Sterke punten
- Indrukwekkende prestaties
- Uitstekende rijeigenschappen
- Dagelijkse inzetbaarheid
Zwakke punten
- Lage instap
- Kleine kofferbak
- Brandstofverbruik
McLaren 570GT : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de McLaren 570GT, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een McLaren 570GT
Alle artikelen
De stekker van deze supersportwagen is 100.000 euro waard, maar waarom heeft hij geen achteruitversnelling?
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Goede redenen
- Exclusief, de kans dat je buurman hem ook heeft is zeer klein
- Twin-turbo V8 met indrukwekkende prestaties
- Luxe interieur
- Sportief en elegant design
Technische gegevens
Motorisatie
Het Britse McLaren presenteerde in 2015 de 570S, een sportwagen die onder de 650S gepositioneerd is. Voor de mensen die niet per se een hardcore supercar willen, maar wel een sportieve snelle auto introduceerde McLaren de 570GT.
Onder de motorkap ligt dezelfde motor als in de 570S. Dat betekent een twin-turbo V8 onder de motorkap van 3,8-liter. De middenmoter maakt indruk met een vermogen van 419 kW (570 pk) en 600 Nm koppel. De combinatie van zoveel vermogen en een laag drooggewicht van slechts 1.320 kg zorgt voor opwindende prestaties. De 570GT kan in slechts 3,4 seconden van 0 naar 100 km/u accelereren, met een topsnelheid van 328 km/u. De motor is altijd gekoppeld aan een zeventraps automaat met dubbele koppeling. De aandrijving vindt plaats op de achterwielen. Een vierwielaangedreven variant van de 570GT is er niet.
Afmetingen
De McLaren 570GT is een high-performance sportwagen die is ontworpen om meer comfort te bieden ten opzichte van de ‘gewone’ 570S. Hij is minder geschikt voor het circuit en meer gericht op roadtrips. Eén van de grootste pluspunten van de 570GT is de grotere bagageruimte. Naast de standaard 150 liter voorin biedt de 570GT via de zijwaarts te openen glazen achterklep nog eens 220 liter aan extra opbergruimte, waarmee het totaal op 370 liter komt. Dat is bijna net zoveel als de Volkswagen Golf 7 uit diezelfde periode!
Tot slot maken de afmetingen van de 570GT het gemakkelijk om in krappe ruimtes te manoeuvreren. De McLaren 570GT meet 4,53 meter in de lengte, 1,90 meter in de lengte en 1,20 meter in de breedte. De wielbasis telt 2,67 meter.
McLAREN 570GT | |
---|---|
Marktintroductie | 2016 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,53 x 1,90 x 1,20 m |
Wielbasis | 2,67 m |
Inhoud bagageruimte | 370 l |
Ledig gewicht | 1.320 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | n.b. |
Cilinderinhoud | 3.799 cm3 |
Vermogen | 419 kW (570 pk) |
Koppel | 600 Nm |
Topsnelheid | 328 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 3,4 sec |
Tankinhoud | 72 l |
Verbruik | 11,2 l/100 km |
CO₂-uitstoot | 249 g/km |
Varianten
McLaren biedt twee hoofdvarianten van de 570, de 570S (die leverbaar is als coupé en Spider cabrio) en de 570GT, die enkel beschikbaar is als coupé. Er zijn bovendien geen verschillende uitvoeringen leverbaar van de 570GT. Wel kent de 570GT enkele exclusieve eigenschappen waarmee de andere 570 modellen niet zijn uitgerust. Denk bijvoorbeeld aan grotere bagageruimte, maar ook het onderstel is minder stijf, de uitlaat produceert minder geluid, er is meer geluidsisolatie gebruikt en de auto staat op stillere banden. Bovendien zijn er stalen remmen gebruikt in plaats van de veel bijterige keramische exemplaren op de 570S.
Prijzen
Toen de McLaren 570GT in 2016 op de markt verscheen kostte hij minimaal 250.000 euro. Dat is een meerprijs van 5.000 euro ten opzichte van de 570S. Voor die prijs ontvang je de standaard 570GT. De meeste klanten zullen toch nog even de brochure openslaan om wat opties aan te vinken.
Prijzen voor een 570GT occasion zijn gunstiger. Prijzen liggen zo rond de 150.000 euro. Sommige zitten daar boven anderen eronder, afhankelijk van bouwjaar, kilometerstand en uitrusting.
Design
Buitenkant
Het ontwerp van de 570GT is strak met slanke lijnen die naar de achterkant van de auto leiden. De korte voorkant en een langgerekte achterkant is kenmerkend voor het merk, evenals de vloeiende druppelachtige vorm van het silhouet. Met zijn zijwaarts te openen glazen klep en vergrote bagageruimte heeft de McLaren 570GT een uniek kenmerk ten opzichte van de andere 570 modellen. Andere kenmerken zijn uiteraard de vleugeldeuren en de grote luchtinlaten in de flanken van de auto, die de luchtstroom in de motorruimte leiden. Verder is de 570GT voorzien van allerlei actieve en passieve aerodynamica die de auto door de lucht moet laten snijden en voor downforce zorgen.
Binnenkant
De McLaren 570GT onderscheidt zich ten opzichte van de andere 570-modellen door zijn luxere interieur. Het luxe interieur omvat onder meer uitgebreide nappa lederen bekleding, elektrisch verstelbare stoelverwarming met geheugenfunctie, soft-close portieren en parkeersensoren voor en achter, een audiosysteem met acht speakers (of optioneel 12 speakers). Kenmerkend voor het interieur van de 570-modellen is de zwevende middenconsole.
Veiligheid
Een sportwagen moet veilig gebouwd zijn om de passagiers zelfs bij eventuele ongelukken op zeer hoge snelheid te beschermen. Dat is bij de 570GT niet anders. Hij is dan ook uitgerust met een breed scala aan veiligheidsvoorzieningen. Denk aan een zeer sterke carbon fiber monocoque, legio airbags, anitblokkeersysteem, stabiliteitscontrole en meer.
Alternatieven
In het segment van supercars waar de McLaren 570GT zich in bevindt, zijn ook alternatieve modellen te vinden bij andere merken. Denk bijvoorbeeld aan de Lamborghini Huracán, de Porsche 911, Ferrari 458, Audi R8 of de Nissan GT-R. Uiteraard is de McLaren 650S ook een alternatief als je toch bij McLaren wilt shoppen.