- Homepage
- Auto
- Mazda
- Mazda Xedos
- Mazda Xedos 9
Sterke punten
- Uitstekende bouwkwaliteit
- Zeer betrouwbare techniek
- Goede rijeigenschappen
Zwakke punten
- Relatief hoog brandstofverbruik
- Zeer weinig aanbod
- Onderdelen worden zeldzaam
Mazda Xedos : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Mazda Xedos, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Mazda Xedos 9
-
Mazda Xedos 6
€ 1.650,-- 153.000 km
- 03/2000
- 103 kW (140 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-5491HC sint oedenrode -
Mazda Xedos Xedos 6 2.0i V6 Exclusiv
€ 600,-- 199.660 km
- 09/1995
- 103 kW (140 PK)
- Gebruikt
- 2 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
-
9,0 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl - - (g/km)
Particulier, DE-13439 Berlin -
Mazda Xedos 6 2.0 V6 KLIMA 1 HAND TÜV NEU SSD
€ 4.998,-- 149.983 km
- 03/1993
- 106 kW (144 PK)
- Gebruikt
- 1 vorige eigenaar
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, DE-75328 Schömberg -
Mazda Xedos Xedos 6 2.0 V6
€ 2.500,-- 164.034 km
- 11/1996
- 105 kW (143 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
-
9,0 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl - - (g/km)
Particulier, IT-56028 Ponte a Egola -
Mazda Xedos 6 2.0i V6
€ 1.000,-- 154.000 km
- 07/1999
- 103 kW (140 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
-
9,0 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl -
224 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Particulier, AT-9861 Krems in Kärnten
Alle artikelen
TEST: is de Mazda CX-60 net zo premium als de Volvo XC60?
Review – Waarom de Mazda CX-60 een grote eigenzinnige reus is
Review: Mazda CX-5 is voorbode van iets veel groters met een stekker
Mazda CX-60 PHEV: 3 voordelen en 3 nadelen
TEST - Mazda 3 vs. Astra en Golf
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Hoogwaardige bouwkwaliteit en veel luxe aan boord
- Tegenwoordig zeer betaalbaar
- Daarnaast ook goede rijeigenschappen
- Veel auto voor je geld
Technische gegevens
Motorisatie
De Mazda Xedos 9 had altijd een V6 benzinemotor, met naar keuze een inhoud van 2,0, 2,3 of 2,5 liter, met vermogens van 107 kW (146 pk) tot 157 kW (214 pk). Een handgeschakelde transmissie met vijf versnellingen was voor alle motoren standaard, met een viertrapsautomaat als optie. Een dergelijke automaat was toen nog heel gebruikelijk. Een Mazda Xedos 9 heeft altijd voorwielaandrijving.
Afmetingen
De Mazda Xedos 9 heeft een lengte van 4,8 meter, breedte van bijna 1,8 meter en hoogte van 1,4 meter. De wielbasis meet 2,75 meter. De bagageruimte van de Mazda Xedos 9 meet afhankelijk van het modeljaar zo’n 420 liter, wat vrij gemiddeld is voor een sedan van dit formaat en van deze leeftijd.
De belangrijkste specificaties op een rij
Mazda Xedos 9 | |
---|---|
Marktintroductie | 1993 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,83-4,88 x 1,77 x 1,40 m |
Wielbasis | 2,75 m |
Inhoud bagageruimte | 417-420 l |
Ledig gewicht | 1.385-1.500 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.940-2.000 kg |
Cilinderinhoud | 1995-2.255 cm3 |
Vermogen | 107 kW (146 pk)-157 kW (214 pk) |
Koppel | 180-295 Nm |
Topsnelheid | 202-235 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 10,7-8,6 sec |
Tankinhoud | 68 l |
Verbruik | 8,4-10,7 l/100 km |
CO₂-uitstoot | 215-258 g/km |
Varianten
De Mazda Xedos 9 is onderdeel van de Mazda Xedos modelfamilie, die verder alleen bestaat uit de relatief compacte Mazda Xedos 6. Beide modellen waren leverbaar met keuze uit verschillende motoren en in verschillende uitrustingsniveaus, maar er zijn geen varianten die er speciaal uitspringen. In Japan droegen beide modellen een andere naam: respectievelijk Eunos 500 en Eunos 800. Eunos was een submerk van Mazda, gericht op sportief-luxe auto’s. Een soort Japanse BMW. Het merk Eunos heeft echter maar kort bestaan. In Australië werden deze modellen verkocht onder de dubbele merknaam Mazda Eunos. In Japan was de Mazda Xedos 9, naast de Eunos-versie, ook leverbaar als Mazda Millenia.
Prijzen
De Mazda Xedos 9 werd in Nederland geleverd van 1993 tot en met 2002. In die periode varieerde de vanafprijs tussen de, omgerekend, 29.000 tot 52.000 euro. De Mazda Xedos 9 zette in zijn tijd redelijke verkoopaantallen neer, maar kon niet opboksen tegen de concurrentie. Ook is het model in de loop der jaren wat in de vergetelheid geraakt. Tegenwoordig is het aanbod Mazda Xedos occasions dan ook zeer beperkt. Het Nederlandse aanbod is zelfs te klein om een goede prijsindicatie te kunnen geven. Nemen we ook het aanbod elders in Europees mee, dan moet je rekenen op prijzen van zo’n 1.000 tot 1.500 euro voor prima exemplaren. Met wat opknapwerk kan de prijs nog lager liggen, terwijl een Mazda Xedos in topconditie nog steeds niet snel meer dan 5.000 euro kost. Kortom, veel auto voor je geld.
Design
Buitenkant
Beide Mazda Xedos modellen lijken erg op elkaar en vormen duidelijk een afzonderlijke modelfamilie binnen het toenmalige Mazda aanbod. De Mazda Xedos 9 heeft een voor die tijd moderne, stijlvolle en aerodynamische vormgeving. De Mazda Xedos 9 is er uitsluitend als vierdeurs sedan. Omdat de auto vooral gericht was op de zakelijke markt, is hij vooral geleverd met ingetogen exterieurkleuren, al behoorden donkerblauw en donkerrood ook tot de mogelijkheden.
Binnenkant
Binnenin bieden de Mazda Xedos modellen een hoogwaardig en comfortabel interieur, ontworpen met aandacht voor detail en luxe. De Xedos 6 heeft een sportief maar toch verfijnd interieur met lederen bekleding en houten afwerkingen, terwijl de Xedos 9 een nog luxueuzer interieur biedt met lederen bekleding, hout- en chromen accenten en verfijnde ambianceverlichting. Beide modellen zijn voor hun tijd rijk uitgerust en bieden daardoor zelfs naar huidige maatstaven nog veel comfort en voorzieningen.
Veiligheid
De Mazda Xedos 9 is nooit getest door Euro NCAP of een andere vergelijkbare veiligheidsorganisatie. Daarom zijn er geen officiële veiligheidsscores beschikbaar. Wel kunnen we kijken naar de veiligheidsuitrusting van de Mazda Xedos 9. Die was voor die tijd vrij geavanceerd, met onder meer airbags voor bestuurder en voorpassagier, ABS en verstevigde portieren. Voor de meeste uitrustingsniveaus was ABS zelfs standaard, wat toen nog niet vanzelfsprekend was. De luxe Mazda Xedos 9 was bovendien leverbaar met zij-airbags, wat destijds nog een vrij nieuw verschijnsel was.
Alternatieven
De Mazda Xedos 9, die in de jaren negentig werd geïntroduceerd, was Mazda's poging om door te dringen in het segment van luxe sedans. Dit segment werd traditioneel gedomineerd door gevestigde namen als de Audi A6, BMW 5 Serie, Mercedes-Benz E-Klasse. Deze Duitse merken staan synoniem voor kwaliteit, luxe en technische innovatie, waardoor ze een sterke positie hadden in het hogere marktsegment. De Mazda Xedos 9 moest zich onderscheiden door een combinatie van Japanse betrouwbaarheid, een verfijnd design en een scherpere prijsstelling.
In vergelijking met de BMW 5 Serie bood de Mazda Xedos 9 een soepel rijgedrag en een verfijnde rijervaring, maar miste hij de dynamische rijprestaties en het uitgebreide motorenaanbod van de BMW. De Mercedes-Benz E-Klasse stond bekend om zijn ongeëvenaarde comfort en geavanceerde technologie, terwijl de Xedos 9 een meer ingetogen benadering bood met een focus op elegantie en gebruiksgemak. De Audi A6, die opviel door zijn hoogwaardige interieur, overtrof de Xedos 9 op het gebied van technologische innovatie, maar de Mazda bood een vergelijkbare mate van luxe tegen een lagere prijs.
Naast de Duitse concurrenten waren er ook sterke rivalen uit andere delen van de wereld. De Jaguar XJ bijvoorbeeld bood een combinatie van iconische Britse charme en uitzonderlijke rijkwaliteiten, terwijl de Mazda Xedos 9 minder exclusief was maar een betrouwbaarder en kostenefficiënter alternatief was. De Volvo 960 (later Volvo S90), met zijn focus op veiligheid en Scandinavisch design, concurreerde ook in dit segment en bood een vergelijkbare mix van luxe en betrouwbaarheid als de Mazda Xedos 9.
Binnen de Japanse merken had de Mazda Xedos 9 concurrentie van de Lexus GS en Toyota Camry. De Lexus GS stond bekend om zijn uitstekende afwerking en verfijning, maar de Mazda Xedos 9 bood een concurrerende rijervaring tegen een lagere prijs. De Toyota Camry, hoewel meer gericht op de massamarkt, deelde de betrouwbaarheid en het comfort van de Mazda Xedos 9, maar was minder luxueus en verfijnd.
Franse concurrenten zoals de Peugeot 605 en Renault Safrane probeerden ook een deel van het luxe-segment te veroveren. Hoewel deze modellen bekendstonden om hun comfort en geavanceerde functies, kon de Mazda Xedos 9 zich onderscheiden door een superieure bouwkwaliteit en betrouwbaarheid.