Actueel aanbod van Personenauto’s op lpg in Nederland
-
Renault Laguna 1.6 16V Dynamique
€ 2.999,-- 193.424 km
- 01/2009
- 82 kW (111 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- LPG
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-7641 AG WIERDEN -
Chevrolet Spark 1.0 16V LS Bi-Fuel
€ 1.999,-- 246.579 km
- 08/2010
- 48 kW (65 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- LPG
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-7641 AG WIERDEN -
Citroen Grand C4 Picasso 1.6 VTi Ligne Business 7p | LPG
€ 4.450,-- 194.624 km
- 03/2013
- 88 kW (120 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- LPG
- - (l/100 km)
-
159 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-3641 SB MIJDRECHT -
Chevrolet Spark 1.0 16V LS Bi-Fuel LPG Airco Bj:2012 NAP!
€ 1.750,-- 246.601 km
- 06/2012
- 50 kW (68 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- LPG
- - (l/100 km)
-
119 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-8304 AW EMMELOORD -
Mazda 2 1.3 BIFUEL GT LPG Af-fabriek Gas Airco 5-Deurs LMV
€ 5.200,-- 192.587 km
- 01/2013
- 63 kW (86 PK)
- Gebruikt
- 3 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- LPG
- - (l/100 km)
-
115 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-9231 HS SURHUISTERVEEN -
Dacia Sandero 0.9 TCe Bi-Fuel SL Stepway, Trekhaak,Airco,Navigat
€ 8.950,-- 118.664 km
- 08/2017
- 66 kW (90 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- LPG
- - (l/100 km)
-
115 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-3927 BG RENSWOUDE -
Toyota RAV 4 2.0 VVTi Executive Business 4WD LPG G3! 1500KG Tre
€ 15.225,-- 142.461 km
- 09/2012
- 116 kW (158 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- LPG
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-2685 LR Poeldijk -
Dodge RAM 1500 5.7 V8 4x4 LARAMIE PANO LPG TREKHAAK VOL!
€ 18.999,-BTW verrekenbaar - 340.561 km
- 07/2013
- 295 kW (401 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- LPG
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-7327 JZ APELDOORN -
Peugeot 3008 1.6 THP Style | Prins LPG systeem | Panorama dak |
€ 5.779,-- 199.739 km
- 12/2014
- 115 kW (156 PK)
- Gebruikt
- 4 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- LPG
- - (l/100 km)
-
159 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-6191 NL BEEK LB
Highlights van lpg-auto’s
- Lagere brandstofkosten: lpg is goedkoper dan benzine en diesel, wat de kosten verlaagt
- Milieuvriendelijker: lpg zorgt voor minder CO2- en fijnstofemissie dan benzine en diesel
- Verkrijgbaarheid: lpg is goed verkrijgbaar bij tankstations in Nederland en veel Europese landen
- Motorrijtuigenbelasting: voor een auto op lpg betaal je een hoger tarief dan voor dezelfde auto met benzinemotor
Welke auto’s op lpg zijn leverbaar?
Er is nog slechts enkele nieuwe auto’s leverbaar die af-fabriek geschikt zijn voor lpg. De meeste fabrikanten hebben hun lpg-modellen geschrapt, maar er worden nog steeds wel lpg-modellen nieuw aangeboden – vooral in de compacte en middenklasse. Onder de fabrikanten die nog steeds nieuwe lpg-auto’s aanbieden zijn eigenlijk alleen nog Dacia met de Jogger, Sandero en Duster, en Renault met de Cliov en Captur.
Er zijn echter zo’n 350 modellen van ongeveer vijftien merken die met een lpg-installatie en een voor lpg geschikte benzinemotor zijn geleverd in Nederland. Denk aan grote merken als Opel, Ford en Volkswagen, maar ook merken als Volvo, Fiat, Alfa-Romeo en Lancia, Mazda, Citroën, Kia en Chevrolet.
Auto’s op lpg
We geven een klein en dus niet volledig overzicht van modellen ‘op lpg’ per segment, die in het verleden geleverd of nog steeds leverbaar zijn.
Kleine auto's (A-segment)
Compacte middenklassers (B-segment)
Middenklassers (C-segment)
Grote middenklassers (D-segment)
SUV's en crossovers
Behalve deze auto’s die af fabriek geschikt zijn voor het gebruik van lpg als brandstof, zijn ook heel veel andere auto’s door de jaren heen voorzien van een zogenoemde aftermarket lpg-installatie.
De occasionmarkt voor lpg-auto's
Op de occasionmarkt vind je een breed scala aan personenauto’s met een lpg-installatie, origineel en later ingebouwd, variërend van compacte stadsauto’s tot grote SUV’s. Het was vooral in het verleden, toen lpg nog heel populair was, niet ongebruikelijk dat autobezitters hun benzinemotor lieten aanpassen en de auto lieten voorzien van een lpg-installatie. Auto’s die ook op lpg kunnen rijden, kosten op die brandstof minder per kilometer dan wanneer ze gewoon benzine verbruiken. Bovendien is rijden op lpg ook wat minder belastend voor het milieu.
Populaire merken van lpg-installaties
Enkele bekende fabrikanten van lpg-systemen zijn Prins, Vialle en BRC. Deze merken bieden betrouwbare en geavanceerde installaties aan, inclusief systemen die speciaal zijn ontworpen voor bepaalde modellen en motoren.
Voordelen en nadelen van lpg-installaties
Zoals alles hebben ook lpg-installaties zowel voordelen als nadelen. Een lpg-systeem kost geld en interieurruimte, brengt ook extra gewicht met zich mee én je betaalt fors meer motorrijtuigenbelasting, al krijg je met een zogenoemde G3-installatie daar wel weer korting op. Maar onder de streep betaal je sowieso meer belasting.
Voordelen van lpg
- Lagere brandstofkosten: lpg is goedkoper dan benzine en diesel, wat resulteert in lagere kosten per kilometer.
- Minder uitstoot: lpg stoot minder CO2 en fijnstof uit dan benzine en diesel, wat gunstig is voor het milieu.
- Overal verkrijgbaar: lpg is in Nederland verkrijgbaar bij de meeste tankstations.
Nadelen van lpg
- Kosten: een lpg-installatie kost redelijk wat geld
- Hoger gewicht: een lpg-installatie brengt extra gewicht met zich mee, wat invloed kan hebben op de prestaties en het rijcomfort.
- Hogere motorrijtuigenbelasting: voor auto’s op lpg betaal je een hoger tarief, wat nog verergerd kan worden door het hogere gewicht. Maar met een zogenoemde G3-installatie krijg je weer wat korting, maar je betaalt sowieso meer voor een lpg-auto dan voor dezelfde auto op benzine.
- Minder bagageruimte: een lpg-tank neemt ruimte in beslag en als die in de bagageruimte is gemonteerd, heb je daar vrijwel elke dag last van.
Kosten van een lpg-installatie
De kosten voor het achteraf inbouwen van een lpg-installatie variëren afhankelijk van de auto en de gekozen installatie. Gemiddeld bedragen de kosten voor een eenvoudige lpg-installatie 2.000 tot 3.500 euro. Met een moderne direct ingespoten motor kunnen de kosten oplopen tot meer dan 4.000 euro. De terugverdientijd bedraagt zo’n drie jaar, afhankelijk van het aantal gereden kilometers – minimaal 12.000 per jaar.
Brandstofkosten vergelijken: lpg versus benzine, diesel en elektriciteit
Lpg is aanzienlijk voordeliger dan benzine en diesel. De gemiddelde literprijs van lpg is ongeveer de helft van die van benzine; diesel is iets goedkoper dan benzine dus daarmee is het verschil wat kleiner. Voor elektrisch rijden zijn de kosten per kilometer lager, maar een elektrische auto vereist sowieso een hogere initiële investering, vaak ook voor een laadpunt aan huis.
De toekomst van lpg in de automarkt
Met de elektrificatie van de automarkt en de geplande afschaffing van de verkoop van nieuwe benzineauto's in Europa vanaf 2035, lijkt de toekomst voor lpg-auto’s onzeker. Aangezien die immers gewoon van een aangepaste benzinemotor zijn voorzien, vallen ze ook onder deze regelgeving. Desondanks blijft lpg nog jarenlang een interessante optie voor automobilisten die willen besparen op brandstofkosten en minder uitstoot willen veroorzaken. Occasions op lpg blijven aantrekkelijk voor mensen die geen volledig elektrische auto willen rijden, maar wel milieubewust zijn.
Productie en ontwikkeling van lpg
Lpg is een bijproduct van de raffinage van aardolie en de winning van aardgas. Het bestaat voornamelijk uit een mengsel van butaan en propaan. Lpg werd vooral tijdens de oliecrisis in de jaren zeventig populair, toen er behoefte was aan alternatieve brandstoffen. In de jaren tachtig en negentig is in veel auto’s een lpg-installatie ingebouwd vanwege de lagere brandstofkosten en de overzichtelijke terugverdientijd.
Landen waar lpg ook populair is geworden
Niet alleen in Nederland is lpg een populaire brandstof geworden. Ook in landen als Italië, Frankrijk en Turkije is lpg een veelgebruikte brandstof. In Italië en Frankrijk wordt het GPL genoemd, of Autogas – die term komt ook in Nederland voor. Buiten Nederland is lpg vaak een economisch aantrekkelijke keuze omdat die daar wél belastingvoordelen biedt.
Beschikbaarheid van lpg in Nederland en Europa
In Nederland is lpg nog steeds breed beschikbaar bij tankstations, net als in andere Europese landen – onder meer in Duitsland en België. In sommige landen zijn echter minder tankstations die lpg aanbieden, waardoor een goede planning van een buitenlandse reis belangrijk is als je vooral op lpg wilt rijden.
Prijzen voor lpg-occasions
Voor occasions van auto’s op lpg geldt hetzelfde als voor alle occasions: de prijzen dalen met het oplopen van de kilometerstand en de leeftijd van de auto. Na jaren ontlopen de prijzen van auto’s met en zonder lpg-installatie elkaar nauwelijks nog.