Sterke punten
- Comfortabel rijden
- Goede prijs-kwaliteitverhouding
- Moderne apparatuur voor die tijd
Zwakke punten
- Benzinemotor niet compatibel met E10
- Gevoelig voor roest
- Vrij onopvallend ontwerp
Mazda 626 : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Mazda 626, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Mazda 626
-
Mazda 626 Sedan
€ 1.450,-- 167.500 km
- 12/1998
- 55 kW (75 PK)
- Gebruikt
- 1 vorige eigenaar
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-6218GP Maastricht -
Mazda 626 GLX | 240 KM | Nieuwstaat | Uniek | 1987
€ 24.950,-- 240 km
- 01/1987
- 75 kW (102 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-5145 NA WAALWIJK
Interesse in een Mazda 626
Alle artikelen
TEST: is de Mazda CX-60 net zo premium als de Volvo XC60?
Review – Waarom de Mazda CX-60 een grote eigenzinnige reus is
Review: Mazda CX-5 is voorbode van iets veel groters met een stekker
Mazda CX-60 PHEV: 3 voordelen en 3 nadelen
TEST - Mazda 3 vs. Astra en Golf
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Toen en nu voor de kleine beurs
- Klassieke auto die liefde verdient
- Onopvallende auto
- Snel en gemakkelijk onderweg
Gegevens
Motor
Ondanks de vele generaties en facelifts blijven de verschillen in prestaties binnen de perken. De grootste verrassing was misschien wel de introductie van de tweede generatie. Terwijl de eerste modellen van 1979 tot 1982 nog achterwielaandrijving hadden, veranderde dit begin jaren tachtig. Een voorwielaandrijving zou tot het einde de standaardtechniek blijven.
Ook de keuze aan uitrustingsvarianten is toegenomen. In de eerste generatie werden in Europa slechts twee motortypes aangeboden: een 1,6-liter benzinemotor met 55 kW (75 pk) en een 2,0-liter benzinemotor met 66 kW (90 pk). In de volgende vijf productiejaren werd de LX en GLX-uitrusting geïntroduceerd naast voorwielaandrijving.
In deze jaren waren benzinemotoren van 59 tot 88 kW (80 - 120 pk) en een aandrijving met katalysator met 66 kW (90 pk) leverbaar. Voor het eerst was de Mazda 626 ook leverbaar met een 2,0-liter dieselmotor met 47 kW (64 pk).
De derde generatie van 1987 tot 1992 bracht iets meer variatie: optionele automatische transmissies en all-wheel drive. De vermogens namen iets toe, maar hooguit de GT met 103 kW (140 pk) motorvermogen zou een vermelding waard zijn.
In de vierde generatie van 1992 tot 1997 liepen de benzinemotoren uiteen van 1,6 tot 2,5 liter en hadden ze een vermogen van 66 tot 121 kW (90 - 164 pk).
Met de vijfde generatie, die tot 2002 werd aangeboden, verbeterde Mazda de prestatiegegevens van de motorversies aanzienlijk. Het vermogen steeg opnieuw tot 147 kW (200 pk), en ook de diesels blijven met 74 tot 81 kW (100 - 110 pk) aan de top meedraaien.
Afmetingen
In de loop der jaren heeft de autofabrikant de afmetingen van de 626 herhaaldelijk aanzienlijk gewijzigd. In de vierde generatie onderging de vierzitter een groeispurt, waar veel Europeanen niet blij mee waren. De ontwerpers namen de kritiek echter serieus en schroefden de 626 terug naar zijn oorspronkelijke afmetingen.
Als een soort compensatie gaven de Japanners de 626 een grotere laadruimte in de laatste productiejaren. De 537 liter vrije ruimte in de bagageruimte was behoorlijk overtuigend. En dat is niet alles: de passagiersstoel kan volledig worden neergeklapt, net als de achterbank. De opslagruimte is vergroot tot bijna 1600 liter, zodat niets een groter transport in de weg staat. Een laadvermogen van meer dan 500 kilogram past daar perfect bij.
De Mazda 626 Estate 2.0 Exclusive meet 4,67 meter in de lengte, 1,71 meter in de breedte en 1,52 meter in de hoogte. Dus ondanks de vermindering in omvang, heb je nog steeds te maken met een groot voertuig.
Bouwtijd | 1979 - 2002 |
---|---|
Lengte, breedte, hoogte | 4,67 m x 1,7 m x 1,52 m |
Wielbasis | 2,67 m |
Boot volume | 484 - 537 l |
Leeggewicht | 1.335 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.710 - 1.930 kilogram |
Cilinderinhoud | 1.840 - 2.497 cc |
Koppel | 147 - 230 Nm |
Topsnelheid | 175 - 220 km/u |
Acceleratie | 9,6 - 13,5 seconden |
Tankinhoud | 64,0 l |
Verbruik | 7,4 - 8,0 l benzine; 5,9 - 6,3 Diesel / 100 km (NEDC) |
CO₂-emissies | 165 - 213 g / km (NEDC) |
Varianten
Er zijn vijf generaties met enkele facelifts om uit te kiezen. In de eerste generatie kon men kiezen tussen limousine en coupé en tussen twee motortypes.
In de tweede productiefase vanaf 1982 werden de modellen gedifferentieerd met de uitrustingsvarianten LX en GLX. De laatste wordt beschouwd als de duurdere met meer vermogen en een weelderig interieur. Nieuw is ook de GT als krachtigste variant.
De Kombi met zijn grote laadruimte werd geïntroduceerd in de derde generatie. De uitrustingsvarianten behielden hun nomenclatuur. Voor de Mazda 626 Coupé is deze generatie al de laatste, want de productie is daarna beëindigd.
De versies LX en GLX werden echter ook stopgezet vanaf 1997. Voor de vijfde generatie is de 626 verkrijgbaar in de uitrustingslijnen Comfort, Spirit, Exclusive en Sportive.
Prijs
De Mazda 626 stond bekend om zijn goede prijs-kwaliteitverhouding. Vooral de nieuwere modellen, d.w.z. de Mazda 626 van de vijfde generatie, zijn een goede keuze als occasion. Als je voor een lage prijs mobiel wilt zijn, kun je op de Nederlandse markt voor occasions goed onderhouden voertuigen vinden vanaf ongeveer 1.000 tot 1.500 euro. Daarbij komen nog de onderhoudskosten, bijvoorbeeld via de motorrijtuigenbelasting. Hiervoor is ongeveer 800 tot 1000 euro verschuldigd, maar de werkelijke kosten variëren aanzienlijk door de grote verscheidenheid aan modellen en generaties.
Design
Exterieur
Op de weg is de Mazda 626, met uitzondering van de eerste generatie, zeer onopvallend. Maar bij nadere beschouwing komt een zeker "understatement" gevoel naar voren. In de hele serie werden grote ramen aangebracht, waardoor de auto een zeer luchtige en open uitstraling kreeg. Samen met de duidelijke lijnen en weinig gimmickry ziet de Japanner er volwassen uit, maar zeker niet saai.
De vierde generatie wordt beschouwd als een visuele mislukking. Vooral de achterspoiler in de achterklep van de sedan kreeg veel spottende blikken. De poging om meer sportiviteit in de middelgrote auto te stoppen is duidelijk mislukt.
De vijfde generatie sluit beter aan bij de smaak van de massa; met veel rondingen en talrijke aanpassingen is het voertuig op het eerste gezicht een lust voor het oog.
Interieur
Een groot pluspunt van de Japanners waren de hoogwaardige interieurs. Goed vakmanschap, stabiel beslag en het vroege gebruik van elektronica onderscheiden de 626. Terwijl de neerklapbare achterbank al een noviteit was in de eerste generatie, waren de vier power windows in de tweede duidelijk zijn tijd vooruit.
De Mazda werd ook standaard uitgerust met elektronische centrale vergrendeling. De GT was ook uitgerust met cruise control. Knusse velours bekleding zorgt vandaag voor echte 90s flair.
In de derde generatie werd ABS tegen meerprijs opgenomen en bij de facelift in de vijfde fase werd het interieur voor het laatst verbeterd.
Veiligheid
Hij is standaard uitgerust met airbags voor de bestuurder en voorpassagier, extra zij-airbags voor en hoofdsteunen. Daarnaast behoren ABS, tractiecontrole en mistlampen ook tot het basismodel. De stuurinrichting, die soms nogal indirect lijkt, en de nogal regelmatige remmen waren echter minpunten.
Alternatieven
De Mazda 6 is als directe opvolger aantoonbaar het beste alternatief voor de 626. Sinds 2012 heeft Mazda consequent solide, veilige en betaalbare auto's geproduceerd die nog steeds de oude deugden van zijn voorganger waarmaken.
Met de Kia Concord en Capital en de Ford Telstar zijn vrijwel identieke klonen verkrijgbaar. Terwijl Kia de productie van de tweede generatie overnam, had Ford toegang tot de technologie en verkocht het voertuig onafhankelijk onder een andere naam.
Bovendien is de Audi 80 een vergelijkbare middenklasser. Ook dit model is voor een redelijke prijs verkrijgbaar en is, in tegenstelling tot de 626, een absolute verzamelaarsauto. Als oude diesel heeft hij echter te lijden onder rijverboden, zodat benzineauto's wellicht een betere keuze zijn.