Sterke punten
- Betrouwbare en robuuste motoren
- Goede dagelijkse bruikbaarheid
- Zuinige en efficiënte motoren
Zwakke punten
- Reserveonderdelen soms zeer duur
- Bouwkwaliteit soms zeer eenvoudig
- Pragmatisch maar niet erg luxueus
Mazda 323 : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Mazda 323, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Mazda 323
-
Mazda 323 Fastbreak 1.6i Exclusive, airco, nieuwe apk, zeer
€ 2.750,-- 175.798 km
- 03/2004
- 72 kW (98 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
183 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-6161 HX GELEEN -
Mazda 323 1.8i F GLX Airco/NL Auto/Youngtimer.
€ 2.745,-- 138.023 km
- 06/1997
- 84 kW (114 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-6827 BX ARNHEM -
Mazda 323 1.5i F GLX Stuurbekrachtiging Trekhaak nieuwe APK
€ 850,-- 256.306 km
- 11/1994
- 65 kW (88 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-2272HX Voorburg -
Mazda 323 1.3i LX
€ 1.499,-- 152.500 km
- 11/1998
- 54 kW (73 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-5941 Venlo -
Mazda 323 1.8i dohc 16 valve GT ( original GLX )
€ 7.995,-- 202.000 km
- 07/1994
- 94 kW (128 PK)
- Gebruikt
- 3 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-3264XC Nieuw-Beijerland -
Mazda 323 1.8i GLX Airco Trekhaak
€ 1.299,-- 233.097 km
- 03/1999
- 84 kW (114 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
-
8,2 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl -
202 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-6842 BE Arnhem -
Mazda 323 MAZDA 323HATCHBACK 1.5 AUT. GLXK6
€ 1.850,-- 116.248 km
- 03/1988
- 53 kW (72 PK)
- Gebruikt
- 2 vorige eigenaren
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-5482cc Schijndel -
Mazda 323 1.6i Exclusive
€ 2.250,-- 83.000 km
- 02/2003
- 72 kW (98 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
-
7,7 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl -
183 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Particulier, NL-1841 Alkmaar -
Mazda 323 MAZDA 323F 1.6 MET AIRCO
€ 1.650,-- 193.828 km
- 02/2003
- 72 kW (98 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
183 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-3316 AC DORDRECHT -
Mazda 323 323 1.6i LX
€ 1.799,-- 240.000 km
- 09/1998
- 65 kW (88 PK)
- Gebruikt
- 3 vorige eigenaren
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-5694EC Eindhoven -
Mazda 323 1.5i LS
€ 1.449,-- 247.147 km
- 05/2000
- 65 kW (88 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
185 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-7418 EE DEVENTER -
Mazda 323 323+1.5i GLX 16V APK t/m 20-06-2025 met Airco
€ 1.275,-- 263.267 km
- 09/1999
- 65 kW (88 PK)
- Gebruikt
- 2 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-3045xc Rotterdam -
Mazda 323 MAZDA 323F 1.6 automaat
€ 1.949,-- 178.801 km
- 04/1999
- 65 kW (88 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
205 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-3316 AC DORDRECHT -
Mazda 323 1.5i LX
€ 3.000,-- 195.057 km
- 06/2000
- 65 kW (88 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
-
8,2 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl -
205 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Particulier, NL-6535RC Nijmegen -
Mazda 323 1.5I LX
€ 2.250,-- 170.888 km
- 08/1999
- 65 kW (88 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
-
8,2 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl - - (g/km)
Bedrijf, NL-4825 BE BREDA
Interesse in een Mazda 323
Alle artikelen
TEST: is de Mazda CX-60 net zo premium als de Volvo XC60?
Review – Waarom de Mazda CX-60 een grote eigenzinnige reus is
Review: Mazda CX-5 is voorbode van iets veel groters met een stekker
Mazda CX-60 PHEV: 3 voordelen en 3 nadelen
TEST - Mazda 3 vs. Astra en Golf
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Alternatieve modellen
Goede redenen
- De Mazda 323 kan terugblikken op een lange geschiedenis en veel ervaring.
- De motoren worden beschouwd als bijzonder betrouwbaar en duurzaam.
- Verschillende prestatieniveaus maken ook vandaag nog een individuele keuze mogelijk.
- De nieuwere generaties bieden veel comfort en talrijke details.
Technische gegevens
Motorisatie
De Mazda 323 heeft gedurende zijn leven een diversiteit aan motoropties gekend. In dit artikel richten we ons vooral op de laatste generatie, die je nog steeds op de weg tegenkomt. In deze laatste generatie, die in zowel sedan- als vijfdeurs modellen voorkomt, bood de Mazda 323 een scala aan motorkeuzes. Het instapmodel, uitgerust met een1,3-liter benzinemotor, leverde 55 kW (75 pk). Ondanks zijn bescheiden formaat presteerde deze motor goed, met een topsnelheid van 162 km/u en een acceleratietijd naar 100 km/u in 15,3 seconden.
Voor degenen die op zoek waren naar meer kracht, bood Mazda ook krachtigere varianten aan, zoals een 95 kW (130 pk) benzinemotor met 171 Nm koppel en een optionele automatische transmissie voor extra gemak.
Naast benzinevarianten waren er ook verschillende dieselopties beschikbaar, met varianten die 40 kW (54 pk) of 52 kW (71 pk) leverden. De krachtigste dieselvariant, exclusief verkrijgbaar in de sedan- en hatchback-versies, bood een indrukwekkend koppel tot 230 Nm. De dieselmodellen zijn alleen verkrijgbaar met een handgeschakelde versnellingsbak.
Afmetingen
Niet alleen de keuze van de motoren varieerde aanzienlijk bij de verschillende voertuigvarianten, hetzelfde geldt voor de afmetingen. Als estate is de Mazda 323 het grootst, tot 4,4 meter lang. De breedte is 1,7 meter en de hoogte 1,4 meter. De Mazda 323 is als driedeurs hatchback of coupé echter bijzonder wendbaar en perfect geschikt voor stadsverkeer: een lengte van net geen vier meter moet het zoeken naar een geschikte parkeerplaats een stuk eenvoudiger maken.
De bagageruimte biedt veel ruimte voor dagelijks gebruik van de auto, bijvoorbeeld bij het boodschappen doen. Tot 416 liter laadvolume is beschikbaar achter de achterbank. Het laadvermogen is 555 kilogram. Afhankelijk van de uitvoering varieert het maximale trekgewicht aanzienlijk. Voor de benzinemotor, bijvoorbeeld, is de limiet al bereikt bij 900 kilogram. De Mazda 323 met dieselmotor kan echter zonder problemen tot 1,4 ton trekken.
De onderstaande tabel bevat de specificaties van de Mazda 323 Sedan 1.6
Mazda 323 Sedan 1.6 | |
---|---|
Marktintroductie | 2001 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,4 m x 1,7 m x 1,4 m |
Wielbasis | 2,6 m |
Inhoud bagageruimte | 416 l |
Ledig gewicht | 1.070 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.625 kg |
Cilinderinhoud | 1.598 cm3 |
Vermogen | 72 kW (100 pk) |
Koppel | 145 Nm |
Topsnelheid | 177 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 11,9 s |
Tankinhoud | 55 l |
Verbruik | 7,5 l/100km |
CO₂-uitstoot | 179 g/km |
Varianten
De Mazda 323 wist dankzij diverse varianten moeiteloos te voldoen aan uiteenlopende behoeften. Of je nu op zoek was naar de klassieke compacte auto, een ruime estate, een sportieve coupé of een praktische stationwagon, de Mazda 323 had het allemaal te bieden.
Er werden ook verschillende uitrustingslijnen aangeboden. Vanaf 2001 waren er varianten zoals Comfort, Exclusive, Touring en Sportive beschikbaar. In eerdere generaties kon je kiezen uit modellen zoals LT, LX, GLX, LS, GLS, GTX en Millionaire.
Wat betreft standaarduitrusting bood de Mazda 323 stuurbekrachtiging en centrale vergrendeling. Optioneel was er handbediende airconditioning tegen een meerprijs. In het luxere Touring-uitrustingsniveau werden zowel stuurbekrachtiging als centrale vergrendeling standaard geleverd, samen met een geïntegreerd audiosysteem.
Prijzen
De Mazda 323 kon al vroeg overtuigen met een zeer goede prijs-prestatieverhouding. Tot 2003 kostte de auto ongeveer 15.000 euro voor het instapmodel. Voor de hogere uitrustingslijnen werden prijzen tot 21.300 eurogevraagd.
De Mazda 323 is inmiddels vervangen door de Mazda 3. Het model geniet echter nog steeds populariteit als occasionauto. Goed onderhouden varianten met lage kilometerstand kosten tot 5.000 euro. Voor een paar honderd euro heb je een stevig gebruikt model. Hoewel de auto bekend staat als een betrouwbare partner, moet je je afvragen of je een ruim twintig jaar oude auto op de kop wil tikken voor die prijs. Onderhoudskosten zullen dan al snel hoger zijn dan de aanschafprijs.
Design
Buitenkant
Aan de buitenkant oogt de Mazda 323 heel eenvoudig maar tegelijk elegant. Dit geldt althans voor de laatste en zesde generatie. Met rondingen op de juiste plaatsen, grote achterlichten en grote koplampen aan de voorkant is de auto op het eerste gezicht een lust voor het oog. Overigens blijkt de 323 bijzonder lang mee te gaan, want Mazda lijkt goed werk te hebben geleverd met de roestbescherming.
Binnenkant
Het interieur van de Mazda 323 is ook bijzonder overzichtelijk. Dit biedt voordelen in het dagelijks leven: zo is de bediening van alle functies zeer eenvoudig en vereist geen uitgebreide training. Het comfortniveau is ook goed, onder meer dankzij comfortabele stoelen. Zoals gezegd zijn in de hogere versies zaken zoals airconditioning, een radio en centrale vergrendeling inbegrepen
Veiligheid
Met ABS en krachtige remmen biedt de Mazda 323 rudimentaire veiligheid. Het antiblokkeersysteem (ABS) voorkomt het blokkeren van de wielen tijdens het remmen. Later is de veiligheidsuitrusting uitgebreid met een remassistent, wat de remprestaties verder kan verbeteren in noodsituaties. Ook zijn diverse airbags aan boord. Er is geen Euro NCAP-test van de auto. Door zijn leeftijd mist hij wel een aantal veiligheidssystemen die vandaag de dag algemeen zijn.
Alternatieven
Concurrenten van de laatste generatie Mazda 323 waren onder andere de Mitsubishi Lancer, Nissan Almera, Hyundai Accent en Toyota Corolla. De huidige Mazda 3 is een modern alternatief voor de Mazda 323. Dit model kwam in 2003 op de markt en inmiddels staat de vierde generatie in de showroom. De compacte auto is technisch up to date en biedt tegelijkertijd meer uitrusting, veiligheid en comfort.