Sterke punten
- Veel binnenruimte
- grote kofferbak
- krachtige motor
Zwakke punten
- hoog leeggewicht
- Hoog brandstofverbruik
- Bouwjaar alleen tot 2012
Mazda Tribute : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Mazda Tribute, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Mazda Tribute
Alle artikelen
TEST: is de Mazda CX-60 net zo premium als de Volvo XC60?
Review – Waarom de Mazda CX-60 een grote eigenzinnige reus is
Review: Mazda CX-5 is voorbode van iets veel groters met een stekker
Mazda CX-60 PHEV: 3 voordelen en 3 nadelen
TEST - Mazda 3 vs. Astra en Golf
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Goede redenen
- De Mazda Tribute is geschikt voor gezinnen door de grote hoeveelheid ruimte die hij biedt.
- Het model heeft een sportieve en krachtige uitstraling in offroad design.
- Voor een SUV is de prijs relatief redelijk.
- De Mazda biedt een geslaagde combinatie van offroad looks en gezinswagen kwaliteiten.
- De veiligheidsuitrusting is relatief hoog voor de bouwjaren.
Belangrijke gegevens
Motor
De Mazda Tribute is leverbaar in twee generaties: in de eerste generatie werden alleen voertuigen met benzinemotor aangeboden, in de tweede generatie is ook een benzinehybride leverbaar. Er werd geen dieselvariant gelanceerd. Zoals gebruikelijk voor een SUV heeft de Mazda Tribute een relatief grote motorinhoud van 2,5 tot 3 liter. De fabrikant heeft het vermogen van de Tribute HEV bewust geoptimaliseerd om het energieverbruik in het stadsverkeer te beperken. In tegenstelling tot een conventionele 200 pk benzinemotor wordt het verbruik in het stadsverkeer tot 75 procent verminderd. Toch hoeven bestuurders niet bang te zijn voor een verlies aan acceleratie: De HEV accelereert ongeveer even snel van 0 tot 100 km als een conventionele SUV met een vermogen van 200 pk.
Afmetingen
De Mazda Tribute is ongeveer 4,4 meter lang, 1,8 meter breed en 1,7 meter hoog. De wielbasis van het model is 2,6 meter. De bagageruimte is vrij klein en biedt slechts een laadvolume van 368 liter. Wanneer de achterbank is neergeklapt, is er ruimte voor 842 liter. Het interieur biedt ruimte voor vijf zitplaatsen en ook een aanhanger kan met de Mazda worden vervoerd. Het trekvermogen bedraagt 680 tot 1.700 kilogram.
gegevens en afmetingen | Mazda Tribute |
---|---|
Bouwjaar | 2000 - 2012 |
Lengte, breedte, hoogte | 4,4 m x 1,8 m x 1,7 m |
Wielbasis | 2,6 m |
Laadruimte | 369 - 842 l |
Leeggewicht | 1.595 - 1.646 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.985 kg |
Cilinderinhoud | 2.000 - 3.000 cc |
Koppel | 265 Nm |
Topsnelheid | 190 km/u |
Acceleratie 0 tot 100 km/u | 11,8 s |
Tankinhoud | 61 l |
Verbruik | 12,8 l |
CO2-uitstoot | 305 g/km |
Varianten
In de eerste generatie werd de Mazda Tribute aanvankelijk aangeboden in de afwerkingsniveaus Exclusive en Comfort, en het gamma werd later uitgebreid. Dit zijn gebruikelijke Mazda-aanduidingen voor de apparatuur. De Exclusive-variant was niet beschikbaar voor alle motoropties: wie kiest voor Exclusive vindt een 3,0-liter V6-motor in de auto.
De Tribute is verkrijgbaar in verschillende kleurvarianten, zoals grijs metallic, zilver metallic en zwart. De Tribute is leverbaar met voorwiel- en vierwielaandrijving. De terreinvaardigheid van de SUV is aanwezig, hoewel het geen echte terreinwagen is. De fabrikant heeft gemikt op het compromis tussen stadsauto en terreinwagen. Zo slaat de Tribute zowel in de stad als tijdens uitstapjes een goed figuur en scoort hij punten voor zijn ruimtelijkheid.
Prijs
De Mazda Tribute zou kunnen overtuigen met een zeer goede prijs-prestatieverhouding. De zeer goede basisuitrusting en de voldoende krachtige motoren konden worden gekocht vanaf ongeveer 23.000 euro als nieuwe auto, zelfs met een V6 motor bleven de prijzen vrij aantrekkelijk rond de 30.000 euro. Vooral gezien de concurrentie kon het voertuig zich dus snel vestigen.
Maar de Mazda Tribute is sinds 2012 helaas niet meer leverbaar als nieuwe auto, het voertuig werd na de tweede generatie uit het gamma gehaald. Als je op zoek bent naar een geschikte SUV, kunt je alleen maar kijken naar de Nederlandse markt voor occasions. Hier vindt je een deel van de gebruikte voertuigen, waarvan sommige door hun robuuste techniek enkele honderdduizenden kilometers hebben gereden en kunnen worden gekocht vanaf ongeveer 2500 euro. Als het een nieuwer voertuig is met een lagere kilometerstand, vindt je natuurlijk ook geschikte aanbiedingen. In dit geval stijgen de prijzen tot een nog steeds gematigde 5000 euro.
Wat de onderhoudskosten betreft, moeten klanten letten op het relatief hoge ledige gewicht, dat van belang is voor de berekening van de Nederlandse motorrijtuigenbelasting. Het voertuig weegt leeg iets minder dan 1,65 ton, dus moet er per jaar tot 1032 euro aan belasting worden geheven. Bovendien zijn de motoren niet echt zuinig, met een verbruik tot 13 liter, wat ook de gebruikskosten van de Mazda Tribute aanzienlijk opdrijft.
Design
Exterieur
De Mazda Tribute is een geslaagde mix van verschillende kenmerken die bij alle generaties positieve reacties oproept. De sportieve uitstraling van een SUV wordt gecombineerd met praktische ruimte, speciaal voor gezinnen. De grote bodemvrijheid zorgt voor een comfortabele rijervaring. Offroad eigenschappen worden gesuggereerd door het uiterlijk van de Tribute, ook al is het geen echte offroad auto.
Het ontwerp doet sterk denken aan de typische doosvorm van terreinwagens. De rechte randen en de hoge daklijn dragen bij aan deze indruk. Wie de technische details, het chassis en het uiterlijk nader bekijkt, zal de gelijkenis met Ford-modellen opmerken. In de eerste generatie lijkt de Mazda bijvoorbeeld sterk op de Ford Maverick.
De gelakte onderkant vereist enig onderhoud, zoals regelmatig in de was zetten na het schoonmaken om roestvorming te voorkomen. In dit opzicht deelt de SUV zijn lot met veel andere oudere voertuigen.
Interieur
In het interieur zijn vooral de relatief brede en comfortabele stoelen indrukwekkend. Dit zorgt voor een comfortabel zitgevoel, zelfs op lange reizen. Bij het ontwerp is aandacht besteed aan de ergonomie van de stoelen. Visueel worden verschillende designvarianten aangeboden, zoals de iModification "LUX" met natuurlijk beige leder. De lichte afwerking scoort met zijn lichtheid en vriendelijkheid.
De bestuurder kan zich in de Tribute verheugen op aanbiedingen op het gebied van infotainment en assistentiesystemen. Dankzij de cruise control kan de gewenste maximumsnelheid worden ingesteld, zodat overschrijding van de toegestane snelheid wordt voorkomen. Het voertuig behoudt de ingestelde snelheid totdat de bestuurder remt. Dit is bijvoorbeeld nuttig op snelwegen, waar het brandstofverbruik op deze manier wordt verminderd.
Veiligheid
Sinds de eerste generatie is de Mazda Tribute uitgerust met twee-traps airbags voor bestuurder en voorpassagier. Er zijn hoofd- en schouderairbags voor en achter. Veilig remmen wordt gegarandeerd door het standaard ABS. Alle zitplaatsen zijn voorzien van automatische veiligheidsgordels. Elektronische remkrachtverdeling en een mechanische remassistent zijn beschikbaar.
Alternatieven
De Mazda CX-5 is een goed alternatief als opvolger van de Mazda Tribute. Het voertuig is gebouwd sinds 2011 en is dus leverbaar in nieuwere modeljaren. Dit model is ook een SUV.
Qua uitrusting en prestaties is de BMW X5 een beter alternatief, maar er zijn nadelen wat betreft de verkoopprijs: Als nieuwe auto is de BMW X5 verkrijgbaar vanaf ongeveer 87.000 euro. Voor wie een meer betaalbare SUV zoekt, zijn de Fiat 500X Urban en de Fiat 500X Cross geschikt. Uitgerust met een 150 pk motor kost de Fiat 500X als nieuwe auto net geen 24.000 euro, waarmee hij qua prijs onder de klasse van de Tribute zit. De uitrusting van de Tribute is echter hoger dan die van de Fiat 500X.