Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Mazda CX-5 (2022) statisch, vooraanzicht

Mazda CX-5

1 / 3
Mazda CX-5 (2022) statisch, vooraanzicht
Mazda CX-5 (2022) banner
Mazda CX-5 (2022) statisch, achteraanzicht

Sterke punten

  • Eindelijk (uitsluitend) als mild-hybrid
  • Styling
  • Interieur en uitrusting

Zwakke punten

  • Beperkt aantal versies nieuwe auto’s
  • Uitzicht niet optimaal
  • Vrij stug onderstel

Mazda CX-5 : een overzicht

4,6 (31 Beoordelingen)

Bekijk hier een compleet overzicht van de Mazda CX-5, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Mazda CX-5: bescheiden Japanse alleskunner

De Mazda CX-5 is er sinds 2012 en in 2017 verschijnt de tweede generatie, die in 2021 een facelift krijgt. De inmiddels hybride CX-5 is een bescheiden allrounder, die Mazda heeft voorzien van Skyactiv-technologie voor een lichtgewicht platform, een lager gewicht en dus minder verbruik en emissies. Lees meer

Interesse in een Mazda CX-5

Mazda CX-5 occasions
Mazda CX-5 nieuwe auto's
Mazda CX-5 dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Prachtige auto als je van de Kodo-designtaal houdt
  • Relatief luxueuze uitvoering
  • De combinatie van comfort, rijdynamiek en rijplezier
  • Verrassend groot aanbod occasions

Technische gegevens

Motorisatie

De huidige Mazda CX-5 is nieuw alleen nog te koop als mild-hybrid. Sinds 2023 biedt de Mazda CX-5 keuze uit de tweeliter E-Skyactiv G 165 M Hybrid en de 2,5-liter E-Skyactiv G 194 M Hybrid met – de getallen verraden het al – vermogens van 121 kW (165 pk) en 143 kW (194 pk). Beide versies drijven de voorwielen aan, al is de sterkste motor er ook met vierwielaandrijving. Zesversnellingsbakken zijn standaard, in de 165 zowel handmatig bediend als automatisch, in de 194 uitsluitend automatisch.

Tot 2023 is de Mazda CX-5 er niet als hybride – Mazda richt tot dan zijn aandacht op het perfectioneren van bestaande techniek. De beide benzinemotoren leveren ook dan 121 en 143 kW. Tot in 2022 is er ook een Mazda CX-5 Skyactiv-D 184 met 135 kW (184 pk).

Vóór de facelift van 2021 was de Mazda CX-5 van de tweede generatie er ook al met beide benzinemotoren (beide met voor- én vierwielaandrijving) en de diesel was er zelfs in drie vermogensvarianten: met 110, 129 en 135 kW (150, 175 en 184 pk) en alleen met voorwielaandrijving.

De eerste generatie van de Mazda CX-5 is er met drie benzinemotorvarianten, met 121 kW (165) en voorwielaandrijving, en 118 en 141 kW (160 en 192 pk) met vierwielaandrijving. Er zijn ook twee dieselversies, met 110 kW (150 pk) en voorwielaandrijving en met 129 kW (175 pk) en vierwielaandrijving.

Afmetingen

De tweede generatie van de Mazda CX-5 heeft nagenoeg dezelfde afmetingen als die van de eerste generatie. De tweede generatie is twee centimeter langer, een halve centimeter breder en drie centimeter lager – verwaarloosbare verschillen dus. De bagageruimte meet 493 liter met de achterbank in de normale positie.

De belangrijkste specificaties op een rij

MAZDA CX-5 M HYBRID
Marktintroductie 2017 (mild-hybrid 2023)
Lengte x breedte x hoogte 4,58 x 1,85 x 1,68 m
Wielbasis 2,70 m
Inhoud bagageruimte 493-1.395 l
Ledig gewicht 1.467-1.632 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.075-2.143 kg
Cilinderinhoud 1.998-2.488 cm3
Vermogen 121-143 kW (165-194 pk)
Koppel 213-263 Nm
Topsnelheid 195-201 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 9,2-10,7 sec
Tankinhoud 56 l
Verbruik 6,5-7,6 l/100 km
CO₂-uitstoot 146-171 g/km

Varianten

De Mazda CX-5 is nieuw verkrijgbaar in zes uitvoeringen. De Center-Line-uitvoering is de basisversie en omvat onder meer lichtmetalen 17-inch wielen, automatische climate control met twee zones en een licht- en regensensor. De Advantage voegt daar onder meer een 360°-camera en head-up display aan toe. De Newground krijgt met zilverkleurige details wat stoerdere looks en de stoelen zijn bekleed met zwart leder en suède met groene stiksels. De Exclusive-Line heeft een achteruitrijcamera en een automatische achterklep. De Homura-uitvoering oogt vooral wat sportiever en dynamischer en is voorzien van zwarte spiegelkappen. De Takumi-uitvoering is extra luxe uitgevoerd met nappaleder en hout in het interieur, kunststoffen delen van de carrosserie in carrosseriekleur en glimmende 19-inch wielen.

Prijzen

De instapprijs voor de Mazda CX-5 ligt al boven de 41.000 euro en loopt op tot bijna 65.000 euro voor de topversie met 2,5-litermotor, vierwielaandrijving en automaat.

Het aanbod occasions van de Mazda CX-5 is gróót! Hybride exemplaren vanaf bouwjaar 2023 vind je voor prijzen vanaf zo’n 40.000 euro – niet veel voordeel dus als je voor een occasion kiest. Andere exemplaren van na de facelift van 2021 zijn er voor rond de 30.000 euro. Voor rond de 15.000-17.000 euro kun je een exemplaar van de tweede generatie vinden. De oudste exemplaren van de Mazda CX-5 kosten je nog 7.000 euro en meer.

Design

Buitenkant

De CX-5 is er alleen als SUV en het is de eerste Mazda met het nieuwe Kodo-design – wat in het Japans onder meer ‘ziel van de beweging’ betekent. Vandaar de vloeiende, dynamische lijnen. De auto is er inmiddels in talrijke (oudere) uitvoeringen en speciale – tijdelijk geleverde – varianten, met vooral steeds andere designelementen voor het uiterlijk. Alle versies staan op lichtmetalen wielen, standaard 17-inch en optioneel of met luxueuzere uitvoeringen veel indrukwekkender 19-inch.

Binnenkant

Zelfs de basisversie van de Mazda CX-5, de Centre-Line, is nogal luxueus uitgevoerd en het interieur is een indrukwekkende, stille verblijfplaats. Hoogwaardige materialen, een strakke afwerking en Japans vakmanschap zijn hier gebundeld in een nette maar niet al te klinische cockpit. Sinds de laatste facelift staat de (maximaal 10,25 inch grote) centrale infotainmentmonitor op het dashboard en levert alles wat te maken heeft met infotainment, smartphone-connectiviteit en navigatie. Over de ruimte voor bestuurder en voorpassagier valt niets te klagen. Voorin is ook ruim voldoende bergruimte voor flessen, bekers en de gebruikelijke kleine voorwerpen. Mazda heeft een goede mix van houders, vakken en bakjes bedacht. Ook achterin ziet het er goed uit, als je maar met z’n tweeën op de achterbank zit. Met z’n drieën achterin wordt het krap – en dan kun je ook de middenarmsteun met bekerhouders niet gebruiken.

Veiligheid

De Mazda CX-5 van de tweede generatie scoorde in 2017 vijf sterren in de crashtests van Euro NCAP. De bescherming van volwassen inzittenden en kinderen in de auto behaalde een score van respectievelijk 95 en 80 procent. Voetgangersveiligheid volgt op korte afstand met 78 procent.

Zelfs in de basisversie biedt de Mazda CX-5 ook redelijk wat assistentiesystemen. Mazda rust de CX-5 ook in de standaarduitvoering al uit met veiligheidssystemen als ABS & ESP, airbags (voor, zij, volledige hoofdairbag achterin), waarschuwing voor botsing, een noodremassistent (tot 80 km/u), Lane Change Assist, dat helpt om veilig van rijstrook te wisselen, cruise control met snelheidsbegrenzer, dodehoekassistent en een bandenspanningscontrolesysteem. In de luxere uitvoeringen werkt de noodremassistent tot 160 km/u en is ook een waarschuwingssysteem aanwezig voor het geval de auto onbedoeld de rijstrook dreigt te verlaten en vermoeidheidsdetectie.

Alternatieven

Als alternatief voor de Mazda CX-5 kun je bij hetzelfde merk terecht voor bijvoorbeeld de Mazda CX-30, die net een klein stapje onder de CX-5 staat. Of misschien de Mazda MX-30 als je openstaat voor een puur elektrisch aangedreven SUV-alternatief. De Mazda CX-60 is weer een stapje groter en is een plug-in hybride SUV.

Bij andere merken is de keuze groot, met gerenommeerde namen als de Volkswagen Tiguan, eigenlijk een van de pioniers in het segment van de Mazda CX-30. De Audi Q3 is een stukje duurder en andere alternatieve modellen uit de merken van Volkswagen Group zijn de Seat Ateca en de Skoda Karoq. De Dacia Duster is aanzienlijk goedkoper en spartaanser en past niet helemaal bij de doelgroep. Ten slotte kun je nog denken aan de Ford Kuga, de Kia Sportage en de Nissan Qashqai. Maar dit zijn slechts enkele van de talrijke alternatieven in het voortdurend groeiende segment.

FAQ

Waar wordt de Mazda CX-5 gebouwd?
Anders dan veel andere autofabrikanten houdt Mazda zijn autoproductie voornamelijk in Japan. De CX-5 rolt uitsluitend in de fabrieken van Mazda in Hiroshima en Hofu van de productielijnen.
Hoeveel kost een nieuwe Mazda CX-5?
Na de laatste facelift in 2021 kost een mild-hybride Mazda CX-5 met tweeliter benzinemotor minimaal ruim 41.000 euro. De duurste versie is de mild-hybride 2,5-liter met vierwielaandrijving, die bijna 65.000 euro kost. De basisversie met mild-hybride 2,5-litermotor zit daar ergens tussen met een prijs rond de 50.000 euro.

Meer informatie

Meer details