- Homepage
- Auto
- Mazda
- Mazda Xedos
- Mazda Xedos 6
Sterke punten
- Goede bouwkwaliteit
- Aansprekende rijeigenschappen
- Goede betrouwbaarheid
Zwakke punten
- Beschikbaarheid onderdelen
- Brandstofverbruik
- Weinig aanbod
Mazda Xedos : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Mazda Xedos, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Mazda Xedos 6
Alle artikelen
TEST: is de Mazda CX-60 net zo premium als de Volvo XC60?
Review – Waarom de Mazda CX-60 een grote eigenzinnige reus is
Review: Mazda CX-5 is voorbode van iets veel groters met een stekker
Mazda CX-60 PHEV: 3 voordelen en 3 nadelen
TEST - Mazda 3 vs. Astra en Golf
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Goede bouwkwaliteit, voor zowel interieur als techniek
- Aansprekende rijeigenschappen
- De motoren hebben zich bewezen als betrouwbare krachtbronnen
- Stond in zijn tijd bekend als een stijlvolle auto
Technische gegevens
Motorisatie
De relatief compacte Mazda Xedos 6 had standaard een 1,6 liter viercilinder benzinemotor, met een 2,0 liter V6 benzinemotor als optie. Buiten Europa behoorden ook een 1,8 liter viercilinder en een 1,8 liter V6 tot de mogelijkheden. Met een vermogen van 84 kW (114 pk) tot 108 kW (147 pk) was de Mazda Xedos 6 naar de maatstaven van toen voldoende krachtig, maar echt sportieve uitvoeringen waren er niet. Een handgeschakelde transmissie met vijf versnellingen was standaard, met een viertrapsautomaat als optie. Een dergelijke automaat was toen nog heel gebruikelijk. Een Mazda Xedos 6 heeft altijd voorwielaandrijving.
Afmetingen
De Mazda Xedos 6 is ruim 4,5 meter lang, 1,7 meter breed en ruim 1,3 meter hoog, met een wielbasis van 2,6 meter. De bagageruimte van de Mazda Xedos 6 meet een ruime 407 liter, wat vrij veel is voor een sedan in deze klasse.
De belangrijkste specificaties op een rij
Mazda Xedos 6 | |
---|---|
Marktintroductie | 1992 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,56 x 1,70 x 1.34 m |
Wielbasis | 2,61 m |
Inhoud bagageruimte | 407 l |
Ledig gewicht | 1.189-1.220 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.605-1.670 kg |
Cilinderinhoud | 1.598-1.995 cm3 |
Vermogen | 84 kW (114 pk)-108 kW (147 pk) |
Koppel | 139-175 Nm |
Topsnelheid | 200-214 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 10,3-9,3 sec |
Tankinhoud | 60 l |
Verbruik | 7,5-9,1 l/100 km |
CO₂-uitstoot | Niet geregistreerd |
Varianten
De Mazda Xedos 6 was leverbaar met keuze uit verschillende motoren en in verschillende uitrustingsniveaus, maar er zijn geen varianten die er speciaal uitspringen. Er zijn geen limited editions en in tegenstelling tot de concurrerende BMW 3 Serie zijn er geen echte sportuitvoeringen. De Mazda Xedos 6 is onderdeel van de Mazda Xedos modellijn, die verder alleen bestaat uit de grotere Mazda Xedos 9. In Japan droegen beide modellen een andere naam: respectievelijk Eunos 500 en Eunos 800. Eunos was een submerk van Mazda, gericht op sportief-luxe auto’s. Een soort Japanse BMW. Het merk Eunos heeft echter maar kort bestaan. In Australië werden deze modellen verkocht onder de dubbele merknaam Mazda Eunos.
Prijzen
De Mazda Xedos 6 werd in Nederland geleverd van 1992 tot en met 1999. In die periode varieerde de vanafprijs tussen de omgerekend 24.000 en 28.000 euro. De Mazda Xedos modellen zetten in hun tijd redelijke verkoopaantallen neer, maar konden niet opboksen tegen hun concurrenten. Ook is het model in de loop der jaren wat in de vergetelheid geraakt. Tegenwoordig is het aanbod Mazda Xedos occasions dan ook zeer beperkt. Het Nederlandse aanbod is zelfs te klein om een goede prijsindicatie te kunnen geven. Nemen we ook het aanbod elders in Europa mee, dan moet je rekenen op prijzen van zo’n 1.000 tot 1.500 euro voor prima exemplaren. Met wat opknapwerk kan de prijs nog lager liggen, terwijl een Mazda Xedos 6 in topconditie nog steeds niet snel meer dan 5.000 euro kost.
Design
Buitenkant
De Mazda Xedos 6 vormt duidelijk een modelfamilie met zijn grotere broer; afgezien van de verschillende afmetingen lijken beide Mazda Xedos modellen enorm op elkaar. De auto’s hebben een voor hun tijd moderne en aerodynamische vormgeving en zijn duidelijk onderdeel van dezelfde modellijn. De Mazda Xedos 6 is er net als de grotere broer uitsluitend als vierdeurs sedan. Omdat de auto’s vooral gericht waren op de zakelijke markt, zijn ze veelal geleverd met ingetogen exterieurkleuren, al behoorden donkerblauw en donkerrood ook tot de mogelijkheden.
Binnenkant
Binnenin biedt de Mazda Xedos 6 een voor die tijd hoogwaardig en comfortabel interieur, ontworpen met aandacht voor detail en luxe. De Xedos 6 heeft een sportief maar toch verfijnd interieur met lederen bekleding en houten afwerkingen. De Mazda Xedos 6 is voor zijn tijd rijk uitgerust en biedt daardoor zelfs naar huidige maatstaven nog veel comfort en voorzieningen.
Veiligheid
De Mazda Xedos 6 is nooit getest door Euro NCAP of een vergelijkbare veiligheidsorganisatie. Daarom zijn er geen officiële veiligheidsscores beschikbaar. Wel kunnen we kijken naar de veiligheidsuitrusting van het model. Die was voor die tijd vrij geavanceerd, met onder meer airbags voor bestuurder en voorpassagier, ABS en verstevigde portieren. Voor de meeste uitrustingsniveaus was ABS zelfs standaard, wat toen nog niet vanzelfsprekend was.
Alternatieven
De Mazda Xedos 6 werd geïntroduceerd in de vroege jaren negentig en bevond zich in een competitieve markt voor compacte luxe sedans. Hij werd gepositioneerd tussen gerenommeerde concurrenten als de Audi 80, BMW 3 Serie en Mercedes-Benz C-Klasse. Terwijl deze Duitse merken bekendstonden om hun premium status, bouwkwaliteit en sterke merkloyaliteit, bood de Mazda Xedos 6 een aantrekkelijk alternatief met zijn elegante ontwerp en Japanse betrouwbaarheid. Ook was de Mazda Xedos 6 betaalbaarder, wat hem een interessante optie maakte voor kopers die luxe en kwaliteit zochten zonder de bijbehorende hoge kosten.
In vergelijking met de BMW 3 Serie en Mercedes-Benz C-Klasse was de Mazda Xedos 6 qua rijgedrag en comfort concurrerend, maar het ontbrak hem aan krachtige motoropties en sportieve uitvoeringen. De Audi 80 had een vergelijkbare kwaliteitsperceptie, maar de Mazda Xedos 6 onderscheidde zich door zijn soepelere rijgedrag en hogere standaarduitrusting. Gedurende de productie van de Mazda Xedos 6 werd de Audi 80 vervangen door de Audi A4. Die legde de lat nog een stukje hoger op het gebied van technologie en afwerking waardoor de concurrentie voor de Xedos 6 verder toenam.
Naast de Duitse merken waren er ook Franse en Japanse concurrenten. De Peugeot 406 en Renault Laguna, allebei middenklassers, boden aantrekkelijke prijzen en een goede combinatie van comfort en rijgedrag, maar kwamen vergeleken met de Mazda Xedos 6 tekort wat betreft bouwkwaliteit en een uitstraling. Aan de Japanse kant was er de Honda Accord, die bekendstond om zijn betrouwbaarheid en verfijnde motoren, maar minder verfijning bood op het gebied van interieurafwerking vergeleken met de Xedos 6. Ook was de Honda meer gericht op comfort, terwijl de Mazda zich daarnaast ook focuste op goede rijeigenschappen. Afhankelijk van de uitvoering kan ook de Nissan Primera uit die tijd als een concurrent worden gezien. Hoewel de focus wat minder lag op de luxe aan boord, was de Primera destijds wel een fijn rijdende en zelfs sportieve auto.