- Homepage
- Auto
- Mercedes-Benz
- Mercedes-Benz SLR
Sterke punten
- Zeer goede prestaties dankzij de V8-motor
- Elegant en sportief ontwerp
- Comfortabel interieur
Zwakke punten
- Zeer hoge aanschafkosten
- Productie stopgezet
- Zelden aangeboden
Mercedes-Benz SLR : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Mercedes-Benz SLR, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Mercedes-Benz SLR
-
Mercedes-Benz SLR 722 Edition
€ 710.000,-- 23.000 km
- 11/2006
- 478 kW (650 PK)
- Gebruikt
- 2 vorige eigenaren
- Automatisch
- Benzine
-
14,5 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl -
348 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-9615 TE KOLHAM -
Mercedes-Benz SLR 722 S|Mint Condition|First Paint|1/150|VAT|
€ 844.740,-BTW verrekenbaar - 24.875 km
- 10/2008
- 477 kW (649 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-4251 NK WERKENDAM -
Mercedes-Benz SLR McLaren
€ 544.500,-BTW verrekenbaar - 377 km
- 11/2005
- 460 kW (625 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-3247 CL DIRKSLAND -
Mercedes-Benz SLR McLaren Roadster "722 S-specs"
€ 399.500,-- 23.107 km
- 01/2008
- - kW (- PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-6971 AP BRUMMEN -
Mercedes-Benz SLR 5.4 V8 McLaren SLR Roadster, ASV geleverd en onder
€ 525.525,-- 11.214 km
- 03/2008
- 460 kW (625 PK)
- Gebruikt
- 1 vorige eigenaar
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-5463 XG VEGHEL
Interesse in een Mercedes-Benz SLR
Alle artikelen
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Mercedes-AMG EQE 43 4Matic review: ook de elektrische toekomst van AMG is bloedstollend
Mercedes EQE: actieradius gemeten bij 100 km/h en 130 km/h
Mercedes EQS: actieradius gemeten bij 100 km/h en 130 km/h
Deze elektrische auto's hebben het grootste bereik
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
Alternatieve modellen
Goede redenen
- krachtige motor met meer dan 600 pk
- Hoogwaardig interieur met veel comfort
- Heel geschikt voor het dagelijks leven
- Modern ontwerp, elegant tot op de dag van vandaag
- in trek als langetermijninvestering
Belangrijke gegevens
Motor
Het motorvermogen van de Mercedes-Benz SLR varieert en is onder meer afhankelijk van de gekozen variant. De supersportwagen maakt standaard gebruik van een V8-motor met supercharger, die werd geproduceerd door Mercedes-Benz-dochter AMG. De motor heeft een cilinderinhoud van 5,4 liter en levert maximaal 626 pk bij 6500 tpm. Het koppel is 780 Nm. Met deze motor sprint de Mercedes-Benz SLR in 3,8 seconden naar 100 km/h. De maximale snelheid van het voertuig is 335 km/u. Handmatig schakelen is niet meer nodig in de sportieve metgezel; Mercedes-Benz installeert een automatische transmissie met vijf versnellingen standaard.
Wie meer vermogen en dus nog meer sportiviteit wil, maakt een goede keuze met de Mercedes-Benz SLR als het speciale 722 model. Hier produceert de gebruikte 5,4-liter V8-motor tot 650 pk en 820 Nm koppel. De acceleratietijd tot 100 km/u met dit voertuig bedraagt slechts 3,6 seconden en de aandrijving eindigt bij 337 km/u. De motor wordt geleverd met een speciale AMG Speedshift R vijftrapsautomaat, die de prestaties nog verder opvoert en enorm snel schakelt.
Het topmodel is de Mercedes-Benz SLR 722 GT, die een maximum van 680 pk en 830 Nm koppel levert. De sprint naar 100 km/u duurt precies drie seconden, de topsnelheid bedraagt 337 km/u. De tankinhoud bedraagt 98 liter, maar gezien het hoge verbruik van minstens 14,5 liter per 100 kilometer moet er regelmatig worden getankt.
Afmetingen
De Mercedes-Benz SLR lijkt op het eerste gezicht vrij klein en elegant, maar een blik op de afmetingen verraadt de grote omvang van de carrosserie. Het voertuig is bijna 4,7 meter lang, 1,9 meter breed en 1,26 meter hoog. Vooral de opvallende motorkap rekt de supersportwagen uit.
Toch hecht de autofabrikant bij de Mercedes-Benz SLR veel belang aan hoge dagelijkse bruikbaarheid. De beide stoelen in het interieur zijn zeer comfortabel en bieden voldoende ruimte voor langere reizen. Een bijzonderheid is de bagageruimte. Met een laadvolume van ruim 250 liter kan de dagelijkse bagage hier zonder problemen worden ondergebracht. De klanten moeten het alleen stellen zonder aanhangwagenkoppeling, maar ook dat is een verstandige beslissing uit oogpunt van waardevastheid.
Bouwtijd | 2003 - 2009 |
---|---|
Lengte, breedte, hoogte | 4,7 m / 1,9 m / 1,3 m |
Wielbasis | 2,7 m |
Laadruimte | 272 l |
Leeggewicht | 1.768 kg - 1.825 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.933 kg - 1.980 kg |
Cilinderinhoud | 5.439 cm³ |
Koppel | 780 Nm |
Topsnelheid | 332 km/u - 335 km/u |
Acceleratie 0 tot 100 km/u | 3,8 s |
Tankinhoud | 98 l |
Verbruik | 14,5 l/100 km |
CO2-uitstoot | 348 g/km |
Varianten
De Mercedes-Benz SLR is leverbaar als basisvariant en in diverse speciale uitvoeringen. Tijdens de productieperiode van 2003 tot 2009 werden slechts 3500 exemplaren gebouwd. Het grootste deel daarvan komt voor rekening van het instapmodel SLR, dat is uitgerust met een motor met 626 pk. De basisvariant is echter niet alleen enorm snel, maar ook voorzien van aantrekkelijk comfort. In het interieur profiteren klanten onder meer van elektrische stoelen, een multifunctioneel stuurwiel en het uitstekende geluid van het Bose-geluidssysteem. Automatische klimaatregeling voor ideale temperaturen in alle weersomstandigheden, cruise control en een navigatiesysteem zijn ook inbegrepen in de Mercedes-Benz SLR.
De speciale modellen hebben een vergelijkbaar comfortniveau, maar zijn aangepast qua prestaties en uiterlijk. In 2006 verscheen bijvoorbeeld de Mercedes-Benz SLR 722 met een motor van 650 pk. Op verzoek konden klanten het voertuig ook als 722 S in de vorm van een roadster bestellen. De Mercedes-Benz SLR 722 GT raceversie, beperkt tot 21 stuks, verscheen in 2007 en biedt de krachtigste motor. Het einde van de productie werd in 2009 ingeluid door het speciale model Mercedes-Benz SLR Stirling Moss, dat visueel gebaseerd is op de 300 SLR uit 1955 en geen dak of voorruit heeft.
Prijs
De Mercedes-Benz SLR vond gretig aftrek op de Europese markten, en Nederland vormt daarop geen uitzondering. Klanten waardeerden vooral de enorme sportiviteit en een niettemin overtuigende geschiktheid voor dagelijks gebruik, die vooral in vergelijking met andere supersportwagens volledig overtuigend was. Dus ondanks een nieuwprijs van ongeveer 450.000 euro, vond het voertuig verschillende kopers.
Daarom is de Mercedes-Benz SLR ook vaak als occasion op de Nederlandse markt verkrijgbaar. Het model is de laatste jaren aanzienlijk in waarde gestegen, vooral door de grote vraag. Klanten moeten ongeveer 400.000 euro uitgeven voor een goed onderhouden sportwagen met lage kilometerstand, dit is het standaardmodel. De roadster met open dak kost zelfs ruim boven de 500.000 euro. De jaarlijkse motorrijtuigenbelasting voor de Mercedes-Benz SLR bedraagt ongeveer 1200 euro.
Design
Exterieur
Aan de buitenkant combineert de Mercedes-Benz SLR de expressie van pure sportiviteit en elegante lijnen. Het voertuig beantwoordt aan het vertrouwde merkgezicht van die tijd en is onder meer voorzien van de karakteristieke lichtsignatuur aan de voor- en achterzijde. De enorm lange motorkap verlengt niet alleen de carrosserie, maar laat ook een duidelijke indruk achter en brengt het potentieel van de motor over. Deze indruk wordt ondersteund door het massieve uitlaatsysteem aan de achterzijde. Een bijzonder kenmerk van het exterieurdesign zijn de deuren, want hier worden de van veel auto's van McLaren bekende vleugeldeuren gebruikt, die naar boven klappen als dat nodig is en toegang geven tot het interieur.
Interieur
Het interieur is ongewoon elegant en tegelijkertijd eenvoudig voor een supersportwagen. Futuristische knoppen, materialen uit de vliegtuigbouw of soortgelijke foefjes zijn hier niet te vinden. In plaats daarvan zijn delen van het interieur bekleed met prachtig bewerkt leer. Dit geldt zelfs voor de sportstoelen met carbon onderstel. De zachte bekleding en het fijne leer maken hem zeer geschikt voor dagelijks gebruik. Ook de vertrouwde middenconsole met groot scherm voor het navigatiesysteem en de eenvoudige, intuïtieve bediening ontbreken niet in de Mercedes-Benz SLR. Samen met de grote bagageruimte is de supersportwagen geschikt voor dagelijks gebruik.
Veiligheid
Ook op het gebied van veiligheid vertoont de Mercedes-Benz SLR geen zwakke punten. Het voertuig is niet alleen uitgerust met alle belangrijke en gangbare technieken voor maximale controle, maar heeft ook slimme oplossingen. Om de remweg te verkorten en tegelijkertijd de tractie te verbeteren, beweegt een spoiler aan de achterzijde bij een noodstop vanaf hoge snelheid in een overeenkomstige positie. Dit duwt het voertuig naar beneden en maakt het gemakkelijker te controleren. ABS, ESP, gordelspanners of de enorme motorkap met grote kreukelzone ronden het veiligheidsconcept van de Mercedes-Benz SLR succesvol af.
Alternatieven
De Mercedes-Benz SLS is een goed alternatief voor de SLR. Het voertuig heeft een veel moderner design en past in de huidige tijdgeest. Er zijn echter geen verschillen in de aanspraak op sportiviteit, want ook dit model is een superlatieve sportwagen. Het voertuig werd gebouwd van 2009 tot 2014 en wordt beschouwd als de officiële opvolger van de Mercedes-Benz SLR. Talrijke technologieën en assistentiesystemen worden beschouwd als aantrekkelijke voordelen van de auto, en op de Nederlandse markt voor occasions zijn modellen te vinden voor minder dan 200.000 euro. Afhankelijk van de motor bereikt het voertuig een topsnelheid van 320 km/u, maar verbruikt het aanzienlijk minder, ongeveer 13 liter.