Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
maserati-l.jpg

Maserati

Maserati

Vind het model dat bij je past

Maserati heeft van oudsher de reputatie exclusieve en sportieve coupés en sedans te produceren, maar inmiddels biedt het merk ook SUV’s aan. Verder richt Maserati zich op elektrificatie van zijn modellengamma. Je herkent een Maserati direct aan het logo met de iconische drietand in de grille. Lees verder

maserati-ghibli-m-02.jpg
maserati-ghibli-m-03.jpg

Overzicht van de populairste Maserati modellen

Vind nu uw droomauto. Tussen de 2,4 miljoen auto's, op de grootste online automarkt, Europawijd.

Bijzonderheden van Maserati

  • Rijke racehistorie dat nog steeds in het DNA verweven zit.
  • Elektrificatie van het gamma in volle gang
  • Moderne, luxe modellen met sportieve inborst

Historie Maserati

De geschiedenis van Maserati begint in 1914, in Bologna, Italië. De zes gebroeders Maserati startten het bedrijf en maakten in eerste instantie onderdelen voor motoren. In 1926 bouwde Maserati zijn eerste eigen auto. Het was weliswaar een raceauto, maar wel eentje die direct zijn eerste race won. Er zouden nog vele raceoverwinningen volgen.

De racerij was leuk, maar veel geld werd er niet mee verdiend. Daarom bouwde Maserati in 1957 haar eerste straatauto, de 3500 GT. De fraai gelijnde coupé werd in een serie van bijna 2000 stuks gebouwd. Na deze auto volgden meer sportieve coupés, maar ook sedans zoals de Quattroporte.

Grote verkoopaantallen bereikte Maserati nimmer. Sterker nog, het merk heeft een paar keer een faillissement kunnen ontwijken door hulp van andere automerken die Maserati overnamen. Zo is Citroën ooit eigenaar geweest, net als sportwagenmerk De Tomaso, waar het onder diens vleugels de Biturbo op de markt bracht. Dat was een model voor een breder publiek. Verder is ook Ferrari eigenaar geweest.

In de loop er jaren heeft Maserati verschillende modellen op de markt gebracht. Sommige zijn geflopt, anderen zijn inmiddels klassieker. Bovendien kunnen veel autoliefhebbers zeker een Maserati waarderen, al is het maar vanwege de looks of het karaktervolle geluid. Voorbeelden van modellen die Maserati mettertijd heeft geïntroduceerd zijn onder meer de Ghibli, 3200 GT, GranTurismo, Bora, Khamsin, Shamal en de MC20.

Modellen en varianten

Maserati is actief in meerdere segmenten van de markt. Voor de liefhebbers van supercars biedt Maserati de MC20, een pure sportwagen van slechts 1.500 kg met 462 kW (630 pk). Hij is er zelfs als cabrio. Zie je het al voor je, dik 300 km/u met het dak open? Ben je in de markt voor een sportieve coupé, maar mag het wel wat luxer zijn dan in de MC20? Dan kun je bij Maserati terecht voor de GranTurismo. Met dit model kun je, zoals de naam al doet vermoeden, lange afstanden op hoge snelheid afleggen en alsnog uitgerust en stijlvol aankomen op je bestemming.

Bij Maserati kun je ook terecht voor sportieve sedans, zoals de Ghibli en de Quattroporte. De Ghibli gaat de strijd aan in het E-segment, waarin ook bijvoorbeeld de BMW 5-serie en Audi A6 opereren. De Quattroporte is weer een slag groter. Dit zit in het segment van de BMW 7-serie, Audi A8 en de S-klasse van Mercedes-Benz.

Voor nog meer gebruiksmogelijkheden heeft Maserati ook SUV’s in het gamma: de Grecale en de Levante, waarbij die laatste de grootste is van de twee. Ook groeit de vraag naar elektrische modellen bij de consument. Om die reden – en ook omwille van de reductie van CO2-uitstoot – zet Maserati haast achter de ontwikkeling van (deels) geëlektrificeerde modellen.

Model  Varianten  Brandstof  Cilinderinhoud  Vermogen  Massa leeg 
Grecale SUV Benzine 2,0-3,0 l 221-390 kW (300-530 pk) 1.870-2.027 kg
Ghibli Sedan Benzine 2,0-4,0 l 243-427 kW (330-580 PS) 1.810–1.969 kg
Levante SUV Benzine 2,0-4,0 l 243-427 kW (330-580 PS) 2.090-2.205 kg
Quattroporte Sedan Benzine 3,0-4,0 l 316-427 kW (430-580 pk)  1.880–1.990 kg
GranTurismo Coupé Benzine/elektrisch 3,0 l 360-560 kW (490-761 pk)  1.795-2.260 kg 
MC20 Coupe, Cabrio Benzine 3,0 l 463 kW (630 pk)  1.500–1.540 kg

Prijzen

Nieuwprijzen

Maserati begeeft zich in de topsegmenten. Dat betekent dat de prijs van een nieuwe Maserati behoorlijk hoog ligt. Voor minder dan 100.000 euro hoef je bij de Italianen niet aan te kloppen.

De meest ‘betaalbare’ Maserati is de Grecale, die bij circa 100.000 euro begint. Voor dat geld heb je wel direct een ruime, sportieve SUV. De Ghibli start bij 115.000 euro, de Levante bij 130.000 euro en Quattroporte mag pas mee bij de Maserati-dealer na het achterlaten van minimaal 200.000 euro.

Het neusje van de zalm bij Maserati wat betreft sportiviteit is de MC20. Om die auto nieuw te kopen heb je minimaal 300.000 euro nodig. De cabrioversie MC20 Cielo mag mee voor 30.000 euro meer.

Model Vanafprijs
Grecale Circa 100.000 euro
Ghibli Circa 115.000 euro
Levante Circa 130.000 euro
Quattroporte Circa 200.000 euro
GranTurismo Circa 250.000 euro
MC20 Circa 300.000 euro
MC20 Cielo Circa 330.000 euro

Prijzen van occasions

Vanwege de exclusiviteit van de modellen van Maserati zul je op de occasionmarkt niet onwijs veel keuze hebben. Natuurlijk variëren de modellen die staan aangeboden in prijs. Factoren als leeftijd, kilometerstand en conditie bepalen de hoogte van de vraagprijs. Maserati’s van vroegere bouwjaren staan niet bepaald bekend om hun bouwkwaliteit - dat is karakter zullen we maar zeggen – maar dat heeft natuurlijk wel invloed op de prijs. Ook het aantal geproduceerde exemplaren is van invloed op de prijs en waarde.

Een rijdende Maserati heb je al voor 10.000 – 15.000 euro. Voor minder is de kans groot dat je wat werkzaamheden zult moeten (laten) verrichten zodat de auto veilig en compleet de weg op kan. Voor jonge exemplaren op de occasionmarkt betaal je uiteraard meer, maar nog altijd minder dan een volledig nieuwe.

Het is goed om een deel van je budget vrij te houden voor eventueel onderhoud. Maserati’s uit eerder bouwjaren zijn bijvoorbeeld erg gevoelig voor roest en ook de betrouwbaarheid laat soms te wensen over. Met een potje achter de hand weet je in ieder geval zeker dat je eventuele gebreken kunt aanpakken of zelfs preventief zaken kunt aanpakken. Bovendien kunnen vervangingsonderdelen van sommige modellen schaars zijn, wat deze behoorlijk prijzig kan maken.

Alternatieven

Maserati doet erg zijn best om aan te kunnen haken bij de gevestigde orde in topsegmenten. In vrijwel ieder segment waarin je een Maserati kunt kopen, zijn er ook alternatieven te vinden bij de Duitse drie (BMW, Audi en Mercedes-Benz). Zeker als het gaan om de premium segmenten van de sedans en SUV’s. Maar vanwege het sportieve randje van de Maserati’s zijn ze ook te vergelijken met de modellen van Porsche, zoals de Panamera, Macan en Cayenne.

Bij Porsche vind je ook concurrenten voor de sportauto’s van Maserati. Net als bij Aston Martin en de andere Italiaanse merken Ferrari en Lamborghini. Ook de modellen aan de onderkant van het segment bij McLaren kunnen gezien worden als concurrent.

FAQ

Wat kost een Maserati?
De goedkoopste Maserati is de Grecale, die een vanafprijs heeft van 100.000 euro. De duurste Maserati heeft een basisprijs van 330.000, dat is de cabrioversie van de Maserati MC20.
Wat is de snelste Maserati?
De snelste Maserati is de GranTurismo Folgore. Die auto heeft 560 kW (761 pk) en doet een sprint van 0 naar 100 km/u in 2,7 seconden. De topsnelheid is 320 km/u.
Wie heeft Maserati opgericht?
Maserati is opgericht door zes broers: Alfieri, Bindo, Carlo, Ettore, Ernesto en Mario. Ze begonnen het merk in Bologna, Italië.

Alle modellen, alle uitvoeringen

Modellen

Speciaal

Meer details