Sterke punten
- Elegant en tijdloos interieur
- Sportieve en krachtige V6-motoren
- Goed rijcomfort met compacte afmetingen
Zwakke punten
- Defectgevoelige technologie
- Vaak roesten de spatborden
- Motoren verbruiken veel olie
Maserati Biturbo : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Maserati Biturbo, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Maserati Biturbo
-
Maserati Biturbo 420 i
€ 15.750,-- 87.925 km
- 06/1987
- 137 kW (186 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-3843 AN HARDERWIJK -
Maserati Biturbo 2.5 H5
€ 7.950,-- 141.001 km
- 04/1987
- 139 kW (189 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-9044 MA BITGUM -
Maserati Biturbo Bi-Turbo V6
€ 9.450,-- 115.858 km
- 02/1983
- 136 kW (185 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
-
0,0 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl - - (g/km)
Bedrijf, NL-7944 HT MEPPEL -
Maserati Biturbo biturbo S
€ 8.000,-- 140.000 km
- 09/1987
- 139 kW (189 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- - (Transmissie)
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-1074 amsterdam -
Maserati Biturbo
€ 14.950,-- 21.993 km
- 01/1984
- 139 kW (189 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-2361 HG WARMOND -
Maserati Biturbo 2.5 Spyder Zagato 98.396 KM 3e eigenaar (occasion)
€ 19.750,-- 98.396 km
- 06/1986
- 139 kW (189 PK)
- Oldtimer
- 3 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-5447 BH RIJKEVOORT
Interesse in een Maserati Biturbo
Alle artikelen
Eerste review: waarom de Maserati Grecale nóg opwindender is dan de Porsche Macan
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Het voertuig is uniek
- Maserati combineert in deze auto luxe met krachtige motoren en een compact design
- De Biturbo heeft een stijlvol, elegant en bijna tijdloos interieur met een feel-good factor
- Hij heeft een relatief matig brandstofverbruik.
Gegevens
Motor
Biturbo's hebben, zoals de naam al doet vermoeden, een V6-motor met twee turbo's onder de motorkap en zijn daarmee de eerste productieauto met twee turbo's in het motorblok. De V6 is in de loop der jaren in acht verschillende maten op de markt gebracht. De cilinderinhoud lag tussen 1,996 en 2,789 cm³. Deze motoren konden de auto aandrijven tot 180 à 248 pk met topsnelheden tussen 210 en 231 km/u. Het koppel bedroeg ongeveer 190 Nm.
De Maserati Biturbo was aanvankelijk standaard uitgerust met een handgeschakelde versnellingsbak met vijf versnellingen Als alternatief kan echter worden gekozen voor een automatische versnellingsbak met drie versnellingen. In beide gevallen werden de achterwielen aangedreven. Met een gemiddeld verbruik van 12,7 liter (gecombineerd) kon de auto dankzij de standaard brandstoftank van 61 liter een actieradius bereiken van circa 340 tot 480 kilometer op een volle tank - een relatief goede waarde voor sportwagens van dit kaliber.
De Maserati Biturbo was echter nogal slecht gepositioneerd qua acceleratie: hier produceerde hij "0 tot 100" cijfers van gemiddeld 9,2 seconden op het circuit. Vergeleken met andere sportwagens uit dit tijdperk, is dit nogal weinig. Ondanks het lage voertuiggewicht van slechts 1.086 kilogram en de voortdurende verbeteringen van de motor, was er tot het einde van de productieperiode geen echte verbetering op dit gebied.
Opmerkelijk waren echter de eindsnelheden, die voor sportsedans uit die tijd zeer respectabel waren en die de biturbo gemakkelijk kon halen. Met maar liefst 231 kilometer per uur kon vooral het laatste model weer behoorlijk presteren. Over de hele linie werden alle Maserati Biturbo-modellen aangeboden met krachtige zescilinderbenzinemotoren in V-opstelling (V6) - een dieselvariant of iets dergelijks werd niet aangeboden. De Biturbo was ook niet uitgerust met een aanhangwagenkoppeling.
Afmetingen
De Maserati Biturbo heeft een vergelijkbaar royale bagageruimte van 400 liter. Voor sportwagens van zijn klasse en tijdperk is 200 tot 300 liter volume meer het gemiddelde. Er is dus genoeg ruimte om spullen zoals boodschappen of bagage op te bergen.
De afmetingen zijn daarentegen uitgesproken compact. Met een voertuiglengte van slechts 4,15 meter en een breedte van 1,71 meter past de auto gemakkelijk in elk parkeervak en is hij gemiddeld 40 tot 50 centimeter korter en 20 centimeter smaller dan vergelijkbare modellen. Er is ruimte voor vier personen achterin.
Bouwperiode | 1981 - 1988 |
---|---|
Lengte, breedte, hoogte | 4,15 m x 1,71 m x 1,30 m |
Wielbasis | 2,51 m |
Inhoud kofferruimte | 400 l |
Leeggewicht | 1.086 kg |
Maximaal toelaatbaar totaalgewicht | niet bekend |
Cilinderinhoud | 1,996 en 2,789 cm³ |
Koppel | 190 Nm |
Topsnelheid | 210 - 231 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 9,2 s |
Tankinhoud | 61 liter |
Verbruik | 12,7 l/ 100 km |
CO2-uitstoot | niet bekend |
Varianten
In totaal waren er precies vier verschillende versies van de Maserati Biturbo beschikbaar. Deze omvatten de basisversies, de sportversies (herkenbaar aan de afkorting "S"), de modelgeneratie Biturbo II en de speciale exportversies (met 2,8 liter cilinderinhoud).
De Maserati Biturbo was de eerste Maserati die door de fabrikant na de overname door Alejandro de Tomaso volledig opnieuw werd ontworpen. Hij moest goedkoper zijn dan de vorige modellen om van Maserati een serieproducent te maken. De auto verkocht in het begin goed, maar technische problemen veroorzaakten een terugval. Deze problemen hebben de reputatie van de Biturbo blijvende schade toegebracht, zodat Maserati dit achtervoegsel bij latere modellen grotendeels heeft laten vallen. Daardoor staat de opvolger van de Biturbo nu alleen nog bekend als de Maserati 222 of Maserati 222 E.
Prijs
Toen de Maserati Biturbo op de markt kwam, kostte het basismodel ongeveer 49.500 euro. Tegen het einde van de productie van dit voertuig was de waarde echter omhooggeschoten tot 106.520 euro bij de 222E. Goed onderhouden occasions zijn vandaag de dag nog steeds niet bijzonder goedkoop. Afhankelijk van hun staat en bouwjaar kosten de modellen tussen de 16.000 en 29.000 euro. De markt biedt in dit opzicht een schat aan goed bewaarde voorbeelden en ook de situatie op het gebied van reserveonderdelen is nog steeds relatief goed.
Design
Exterieur
Het exterieur van deze iconische sportwagen maakt indruk met zijn edgy, bijna bootachtige vorm, omdat de Biturbo naar beneden toe smaller wordt. De kenmerkende drietand troont op een breed radiatorrooster, omringd door vier doosvormige koplampen. De motorkap, de voorruit en het dakgedeelte zijn vlak gebogen maar vierkant.
De tweedelige lak van het model is ook bijzonder opvallend. In het onderste gedeelte, vanaf ongeveer de hoogte van de banden, is de kleur duidelijk lichter. In principe was de Biturbo verkrijgbaar in veel verschillende kleuren. Inclusief klassiek zwart, metallic grijs, rood, wijnrood, donkerblauw, marineblauw, lichtblauw, oker, donkergroen en individuele tinten. De speciale buitenuitrusting van de Biturbo omvatte ook lichtmetalen sportwielen.
In 1987 onderging de Biturbo nog een facelift. Het nieuwe ontwerp verzachtte de scherpe lijnen van het oorspronkelijke ontwerp en omvatte een langere, meer afgeronde grille met gaasrooster, een andere motorkap, aerodynamische buitenspiegels en 15-inch lichtmetalen wielen met 5-naven. Sommige modellen kregen de wrap-around bumpers met geïntegreerde mistlampen.
Interieur
Het interieur van de auto is een bijzonder hoogtepunt, omdat het sterk contrasteert met het tamelijk sobere exterieur. Naast comfortabele stoffen en lederen stoelen worden de inzittenden van de Maserati Biturbo begroet door echt houten bekleding op het dashboard, met leder beklede armsteunen en lichte, luxueuze kleurtinten. In dit voertuig zitten voelt voor de meeste mensen dan ook als een reis terug in de tijd. En het mooie is dat met name het werk in het interieur van zeer hoge kwaliteit was, waardoor er ook vandaag de dag nog exemplaren in zeer goede staat van zijn.
Veiligheid
Op het gebied van veiligheid biedt de Biturbo helaas slechts een zeer klein aanbod. Hier is de hoge remslijtage op de vooras net zo opvallend als de gevoelige hoofdrelais of smeltende zekeringkastjes. Daarnaast klagen eigenaren vaak over defecte stuurhuisafdichtingen. De besturing voelt daarom vaak erg sponzig aan. Dankzij de V6-motor met achterwielaandrijving kan de achterkant van de auto ongecontroleerd uitschieten, vooral op nat en glad wegdek.
Tot 1986 waren er vooral terugkerende diverse gebreken en aanzienlijke kwaliteitsgebreken, die grotendeels te wijten waren aan een gebrekkige productplanning en een te korte testfase. Maserati heeft deze gebreken echter grotendeels hersteld, zodat de modellen vanaf 1986 als min of meer vrij van gebreken worden beschouwd.
Alternatieven
Binnen Maserati vertegenwoordigt vooral de Maserati Biturbo Spyder een echt alternatief voor de Biturbo. De Spyder is de cabrioletversie van de biturbo coupé, die tussen de 180 en 220 pk heeft en vandaag in goede staat voor ongeveer 30.000 euro te koop is.
Buiten Maserati lijkt de De Tomaso Longchamp een zeer interessant alternatief. Dit is een sportwagen gebouwd tussen 1972 en 1989, uitgerust met een 5,8-liter V8 die 300 pk produceert en vandaag beschikbaar is voor ongeveer 60.000 euro. In vergelijking met de Maserati Biturbo is deze auto ook iets sneller, met een topsnelheid van 240 kilometer per uur.