Sterke punten
- Krachtige prestaties
- Ook geschikt voor offroad
- Hoog trekgewicht
Zwakke punten
- Relatief hoog brandstofverbruik
- Rijdt niet als een personenauto
- Vrij eenvoudig interieur
Mazda BT-50 : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Mazda BT-50, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Mazda BT-50
Alle artikelen
TEST: is de Mazda CX-60 net zo premium als de Volvo XC60?
Review – Waarom de Mazda CX-60 een grote eigenzinnige reus is
Review: Mazda CX-5 is voorbode van iets veel groters met een stekker
Mazda CX-60 PHEV: 3 voordelen en 3 nadelen
TEST - Mazda 3 vs. Astra en Golf
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Goede redenen
- Krachtige motoren zorgen voor goede prestaties, ook in het terrein
- Dankzij vierwielaandrijving en grote bodemvrijheid ook geschikt voor offroad-gebruik
- Hoog trekgewicht en laadvermogen, ofwel ook klaar voor het zwaardere werk
- Veelzijdig inzetbaar: afhankelijk van de uitvoering ook ruim plaats voor vier personen
Technische gegevens
Motorisatie
De Mazda BT-50 is technisch identiek aan de toenmalige Ford Ranger, maar heeft een licht afwijkend motorenaanbod. De basismotor van de Ford was niet leverbaar voor de Mazda, waarmee het motorenaanbod van de Mazda bestond uit de 2.5-liter en 3.0-liter turbodiesel viercilindermotoren. De transmissie was handgeschakeld met vijf versnellingen, of een vijftrapsautomaat. Het basismodel van de Mazda BT-50 heeft achterwielaandrijving, maar vierwielaandrijving was optioneel leverbaar en werd vaak ook besteld.
Afmetingen
De Mazda BT-50 is net iets meer dan vijf meter lang, vrijwel 1,8 meter breed en bijna 1,8 meter hoog. De wielbasis meet bijna drie meter. De Mazda BT-50 was leverbaar met drie cabinevarianten, maar die hadden nauwelijks invloed op de totale lengte van de auto. Een kortere cabine betekende een langere laadbak, een dubbele cabine betekende een kortere laadbak. Latere modellen van de Mazda BT-50 waren wat groter, maar die werden niet meer officieel in Nederland geleverd.
De belangrijkste specificaties op een rij
Mazda BT-50 | |
---|---|
Marktintroductie | 2006 |
Lengte x breedte x hoogte | 5,17 x 1,80 x 1,76 m |
Wielbasis | 2,99 m |
Inhoud bagageruimte | n.v.t. |
Ledig gewicht | 1.763-1.878 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 2.995 kg |
Cilinderinhoud | 2.499-2.953 cm3 |
Vermogen | 105 kW (143 pk)-115 kW (156 pk) |
Koppel | 330-380 Nm |
Topsnelheid | 158-170 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 12,5-13,3 sec |
Tankinhoud | 70 l |
Verbruik | 9,3-10,2 l/100 km |
CO₂-uitstoot | 255-271 g/km |
Varianten
Van de Mazda BT-50 zijn slechts enkele varianten. Naast de verschillende variaties in de aandrijflijn (zie het kopje ‘Motorisatie’) was er alleen keuze uit drie cabinevarianten. Het basismodel had een zogenaamde enkele cabine, met alleen twee stoelen en daarna direct de achterwand. Er was ook de Super Cab, met nog een kleine ruimte voor bagage achter de stoelen. De Double Cab had vier portieren en een volwaardige achterbank. In ruil voor de grotere cabines was de laadbak wat kleiner, de totale wagenlengte was voor alle modellen gelijk.
Prijzen
De Mazda BT-50 had in Nederland een nieuwprijs van zo’n 20.000 tot 30.000 euro, vergelijkbaar met de technisch identieke Ford Ranger. Toch verkocht de Ford vele malen beter, mede doordat het merk in Nederland veel beter bekendstond om bedrijfswagens dan Mazda. De Mazda BT-50 is uiteindelijk maar relatief kort in Nederland geleverd. Samen met de lage verkoopaantallen en het feit dat het model inmiddels op leeftijd is geraakt, zorgt dat ervoor dat het aanbod Mazda BT-50 occasions zeer beperkt is. Het aanbod is zelfs zo beperkt, dat we voor een goede prijsindicatie over de grens moeten kijken. In Duitsland heb je bijvoorbeeld al meer kans om een Mazda BT-50 occasion te vinden. Reken dan op prijzen van zo’n 9.000 tot 15.000 euro, wat ook weer vergelijkbaar is met een Ford Ranger van dezelfde leeftijd.
Design
Buitenkant
De Mazda BT-50 is een pick-up, gebaseerd op de toenmalige Ford Ranger pick-up. De pick-up-vorm beidt om praktische redenen weinig ruimte voor een onderscheidend design, maar Mazda gaf de auto wel een duidelijk eigen voorzijde. De vooral vierkante vormen van de Ford zijn omgeruild door de ronde vormen van de toenmalige Mazda-designtaal, met vooral ronde koplampen en een herkenbare Mazda-grille.
Binnenkant
Ook in het interieur onderscheidt de Mazda BT-50 zich duidelijk van de Ford Ranger, met een modelspecifiek dashboard en natuurlijk een eigen stuurwiel met Mazda-logo. Qua voorzieningen voorziet de Mazda BT-50 in dezelfde zaken als een personenauto. Denk aan een radio, airco, comfortabele stoelen en elektrisch bedienbare ramen. Wel zijn het afwerkingsniveau en de materiaalkeuze van een lager niveau, aangezien de Mazda BT-50 vooral een robuuste bedrijfswagen moest zijn.
Veiligheid
De Mazda BT-50 is nooit getest door de Euro NCAP, maar zustermodel Ford Ranger wel. Het resultaat was slechts twee van de vijf sterren. Voor de context is het wel belangrijk op te merken dat de test plaatsvond in 2008 en het ontwerp van de Ford Ranger/Mazda BT-50 in de basis uit de late jaren negentig stamt. De pick-up heeft desondanks wel een veiligheidsniveau dat wat lager ligt dan bij de gemiddelde bedrijfswagen van dezelfde leeftijd.
Alternatieven
De Mazda BT-50 is een model in het zogenaamde compacte pick-up segment. De belangrijkste modellen in dit segment zijn in Europa de Ford Ranger, Nissan Navara en Toyota Hilux. De Ford Ranger is vrijwel identiek aan de Mazda BT-50. Beide modellen zijn merkvarianten van elkaar. Zowel de Mazda als de Ford staat bekend om zijn krachtige motoren, robuuste techniek, offroad-capaciteiten en het hoge laadvermogen. Voor hun tijd hadden de Mazda en Ford ook een modern interieur.
De Nissan Navara en Toyota Hilux staan bekend om hun betrouwbare Japanse techniek. Qua specificaties gaan ze min of meer gelijk op, ook vergeleken met de Mazda BT-50. Ten opzichte van de Mazda BT-50 bieden de Nissan en Toyota wel meer uitvoeringen, waaronder ook modellen met een lagere rijhoogte en daardoor meer bescheiden afmetingen. Ook bieden de Nissan en Toyota uitvoeringen met (relatief gezien) wat meer luxe aan boord. Een andere concurrent uit Japan is de Mitsubishi L200, die ook in veel opzichten vergelijkbaar is; van de offroad-capaciteiten tot de betrouwbare en robuuste techniek. De Mitsubishi L200 kent daarnaast ook een SUV-carrosserievariant, maar die werd niet geleverd in Europa. Een laatste belangrijke speler in het compacte pick-up segment is de Isuzu D-Max, ook weer een Japans model en met vergelijkbare kwaliteiten.
De meeste concurrenten van de Mazda BT-50 komen uit Japan. De Europese merken hebben het marktsegment van de compacte pick-up pas later ontdekt. Modellen zoals de Renault Alaskan en Volkswagen Amarok zijn qua positionering vergelijkbaar met de Mazda BT-50 en Ford Ranger, maar ook een stuk nieuwer en daardoor geen direct vergelijkbare modellen.