Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
AS24 Lotus banner

Lotus

1 / 12
AS24 Lotus banner
lotus-elan-front
lotus-eletre-overview
lotus-esprit-front
lotus-europa-front
lotus-evora-front
lotus-elise-front
Lotus Elise S1 show car (1995)
AS24 Lotus Exige
lotus-europa-side
lotus-evora-front
Lotus Emira test: Lotus neemt afscheid van de verbrandingsmotor

Lotus

Vind het model dat bij je past

Lotus heeft zich op de kaart gezet als een fabrikant van begeerlijke lichtgewicht sportauto’s, maar de tegenstelling tussen verleden en toekomst kan niet groter zijn. Lotus stapt namelijk volledig over op volledig elektrische aandrijving. Daarmee stapt Lotus af van de filosofie van Colin Chapman: “To add speed, add lightness.” Toch blijft een kenmerk behouden: sportiviteit. Ongeacht type aandrijflijn: Lotus is een synoniem voor rijplezier. Lees meer

lotus-seven-m-02.jpg

Overzicht van de populairste Lotus modellen

Bijzonderheden van Lotus

  • Lichtgewicht sportauto’s als de Elise en Exige
  • Volop rijplezier
  • Minimalistische interieurs, gericht op de bestuurder
  • Sensationele wegligging

Historie Lotus

Bij Lotus stroomt het benzine door het bloed. Althans, merkoprichter Colin Chapman was een grote autoliefhebber en had een flinke scheut benzine in zijn bloed. Het resulteerde in 1948 in de realisatie van de eerste auto van Chapman. Zijn visie om snelheid te realiseren met zo weinig mogelijk gewicht, werd werkelijkheid. In 1949 verscheen de Mark I op het toneel, bedoeld voor wedstrijden. De auto van Chapman viel in de smaak en al snel kwamen er bestellingen binnen. In 1952 werd Lotus opgericht als volwaardig autofabrikant, allereerst onder de naam Lotus Engineering. In 1955 werd dat Lotus Cars. Toch wordt 1948 vaak genoemd als de start van Lotus.

De visie van Chapman resulteerde uiteindelijk in een auto die tegenwoordig nog steeds geproduceerd wordt: de Lotus Seven. Dat is een lichtgewicht tweezitter met de motor voorin en achterwielaandrijving. De auto verscheen in 1957. Caterham nam uiteindelijk de rechten van de Seven over in 1972 en bouwt de auto in gemoderniseerde vorm nog steeds. Sterker nog: de Caterham Seven is mateloos populair.

Lotus had onder leiding van Colin Chapman een sterke focus op autosport. Zodoende was Lotus ook een succesvol Formule 1-team. Maar ook straatauto’s hadden een bijzonder sportieve inborst. Denk maar terug aan de Lotus Elite of Elan, twee voorbeelden van lichtgewicht sportwagens. Lotus bleef groeien en kwam met auto’s als de Cortina, Esprit en Eclat. De specialiteiten van Lotus op het gebied van onderstellen, sportieve aandrijflijnen en lichtgewicht constructies vielen ook bij andere automerken in de smaak. Zo werkte Lotus vaak ook samen met andere autofabrikanten, bijvoorbeeld voor het tunen van motoren of afstelling van het onderstel.

En toch had Lotus het financieel soms ook lastig. In 1983 was Lotus zelfs bijna failliet. Gelukkig werd het merk gered door David Wickins, de oprichter van British Car Auctions. Lotus wisselde daarna geregeld van eigenaar. Van General Motors tot Romano Artioli, destijds ook de eigenaar van Bugatti Automobili. Onder leiding van Artioli deed Lotus een meesterzet: de Lotus Elise. Die auto is vernoemd naar Elisa Artioli, de kleindochter van Romano. Een meerderheid van Lotus werd in 1996 weer verkocht aan Proton, een autoconcern uit Maleisië. Het grotere succes van Lotus kwam door de Elise, Exige en Evora. De Lotus Europa was daarentegen weer minder gewild.

De toekomst van Lotus is dankzij de overname van de Chinese multinational Geely zo goed als veiligheidgesteld. Geely had in eerste instantie een meerderheidsbelang van 51 procent in Lotus. Geely is ook de eigenaar van Volvo, Polestar, Zeekr en Lynk&Co. Onder leiding van Geely legt Lotus zich volledig toe op het ontwikkelen van louter volledig elektrische modellen. De Lotus Emira is de allerlaatste sportauto van Lotus met benzinemotor. Vanaf 2028 worden er alleen maar elektrische auto’s geproduceerd. De productie-aantallen van Lotus moeten door die focus op elektrische modellen sterk toenemen. Lotus zal zich vooral richten op grotere modellen, zoals sportieve crossover als de Eletre en limousines. De Lotus Evija is een elektrische hypercar.

Modellen en varianten

Klassieke modellen van Lotus zijn minder bekend bij het grote publiek. Vooral de Elan, Elise, Exige en Evora hebben de harten van duizenden liefhebbers over de hele wereld veroverd. Hetzelfde geldt voor de specials van Lotus, zoals de 340R, 2-Eleven en 3-Eleven. Ook als occasion is een Lotus Elise of Lotus Exige nog erg gewild. De huidige line-up van Lotus is vrij overzichtelijk. Het merk bouwt de Emira, Eletre en Evija, hoewel die laatste dankzij een vanafprijs van dik 2 miljoen euro haast onbetaalbaar is.

Lotus Eletre

Model Varianten Brandstof Cilinderinhoud Vermogen Massa leeg
Elan Roadster Benzine 1,6 l 67-94 kW (90-126 pk) n.b.
Esprit Coupé Benzine 2,0-3,5 l 119-410 kW (160-550 pk) n.b.
Europa Coupé Benzine 1,5-1,6 l 47-165 kW ( (63-225 pk) n.b.
Elise Roadster Benzine 1,6-1,8 l 108-186 kW (147-250 pk) n.b.
Exige Coupé/Roadster Benzine 1,8-3,5 l 132-313 kW (177-430 pk) n.b.
Evora Coupé Benzine 3,5 l 257-321 kW (349-436 pk) n.b.
Emira Coupé Benzine 2,0-3,5 l 268-299 kW (360-406 pk) n.b.
Eletre SUV Elektrisch n.v.t. 450-675 kW (600-918 pk) n.b.

Prijzen

Nieuwprijzen

Een nieuwe Lotus is helaas niet heel goedkoop. Zo start een volledig elektrische Lotus Eletre bij ongeveer 100.000 euro en loopt de prijs al snel op richting ongeveer 155.000 euro voor het absolute topmodel: de Lotus Eletre R. Een Lotus Emira met 3,5-liter V6-benzinemotor vergt een investering van minimaal 120.000 euro, maar ook die prijs loopt hard op met wat opties. Een Lotus Evija – een elektrische hypercar – is met een prijskaartje van ongeveer 2 miljoen euro bijzonder prijzig. Wie een goedkopere Lotus wenst, kan beter kiezen voor een occasion.

Prijzen voor occasions

De prijs van een Lotus occasion is sterk afhankelijk van de uitvoering, de kilometerstand, de aandrijflijn en uiteraard ook het onderhoudsverleden. In het algemeen is een Lotus wel vrij waardevast. Helemaal nu Lotus heeft aangekondigd volledig over te willen stappen op batterij-elektrische modellen, merk je dat de Lotus-modellen met een verbrandingsmotor bijzonder in trek zijn. Reken voor een Lotus Elise op ongeveer 30.000 euro, maar die prijs loopt eenvoudig op naar 80.000 euro of meer. Een Lotus Exige of Evora zijn wat duurder, maar bieden ook meer serieuze prestaties. Een Exige begint bij ongeveer 50.000 euro. Hetzelfde geldt voor een Evora. Maar ook voor die modellen geldt: hoe specialer de uitvoering en hoe nieuwer, hoe hoger de aanschafprijs.

lotus-evora-side

Alternatieven

Een alternatief voor een Lotus verzinnen is nog best een uitdaging. Het hangt ook sterk af van het model en de modelgeneratie. Een eerste generatie Lotus Elise laat zich goed vergelijken met een MG TF, Toyota MR2 of Renault Sport Spider, ook al is de Elise wel een meer serieuze sportwagen. Een nieuwe Lotus Elise vormt een concurrent van onder meer de Opel Speedster, Alfa Romeo 4C, Alpine A110 of Porsche Boxster. Met een sterkere Lotus Exige kom je al in het vaarwater terecht van een extra snelle Porsche 718 Cayman. De Lotus Evora mag gezien worden als de grand tourer van Lotus, zo ook de Lotus Emira. De tweezits roadster met middenmotor is sowieso een uitstervend ras. De Lotus Emira vormt een concurrent van de Alpine A110 en Porsche 718 Cayman. Met de elektrische Eletre neemt Lotus het op tegen modellen als de BMW iX M60 en Tesla Model X.

FAQ

Hoeveel jaar garantie heeft een Lotus?
Elke Lotus Eletre heeft een garantie van 5 jaar of 150.000 km, afhankelijk van wat eerder komt. Op de batterij met hoge spanning en alle onderdelen die hoge spanning gebruiken hanteert Lotus een garantie van 8 jaar of 200.000 kilometer. Het garantieprogramma van Lotus dekt ook reparaties, als gevolg van schade of defecten veroorzaakt door kwalitatief defecte onderdelen en uitgevoerd bij elke geautoriseerde Lotus-garage.
Heeft Lotus ook een app die in verbinding staat met auto’s?
Een auto als de Lotus Eletre heeft Lotus Connect, waarmee je ook via een smartphone inzicht krijgt in de auto. Je kunt onder meer de airconditioning op afstand bedienen, de stuurwiel- of stoelverwarming activeren, de auto ver- of ontgrendelen en inzicht krijgen in de resterende actieradius. Je hebt zelfs inzicht in de bandenspanning en bandentemperatuur. Met de geofence-functie kan je een virtuele grens rond een bepaald gebied instellen. Als de auto het gebied verlaat, ontvang je een waarschuwingsmelding, wel zo handig toch?

Alle modellen, alle uitvoeringen

Modellen

Speciaal

Meer details

De modellen van Lotus: