Sterke punten
- Goedkoopste McLaren zonder compromis
- V8-motor met 540 pk
- Iconische V-deuren
Zwakke punten
- Hoge prijs
- Stoelen niet elektrisch verstelbaar
- V-deuren bemoeilijken de instap
McLaren 540C : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de McLaren 540C, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een McLaren 540C
Alle artikelen
De stekker van deze supersportwagen is 100.000 euro waard, maar waarom heeft hij geen achteruitversnelling?
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Betaalbare toegang tot de McLaren Sports Series
- Voor circuitdagen
- Om de snelweg te verlaten
- Voor de sportwagencollectie
Gegevens
Motor
De McLaren 540C heeft de vertrouwde 3,8-liter V8-motor uit het modellengamma. In de "kleine" supersportwagen produceert de dubbele turbo op de achteras 397 kW (540 pk) en bereikt hij zijn maximumkoppel van 540 Newtonmeter tussen 3.500 en 7.500 toeren. Ter vergelijking: zijn grote zus 570S is goed voor 419 kW (570 pk) en 600 Newtonmeter. Toch is de afgeslankte motor van de 540C beresterk.
De Engelsman accelereert van 0 tot 100 km/u in 3,5 seconden en haalt vanuit stilstand 200 km/u in 10,5 seconden. Zijn topsnelheid bedraagt 320 km/u. Een moderne 7-versnellingsbak met dubbele koppeling schakelt zonder de tractie te onderbreken in de fijnste racestijl.
McLaren is duidelijk niet immuun voor klimaatverandering, want het verbruik van slechts 11,2 liter per 100 kilometer is indrukwekkend voor deze voertuigklasse. Per kilometer wordt 249 gram CO2 uitgestoten. Deze lage blikvanger voldoet zelfs aan de strenge EU-emissienorm Euro 6.
Afmetingen
Op de weg ziet de McLaren 540C er niet alleen uit als een kart, hij voelt ook zo aan van binnen. De bestuurder zit slechts 9,3 centimeter boven de weg en ver naar voren. Dit zijn perfecte omstandigheden voor de racebaan. Met een lengte van 4,53 meter, een breedte van 1,93 meter en een hoogte van 1,20 meter duikt de supersportwagen bijna onder spoorrails door.
Bij het openen van de voorklep valt meteen wat op: daar ligt niet de motor, maar een kofferbak met een volume van ongeveer 145 tot 150 liter, wat binnen het normale bereik ligt voor deze klasse van voertuigen. En als er wat meer bagage is voor de weekendtrip, is de ruimte achter de stoelen geschikt voor twee extra rugzakken.
Bovendien passen er in de coupé slechts twee personen in een kleine ruimte, zoals gebruikelijk voor de klasse, maar hij is niet zo oncomfortabel als rasechte racemachines.
Gegevens en afmetingen | McLaren 540C |
---|---|
Bouwperiode | 2015 – 2021 |
Lengte, breedte, hoogte | 4,53 m x 1,93 m x 1,20 m |
Wielbasis | 2,67 m |
Inhoud kofferruimte | 145 - 150 l |
Ledig gewicht | 1.236 - 1.353 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | n. n. |
Cilinderinhoud | 3.799 cm³ |
Koppel | 540 Nm bij 3.500 tpm |
Topsnelheid | 320 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 3,5 s |
Tankinhoud | 72,0 l |
Verbruik | 11,2 l/100 km (gecombineerd) |
CO²-uitstoot | 249 g/km (gecombineerd) |
Varianten
Er is niet veel keuze in de McLaren 540C: Hij is alleen leverbaar in de coupé-variant met de V8-motor. Op de meerprijslijst staan ook enkele extra's, zoals speciale interieurbekleding of de beruchte keramische remmen. Alleen de hogere modellen worden aangeboden in verschillende carrosserieversies.
Prijs
Met een nieuwprijs van 211.700 euro is de McLaren 540C verre van een koopje. Sommige andere modellen van McLaren kosten meer dan 240.000 euro.
Occasions kosten zelden minder dan 160.000 euro. Omdat het meestal lang duurt voordat nieuwe voertuigen worden geleverd, zijn occasions erg populair en ook moeilijk te vinden. Daarom is de auto zeer waardevast.
Design
Exterieur
Visueel lijkt de McLaren 540C erg op zijn snellere zusjes. Naast de supervlakke carrosserievorm vallen vooral de naar voren openzwaaiende vleugeldeuren op. Deze worden elektronisch geopend via knoppen die handig in de inkepingen van de deuren zijn verborgen. Bij nadere beschouwing blijkt dat deze inkepingen, die naar achteren toe groter worden, naar luchtinlaten leiden.
De voorkant eindigt in een brede diffuser, terwijl de voorklep samenkomt in een afgeplatte, spitse neus. Liefde in detail: de koplampen en richtingaanwijzers (voor en achter) zijn gebogen, net als het McLaren-logo. In de voorspoiler openen zich aan weerszijden grote luchtinlaten, elegant omlijst door de extravagante wielkasten. 19- en 20-inch lichtmetalen velgen zijn standaard op de sportwielen.
In profiel vallen de aerodynamische lijnen op, waardoor met name de zijruiten een kleine, golfachtige vorm krijgen. Maar de B-stijl is klein. De C-stijl daarentegen is beknopter en loopt in twee verhogingen over in de achterlichten. Tussen deze verhogingen valt de motorkap op met geribbeld plastic in een andere kleur. Onderaan presenteert de slanke achterkant zich met een agressieve diffuser en uitlaatpijpen.
Interieur
Binnenin gaan de boven elkaar geplaatste structuren verder, zodat de auto erg plastisch lijkt en dus groter lijkt. Binnenin is er niet al te veel ruimte is voor bestuurder en passagier. Het is verrassend dat de zetels mechanisch en niet elektrisch worden versteld. In ruil daarvoor heeft de sportwagenbestuurder een groot aantal andere technische snufjes tot zijn beschikking. Het volledig digitale instrumentenpaneel toont bijvoorbeeld de snelheid, de temperatuur, het toerental en andere gegevens in verschillende weergavemodi.
Met een hendel aan het stuur navigeert de bestuurder door het geneste menu om zelfs de kleinste detailinstellingen aan te passen. Het licht in de voetruimte kan bijvoorbeeld worden gedimd. Het 7-inch "IRIS" touchscreen zit op de middenconsole en bedient de radio, airconditioning en andere hulpmiddelen als infotainmentsysteem. Bijgevolg blijven er slechts weinig haptische knoppen over in het interieur. Deze bevinden zich tussen de twee stoelen en besturen het chassis en de transmissie.
Over het geheel genomen heeft het interieur een minimalistische maar praktische uitstraling; technisch speels maar nauwkeurig. De verwerking is overal eersteklas. Zelfs de hendels voor de ruitenwisser zijn gelabeld en voelen hoogwaardig aan. Naast de genoemde voorzieningen zijn ook een handsfree-systeem, navigatie en lederen bekleding standaard.
Veiligheid
Voor de Britse autofabrikant gaan ervaring en bekwaamheid boven het vervalsen van rijhulpsystemen. Dienovereenkomstig ondersteunen alleen ABS en ESP het rijden in de McLaren 540C. Bij een ongeval beschermen airbags voor bestuurder en voorpassagier en aan de zijkant de inzittenden standaard tegen ernstig letsel. Daarnaast dragen LED-koplampen, die via een lichtsensor worden geregeld, bij aan de veiligheid. Er zijn geen onafhankelijke crashtests uitgevoerd met de McLaren 540C.
Alternatieven
Met een nieuwprijs van 189.000 euro is de McLaren 570S slechts iets duurder, maar in ruil daarvoor levert hij een ontketende motor met 419 kW (570 pk) en 600 Newtonmeter bij 5.000 tot 6.500 toeren. De sprong lijkt met 30 pk en 60 Newtonmeter niet al te groot, maar er is keuze uit verschillende varianten: het basismodel McLaren 570S, de 570GT en de 570S Spider. De laatste vertegenwoordigt de roadsterversie. Kenners van de McLaren Sport Series zullen ook de kleine maar subtiele visuele verschillen met de 540C herkennen, zoals de bredere zijskirts.
Op het vasteland ten zuiden van het eiland staat de Porsche 911 Turbo klaar als de eeuwige uitdager. Sinds 2020 wordt de achtste generatie van de traditionele serie in Duitsland geproduceerd. De 911 Turbo S genereert 478 kW (650 pk) in de zes verbrandingskamers van de 3,8-liter boxermotor en een ongelooflijk koppel van 800 Newtonmeter bij lage 2.500 tot 4.000 toeren. Samen met de soepele 8-traps transmissie met dubbele koppeling accelereert de Porsche in 2,7 seconden van 0 naar 100 km/u en vanuit stilstand naar 200 km/u in 8,9 seconden.