Sterke punten
- Goede bouwkwaliteit
- Aansprekende rijeigenschappen
- Goede betrouwbaarheid
Zwakke punten
- Onderdelenbeschikbaarheid
- Relatief hoog brandstofverbruik
- Zeer weinig aanbod
Mazda Xedos : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Mazda Xedos, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Mazda Xedos
Alle artikelen
TEST: is de Mazda CX-60 net zo premium als de Volvo XC60?
Review – Waarom de Mazda CX-60 een grote eigenzinnige reus is
Review: Mazda CX-5 is voorbode van iets veel groters met een stekker
Mazda CX-60 PHEV: 3 voordelen en 3 nadelen
TEST - Mazda 3 vs. Astra en Golf
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Rijk uitgerust, met comfortabele en mooi afgewerkte interieurs
- Ook in andere opzichten een goede bouwkwaliteit
- Naast de luxe ook voorzien van aansprekende rijeigenschappen
- De krachtige motoren hebben zich bewezen als betrouwbare techniek
Technische gegevens
Motorisatie
De Mazda Xedos modellijn bestaat uit twee modellen. De relatief compacte Mazda Xedos 6 had standaard een 1,6-liter viercilinder benzinemotor, met een 2,0-liter V6 benzinemotor als optie. Buiten Europa behoorden ook een 1,8-liter viercilinder en een 1,8-liter V6 tot de mogelijkheden. De grotere Mazda Xedos 9 had altijd een V6 benzinemotor, met naar keuze een inhoud van 2,0-, 2,3- of 2,5-liter. Een handgeschakelde transmissie met vijf versnellingen was voor beide modellen standaard, met een viertrapsautomaat als optie. Een dergelijke automaat was toen nog heel gebruikelijk. Een Mazda Xedos heeft altijd voorwielaandrijving.
Afmetingen
De Mazda Xedos 6 is ruim 4,5 meter lang, 1,7 meter breed en ruim 1,3 meter hoog, met een wielbasis van 2,6 meter. De Mazda Xedos 9 is een slag groter, met een lengte van 4,8 meter, breedte van bijna 1,8 meter en hoogte van 1,4 meter. De wielbasis meet 2,75 meter. De bagageruimte van beide modellen ontloopt elkaar dan weer niet zo veel, met een ruime 407 liter voor de Mazda Xedos 6 en afhankelijk van de uitvoering zo’n 420 liter voor de Mazda Xedos 9.
De belangrijkste specificaties op een rij
MAZDA XEDOS 6 | |
---|---|
Marktintroductie | 1992 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,56 m x 1,70 m x 1.34 m |
Wielbasis | 2,61 m |
Inhoud bagageruimte | 407 l |
Ledig gewicht | 1.189 – 1.220 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.605 – 1.670 kg |
Cilinderinhoud | 1.598 – 1.995 cm3 |
Vermogen | 84 kW (114 pk) – 108 kW (147 pk) |
Koppel | 139 – 175 Nm |
Topsnelheid | 200 – 214 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 10,3 – 9,3 sec |
Tankinhoud | 60 l |
Verbruik | 7,5 – 9,1 l/100 km |
CO₂-uitstoot | Niet geregistreerd |
MAZDA XEDOS 9 | |
---|---|
Marktintroductie | 1993 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,83 – 4,88 m x 1,77 m x 1,40 m |
Wielbasis | 2,75 m |
Inhoud bagageruimte | 417 – 420 l |
Ledig gewicht | 1.385 – 1.500 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.940 – 2.000 kg |
Cilinderinhoud | 1995 – 2.255 cm3 |
Vermogen | 107 kW (146 pk) – 157 kW (214 pk) |
Koppel | 180 – 295 Nm |
Topsnelheid | 202 – 235 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 10,7 – 8,6 sec |
Tankinhoud | 68 l |
Verbruik | 8,4 – 10,7 l/100 km |
CO₂-uitstoot | 215 – 258 g/km |
Varianten
De Mazda Xedos is als modellijn vooral op te delen in de relatief compacte Mazda Xedos 6 en de grotere Mazda Xedos 9. Beide modellen waren leverbaar met verschillende motoren (zie vorige hoofdstuk) en in verschillende uitrustingsniveaus, maar er zijn geen varianten die er speciaal uit springen. In Japan droegen beide modellen een andere naam: respectievelijk Eunos 500 en Eunos 800. Eunos was een submerk van Mazda, gericht op sportief-luxe auto’s. Een soort Japans BMW. Het merk Eunos heeft echter maar kort bestaan. In Australië werden deze modellen verkocht onder de dubbele merknaam Mazda Eunos.
Prijzen
De Mazda Xedos 6 werd in Nederland geleverd van 1992 tot en met 1999. In die periode varieerde de vanafprijs tussen de omgerekend 24.000 en 28.000 euro. De grotere Mazda Xedos 9 was wat hoger in de markt gepositioneerd, wat zich natuurlijk vertaald in hogere prijzen. Ook waren er meer verschillende uitvoeringen, wat het prijsbereik groter maakt. De Mazda Xedos 9 kostte destijds in Nederland omgerekend 29.000 tot 52.000 euro. De Mazda Xedos modellen zetten in hun tijd redelijke verkoopaantallen neer, maar konden niet opboksen tegen hun concurrenten. Ook is het model in de loop der jaren wat in de vergetelheid geraakt. Tegenwoordig is het aanbod Mazda Xedos occasions dan ook zeer beperkt. Het Nederlandse aanbod is zelfs te klein om een goede prijsindicatie te kunnen geven. Nemen we ook overig Europees aanbod mee, dan moet je rekenen op prijzen van zo’n 1.000 tot 1.500 euro voor prima exemplaren. Met wat opknapwerk kan de prijs nog lager liggen, terwijl een Mazda Xedos in topconditie nog steeds niet snel meer dan 5.000 euro kost.
Design
Buitenkant
Afgezien van de verschillende afmetingen lijken beide Mazda Xedos modellen erg op elkaar. De auto’s hebben een voor hun tijd moderne en aerodynamische vormgeving en zijn duidelijk onderdeel van dezelfde modellijn. Beide Mazda Xedos modellen zijn er uitsluitend als vierdeurs sedan. Omdat de auto’s vooral waren gericht op de zakelijke markt zijn ze vooral geleverd in ingetogen kleuren, al behoorden donkerblauw en donkerrood ook tot de mogelijkheden.
Binnenkant
Binnenin bieden de Mazda Xedos modellen een hoogwaardig en comfortabel interieur, ontworpen met aandacht voor detail en luxe. De Xedos 6 heeft een sportief maar toch verfijnd interieur met lederen bekleding en houten afwerkingen, terwijl de Xedos 9 een nog luxueuzer interieur biedt met uitgebreide lederen bekleding, hout- en chromen accenten en verfijnde ambianceverlichting. Beide modellen zijn voor hun tijd rijk uitgerust en bieden daardoor zelfs naar huidige maatstaven nog veel comfort en voorzieningen.
Veiligheid
De Mazda Xedos modellen zijn nooit getest door de Euro NCAP of vergelijkbare organisaties in andere werelddelen. Daarom zijn er geen officiële veiligheidsscores beschikbaar. Wel kunnen we kijken naar de veiligheidsuitrusting van beide modellen. Die was voor die tijd vrij geavanceerd, met onder meer airbags voor bestuurder en voorpassagier, ABS en verstevigde portieren. Voor de meeste uitrustingsniveaus was ABS zelfs standaard, wat toen nog niet vanzelfsprekend was. De wat luxere Mazda Xedos 9 was bovendien leverbaar met zij-airbags, wat destijds nog een vrij nieuw verschijnsel was.
Alternatieven
De Mazda Xedos modellen waren nadrukkelijk gericht op de modellen van BMW. De Mazda Xedos 6 was bedoeld als Japans alternatief voor de BMW 3 Serie en de grotere Mazda Xedos 9 als alternatief voor de BMW 5 Serie. Ook de Mercedes-Benz C-Klasse en de grotere Mercedes-Benz E-Klasse kunnen als directe concurrenten worden gezien. De modellen van het eveneens Japanse merk Lexus hebben eenzelfde insteek van ‘sportieve luxe’. De Lexus IS is daarbij een concurrent voor de Mazda Xedos 6 en de Lexus GS een concurrent voor de Mazda Xedos 9. Daarbij moet wel worden opgemerkt dat de Lexus IS pas werd geïntroduceerd toen de Mazda Xedos 6 al bijna uit productie ging. In dit vergelijk waren de Mazda Xedos modellen op veel punten gelijkwaardig aan de concurrenten, terwijl ze in sommige gevallen zelfs goedkoper waren. Ze hadden echter nog geen sterk imago opgebouwd zoals de meeste concurrenten dat wel hadden.