Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
mercedes-benz-amg-one-overview

Mercedes-AMG One

1 / 5
mercedes-benz-amg-one-overview
mercedes-benz-amg-one-front
mercedes-amg-one-front
mercedes-benz-amg-one-side
mercedes-benz-amg-one-back

Sterke punten

  • Sensationele prestaties
  • Formule 1-motor: 11.000 t.p.m.!
  • Uiterst exclusief

Zwakke punten

  • Zeer hoge onderhoudskosten
  • Beperkte elektrische range
  • Extreem duur

Mercedes-AMG One: F1-techniek voor op straat

Nog niet eerder verscheen er een straatlegale hypercar met een Formule 1-motor. Zie hier de Mercedes-AMG One. Het is een technologisch hoogstandje met bijkomende voordelen, maar ook nadelen.

Interesse in een Mercedes-AMG One

Goede redenen

  • Waardevast, want slechts 275 exemplaren
  • Unieke cockpit met F1-achtig stuurwiel
  • Gemaakt van lichtgewicht koolstofvezel
  • Extreem hoge topsnelheid
  • Rondetijd van 6:35.183 op Nürburgring Nordschleife

Technische gegevens

Motorisatie

De Mercedes-AMG One is een zogeheten pronkproject. Zo nu en dan komen autofabrikanten met een extreem snelle hypercar om te laten zien wat ze in huis hebben. De Mercedes-AMG One is zo’n auto. Op 1 juni 1967 werd de basis voor AMG gelegd. Ter gelegenheid van het 55-jarig jubileum van het performance- en sportwagenmerk heeft de Duitse fabrikant de One geïntroduceerd.

Het is een hypercar van extremen en dat is ook goed te zien aan de aandrijflijn. Mercedes-AMG One maakt namelijk gebruik van Formule 1-techniek. Het nam heel wat ontwikkelingsjaren in beslag, maar uiteindelijk is het Mercedes-AMG gelukt om de F1-aandrijflijn met hybride techniek betrouwbaar te krijgen voor gebruik op straat. De specificaties liegen er niet om.

De One van Mercedes-AMG – die onder de naam Project One is ontwikkeld – maakt gebruik van een PU106B Hybrid E-turbo V6 Formule 1-motor. Deze krachtbron maakt liefst 11.000 toeren per minuut. Om de aandrijflijn van de Mercedes-AMG One te begrijpen, moet je haast een technische studie volgen, maar toch leggen we kort even alle componenten uit. De 1,6-liter V6-motor zelf produceert 574 pk (422 kW). Dat vermogen wordt aangevuld met liefst vier elektromotoren. Eén daarvan is geïntegreerd in de turbo, terwijl een andere elektromotor rechtstreeks op de verbrandingsmotor is gemonteerd met een verbinding naar het carter. De twee resterende elektromotoren drijven de voorwielen aan. De performance-hybride heeft een systeemvermogen van liefst 782 kW (1.063 pk). Andere motorvarianten voor de One zijn er niet. Het vermogen komt via een zeventraps transmissie met schakelflippers op de achterwielen terecht.

Zoals gezegd is de One een hybride. Dat betekent dat er ook een compacte batterij aanwezig is. Het lithium-ion-energieopslagsysteem is speciaal voor de One ontwikkeld. De high-performance AMG-accu biedt een snelle energieopname en -afgifte alsook een hoge vermogensdichtheid. Tijdens remmen en uitrollen wint het systeem energie terug (recuperatie). De plaatsing van de accucellen en de koeling van de cellen komen overeen met de opstelling in een Mercedes-AMG Formule 1-auto. De HV-lithium-ion-accu en de DC/DC-converter die het 12V-boordnet ondersteunen en laden, zijn geplaatst in de voertuigbodem achter de vooras. De batterij heeft een capaciteit van 8,4 kWh, voldoende voor een volledig elektrische actieradius van 18,1 km. Opladen verloopt via wisselstroom en een geïntegreerde 3,7 kW-boordlader.

Noemenswaardig zijn de rijmodi van de Mercedes-AMG One. Er zijn er zes in totaal. Denk hierbij aan een EV-modus om volledig elektrisch te rijden en een Individual-stand met instellingen volgens persoonlijke voorkeuren. De andere vier rijmodi zijn Race, Race Safe, Race Plus en Strat 2.

  • Race: de verbrandingsmotor draait continu en kan de HV-accu meer laden, zodoende is het volledige elektrische vermogen steeds beschikbaar.

  • Race Safe: standaardprogramma met on-demand hybride rijmodus en volledig elektrische start. Alleen als er vermogen nodig is, schakelt de verbrandingsmotor in.

  • Race Plus (alleen circuit): actieve aerodynamica, onderstelverlaging (37 mm voor/30 mm achter), een straffere onderstelafstelling, speciaal performance management.

  • Strat 2 (alleen circuit): actieve aerodynamica, nog straffere afstelling van het onderstel en verlaging van het voertuig (37 mm voor/30 mm achter). Vol vermogen uit alle motoren zoals in de Formule 1-kwalificatie.

Saillant detail is dat het gemiddelde brandstofverbruik en de CO2-emissie voor een hypercar bescheiden blijven. De Mercedes-AMG One heeft een gemiddeld brandstofverbruik van 9,9 l/100 km en een CO2-uitstoot van 224 g/km. Dit alles dankzij de hybride technologie.

Afmetingen

De Mercedes-AMG One is een extreem gestroomlijnde auto vol met aerodynamische snufjes. Klein is de One zeker niet. De auto heeft een lengte van 4.756 mm en een breedte 2.010 mm. De hoogte komt uit op 1.261 mm en de wielbasis bedraagt 2.720 mm.

De belangrijkste specificaties op een rij

Mercedes-AMG One
Marktintroductie Juni 2022
Lengte x breedte x hoogte 4,75 x 2,01 x 1,26 m
Wielbasis 2,72 m
Inhoud bagageruimte n.v.t.
Ledig gewicht 1.695 kg
Toelaatbaar totaalgewicht n.v.t.
Cilinderinhoud 1.599 cm3
Vermogen 782 kW (1.063 pk)
Koppel n.b.
Topsnelheid 352 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 2,9 sec
Tankinhoud/batterijcapaciteit 55 l
Verbruik 9,9 l/100 km
CO₂-uitstoot/Actieradius 224 g/km

Varianten

De One is geleverd in slechts één carrosserievariant: als coupé. Andere versies zijn niet verschenen. Mercedes-AMG heeft bewust gekozen voor de gesloten coupévorm om de beste downforce te genereren op hogere snelheid. Op het dak van de Mercedes-AMG One bevindt zich ook een enorme ‘roofscoop’ om de aandrijflijn van koeling en verse lucht te voorzien.

Prijzen

Helaas pindakaas: als Mercedes-AMG je niet heeft gebeld om een van de 275 exemplaren te kopen, dan grijp je helaas mis en ben je aangewezen op de occasionmarkt. De kans is echter bijzonder klein dat een One te koop wordt aangeboden. Veel kopers zien de auto als beleggingsobject en plaatsen hem thuis in de collectie. De Mercedes-AMG One had een nieuwprijs van ongeveer 2,7 miljoen euro.

Design

Buitenkant

Vorm volgt functie bij de Mercedes-AMG One, maar toch is deze hypercar herkenbaar als een echte Mercedes-Benz. Het design van de carbon carrosserie is geïnspireerd op de topklasse van de autosport. Elk onderdeel heeft een functie. De auto heeft extreem gespierde proporties: de cockpit is – kenmerkend is voor racewagens – ver naar voren geplaatst, in combinatie met volumineuze wielkasten, een ‘wespentaille’ en een brede achterzijde. De designers en aerodynamica-experts hebben intensief met elkaar samengewerkt om deze One vorm te geven. De Mercedes-AMG One genereert al downforce vanaf 50 km/u. Hoe hoger de snelheid, hoe meer downforce.

Binnenkant

De cockpit van de One is een echte werkplek. Ook hier heeft elk detail een functie. Er is plaats voor twee personen. Je neemt plaats in gefixeerde racekuipstoelen. De stoelen lopen vloeiend over in de dorpels. De rugleuningen van de AMG Motorsport-kuipstoelen kunnen in twee standen worden versteld: 25o en 30o. Het stuurwiel is elektrisch verstelbaar en de pedalenkast mechanisch (in elf stappen), zodat de bestuurder toch een optimale rijpositie kan vinden. Ook de voetsteun van de passagier is individueel verstelbaar. Saillant detail: de middentunnel is een functioneel onderdeel van de dragende carbon structuur. Verder heeft de One een opbergvak, twee mini-USB-aansluitingen voor externe audioapparatuur, twee vrijstaande 10-inch displays met hoge resolutie en een stuurwiel in Formule 1-stijl. Via het bijzondere stuurwiel zijn ook de negentraps AMG Traction Control, de activering van het DRS of de onderstelinstellingen in te stellen.

Veiligheid

Een Euro NCAP-veiligheidsscore van de Mercedes-AMG One gaat er niet komen, maar je mag er vanuit gaan dat de Duitse autofabrikant veel moeite heeft gestoken in de veiligheid van de auto. Feitelijk koop je gewoon een raceauto met kenteken, inclusief alle bijbehorende veiligheidssystemen, zoals een ultrastijve monocoque. Bovendien zit je als bestuurder of bijrijder goed vast door racegordels.

mercedes-benz-amg-one-interior mercedes-benz-amg-one-seats

Alternatieven

Hypercars laten zich maar lastig met elkaar vergelijken, omdat het keer op keer technische hoogstandjes zijn. Een Ferrari SF90 Stradale is ook een plug-in hybride met een systeemvermogen van ongeveer 1.000 pk, maar de prijs van een SF90 is wel aanzienlijk lager. Nee, concurrentie heeft de One niet, helemaal niet dankzij de F1-motor. Hoewel: Aston Martin heeft een Valkyrie in de aanbieding met atmosferische, hoogtoerige V12-motor en een elektromotor, goed voor 1.176 pk.

FAQ

Kan ik een Mercedes-AMG One kopen?
Het kopen van een Mercedes-AMG One is niet zo simpel. Alle 275 exemplaren zijn al vergeven en dus ben je aangewezen op de tweedehands markt. Omdat de oplage beperkt is en de vraag hoog, schieten de prijzen ook enorm omhoog. Nieuw was een One ongeveer 2,7 miljoen euro, maar er zijn al auto’s verkocht voor meer dan 3,5 miljoen euro.
Op wat voor banden staat een Mercedes-AMG One?
Aan de voorzijde staat de Mercedes-AMG One op 285/35 ZR 19 Michelin Pilot Sport Cup 2R M01 banden, die speciaal voor deze hypercar zijn ontwikkeld. Aan de achterkant monteert het merk zelfs Michelin Pilot Sport Cup 2R M01 banden in de maat 335/30 ZR 20. In de zijwand van de banden is het silhouet van het voertuig verwerkt.

Meer informatie

Meer details