Sterke punten
- Ruim interieur
- Krachtige motoren
- Betrouwbaar
Zwakke punten
- Bagageruimte bij zeven zitplaatsen
- Relatief hoog brandstofverbruik
- Weinig exemplaren beschikbaar
Mazda CX-9 : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Mazda CX-9, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Mazda CX-9
-
Mazda CX-9 Signature | 7 persoons
€ 29.950,-- 89.000 km
- 04/2017
- 170 kW (231 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-2215LW Voorhout -
Mazda CX-9 2.5 SkyActiv-G Signature Turbo Automaat 231PK AWD
€ 49.950,-- 32.897 km
- 06/2021
- 170 kW (231 PK)
- Gebruikt
- 1 vorige eigenaar
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
275 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-7609 RD ALMELO -
Mazda CX-9 3.7 GT-L | 7 Persoons | NAP | YOUNGTIMER !
€ 10.990,-- 205.548 km
- 01/2010
- 204 kW (277 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
309 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-8332 VP STEENWIJK -
Mazda CX-9 3.7 GT-L l 7 Pers l Leer l Automaat l Youngtimer
€ 11.950,-- 186.329 km
- 05/2009
- 204 kW (277 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-3433 PR NIEUWEGEIN -
Mazda CX-9 3.7 GT-L | Leder | Navi | 20 inch | Trekhaak
€ 12.950,-- 202.075 km
- 02/2010
- 204 kW (277 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
309 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-3261 NE OUD-BEIJERLAND -
Mazda CX-9 2.5 SkyActive-G Signature Turbo Automaat 250 PK AW
€ 37.990,-- 103.864 km
- 08/2016
- 184 kW (250 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
197 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-6134 AD SITTARD
Interesse in een Mazda CX-9
Alle artikelen
TEST: is de Mazda CX-60 net zo premium als de Volvo XC60?
Review – Waarom de Mazda CX-60 een grote eigenzinnige reus is
Review: Mazda CX-5 is voorbode van iets veel groters met een stekker
Mazda CX-60 PHEV: 3 voordelen en 3 nadelen
TEST - Mazda 3 vs. Astra en Golf
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Ruim interieur met veel bagageruimte of plaats tot zeven inzittenden
- Krachtige motoren zorgen voor goede prestaties
- Goede scores in betrouwbaarheidsonderzoeken
- Rijk uitgerust interieur
Technische gegevens
Motorisatie
De eerste generatie Mazda CX-9 is uitsluitend geleverd met V6 benzinemotoren. In de eerste jaren was dat een 3,5 liter V6, maar al in 2007 werd deze motor vervangen door een 3,7 liter V6. De transmissie is altijd een zestrapsautomaat. Wel was er keuze tussen voor- of vierwielaandrijving. In Nederland was de vierwielaandrijving standaard. De tweede generatie Mazda CX-9 heeft altijd eenzelfde aandrijflijn, maar dan met een 2,5 liter viercilinder benzinemotor. In Nederland is alleen de eerste modelgeneratie met 3,7 liter V6 officieel geleverd.
Afmetingen
Beide modelgeneraties van de Mazda CX-9 zijn ongeveer vijf meter lang, bijna twee meter breed en ca. 1,7 meter hoog. Wel heeft de tweede generatie een iets langere wielbasis: bij het eerste model meet die bijna 2,9 meter en de tweede generatie zit op ruim 2,9 meter. Het officiële bagageruimtevolume is met 267 liter aan de krappe kant voor het soort auto, maar dat is gemeten met alle zitplaatsen in gebruik. Wanneer de Mazda CX-9 wordt ingezet als vijfzitter, dan is juist zeer veel bagageruimte voorhanden.
De belangrijkste specificaties op een rij
Mazda CX-9 | |
---|---|
Marktintroductie | 2009 (introductie Nederland) |
Lengte x breedte x hoogte | 5,07 x 1,94 x 1,73 m |
Wielbasis | 2,87 m |
Inhoud bagageruimte | 267 l |
Ledig gewicht | 2.040 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 2.712 kg |
Cilinderinhoud | 3.726 cm3 |
Vermogen | 204 kW (273 pk) |
Koppel | 366 Nm |
Topsnelheid | 181 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 10,1 sec |
Tankinhoud | 76 l |
Verbruik | 13,0 l/100 km |
CO₂-uitstoot | 309 g/km |
Varianten
In Nederland werd de Mazda CX-9 slechts korte tijd geleverd, in één uitvoering. Je kreeg altijd de 3,7 liter V6 in combinatie met vierwielaandrijving. Er was ook maar één uitrustingsniveau. Internationaal gezien was er nauwelijks meer variatie, maar er was wel keuze uit verschillende uitrustingsniveaus. De Mazda CX-9 is ook geleverd met maar één carrosserievariant, wel is er tegenwoordig sprake van een eerste en een tweede modelgeneratie. De Mazda CX-9 is technisch gerelateerd aan de Mazda 6, een auto die leverbaar is als sedan en als stationwagon. Ook met de Ford Edge (eerste generatie) en Mazda CX-8 (tweede generatie) deelt de Mazda CX-9 techniek, maar die modellen werden niet geleverd in Europa.
Prijzen
De Mazda CX-9 werd alleen in 2009 en 2010 officieel in Nederland geleverd en had toen een vanafprijs van een kleine 60.000 euro. De auto was destijds geen verkoopsucces, waardoor ook het aantal Mazda CX-9 occasions beperkt is. De prijzen van een Mazda CX-9 occasion beginnen bij zo’n 9.000 euro en lopen op tot zo’n 17.000 euro. Tegenover het beperkte aanbod staat wel dat via grijze import ook exemplaren van latere modellen naar ons land zijn gekomen, die hier dus niet officieel zijn geleverd. Het is nog wat meer zoeken, maar dan heb je wel een Mazda CX-9 uit een recenter bouwjaar en meestal ook met een lagere kilometerstand. De prijzen voor deze exemplaren liggen wel wat hoger, maar het aanbod is te beperkt voor een goede prijsindicatie.
Design
Buitenkant
De Mazda CX-9 is een grote SUV en afhankelijk van het bouwjaar zelfs de grootste SUV die Mazda in het aanbod had. Dankzij een stijlvolle en ingetogen vormgeving komt de Mazda CX-9 echter niet over als een heel grote auto. Opvallend is dat de eerste modelgeneratie niet één, maar twee keer een facelift onderging. Zo bleef het model er tijdens de relatief lange productieperiode actueel en modern uitzien. Ook de tweede generatie Mazda CX-9 heeft een vrij ingetogen vormgeving, maar afhankelijk van de uitvoering wel met iets meer chroomaccenten.
Binnenkant
Het interieur van de eerste generatie Mazda CX-9 biedt een combinatie van comfort en functionaliteit. Het ruime interieur biedt plaats aan zeven personen die voldoende been- en hoofdruimte hebben, zelfs op de derde rij. Het dashboard is overzichtelijk en voorzien van hoogwaardige materialen, hoewel sommige kunststoffen minder luxe aanvoelen. Lederen bekleding, verwarmbare voorstoelen, een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel en een premium audiosysteem van Bose waren opties in de hogere uitrustingsniveaus.
Veiligheid
De Mazda CX-9 is nooit getest door de Euro NCAP, maar hij is wel getest en beoordeeld door de Amerikaanse veiligheidsorganisaties NHTSA en IIHS. Bij de NHTSA werd de eerste generatie beoordeeld met vier of vijf sterren, afhankelijk van het testonderdeel. Bij de IIHS scoorde het model op bijna alle testonderdelen de score Good. De Mazda CX-9 was ook al vroeg voorzien van zaken zoals dodehoekwaarschuwing en een achteruitrijcamera, wat destijds nog niet gangbaar was in deze markt. Bij de tweede modelgeneratie werd de veiligheid nog verder verbeterd, met onder meer systemen als een noodstopassistent en adaptieve cruise control met start-stopfunctie. De tweede generatie Mazda CX-9 werd bovendien onderscheiden met de IIHS Top Safety Pick+.
Alternatieven
De eerste generatie Mazda CX-9 werd geïntroduceerd in 2007, maar kwam pas in 2009 naar Europa. Hier concurreerde het model vooral met auto’s als de Audi Q7, Volkswagen Touareg en Volvo XC90. Die auto’s waren destijds nog wat minder hoog in de markt gepositioneerd en vielen zo min of meer in hetzelfde segment als de Mazda CX-9. Ten opzichte van deze concurrenten onderscheidde de Mazda CX-9 zich met aansprekende rijeigenschappen, een praktisch interieur en een goede betrouwbaarheid. Zijn sterke punten waren het ruime interieur en de uitstekende rijeigenschappen, terwijl Europese concurrenten vaak wel een wat betere interieurafwerking en meer geavanceerde technologieën boden. Al met al was de CX-9 een aantrekkelijke optie voor wie ruimte en dynamiek zocht in een SUV, ondanks enkele tekortkomingen in luxe en efficiëntie.
In vergelijking met de Volkswagen Touareg, bekend om zijn verfijnde interieur en geavanceerde technologie, en de Volvo XC90 die uitblonk in veiligheid en luxe, had de CX-9 wel enkele nadelen. Het brandstofverbruik van de CX-9 was relatief hoog en vanwege zijn lange productieperiode begon de Mazda CX-9 uiteindelijk op leeftijd te raken ten opzichte van de concurrenten. De Audi Q7 bood wat meer een ‘premium’ ervaring met geavanceerde functies en krachtige motoren, wat hem een sterke concurrent maakte.