Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
lotus-eletre-overview

Lotus Eletre

1 / 4
lotus-eletre-overview
lotus-eletre-front
lotus-eletre-side
lotus-eletre-back

Sterke punten

  • Originele invulling van SUV-concept
  • Zeer sportief ondanks afmetingen
  • Praktischer was een Lotus nog nooit

Zwakke punten

  • Niet voor de merkpurist
  • Voor een Lotus enorme en zware auto
  • Duur, zelfs voor een Lotus

Lotus Eletre : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Lotus Eletre, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Lotus Eletre: een Lotus, maar dan helemaal anders

De Lotus Eletre is een totaal andere auto dan we van het merk gewend zijn. Geen lichtgewicht, Spartaanse sportauto, maar een forse, volledig elektrische performance-SUV. Toch geeft Lotus wel een zo veel mogelijk eigen invulling aan het performance-SUV-concept.

Interesse in een Lotus Eletre

Lotus Eletre occasions
Lotus Eletre nieuwe auto's
Lotus Eletre dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Geheel eigen benadering van elektrische performance-SUV
  • Eindelijk met het hele gezin in één Lotus op stap
  • Ondanks afmetingen zit het met de sportiviteit wel goed
  • Uitstekende verbruikscijfers en actieradius (afhankelijk van rijgedrag)

Technische gegevens

Motorisatie

De Lotus Eletre is altijd volledig elektrisch aangedreven, met twee elektromotoren. Een elektromotor drijft de voorwielen aan en een de achterwielen, waarmee de Eletre beschikt over permanente vierwielaandrijving. Er zijn twee vermogensvarianten. Standaard levert de Eletre al een indrukwekkend vermogen van 450 kW (603 pk) en een koppel van 710 Nm. Is dat toch nog niet genoeg, dan biedt de extra sportieve R-uitvoering een vermogen van 480 kW (653 pk) en een indrukwekkend koppel van 985 Nm. Vanwege de elektrische aandrijving is met de hand schakelen sowieso niet nodig en ook niet mogelijk.

Ondanks het hoge vermogen bedraagt het gemiddelde stroomverbruik een nette 17,8 kWh/100 km. Het 112 kWh batterijpakket is goed voor een actieradius van 600 kilometer. De krachtiger Eletre R komt 500 km ver. Let wel, dit zijn de officiële WLTP-waarden. In de praktijk zal de actieradius lager uitvallen, zeker wanneer de sportieve prestaties regelmatig worden aangesproken.

Ondanks de toepassing van veel koolstofvezel en aluminium is de Lotus Eletre door zijn afmetingen en grote batterijpakket wel een zware auto, met een officieel leeggewicht van 2.600 kg. Aan de prestaties is dat niet te merken, want de standaardversie bereikt al in 4,5 seconden de 100 km/u en gaat door tot 258 km/u. De extra krachtige R-uitvoering heeft een topsnelheid van 265 km/u en bereikt de 100 km/u al na een ronduit indrukwekkende 2,9 seconden!

Afmetingen

Voor een Lotus is de Eletre een behoorlijk grote auto. Hij is net iets meer dan vijf meter lang en precies twee meter breed (zonder spiegels). De wielbasis meet liefst drie meter. De hoogte blijft met 1,63 meter wel bescheiden. Afhankelijk van de uitvoering sturen de achterwielen afhankelijk van de gereden snelheid iets mee of tegengesteld aan de voorwielen. Bij lage snelheid is de Eletre zodoende goed wendbaar en bij hoge snelheid ligt hij stabieler in de bochten. De auto biedt plaats aan vier of vijf inzittenden en met 611 liter is er ook meer dan genoeg ruimte voor hun bagage. Wat dat betreft is de Eletre de meest praktische Lotus ooit.

De belangrijkste specificaties op een rij

Lotus Eletre
Marktintroductie 2023
Lengte x breedte x hoogte 5,10 x 2,00 x 1,63 m
Wielbasis 3,02 m
Inhoud bagageruimte 611 l
Ledig gewicht 2.600 kg
Toelaatbaar totaalgewicht n.n.b.
Vermogen 450 kW (603 pk) - 480 kW (653 pk)
Koppel 710 - 985 Nm
Topsnelheid 258 - 265 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 2,9 - 4,5 sec
Batterijcapaciteit 112 kWh
Verbruik 17,8 kWh/100 km
Actieradius 500 - 600 km

Varianten

Er zijn drie varianten van de Lotus Eletre: het ‘standaardmodel’, de S en de R. De R biedt hogere prestaties, maar verder zit het verschil tussen deze varianten in de uitrusting. Standaard biedt de Eletre al de luxe die je bij een dergelijke auto in dit segment verwacht. Denk aan moderne matrix-led-koplampen, nappalederen bekleding, modern infotainment, assistentie- en veiligheidssystemen, etc. De Eletre S biedt nog wat meer luxe, maar ook grotere velgen en een actieve achterspoiler. Het sportieve topmodel R biedt naast de extra prestaties ook een sportiever onderstel, mee- of tegensturende achterwielen voor een betere wendbaarheid, een Track Mode en natuurlijk sportievere aankleding met onder meer koolstofvezel elementen.

Prijzen

Nieuw is de Lotus Eletre leverbaar vanaf zo’n 100.000 euro. Opties drijven de prijs nog eens flink op, waardoor het topmodel met alles erop en eraan al snel richting de twee ton gaat. Dat zijn stevige bedragen, zelfs voor een sportwagenmerk als Lotus. Het occasionaanbod van de Lotus Eletre is nog zeer beperkt en de prijzen zijn niet veel lager. Dat heeft te maken met de exclusiviteit van de auto. Een voordeel is wel dat de Lotus Eletre als volledig elektrische auto wegenbelastingvrij is tot 2024. In dat jaar geldt nog 75% korting. Daarna moet je ook voor de Eletre de volle mep betalen en dat kan gezien het hoge leeggewicht prijzig uitpakken. Ook de verzekeringspremie is voor exclusieve en krachtige auto’s als de Eletre vaak niet mals.

Design

Buitenkant

De Lotus Eletre is een vijfdeurs SUV, maar wel een die zich onderscheidt van de massa. Zo valt de totale hoogte ondanks de hoge bouw best mee, met 1,63 meter. Verder opereert de Eletre in het zogenaamde performance-SUV-segment, wat ook aan het uiterlijk te zien is. De Eletre straalt kracht uit en ook speelt aerodynamica een grote rol. De voorzijde zit vol openingen die de lucht rond de voorzijde leiden. Ook de achterzijde heeft vele luchtgeleiders, waarbij vooral de ‘halve’ spoilers aan de dakrand opvallen.

Lotus biedt ook behoorlijk wat mogelijkheden om de auto visueel naar wens aan te kleden. Er zijn verschillende velgkeuzes en bij het optionele keramische remsysteem kan je de remklauwen in het geel laten uitvoeren. Verder zijn verschillende exterieuraccenten ook leverbaar in koolstofvezel (Carbon Packs). Qua carrosseriekleuren is er wel relatief weinig keuze, maar het zijn over het algemeen wel opvallende kleuren. Naast het standaard zwart of een grijstint bestaat het aanbod namelijk uit helder donkergroen, donkerrood of felgeel.

Binnenkant

Natuurlijk is hier ook alles anders dan we van Lotus gewend zijn. Het is geen Spartaanse tweezitter, maar een auto die ruim plaats biedt aan vijf of vier personen. Bij die laatste versie is de achterbank vervangen door Executive Seats, twee sportstoelen met een middenconsole ertussen. Ook nieuw voor Lotus is een ‘intelligente cockpit’, met een digitaal instrumentarium (zelfs voor de voorpassagier) en een groot centraal touchscreen voor het moderne infotainment.

Het interieur is optioneel aan te kleden met nappaleder, maar ook veganistisch leder behoort tot de mogelijkheden. Het standaard zwarte interieur is verder op te fleuren met rode veiligheidsgordels, witte bekleding of zelfs een geel-met-goudkleurig thema.

lotus-eletre-interior lotus-eletre-seats

Veiligheid

Exclusieve auto’s zoals de Lotus Eletre worden niet getest door instanties zoals de Euro NCAP, maar alleen al vanwege alle wettelijke eisen zit het met de veiligheid van de Lotus Eletre wel goed. Het is geen iel sportautootje, maar een forse auto met degelijke veiligheidsconstructies. Ook zijn er verschillende systemen aan boord die een ongeval kunnen voorkomen. Sterker nog, de Eletre maakt gebruik van geavanceerde LIDAR-technologie, waarmee de auto zelfs deels autonoom kan rijden. Als je dat zou willen, in een Lotus.

Alternatieven

Het zogenaamde performance-SUV-segment wint aan populariteit en daarmee neemt ook het aantal auto’s in dit segment toe. De Lotus Eletre onderscheidt zich echter met zijn volledig elektrische aandrijving, want dat hebben nog niet veel concurrenten. Sterker nog, eigenlijk heeft de Eletre in die zin alleen concurrentie van de snelste uitvoeringen van de Tesla Model X.

Als er ook een brandstofmotor aan boord mag zijn, dan is de keuze ineens reuze. Dan komen auto’s als de Lamborghini Urus in beeld, of de grondlegger van het segment, de Porsche Cayenne. Vergeet ook de Aston Martin DBX, Audi RS Q8, Jaguar F-Type SVR, Maserati Levante Trofeo niet en dan hebben we nog een aantal alternatieven niet eens genoemd. Tot slot: de Ferrari Purosangue heeft voor een groot deel dezelfde insteek als de Lotus Eletre, maar wordt aangedreven door een V12 en is vele malen duurder.

FAQ

Wat kost de Lotus Eletre?
De Lotus Eletre heeft een nieuwprijs vanaf ongeveer 100.000 euro. Met hogere uitrustingsniveaus en eventuele opties kan de nieuwprijs oplopen tot de twee ton. De tweedehandsprijzen liggen op hetzelfde niveau, vanwege het beperkte aanbod en de algemene exclusiviteit van de auto.
Waar wordt de Lotus Eletre gemaakt?
De Lotus Eletre wordt geproduceerd in Wuhan, China. Lotus is van oorsprong een Brits merk, maar inmiddels is het Chinese Geely de eigenaar. Daarnaast ziet men China als de belangrijkste afzetmarkt voor de Eletre. Al met al is dus besloten om de auto in China te produceren.
Hoe hard kan de Lotus Eletre?
De Lotus Eletre heeft een topsnelheid van 265 km/h en bereikt de 100 km/h al na 2,9 seconden. De minder snelle uitvoeringen doen daar 4,5 seconden over en hebben een topsnelheid van 258 km/h.

Meer informatie

Meer details

Tips van de redactie