Sterke punten
- Originele invulling van SUV-concept
- Zeer sportief ondanks afmetingen
- Praktischer was een Lotus nog nooit
Zwakke punten
- Niet voor de merkpurist
- Voor een Lotus enorme en zware auto
- Duur, zelfs voor een Lotus
Lotus Eletre : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Lotus Eletre, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Lotus Eletre
-
Lotus Eletre Eletre R 4WD 112KW/905PK | Keramische Remmen | Act
€ 199.950,-€ 174.995,-BTW verrekenbaar - 15 km
- 01/2024
- 675 kW (918 PK)
- Nieuw
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektrisch
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-1185 AG AMSTELVEEN -
Lotus Eletre 603PK 4WD 112 Priv. glass | PANO | Matrix LED | He
€ 101.735,-BTW verrekenbaar - 10 km
- 01/2024
- 450 kW (612 PK)
- Nieuw
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektrisch
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-3115 JA SCHIEDAM -
Lotus Eletre Eletre S 4WD 112KW/603PK | Comfort Seat Pack | Hig
€ 117.950,-BTW verrekenbaar - 14.000 km
- 02/2024
- 450 kW (612 PK)
- Demo
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektrisch
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-1185 AG AMSTELVEEN -
Lotus Eletre R 4WD 905pk | Trekhaak | Gold interieur | Comfort
€ 134.950,-BTW verrekenbaar - 14.500 km
- 01/2024
- 675 kW (918 PK)
- Demo
- 1 vorige eigenaar
- Automatisch
- Elektrisch
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-5466 AX VEGHEL -
Lotus Eletre EDS 450 S 4WD Executive Seat F.L. v.a €2.567
€ 177.950,-BTW verrekenbaar - 12.634 km
- 11/2023
- 450 kW (612 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektrisch
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-3645 BA VINKEVEEN -
Lotus Eletre EDS 450 S* 4WD 603PK 22"LM/ PANO/ HEAD UP/ MATRIX/
€ 136.225,-BTW verrekenbaar - 25 km
- 01/2024
- 450 kW (612 PK)
- Nieuw
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektrisch
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-3115 JA SCHIEDAM -
Lotus Eletre Eletre R 4WD 112KW/905PK | Keramische Remmen | Act
€ 174.995,-BTW verrekenbaar - 15 km
- 01/2024
- 675 kW (918 PK)
- Nieuw
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektrisch
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-1185 AG AMSTELVEEN -
Lotus Eletre EDS 450 S 4WD | 23'' Lichtmetalen Wielen | Comfort
€ 139.495,-BTW verrekenbaar - 15 km
- 01/2024
- 450 kW (612 PK)
- Nieuw
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektrisch
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-1185 AG AMSTELVEEN -
Lotus Eletre 4WD 603pk Panoramadak | KEF Audio | Privacy glas |
€ 102.105,-BTW verrekenbaar - 10 km
- 01/2024
- 450 kW (612 PK)
- Nieuw
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektrisch
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-5466 AX VEGHEL -
Lotus Eletre EDS 450 4WD 112 kWh | 22'' Lichtmetalen Wielen | P
€ 110.225,-BTW verrekenbaar - 15 km
- 01/2024
- 450 kW (612 PK)
- Nieuw
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektrisch
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-1185 AG AMSTELVEEN -
Lotus Eletre EDS 450 4WD 603 PK 22"LM/ PANO/ HEAD UP/ MATRIX/ T
€ 111.435,-BTW verrekenbaar - 25 km
- 01/2024
- 450 kW (612 PK)
- Nieuw
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektrisch
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-3115 JA SCHIEDAM -
Lotus Eletre S* 4WD 605pk 23"LM | Comfort Seats | Pano | Matrix
€ 124.995,-BTW verrekenbaar - 13.500 km
- 02/2024
- 450 kW (612 PK)
- Demo
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektrisch
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-3115 JA SCHIEDAM -
Lotus Eletre 112 kWh 4WD | Panoramadak | Privacy glas | KEF Aud
€ 102.945,-BTW verrekenbaar - 15 km
- 01/2024
- 450 kW (612 PK)
- Nieuw
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektrisch
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-5466 AX VEGHEL -
Lotus Eletre EDS 450 S* 4WD 603PK 23" BLACK LM's/ PANO/ HEAD UP
€ 138.645,-BTW verrekenbaar - 25 km
- 01/2024
- 450 kW (612 PK)
- Nieuw
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektrisch
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-3115 JA SCHIEDAM -
Lotus Eletre S 4WD | 23-inch Velgen | Full Carbon | Comfort Sto
€ 135.950,-BTW verrekenbaar - 12.500 km
- 02/2024
- 450 kW (612 PK)
- Demo
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektrisch
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-5466 AX VEGHEL -
Lotus Eletre EDS 450 4WD 112 kWh | Panoramadak | Trekhaak
€ 111.435,-BTW verrekenbaar - 15 km
- 01/2024
- 450 kW (612 PK)
- Nieuw
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektrisch
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-1185 AG AMSTELVEEN -
Lotus Eletre 4WD 112 kWh | 22'' Lichtmetalen Wielen | Panoramad
€ 111.435,-BTW verrekenbaar - 15 km
- 01/2024
- 450 kW (612 PK)
- Nieuw
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektrisch
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-5466 AX VEGHEL -
Lotus Eletre S 600pk | Luchtvering | Softclose | Spoiler | Dakr
€ 126.165,-BTW verrekenbaar - 10 km
- 01/2024
- 450 kW (612 PK)
- Nieuw
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektrisch
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-5466 AX VEGHEL -
Lotus Eletre EDS 450 4WD 112 kWh | Automatisch dimmend panorama
€ 102.945,-BTW verrekenbaar - 15 km
- 01/2024
- 450 kW (612 PK)
- Nieuw
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektrisch
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-5466 AX VEGHEL -
Lotus Eletre EDS 450 4WD 112 kWh | Panoramadak | Privacy glas |
€ 102.945,-BTW verrekenbaar - 15 km
- 01/2024
- 450 kW (612 PK)
- Nieuw
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektrisch
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-5466 AX VEGHEL
Interesse in een Lotus Eletre
Alle artikelen
Review Lotus Eletre (2023): niet eerder had een auto van dit merk een trekgewicht
Lotus Emira test: met deze zinderende sportwagen neemt Lotus afscheid van de verbrandingsmotor
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Geheel eigen benadering van elektrische performance-SUV
- Eindelijk met het hele gezin in één Lotus op stap
- Ondanks afmetingen zit het met de sportiviteit wel goed
- Uitstekende verbruikscijfers en actieradius (afhankelijk van rijgedrag)
Technische gegevens
Motorisatie
De Lotus Eletre is altijd volledig elektrisch aangedreven, met twee elektromotoren. Een elektromotor drijft de voorwielen aan en een de achterwielen, waarmee de Eletre beschikt over permanente vierwielaandrijving. Er zijn twee vermogensvarianten. Standaard levert de Eletre al een indrukwekkend vermogen van 450 kW (603 pk) en een koppel van 710 Nm. Is dat toch nog niet genoeg, dan biedt de extra sportieve R-uitvoering een vermogen van 480 kW (653 pk) en een indrukwekkend koppel van 985 Nm. Vanwege de elektrische aandrijving is met de hand schakelen sowieso niet nodig en ook niet mogelijk.
Ondanks het hoge vermogen bedraagt het gemiddelde stroomverbruik een nette 17,8 kWh/100 km. Het 112 kWh batterijpakket is goed voor een actieradius van 600 kilometer. De krachtiger Eletre R komt 500 km ver. Let wel, dit zijn de officiële WLTP-waarden. In de praktijk zal de actieradius lager uitvallen, zeker wanneer de sportieve prestaties regelmatig worden aangesproken.
Ondanks de toepassing van veel koolstofvezel en aluminium is de Lotus Eletre door zijn afmetingen en grote batterijpakket wel een zware auto, met een officieel leeggewicht van 2.600 kg. Aan de prestaties is dat niet te merken, want de standaardversie bereikt al in 4,5 seconden de 100 km/u en gaat door tot 258 km/u. De extra krachtige R-uitvoering heeft een topsnelheid van 265 km/u en bereikt de 100 km/u al na een ronduit indrukwekkende 2,9 seconden!
Afmetingen
Voor een Lotus is de Eletre een behoorlijk grote auto. Hij is net iets meer dan vijf meter lang en precies twee meter breed (zonder spiegels). De wielbasis meet liefst drie meter. De hoogte blijft met 1,63 meter wel bescheiden. Afhankelijk van de uitvoering sturen de achterwielen afhankelijk van de gereden snelheid iets mee of tegengesteld aan de voorwielen. Bij lage snelheid is de Eletre zodoende goed wendbaar en bij hoge snelheid ligt hij stabieler in de bochten. De auto biedt plaats aan vier of vijf inzittenden en met 611 liter is er ook meer dan genoeg ruimte voor hun bagage. Wat dat betreft is de Eletre de meest praktische Lotus ooit.
De belangrijkste specificaties op een rij
Lotus Eletre | |
---|---|
Marktintroductie | 2023 |
Lengte x breedte x hoogte | 5,10 x 2,00 x 1,63 m |
Wielbasis | 3,02 m |
Inhoud bagageruimte | 611 l |
Ledig gewicht | 2.600 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | n.n.b. |
Vermogen | 450 kW (603 pk) - 480 kW (653 pk) |
Koppel | 710 - 985 Nm |
Topsnelheid | 258 - 265 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 2,9 - 4,5 sec |
Batterijcapaciteit | 112 kWh |
Verbruik | 17,8 kWh/100 km |
Actieradius | 500 - 600 km |
Varianten
Er zijn drie varianten van de Lotus Eletre: het ‘standaardmodel’, de S en de R. De R biedt hogere prestaties, maar verder zit het verschil tussen deze varianten in de uitrusting. Standaard biedt de Eletre al de luxe die je bij een dergelijke auto in dit segment verwacht. Denk aan moderne matrix-led-koplampen, nappalederen bekleding, modern infotainment, assistentie- en veiligheidssystemen, etc. De Eletre S biedt nog wat meer luxe, maar ook grotere velgen en een actieve achterspoiler. Het sportieve topmodel R biedt naast de extra prestaties ook een sportiever onderstel, mee- of tegensturende achterwielen voor een betere wendbaarheid, een Track Mode en natuurlijk sportievere aankleding met onder meer koolstofvezel elementen.
Prijzen
Nieuw is de Lotus Eletre leverbaar vanaf zo’n 100.000 euro. Opties drijven de prijs nog eens flink op, waardoor het topmodel met alles erop en eraan al snel richting de twee ton gaat. Dat zijn stevige bedragen, zelfs voor een sportwagenmerk als Lotus. Het occasionaanbod van de Lotus Eletre is nog zeer beperkt en de prijzen zijn niet veel lager. Dat heeft te maken met de exclusiviteit van de auto. Een voordeel is wel dat de Lotus Eletre als volledig elektrische auto wegenbelastingvrij is tot 2024. In dat jaar geldt nog 75% korting. Daarna moet je ook voor de Eletre de volle mep betalen en dat kan gezien het hoge leeggewicht prijzig uitpakken. Ook de verzekeringspremie is voor exclusieve en krachtige auto’s als de Eletre vaak niet mals.
Design
Buitenkant
De Lotus Eletre is een vijfdeurs SUV, maar wel een die zich onderscheidt van de massa. Zo valt de totale hoogte ondanks de hoge bouw best mee, met 1,63 meter. Verder opereert de Eletre in het zogenaamde performance-SUV-segment, wat ook aan het uiterlijk te zien is. De Eletre straalt kracht uit en ook speelt aerodynamica een grote rol. De voorzijde zit vol openingen die de lucht rond de voorzijde leiden. Ook de achterzijde heeft vele luchtgeleiders, waarbij vooral de ‘halve’ spoilers aan de dakrand opvallen.
Lotus biedt ook behoorlijk wat mogelijkheden om de auto visueel naar wens aan te kleden. Er zijn verschillende velgkeuzes en bij het optionele keramische remsysteem kan je de remklauwen in het geel laten uitvoeren. Verder zijn verschillende exterieuraccenten ook leverbaar in koolstofvezel (Carbon Packs). Qua carrosseriekleuren is er wel relatief weinig keuze, maar het zijn over het algemeen wel opvallende kleuren. Naast het standaard zwart of een grijstint bestaat het aanbod namelijk uit helder donkergroen, donkerrood of felgeel.
Binnenkant
Natuurlijk is hier ook alles anders dan we van Lotus gewend zijn. Het is geen Spartaanse tweezitter, maar een auto die ruim plaats biedt aan vijf of vier personen. Bij die laatste versie is de achterbank vervangen door Executive Seats, twee sportstoelen met een middenconsole ertussen. Ook nieuw voor Lotus is een ‘intelligente cockpit’, met een digitaal instrumentarium (zelfs voor de voorpassagier) en een groot centraal touchscreen voor het moderne infotainment.
Het interieur is optioneel aan te kleden met nappaleder, maar ook veganistisch leder behoort tot de mogelijkheden. Het standaard zwarte interieur is verder op te fleuren met rode veiligheidsgordels, witte bekleding of zelfs een geel-met-goudkleurig thema.
Veiligheid
Exclusieve auto’s zoals de Lotus Eletre worden niet getest door instanties zoals de Euro NCAP, maar alleen al vanwege alle wettelijke eisen zit het met de veiligheid van de Lotus Eletre wel goed. Het is geen iel sportautootje, maar een forse auto met degelijke veiligheidsconstructies. Ook zijn er verschillende systemen aan boord die een ongeval kunnen voorkomen. Sterker nog, de Eletre maakt gebruik van geavanceerde LIDAR-technologie, waarmee de auto zelfs deels autonoom kan rijden. Als je dat zou willen, in een Lotus.
Alternatieven
Het zogenaamde performance-SUV-segment wint aan populariteit en daarmee neemt ook het aantal auto’s in dit segment toe. De Lotus Eletre onderscheidt zich echter met zijn volledig elektrische aandrijving, want dat hebben nog niet veel concurrenten. Sterker nog, eigenlijk heeft de Eletre in die zin alleen concurrentie van de snelste uitvoeringen van de Tesla Model X.
Als er ook een brandstofmotor aan boord mag zijn, dan is de keuze ineens reuze. Dan komen auto’s als de Lamborghini Urus in beeld, of de grondlegger van het segment, de Porsche Cayenne. Vergeet ook de Aston Martin DBX, Audi RS Q8, Jaguar F-Type SVR, Maserati Levante Trofeo niet en dan hebben we nog een aantal alternatieven niet eens genoemd. Tot slot: de Ferrari Purosangue heeft voor een groot deel dezelfde insteek als de Lotus Eletre, maar wordt aangedreven door een V12 en is vele malen duurder.