Sterke punten
- Zeer aantrekkelijk interieur
- Uitstekende sport V8
- Uitstekende versnellingspook
Zwakke punten
- Enige onvastheid in rijgedrag
- Zeer hard chassis
- Hoge prijs in vergelijking met z’n voorganger
Maserati GranSport : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Maserati GranSport, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Maserati GranSport
-
Maserati GranSport 4.2 V8
€ 34.900,-- 107.234 km
- 10/2004
- 295 kW (401 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
660 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-1716 KJ OPMEER -
Maserati GranSport Coupe 4.2 V8 2006 Automaat Youngtimer
€ 34.950,-- 51.587 km
- 08/2006
- 295 kW (401 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Half/Semi-automaat
- Benzine
- - (l/100 km)
-
400 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-7961 EA RUINERWOLD
Interesse in een Maserati GranSport
Alle artikelen
Eerste review: waarom de Maserati Grecale nóg opwindender is dan de Porsche Macan
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Het design is overtuigend en valt op in het verkeer.
- Het interieur is aantrekkelijk vormgegeven met aandacht voor detail.
- De motorprestaties van de sport-V8 zijn uitstekend.
Gegevens
Motoren
De GranSport is uitgerust met een 8 cilinder V-frontmotor, die zowel in de Coupé als in de Spyder Cambiocorsa is ingebouwd. Toch zijn er kleine verschillen in de prestatieparameters van de transmissie, die in de volgende tabel worden vergeleken.
Technische gegevens | GranSport Coupé | GranSport Spyder |
---|---|---|
Motortype | 8 cilinder V-front motor | 8 cilinder V-front motor |
Cilinderinhoud | 4.244 cm3 | 4.244 cm3 |
Maximaal vermogen | 400 pk | 400 pk |
Maximumkoppel | 452 Nm | 452 Nm |
Topsnelheid | 290 km/u | 285 km/u |
Versnelling | 4,85 s/100 km/u | 5,0 s/100 km/u |
Brandstofverbruik gecombineerd | 18,6 l/100 km | 17,5 l/100 km |
Inhoud brandstoftank | 88 liter | 88 liter |
Gewicht | 1.580 kilogram | 1.680 kilogram |
Afmetingen
De lengte van de Maserati GranSport ligt tussen de 4,42 en 4,43 meter, de breedte is 1,81 meter en de hoogte ongeveer 1,28 meter. Zijn leeggewicht ligt tussen 1.580 en 1.680 kilogram, afhankelijk van de variant. De wielbasis meet 2,6 meter. Ondanks zijn door en door sportieve vorm en structuur kan de Maserati GranSport overtuigen met een achterklepvolume van ongeveer 315 liter. Dit volume kan echter niet worden uitgebreid.
Varianten
De Maserati GranSport wordt aangeboden in twee verschillende varianten. De Maserati GranSport Coupé en de Maserati GranSport Spyder, de cabriolet. Qua prestaties verschillen beide maar weinig. De visuele verschillen zijn hier natuurlijk wel groot.
Prijs
Met een basisprijs van meer dan 110.000 euro is de Maserati GranSport natuurlijk een van de duurdere voertuigen op de weg. Tegelijkertijd wordt de Maserati GranSport echter sinds 2007 niet meer gebouwd. Klanten die geïnteresseerd zijn in dit voertuig moeten dus op zoek naar een exemplaar op de Nederlandse occasionmarkt. Hier liggen de prijzen uiteraard veel lager en kan een Maserati GranSport worden gekocht voor minder dan 40.000 euro. De meeste aangeboden voertuigen hebben slechts een lage kilometerstand en zijn goed onderhouden, zodat de sportieve auto een veilige investering is.
In het dagelijks leven kunnen de onderhoudskosten rond de Maserati GranSport echter een financiële last worden. Reparaties en onderhoud zijn erg duur, evenals het brandstofverbruik. De sportieve motoren hebben soms meer dan 20 liter per 100 kilometer rijden nodig. Daarbij komt nog de motorrijtuigenbelasting, die 1040 euro per jaar bedraagt.
Design
Exterieur
De Maserati GranSport heeft een veel discreter uiterlijk dan zijn concurrenten, maar biedt toch een onmiskenbare uitstraling en alleen al het grote radiatorrooster laat zien dat er geconcentreerde kracht achter zit. De in het radiatorrooster geïntegreerde drietand is het embleem van Maserati. De motorkap heeft een sportieve, aerodynamische vorm**. Ook zeer karakteristiek zijn de ovale koplampen, die links en rechts iets boven het radiatorrooster zijn gemonteerd.
Zijn slanke vorm, die zich over het hele voertuig uitstrekt, weerspiegelt zijn sportiviteit. Aan de achterzijde bevindt zich het sportuitlaatsysteem, dat links en rechts uit de kuip steekt. Ondanks zijn uitzonderlijk sportieve structuur is de Maserati GranSport echter ook een auto voor dagelijks gebruik, wat wordt onderstreept door zijn ingetogen uiterlijk.
Interieur
Een bijzonder kenmerk van de Maserati GranSport is de unieke stof die voor de stoelen wordt gebruikt. Delen van de cockpit en elementen van de middenconsole zijn gemaakt van carbon en bieden een bijzondere visuele glans.
Ook zeer interessant en opvallend is de middenconsole met zijn geïntegreerde bedieningseenheid. Een dergelijke opstelling en indeling is in geen enkel ander voertuig te vinden. Direct daarboven bevinden zich de multimedia-unit en de bediening van het ventilatiesysteem. Alle bedieningselementen zijn dus compact geplaatst en zeer snel te vinden. Uiteraard is ook het beroemde drietandsymbool van Maserati op het stuurwiel te vinden. De Maserati GranSport heeft een zeer luxe interieur en biedt een bijzondere visuele flair die hem duidelijk onderscheidt van andere voertuigen.
Veiligheid
De Maserati GranSport is niet opgenomen in de NCAP-test, maar sommige factoren spreken duidelijk voor hoge veiligheidsnormen. Allereerst zijn er natuurlijk de frontale en zijdelingse impact airbags, die de inzittenden beschermen. Daarnaast is er de gordelspanner, die de inzittenden bij een botsing in de optimale positie brengt. Een stabiliteitscontrole en antiblokkeerremsysteem zijn ook standaard op de Maserati GranSport. Tijdens een noodstop detecteert de auto automatisch wanneer een band niet meer draait en past de remdruk dienovereenkomstig aan. Al met al is de Maserati GranSport dus rondom voorzien van vele belangrijke veiligheidsconcepten die de bescherming van de inzittenden aanzienlijk vergroten.
Alternatieven
Alternatieven voor de Maserati GranSport zijn de Porsche 996 GT3 en de Ferrari 360 Modena. De Porsche 996 GT3 is echter visueel een totaal andere auto en kan alleen op technisch gebied bijblijven. Hoewel de 996 GT3 iets minder vermogen heeft dan de Maserati GranSport, kan hij toch als een duidelijk alternatief worden beschouwd.
Iets interessanter wordt het echter met de Ferrari 360 Modena. Hij lijkt qua vorm op de Maserati GranSport, maar blijft toch trouw aan het typische Ferrari-ontwerp. Dus ook hier zijn er duidelijke verschillen, zoals bijvoorbeeld te zien is aan de voorkant. Terwijl de Ferrari zijn typische ronde vorm naar voren heeft, biedt de GranSport een imposant radiatorrooster. Qua motorvermogen en technische kenmerken hebben de twee voertuigen niet veel gemeen. Hier kun je bijna spreken van gelijkheid, ook al heeft de Ferrari een paar pk meer onder de motorkap. Voor sportief rijden kunnen zowel de Porsche als de Ferrari gezien worden als alternatieven voor de Maserati GranSport.