Sterke punten
- Robuuste bouw
- Betrouwbare techniek
- Krachtige motor
Zwakke punten
- Matig rijcomfort
- Relatief hoog brandstofverbruik
- Inmiddels op leeftijd geraakt
undefined undefined : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de undefined undefined, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Mazda B 2500
In 1968 combineerde Mazda haar oorspronkelijke specialiteit, het ontwerpen van utilitaire voertuigen, met de nieuw verkregen ervaring in de bouw van personenauto's. Zo ontstond de B 2500. Van deze pick-up werden tot 2003 wereldwijd 3 miljoen exemplaren verkocht.Qua uiterlijk springen vooral het radiatorrooster, de lichtmetalen velgen en de verchroomde buitenspiegels en deurgrepen in het oog. Lees meer
Goede redenen
- Dankzij robuuste bouw ook geschikt voor het zwaardere werk
- Krachtige en betrouwbare motoren zorgen voor een lange levensduur
- Dankzij hoog trekgewicht ook interessant voor wie zware aanhangers trekt
- Hoog laadvermogen maakt hem geschikt voor zware ladingen
Technische gegevens
Motorisatie
De Mazda B 2500 werd op de Europese markt voornamelijk geleverd met een 2,5-liter turbodieselmotor. Deze motor leverde 80 kW (109 pk) en stond bekend om zijn robuustheid en koppel van 257 Nm, wat hem geschikt maakte voor zwaar werk en off-road-rijden. De Mazda B 2500 heeft een handgeschakelde vijfversnellingsbak en in sommige uitvoeringen optionele vierwielaandrijving. Overige modellen hebben achterwielaandrijving. Het brandstofverbruik ligt rond de 9 tot 10 liter per 100 kilometer, afhankelijk van de rijomstandigheden en belading. Door het krachtige dieselblok heeft de Mazda B 2500 een redelijk goede actieradius, ideaal voor lange ritten zonder frequent tanken.
Afmetingen
De Mazda B 2500 heeft een lengte van ongeveer vijf meter, een breedte van 1,8 meter en een hoogte van 1,74 meter, met een wielbasis van precies drie meter. De draaicirkel van 12,2 meter is redelijk ruim, wat betekent dat de wendbaarheid wat beperkt is in krappe stedelijke omgevingen. Er zijn verschillende versies beschikbaar, zoals een enkelcabine en een dubbelcabine. De totale lengte van de auto blijft bij de verschillende cabines gelijk. De grotere cabine zorgt er namelijk voor dat de laadbak kleiner is.
De belangrijkste specificaties op een rij
Mazda B 2500 | |
---|---|
Marktintroductie | 1998 |
Lengte x breedte x hoogte | 5,08 x 1,80 x 1,74 m |
Wielbasis | 3,0 m |
Inhoud bagageruimte | n.v.t. (i.v.m. laadbak) |
Ledig gewicht | 1.670-1.860 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 2.820 kg |
Cilinderinhoud | 2.499 cm3 |
Vermogen | 80 kW (109 pk) |
Koppel | 257 Nm |
Topsnelheid | 148 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 17,8 sec |
Tankinhoud | 70 l |
Verbruik | 9,0-10,0 l/100 km |
CO₂-uitstoot | Niet geregistreerd |
Varianten
De Mazda B 2500 was in Europa leverbaar in verschillende uitvoeringen, waaronder een versie met enkele cabine en een met dubbele cabine. De totale lengte van de auto blijft hierbij hetzelfde, terwijl de lengte van de laadbak varieert. De enkele cabine biedt dus meer laadruimte, terwijl de dubbelcabine extra zitplaatsen biedt voor maximaal vijf personen, wat hem geschikter maakt voor gecombineerd gebruik. Daarnaast waren er versies met achterwielaandrijving en vierwielaandrijving, waarbij de 4x4-uitvoering vooral populair was onder gebruikers die de pick-up voor off-road-doeleinden gebruikten. Er waren geen luxe uitvoeringen, maar sommige modellen boden extra opties zoals airconditioning, elektrische ramen en lichtmetalen velgen, waardoor de B 2500 functioneel en veelzijdig bleef. In andere werelddelen, in het bijzonder Azië, was de Mazda B 2500 leverbaar in nog veel meer uitvoeringen. In bredere zin is de Mazda B 2500 onderdeel van de Mazda B-serie pick-up familie.
Prijzen
De Mazda B 2500 was destijds in Nederland leverbaar met een vanafprijs van omgerekend ongeveer 20.000 tot 25.000 euro, afhankelijk van de uitvoering en configuratie. De prijs kon verder oplopen voor modellen met meer opties zoals vierwielaandrijving, airconditioning en elektrische ramen. In Nederland was de Mazda B 2500 geen verkooptopper, omdat de meeste klanten in dit segment kozen voor de grotendeels identieke Ford Ranger. Ook zijn bedrijfswagens zoals de Mazda B 2500 inmiddels vaak geëxporteerd naar het buitenland. Alles bij elkaar zijn er tegenwoordig nog maar weinig Mazda B 2500 occasions. De exemplaren die nog zijn overgebleven zijn wel veelal de mooiere exemplaren, al houdt dat de prijzen ook wat hoger. Reken op zo’n 4.000 tot 9.000 euro, afhankelijk van de technische staat en configuratie van het specifieke exemplaar.
Design
Buitenkant
De Mazda B 2500 is een traditionele pick-up met een robuuste, functionele vormgeving. Het ontwerp is eenvoudig maar krachtig, met rechte lijnen en een grote rijhoogte, wat bijdraagt aan zijn terreinvaardigheid. De Mazda B 2500 is verkrijgbaar in verschillende kleuren, waaronder klassieke tinten zoals wit, zilver, zwart en blauw. Opvallende elementen zijn de stevige, vaak stalen bumpers en de grote laadbak, geschikt voor zware belading. Lichtmetalen velgen zijn optioneel beschikbaar voor sommige uitvoeringen, evenals mistlampen. De voorzijde is voorzien van een grille met het herkenbare Mazda-logo en conventionele halogeenverlichting, zonder luxe extra’s zoals LED- of Xenon-verlichting.
Binnenkant
Het interieur van de Mazda B 2500 is eenvoudig en functioneel, met een focus op een lange levensduur en praktische bruikbaarheid. De afwerking bestaat voornamelijk uit harde kunststoffen die goed bestand zijn tegen zware werkomstandigheden. In de dubbelcabine-uitvoering is plaats voor extra passagiers, met voldoende beenruimte voor de inzittenden op de achterbank. Speciale voorzieningen zoals airconditioning, elektrische ramen en een radio/CD-speler zijn optioneel in sommige uitvoeringen. Luxe functies ontbreken, maar de stoelen zijn comfortabel genoeg voor lange ritten. Het interieur is duidelijk gericht op functionaliteit en eenvoud in plaats van luxe en technologie.
Veiligheid
De Mazda B 2500 heeft geen officiële Euro NCAP-crashtest ondergaan, maar is wel uitgerust met belangrijke veiligheidsvoorzieningen als voor- en zijairbags voor de bestuurder en passagier en ABS voor een betere controle tijdens het remmen. Moderne rijhulpsystemen, zoals stabiliteitscontrole en elektronische tractiecontrole, ontbreken echter. De Mazda B 2500 wordt geprezen om zijn robuustheid, maar is naar moderne maatstaven wat beperkt als het gaat om veiligheidsuitrusting.
Alternatieven
De Mazda B 2500 concurreerde op de Nederlandse markt vooral met andere robuuste pick-ups in het middenklasse-segment. Belangrijke concurrenten waren de Toyota Hilux en Mitsubishi L200, beide populaire keuzes vanwege hun betrouwbaarheid en off-road-capaciteiten. De Toyota Hilux bood een iets moderner interieur en meer motoropties, terwijl de Mitsubishi L200 bekendstond om zijn veelzijdigheid en uitgebreide veiligheidsvoorzieningen. De Nissan Navara en Ford Ranger waren ook sterke concurrenten, met meer vermogen en meer comfortopties in de cabine. De Ford Ranger was misschien wel de grootste concurrent van de Mazda B 2500, aangezien beide modellen technisch vrijwel identiek zijn. Wel zijn er enige verschillen in uitvoeringen en uitrustingen. Hoewel hij een aantal jaar later op de markt verscheen, was ook de Isuzu D-Max een geduchte concurrent, met een focus op robuustheid en praktische eigenschappen in plaats van luxe. Ten opzichte van de concurrenten onderscheidde de Mazda B 2500 zich vooral op gebied van betrouwbaarheid en een goede prijs-kwaliteitverhouding voor wie op zoek was naar een praktische pick-up.