Sterke punten
- Tot 260 kW vermogen
- Inklapbare koplampen
- Echte sportwagenlook
Zwakke punten
- Alleen gebouwd tot 2002
- Turbo: geen intercooler
- Hoog brandstofverbruik
Lotus Esprit : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Lotus Esprit, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Lotus Esprit
-
Lotus Esprit 3.5 V8 Twin Turbo - ONLINE AUCTION
€ 50.000,-- 54.937 km
- 10/1997
- - kW (- PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
-
0,0 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl - - (g/km)
Bedrijf, NL-1422 AE UITHOORN -
Lotus Esprit
€ 43.395,-- 79.606 km
- 02/1984
- 118 kW (160 PK)
- Oldtimer
- 3 vorige eigenaren
- - (Transmissie)
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-3992 AE HOUTEN -
Lotus Esprit 2.0-16V GT 3
€ 55.195,-- 79.742 km
- 09/1998
- 235 kW (320 PK)
- Gebruikt
- 4 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
294 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-3992 AE HOUTEN
Interesse in een Lotus Esprit
Alle artikelen
Review Lotus Eletre (2023): niet eerder had een auto van dit merk een trekgewicht
Lotus Emira test: met deze zinderende sportwagen neemt Lotus afscheid van de verbrandingsmotor
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Sportieve wagen met veel nostalgie.
- Bekend model bij fans van James Bond.
- Krachtige motor voor pk-junkies.
- Extra voorzieningen zoals inklapbare koplampen.
Gegevens
Motoren
De Lotus Esprit werd tijdens zijn productieperiode van 1976 tot 2002 (op de Amerikaanse markt tot 2004) aangeboden als Esprit/Turbo en als Esprit V8, en dat in meer dan 20 verschillende motorvarianten. De motorvarianten kunnen opgedeeld worden in twee groepen: de basisversies en de turbovarianten. De turbovarianten leverden een sterke acceleratie.
De cilinderinhoud van de Lotus Esprit varieerde van 2 tot 3,5 liter, afhankelijk van de motor. De instapmotor van de eerste generatie uit 1976 leverde 150 pk, de topmotor van het speciale model Lotus Esprit 350 Sport bood zelfs 354 pk. Hiermee kon men topsnelheden bereiken tot 282 kilometer per uur. De Esprit accelereerde in de jaren 1970 tot 100 km/u in 8,5 seconden. Dit werd dit in de loop van de productie tot 4,6 seconden gebracht.
Afmetingen
In alle bouwjaren werd de Lotus Esprit voorzien van een kofferruimte van minstens 200 liter, wat ongeveer overeenkomt met twee grote koffers. De tweezitter is daarom zeer geschikt voor korte weekendtrips en de wekelijkse boodschappen. Vanwege de besloten bagageruimte kan men echter geen hondenbox plaatsen.
Gegevens en afmetingen | Lotus Esprit V8 |
---|---|
Bouwperiode | 1997 - 2002 |
Lengte, breedte, hoogte | 4,4 m x 1,9 m x 1,2 m |
Wielbasis | 2,4 m |
Inhoud kofferruimte | 200 l |
Leeggewicht | 1.380 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.630 kg |
Cilinderinhoud | 3.506 cc |
Koppel | 400 Nm |
Topsnelheid | 282 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 4,9 s |
Tankinhoud | 73 l |
Verbruik | 13,3 l |
CO2-uitstoot | 318 g/km |
Varianten
De Lotus Esprit was verkrijgbaar in de Esprit, Turbo en V8-varianten. Vanaf 1998 konden de klanten kiezen uit twee uitvoeringen van de V8: GT en SE. De SE biedt meer luxe. De SE heeft bijvoorbeeld standaard een grote achterspoiler, radio en lederen bekleding, terwijl deze bij de GT-variant alleen als optie leverbaar zijn. In 1999 werd een speciaal model gelanceerd in een beperkte oplage van 50 stuks, de 350 Sport.
Prijs
De Lotus Esprit werd in de laatste bouwjaren (1997 tot 2003) verkocht voor nieuwprijzen tussen 74.000 en 113.000 euro.
Als occasion is de Lotus Esprit verkrijgbaar vanaf ongeveer 43.000 euro. Afhankelijk van de voorzieningen en de kilometerstand kan de prijs oplopen tot 80.000 euro.
Design
Exterieur
Een van de meest opvallende kenmerken van de Lotus Esprit is het wigvormige design. De Britse youngtimer is de ideale wagen voor individualisten. De opklapbare koplampen waren te zien in talloze films, waardoor de wagen een ware legende is geworden. Een belangrijk technisch kenmerk is het thermisch verzinkte chassis met daarop de kunststofcarrosserie gemonteerd. De fabrikant bracht mettertijd steeds meer verbeteringen aan in de luchtweerstand van het model. Hiervoor maakte men gebruik van dubbele achtervleugels. De Lotus Esprit S4 is uitgerust met 17-inch lichtmetalen velgen en speciale Goodyear Eagle GSA-banden.
Interieur
De Lotus Esprit kan worden omschreven als een combinatie van Italiaans design en Britse racetechnologie. De lage instap is even wennen: het kost enige moeite om in te stappen, maar je wordt er wel voor beloond: de licht achteroverleunende zitpositie biedt een weergaloze rijervaring.
De sportwagen heeft een hoogte van slechts 1,2 meter. Het gaat hier niet om een cabriolet. Het instappen wordt nog verder gehinderd door de mini-handremhendel, die zich in de voetruimte bevindt. Ook de passagier ervaart bijzonder veel rijplezier: de vlakke voorruit en het lage dashboard zorgen ervoor dat de passagier relatief ver naar voren zit, waardoor hij of zij een perfect zicht op de weg heeft. De zacht gestoffeerde kuipstoelen van de Lotus Esprit staan ver uit elkaar.
Bekende auto-ontwerpers als Giorgetto Giugiaro hebben hun stempel achtergelaten op het design van de Lotus Esprit. Een opvallend stijlkenmerk in het interieur zijn de zandkleurige stoelen. De scherpe motorgeluiden en de transmissie bieden de perfecte rijervaring.
Veiligheid
De productie van de Lotus Esprit voor de Europese markt werd stopgezet in 2002, omdat men volgens de fabrikant niet meer tegemoet kon komen aan de nieuwe richtlijnen voor zijdelingse botsingen. De fabrikant verklaarde dat hij om technische en financiële redenen niet de nodige aanpassingen wilde doorvoeren. ABS was standaard aanwezig bij de Lotus Esprit V8, terwijl airbags voor zowel bestuurder als passagier optioneel beschikbaar waren.
Alternatieven
Wie een alternatief zoekt voor de Lotus Esprit zal bij Porsche aan zijn trekken komen. De 911 GT3 is hier een uitstekende keuze. Deze auto is ook zeer sportief, en bovendien zijn er nieuwere modellen beschikbaar. Als we de acceleratie (tot 200 km/u) van de Porsche 911 Carrera 3.2 en de Lotus Esprit S4 rechtstreeks met elkaar vergelijken, dan wint de Lotus Esprit.
Een ander alternatief voor Lotus is de Evora, de officiële opvolger van de Esprit. Deze wagen werd gebouwd tussen 2009 en 2021, dus zijn er voor deze wagen ook nieuwere modellen beschikbaar. Een betaalbaar alternatief voor de Esprit is de Opel GT 1900. Deze wagen is verkrijgbaar vanaf 7.900 euro.