Sterke punten
- Ongekend luxe
- Krachtige motor
- Zeer exclusief
Zwakke punten
- Hoge aanschafprijs
- Duur in onderhoud
- Hoog brandstofverbruik
Maybach 62 : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Maybach 62, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Maybach 62
Alle artikelen
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Smart #1 review: spreekt Chinees en opent de aanval op Volkswagen en Renault
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Zeeën aan ruimte
- Soepele V12
- Zeer exclusief
- Hoogwaardig interieur
Technische gegevens
Motorisatie
De Maybach 62 werd in 2002 gepresenteerd. De motorisering van de Maybach 62 weerspiegelt de nauwe relatie tussen Maybach en Mercedes-Benz, waarbij de auto wordt aangedreven door krachtige en verfijnde motoren die zijn ontwikkeld door de Duitse autofabrikant. De Maybach 62 is uitgerust met een V12-motor, afgeleid van de krachtbron die ook te vinden is in de topmodellen van Mercedes-Benz. De motor bij de introductie in de Maybach 62 betrof een 5,5-liter V12 met turbo’s, gekoppeld aan een automatische transmissie met vijf versnellingen. Het blok levert een vermogen van 405 kW (550 pk) en 900 Nm koppel. De prestaties: een sprint van 0 naar 100 km/u in slechts 5,4 seconden, met een begrensde topsnelheid van 250 km/u. Zuinig is de Maybach 62 allesbehalve met een gemiddeld verbruik van 15,9 l/100 km.
In 2007 bracht Mayback de 62 S ook op de markt die er qua prestaties nog een schepje bovenop deed. De motor kreeg meer vermogen, dankzij enkele aanpassingen. Het vermogen voor de 62 S kwam uit op 450 kW (612 pk) met een koppel van 990 Nm.
Afmetingen
Alle inzittenden profiteren van de royale hoeveelheid ruimte in de Maybach 62. De passagiers achterin, dé plek waar je wilt zitten in de auto, nemen plaats op zeer luxe stoelen en genieten dankzij de wielbasis van maar liefst 3,82 meter van zeeën aan ruimte. De afmetingen van de Maybach 62 zijn 6,16 meter in lengte, 1,98 meter in de breedte en 1,57 meter in de hoogte. De bagageruimte is met een inhoud van 605 liter ook lekker royaal. Het gewicht is wel aan de stevige kant met bijna 2.800 kg ledig gewicht.
MAYBACH 62 | |
---|---|
Marktintroductie | 2002 |
Lengte x breedte x hoogte | 6,16 x 1,98 x 1,57 m |
Wielbasis | 3,82 m |
Inhoud bagageruimte | 605 l |
Ledig gewicht | 2.755 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 3.380 kg |
Cilinderinhoud | 5.513 cm3 |
Vermogen | 405 – 450 kW (550 – 612 pk) |
Koppel | 900 – 990 Nm |
Topsnelheid | 250 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 5,2 - 5,4 sec |
Tankinhoud | 110 l |
Verbruik | 15,9 - 16,4 l/100 km |
CO₂-uitstoot | 383 -405 g/km |
Varianten
De Maybach 62 luxe sedan werd aangeboden in drie versies: de normale 62 en de krachtigere 62 S, en de 62 S Landaulet. Het voertuig kan op vele manieren worden aangepast met optionele voorzieningen zoals drie zitplaatsen achterin, een glazen scheidingswand en een intercomsysteem, maar ook specifieke lakkleuren en interieuraccessoires. De S-versie biedt zijn eigen visuele accenten, zoals koolstofvezel accenten in het interieur, een nieuw ontworpen bumper en dubbele uitlaatpijpen.
Een van de meest opvallende versies van de 62 is de Maybach 62 S Landaulet, een soort cabriovariant van de 62 S. Het dak is te openen vanaf de B-stijl, waarna het achter de tweede zitrij verdwijnt. De chauffeur zit dan nog wel overdekt, terwijl de passagiers achterin van het open dak kunnen genieten en als hoogwaardigheidsbekleder kunnen zwaaien naar de menigte.
Prijzen
De Maybach 62 was een auto die ten tijde van zijn productie als nieuwe auto verkrijgbaar was vanaf 620.000 euro. Voor dat geld kocht je de ‘gewone’ Maybach 62. De Maybach 62 S kostte minimaal 710.000 euro. De Landaulet mocht mee voor minimaal 900.000 euro. De Maybach was daarmee in zijn tijd één van de duurste auto’s die je kon kopen. Met het personaliseren van de auto en het aanvinken van opties gingen de meeste nieuwprijzen over de een miljoen euro heen.
Tegenwoordig kost de Maybach als occasion een stuk minder. Prijzen liggen nu ongeveer op de 80.000 euro voor nette exemplaren. Hele nette exemplaren kosten meer dan 100.000 euro en dat loopt op tot zo’n 250.000 euro voor de versies met zeer exclusieve opties. De Landaulet is nog steeds de duurste variant met prijzen die ver over de 1,5 miljoen gaan, tot zelfs 2.000.000 euro voor exemplaren met zeer lage kilometerstanden.
Design
Buitenkant
De buitenkant van de Maybach 62 komt sterk overeen met die van de Mercedes-Benz S-klasse uit diezelfde periode. Dat was dan ook het punt van kritiek op de auto waardoor mensen eerder kozen voor een Rolls Royce: het onderscheid was te klein met de goedkopere auto waarop hij gebaseerd was. Hoe dan ook, het design oogt luxe en de afwerking is van een hoog niveau. Er zijn diverse kleurencombinaties mogelijk voor de lakkleur en ook verschillende opties voor de velgen.
Binnenkant
Het interieur van de Maybach is natuurlijk de pièce de résistance. Hoewel het goed toeven is achter het stuur van de 62, dankzij de mooie materialen, zitpositie en functionaliteiten om je heen, wordt het pas echt leuk achterin de 62. Daar neem je plaats in supercomfortabele met leer beklede stoelen die in oneindig veel standen te verstellen zijn en voorzien zijn van massagefunctie. Je hebt een eigen voetenbankje en om je heen vind je de bediening van zaken als bijvoorbeeld TV-schermen, telefoon, gordijntjes voor de ramen, koelkastje, muziek, individuele climate control en nog veel meer.
Veiligheid
De Maybach 62 is uitgerust met frontale en zijdelingse airbags voorin, zijdelingse airbags achterin en gordijnairbags langs de ruiten. Elektronische stabiliteitscontrole behoort ook tot de standaarduitrusting, net als een brandblusser en een bandenspanningscontrolesysteem. Klanten die extra veiligheid wilden, konden ook kiezen voor extra bepantsering van de 62. In plaats van parkeersensoren kon je kiezen voor een achteruitrijcamera om te helpen bij manoeuvres bij lage snelheid.
Alternatieven
In het segment waarin de Maybach 62 opereert zijn er amper concurrenten. Het enige echte alternatief is de Rolls Roycle Phantom. Ook die auto heeft een V12 onder de motorkap en biedt dezelfde mate van comfort en luxe. Ook de Bentley Mulsanne kan gezien worden als alternatief, maar kostte wel een stuk minder.