Sterke punten
- Wankelmotor
- Prestaties
- Ophanging/stuur
Zwakke punten
- Hoog verbruik
- Stoelen aan de voorkant
- Koffer is klein
Mazda RX-8 : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Mazda RX-8, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Mazda RX-8
-
Mazda RX-8 Challenge
€ 4.100,-- 160.000 km
- 08/2004
- 170 kW (231 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
-
11,4 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl - - (g/km)
Particulier, NL-3081 nc rotterdam -
Mazda RX-8 RX-8 1.3 Renesis SP
€ 5.500,-- 148.000 km
- 12/2005
- 141 kW (192 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
-
10,4 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl - - (g/km)
Particulier, NL-8491CH Akkrum -
Mazda RX-8 Start niet! Categorie 3 zie text!!!!
€ 3.300,-- 190.362 km
- 06/2006
- 141 kW (192 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
267 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-3421 TX OUDEWATER -
Mazda RX-8 1.3 renesis
€ 8.500,-- 118.000 km
- 09/2005
- 170 kW (231 PK)
- Gebruikt
- 2 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
-
11,4 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl - - (g/km)
Particulier, NL-2151ev Nieuw Vennep -
Mazda RX-8 RX-8 1.3 Renesis
€ 9.995,-- 114.570 km
- 06/2006
- 141 kW (192 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-6129LE urmond -
Mazda RX-8 1.3 Renesis met compressietest!
€ 6.850,-- 195.800 km
- 07/2004
- 141 kW (192 PK)
- Gebruikt
- 3 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
201 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Particulier, NL-4876WD Etten-Leur
Interesse in een Mazda RX-8
Alle artikelen
TEST: is de Mazda CX-60 net zo premium als de Volvo XC60?
Review – Waarom de Mazda CX-60 een grote eigenzinnige reus is
Review: Mazda CX-5 is voorbode van iets veel groters met een stekker
Mazda CX-60 PHEV: 3 voordelen en 3 nadelen
TEST - Mazda 3 vs. Astra en Golf
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Een wankelmotor, trillingsvrij, en met een beperkte cilinderinhoud toch ruim 220 pk producerend, waarbij de toerenteller snel de 8000 opm passeert en bij het vol accelereren een stevige jank produceert: vind dat maar eens elders. Dat vond ook de jury van de motor van het jaar, een prijs die hij in 2003 kreeg.
- Alle kracht gaat via een kort schakelende (en al uit zichzelf even korte) pook naar de achterwielen. Die weten daar met een sperdifferentieel wel raad mee en dat zorgt voor neutraal gedrag in snelle bochten.
- De RX-8 is duidelijk een sportauto en dat betekent een zeer stevige ophanging. Beenhard is het woord niet, maar komt toch het dichtst bij.
Belangrijke gegevens
Hoewel de bi-rotor een inhoud heeft van 1.3 l, behandelt de fiscaliteit hem als een flinke 2.6 l. Dat blijkt ook uit het aantal pk’s dat deze Wankelmotor produceert. Mazda heeft wel een minder flinke versie van de motor, 192 pk en die geknepen versie is een stuk fiscaal vriendelijker.
Heel fraai, maar je gaat het pas zien als je het doorhebt, zijn de verwijzingen naar de rotor in de Wankelmotor. Overal vind je die driehoek terug: op de pook, op de motorkap, zelfs in de vorm van het mistachterlicht midden op de achterbumper.
Mede dankzij die halve deur naar de achterbank, plus een beperkt neer te klappen voorstoel, vinden ook volwassenen redelijk makkelijk een plaats op de achterbank. Daar is geen zee van ruimte, maar het maakt zijn 2+2 statement helemaal waar. Waar de bagage dan moet blijven is een klein raadsel.
Motoren
De RX-8 krijgt 1 motor (Wankel, bi-rotor, 1.3 l inhoud, 231 pk (192 in de geknepen versie), 211 Nm (bij 5.500 opm). De motor wordt vooraan ingebouwd en drijft de achterwielen aan, middels een handgeschakelde 6-bak. Hij haalt een top van 235 km/h, een spurt naar 100 km/h kan in 6,4 s.
Afmetingen
De RX-8 is 4,43 m lang, 1,77 m breed, 1,34 m hoog, met een 2,7 m lange wielbasis. De auto weegt 1.290 kg. In de tank kan 61 l, in de koffer 290 l, maar er mag nog 75 kg mee op het dak.
Varianten
De RX-8 kende maar één uitvoering en die was luxe, met lederen stoelen en lederen afwerking, met zelfs een two-tone lederen afwerking van het stuur. Bij de tuning van de motor kon je wel kiezen tussen 192 en 231 pk, maar de schakelbak was altijd handgeschakeld. Wel traditie bij Mazda zijn de betere lakken die wat extra geld kosten, maar dat ziet hij er ook geweldig uit.
Prijzen
In 2008 stond de RX-8 voor € 38.000 in de prijslijsten, dat is met die prestaties bijna buiten-categorie goedkoop. Als occasion blijft daar weinig van over: wie een beetje zoekt vind er eentje voor € 5.000
Design
Exterieur
Aan de achterkant kan een bescheiden spoiler op het kofferdeksel niet verhinderen dat de gelijkenissen met de Mazda 6 zo voor de hand liggen. Twee flinke uitlaatpijpen in de bumper die in een simpele diffuser evolueert, midden het wankel logo in de vorm van een mistlamp. Zijn silhouet is strak: lange neus, gebogen dalend dak, een bijna rechtopstaande achterruit en een korte kont, het is apart, ook door die 2 deuren aan 1 kant waarvan er eentje een halfje is. Vooraan is hij duidelijk een neef van de MX-5.
Interieur
Drie grote klokken domineren het dashboard, de middelste is een grote toerenteller, waarop de snelheid digitaal klein wordt meegegeven. In de andere klokken worden nogal kriskras secundaire metingen analoog getoond. Fysieke meters, het heeft iets. De middenconsole is een wirwar van knoppen waarvan de regeling duidelijk wordt in de schermpjes boven de luchtroosters. Een hoge middentunnel heeft een asbak, daarachter de korte pook en typisch Japans: de handrem aan de verkeerde kant. In ieder geval is de standaarduitrusting ruim voldoende.
Veiligheid
Met niet meer dan ABS-remmen, met remkrachtverdeler en een tractiecontrole, daar ging de RX-8 de weg mee op. Dan waren er nog veiligheidsgordels (4) de frontale airbags (2) voor als het toch misliep. Euro Ncap crashte de auto niet, de NHTSA, de National Highway Traffic Safety Administration (US), beoordeelde de RX-8 met 4 sterren.
Alternatieven
Als 4-zitter had de RX-8 eigenlijk geen concurrenten, tenzij je de Porsche 968 (bijna dubbel zo duur en achteraan zeer weinig plaats) laat meetellen. Als het puur om de motor en 2 zitplaatsen gaat, mag de S2000 mee aan tafel. Of de Audi TT, maar dan ook de Mercedes SLK en zo raken we helemaal uit de buurt. De RX-8 speelt in zijn eigen afdeling.