in 1992 geïntroduceerde 1.8 Basic, met de moderne, kleinere benzinemotor en in basisuitvoering, is nieuw zo’n 2.000 euro voordeliger. Met de jaren en de uitgebreidere uitrusting is de duurste variant uiteindelijk ruim 64.000 euro, maar dan heb je wel een 190E 2.5-16 – die ook als basis diende voor de inzet in de autosport. Ondanks de hoge aanschafprijs verkocht Mercedes-Benz 1,8 miljoen exemplaren van het model.
Occasions van de Mercedes-Benz 190 (W201) zijn er genoeg dankzij het grote aantal geproduceerde exemplaren en de bouwkwaliteit. Je tikt er al een aftands exemplaar met een atmosferische dieselmotor op de kop vanaf zo’n 2.000 euro, maar reken eerder op 6.000 à 15.000 euro – en meer. Een sportieve 2.3-16-versie doet al gauw 20.000 tot 25.000 euro en mocht je een zeldzame 2.5-16 Evo/Evo II worden aangeboden, dan moet je toch meerdere tonnen aan euro’s achter de hand hebben.
Design
Buitenkant
De Mercedes-Benz 190 moest ook uiterlijk voldoen aan alle normen van ’Das Haus’. Daarom is de 190 heel herkenbaar als Mercedes-Benz, met een prominente, verchroomde grille, rechthoekige koplampen en geribbelde achterlichtunits. Daarbij is de 190 een uitgebalanceerd, dynamisch ontwerp, met een motorkap die duidelijk lager ligt dan de kofferdeksel. De 190 oogde niet alleen dynamisch, toen hij nieuw was, hij had ook de laagste luchtweerstandin zijn segment.
Binnenkant
In het interieur past Mercedes-Benz voor die tijd alleen hoogwaardige materialen toe. Het dashboard is een combinatie van plastic en schuimrubber. Dat voelt stevig aan maar na tientallen jaren laat het wel een piepje of kraakje horen. Voor het eerst in een Mercedes-Benz is de middenconsole op de bestuurder gericht. Verder zijn veel componenten - het stuur, de versnellingshendel en de bekleding – herkenbaar uit de magazijnen van het merk. De standaard stoelbekleding is MB-Tex, een kunststofvezel die Mercedes-Benz specifiek voor een lange levensduur ontwikkelde. En inderdaad: ook na bijna veertig jaar heeft de stof de tand des tijds weerstaan.
Veiligheid
De opdracht van Mercedes-Benz was dat kopers zich in de 190 zich even veilig moesten voelen als in bijvoorbeeld een E- of S-Klasse. Daarom is de auto voorzien van kreukelzones voor en achter, gordelspanners en is de brandstoftank tussen de bagageruimte en de achterbank geplaatst om risico’s van scheuren en brand na een crash te minimaliseren. Vanaf 1988 is ABS standaard (m.u.v. de 1.8 Basic) en is een airbag voor de bestuurder een optie. De auto is niet door Euro NCAP getest.
Alternatieven
De BMW 3-serie (E30) was en is de grootste concurrent van de Mercedes-Benz 190. Beide modellen zijn aan elkaar gewaagd qua kwaliteit en uitstraling. De Audi 80 was nieuw een alternatief, maar is tegenwoordig wat minder populair. Maar alle drie modellen zijn youngtimers die je nog dagelijks kunt gebruiken.