Sterke punten
- Sportief en elegant ontwerp
- Veel rijplezier
- Goed geschikt voor dagelijks gebruik
Zwakke punten
- Zeer hoge prijzen als occasion
- Weinig vermogen met de eerste generatie
- Vaak problemen met de elektronica
Lotus Elan : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Lotus Elan, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Lotus Elan
-
Lotus Elan +2
€ 11.950,-- 100.000 km
- 03/1971
- - kW (- PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- - (Transmissie)
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-9035 VP DRONRIJP -
Lotus Elan S2
€ 54.995,-- 18.045 km
- 08/1968
- - kW (- PK)
- Oldtimer
- 1 vorige eigenaar
- - (Transmissie)
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-3992 AE HOUTEN -
Lotus Elan 1.6 SE Cabrio No. 787 (800)
€ 27.995,-- 79.589 km
- 02/1996
- 116 kW (158 PK)
- Gebruikt
- 2 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-3992 AE HOUTEN -
Lotus Elan 1.6 SE Cabrio
€ 17.445,-- 135.249 km
- 09/1992
- 116 kW (158 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-4623 AC BERGEN OP ZOOM -
Lotus Elan 1.6 SE Cabrio
€ 19.950,-- 139.770 km
- 02/1991
- 116 kW (158 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-1969 NB HEEMSKERK
Interesse in een Lotus Elan
Alle artikelen
Review Lotus Eletre (2023): niet eerder had een auto van dit merk een trekgewicht
Lotus Emira test: met deze zinderende sportwagen neemt Lotus afscheid van de verbrandingsmotor
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
Alternatieve modellen
Goede redenen
- De Lotus Elan biedt goede prestaties en veel rijplezier, vooral in de tweede generatie.
- Binnenin biedt de auto veel ruimte en een hoog niveau van dagelijkse praktische bruikbaarheid.
- De fabrikant heeft het voertuig al vroeg voorzien van veel uitrusting en moderne technologieën.
- Visueel kan de sportwagen zich gemakkelijk onderscheiden van de concurrentie.
- Jarenlang konden klanten kiezen tussen een cabriolet en een coupé.
Gegevens
Motor
De Lotus Elan heeft in de loop der jaren veel verschillende motoropties gehad, die enerzijds goede prestaties leverden, maar anderzijds ook gericht waren op alledaags gebruiksgemak. Het model kon aanzienlijk meer prestaties en betere rijeigenschappen leveren, vooral in de tweede generatie, omdat de eerste versies nog hanteerbare motoren gebruikten. Het model was aanvankelijk uitgerust met een 1,5 liter, 101 pk sterke benzinemotor. Na korte tijd groeide de cilinderinhoud echter tot 1,6 liter. Ondanks het relatief lage vermogen waren de prestaties indrukwekkend: de kleine en lichte Lotus Elan haalde met gemak een topsnelheid van 205 km/u. 146 Nm koppel, dat al beschikbaar is vanaf 4000 toeren van de motor, brengen het lichtgewicht voertuig snel op snelheid.
De vanaf 1990 geproduceerde Lotus Elan kon echter aanzienlijk meer vermogen en aantrekkelijkere rijprestaties leveren. Dus wie veel waarde hecht aan snelle acceleratie en een goede topsnelheid maakt met de Lotus Elan SE Turbo een zeer goede keuze. De 1,6-liter benzinemotor levert een vermogen van 158 pk en een koppel van 203 Nm vanaf 4200 t/min. Met iets meer dan zes seconden om vanuit stilstand 100 km/h te bereiken en een topsnelheid tot 210 km/h, blijft er zelfs voor de meest veeleisende bestuurders niets te wensen over.
De Lotus Elan heeft een klassieke voorwielaandrijving en een handgeschakelde transmissie met vijf versnellingen in alle varianten en bij alle motoropties. De tank heeft een maximale inhoud van 46 liter, zodat bijtanken al na een relatief korte afstand noodzakelijk is.
Afmetingen
De Lotus Elan is bijzonder klein, licht en wendbaar. Deze eigenschappen zorgen voor de enorm goede rijprestaties met relatief kleine motoren. Zo was de kleine sportwagen van de tweede generatie net geen 3,8 meter lang, 1,7 meter breed en 1,23 meter hoog. De wielbasis bedraagt 2,25 meter. Volgens de fabrikant bedraagt het onbeladen gewicht iets meer dan 1,1 ton, wat een soepele besturing mogelijk maakt.
Klanten en passagiers moeten echter rekening houden met het lage laadvermogen, dat in de tweede generatie maximaal 160 kilogram bedraagt. Toch is het model vrij goed geschikt voor dagelijks gebruik. Daarvoor zorgt onder meer de praktische bagageruimte met een inhoud van maximaal 185 liter. Er was geen aanhangwagenkoppeling voor de Lotus Elan, zelfs niet tegen extra kosten. Het interieur was slechts voorzien van twee sportstoelen, die samen met de grote voorruit echter voldoende ruimte boden.
Gegevens en afmetingen | Lotus Elan S1 |
---|---|
Bouwjaar | 1963 – 1964 |
Lengte, breedte, hoogte | 3,7 m x 1,4 m x 1,1 m |
Wielbasis | 2,1 m |
Inhoud bagageruimte | 185 l |
Ledig gewicht | 585 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | niet benoemt |
Cilinderinhoud | 1558 cm³ |
Koppel | 146 Nm |
Topsnelheid | 185 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 8,5 s |
Tankinhoud | 45,5 l |
Verbruik | Niet gespecificeerd |
CO²-uitstoot | Niet gespecificeerd |
Varianten
De Lotus Elan beschrijft twee generaties van een populaire sportwagen. Klanten konden dus al kiezen tussen deze twee versies en ofwel een klassieke ofwel een moderne vertegenwoordiger met meer vermogen en modernere technieken kopen. De eerste generatie was echter leverbaar als coupé of cabriolet. Met een vast dak was de Lotus Elan veel beter geschikt om in slecht weer te rijden. In de tweede generatie besloot de autofabrikant de kleine en lichte sportwagen echter alleen als open cabriolet aan te bieden. In dit geval verdwijnt het dak in een uitsparing, maar kan de volledige inhoud van de bagageruimte nog steeds in het dagelijks leven worden gebruikt.
Prijs
De Lotus Elan overtuigde vanaf het begin met een zeer goede prijs-prestatieverhouding en genoot daarom een enorme vraag van de klandizie. Het voertuig was in de tweede generatie verkrijgbaar vanaf slechts 20.000 pond in de instapversie. Vooral in vergelijking met veel concurrenten op de markt betekende dit een enorme besparing en de klanten maakten er graag gebruik van.
Echter, de Lotus Elan als occasion is niet noodzakelijkerwijs een echt koopje. Vooral de oudere versies hebben tegenwoordig een enorme zeldzaamheidswaarde en klanten moeten diep in de buidel tasten als ze in goed onderhouden staat verkeren en een lage kilometerstand hebben. Het is niet ongewoon dat voertuigen de grens van 50.000 euro overschrijden, hoewel jongere voertuigen van de tweede generatie met ongeveer 10.000 euro aanzienlijk goedkoper zijn.
Design
Exterieur
De Lotus Elan wist echter ook klanten te inspireren en te overtuigen met zijn aantrekkelijke uiterlijk op de markt. Met zijn kleine en slanke carrosserie is het voertuig gemakkelijk te manoeuvreren in de stad of naar een parkeerplaats. Tot de opvallende kenmerken van het model behoren de koplampen aan de voorzijde, die gemakkelijk vanuit de cockpit kunnen worden geopend en voor bijzondere accenten zorgen. Opvallende lakafwerkingen benadrukken dit effect nog meer.
Interieur
Dankzij de kleine carrosserie is het interieur van de Lotus Elan vrij overzichtelijk. De geboden ruimte kan dus eigenlijk beter. De twee sportstoelen zijn echter behoorlijk comfortabel en ook prima geschikt voor de een of andere langere reis. Daarnaast heeft de autofabrikant al in een vroeg stadium aandacht besteed aan complete uitrusting. Elektrische ramen, een krachtige verwarming of andere voorzieningen mogen niet ontbreken in het interieur. Bovendien waren de klanten tevreden over de hoge kwaliteit van afwerking en materialen. Zo ziet het voertuig er zelfs na enkele jaren dagelijks gebruik nog uitstekend uit.
Veiligheid
De Lotus Elan mag dan geen uitgebreide veiligheidsvoorzieningen bieden, het is nog steeds een veilige en kleine sportwagen. Bovendien is het model gemakkelijk onder controle te houden dankzij de optimale besturing. Dit geldt ook bij hogere snelheden op de weg. Uiteraard mogen belangrijke uitrustingskenmerken niet ontbreken, zoals ABS, veiligheidsgordels of airbags in de later geproduceerde modellen. Bovendien heeft het voertuig een speciaal ontworpen en ontwikkelde carrosserie, die in gelijke mate zorgt voor een laag gewicht en een hoge stabiliteit.
Alternatieven
Een goed alternatief voor de Lotus Elan is de Renault Alpine A310. De snelste in serie geproduceerde sportcoupé uit Frankrijk uit die tijd maakt indruk met zijn zeer goede motorprestaties. De 1,6-liter motor levert tot 115 pk. Het voertuig biedt niet veel uitrusting, omdat het is ontworpen voor sportiviteit. Toch zijn de stoelen comfortabel en kunnen zelfs langere afstanden gemakkelijk worden afgelegd.