Vind nu uw droomauto. Tussen de 2,4 miljoen auto's, op de grootste online automarkt, Europawijd.
Bijzonderheden van het automerk Lincoln
- Grote luxe SUV’s met veel vermogen
- Amerikaans premium
- Ook modellen met hybride aandrijflijn
- Geen officiële dealers in Nederland
Historie Lincoln
Lincoln werd in 1917 opgericht door Henry Leland, samen met zijn zoon Wilfred. Leland vernoemde het merk naar zijn idool: de Amerikaanse president Abraham Lincoln. Het bedrijf richtte zich aanvankelijk op de productie van V12-vliegtuigmotoren. Na de Eerste Wereldoorlog richtte Lincoln zich op de productie van luxe auto's, waarvan de Lincoln Model L in 1920 de eerste was. Die omschakeling ging overigens niet zonder problemen; klanten moesten naar verluidt een jaar wachten totdat hun beloofde automobiel geleverd werd.
Onder druk van een naderend faillissement besloot Ford om Lincoln in te lijven. Daarna volgden succesvolle en minder succesvolle periodes. Wel bracht het merk enkele iconische modellen op de markt, waaronder de Continental en de Town Car. Vooral in de jaren '60 en '70 had Lincoln veel succes met de verkoop van luxe sedans en limousines. De populariteit stagneerde echter in de jaren '80 en '90. Lincoln moest zijn modellengamma aanpassen onder druk van de oliecrisis, veranderende marktomstandigheden en strengere milieuregels.
Lincoln heeft een lange geschiedenis in het leveren van limousines voor Amerikaanse presidenten. Dat begon met de Lincoln V12 uit 1939, bijgenaamd ‘Sunshine Special’, gebruikt door Franklin D. Roosevelt. In 1950 werd de Lincoln Cosmopolitan, bijgenaamd ‘Bubble Top’, gebruikt door de presidenten Truman, Eisenhower, Kennedy en één keer door president Johnson.
In 1963 werd president John F. Kennedy vermoord tijdens een rit door Dallas (Texas) in een Lincoln Continental SS-100-X cabriolet. Na de moord werd de presidentiële auto grondig verbouwd tot kogelwerende sedan. Tot 1989 gebruikten de presidenten Nixon, Ford, Carter, Reagan en Bush regelmatig een Lincoln als presidentiële limousine.
Het huidige Lincoln richt zich op de productie van luxe SUV's. Daarbij kan het merk sterk leunen op beproefde techniek van moederbedrijf Ford. Sommige modellen hebben zelfs een hybride aandrijflijn. Op basis van de Ford Mondeo brengt Lincoln speciaal voor de Chinese markt de Lincoln Zephyr.
Modellen en varianten
Het assortiment van modellen bij Lincoln is heel overzichtelijk: er is keuze uit vier SUV’s. Voor de volledigheid hebben we ook de Lincoln Zephyr in het overzicht meegenomen. Deze auto is namelijk alleen op de Chinese markt verkrijgbaar.
De grootste SUV uit de Lincoln-familie is de Lincoln Navigator. Deze Amerikaanse mastodont biedt plaats aan maximaal acht inzittenden. De Lincoln Aviator en Lincoln Nautilus zijn iets minder grote modellen, maar voor Nederlandse maatstaven nog altijd reusachtige auto’s. De Lincoln Corsair, een vijfzitter, is de meest compacte optie en doet wat dat betreft het meest Europees aan.
Deze moderne tijden hebben Lincoln ertoe aangezet om ook enkele geëlektrificeerde modellen aan te bieden. Dat zijn de Aviator Grand Touring Plug-In Hybrid en de Corsair Grand Touring Plug-In Hybrid.
Model | Carrosserievarianten | Aandrijving | Cilinderinhoud/batterijcapaciteit | Vermogen | Leeggewicht |
---|---|---|---|---|---|
Zephyr | 5-drs. Sedan | Benzine, benzine-hybride | 2,0 l | 177 kW (243 pk) | 2.054 kg |
Corsair | 5-drs. SUV | Benzine, benzine-hybride | 2,0-2,5 l | 183-195 kW (250-266 pk) | 1.671-2.002 kg |
Nautilus | 5-drs. SUV | Benzine | 2,0-2,7 l | 183-246 kW (250-335 pk) | 1.889-2.062 kg |
Aviator | 5-drs. SUV | Benzine, benzine-hybride | 3,0 l | 294-363 kW (400-494 pk) | 2.152-2.573 kg |
Navigator | 5-drs. SUV | Benzine | 3,5 l | 323 kW (440 pk) | 2.579-2.747 kg |
Prijzen
Nieuwprijzen
In Nederland zijn geen officiële merkdealers voor Lincoln. Wel zijn er enkele gespecialiseerde autobedrijven die weten welke mogelijkheden er zijn om een Amerikaanse Lincoln naar Nederland te importeren. Dat is een zeldzaam genoegen: in Nederland zijn er iets meer dan duizend Lincolns geregistreerd.
In het geval van een Lincoln zit je niet voor een dubbeltje op de eerste rang. Het is geen goedkoop merk. Dat komt onder meer vanwege de hoge standaard van luxe, het formaat van de auto’s en de forse motoren. Dat telt niet alleen mee voor de hoge aanschafbelasting (bpm), maar ook in het relatief hoge verbruik van de meeste modellen. Dat geldt vooral voor de modellen met enkel brandstofmotoren; Lincolns met een deels geëlektrificeerde aandrijving liggen een stuk gunstiger in de markt.
Bij oudere modellen is het niet zozeer de bpm die een rol speelt. Het relatief hoge brandstofverbruik maakt modellen van Lincoln lastig verkoopbaar voor de Nederlandse markt. Het hoge wagengewicht betekent een forse wegenbelasting. Logisch dus dat de auto’s van Lincoln niet vaak in het Nederlandse staatbeeld verschijnen. Over Nederlandse nieuwprijzen valt weinig zinvols te zeggen; de Amerikaanse nieuwprijzen zijn slechts indicatief.
Model | Vanafprijs (2023) |
---|---|
Zephyr | 35.000 dollar (31.810 euro) |
Corsair | 38.690 dollar (35.164 euro) |
Nautilus | 44.825 dollar (40.740 euro) |
Aviator | 53.340 dollar (48.478 euro) |
Navigator | 79.725 dollar (72.459 euro) |
Prijzen van occasions
Een Lincoln is dus een opmerkelijke verschijning in het Nederlandse wagenpark. Auto’s van het Amerikaanse merk zijn echter toch verkrijgbaar in ons land. Prijzen lopen uiteen van een paar duizend euro voor een oud model met veel gebruikssporen tot zo’n 100.000 euro voor bijna nieuwe exemplaren van het nieuwste type.
In een klassieke Lincoln uit de jaren ’80 of ’90 waan je je al snel in een Amerikaanse sitcom. De aanschaf van zo’n gebruikte Lincoln komt financieel al snel binnen bereik. Auto’s zoals een Lincoln Continental of Lincoln Town Car staan als occasion al vanaf zo’n 10 mille in de prijslijsten. Bedenk je echter wel dat voor deze Amerikaanse auto’s het brandstofverbruik en de verkrijgbaarheid van reserveonderdelen uitdagender kan zijn dan bij mainstream automodellen.
Voor een moderne Lincoln Corsair is al snel ruim 60.000 euro nodig. Voor een Nautilus of een Navigator betaal je al snel 80 of 90 mille.
Alternatieven
De ironie wil dat oprichter Henry Leland ook één van de oprichters van Cadillac was. Dat merk zou uitgroeien tot de grootste concurrent van Lincoln op de Amerikaanse automarkt.
Tegenwoordig kun je als belangrijkste concurrenten denken aan een Range Rover, een Lexus RX, Ford Explorer of een Cadillac Escalade. Maar ook is voor hetzelfde geld een luxe limousine of SUV van Audi, BMW of Mercedes-Benz binnen bereik. Maar vergeleken met die Amerikaanse moderne SUV’s en klassieke limousines van Lincoln, zijn de stevig geprijsde Europese alternatieven toch wat ‘gewoontjes’, nietwaar?