Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
ligier-myli-banner

Ligier

1 / 9
ligier-myli-banner
ligier-js50-front
ligier-js60-back
ligier-myli-back
ligier-js60-front
ligier-js50-side
ligier-myli-front
ligier-myli-side
ligier-js60-overview

Ligier

Ligier is een Franse autofabrikant, opgericht door voormalig rugbyspeler Guy Ligier in 1968. In eerste instantie richtte Ligier zich op de autosport, maar later begon hij met de productie van brommobielen. Deze autootjes hebben een topsnelheid van 45 km/u en mogen zonder autorijbewijs bestuurd worden. Lees verder

ligier-js-m-02.jpg

Overzicht van de populairste Ligier modellen

Bijzonderheden van het automerk Ligier

  • Ligier is gespecialiseerd in de productie van brommobielen. Vanwege hun compacte formaat en topsnelheid van 45 km/u zijn deze autootjes uitsluitend bedoeld voor stadsgebruik.
  • Ligier heeft ook een zustermerk: Microcar. Ligier en Microcar zijn samen de grootste Europese fabrikant van brommobielen.
  • Van 1976 tot 1996 nam Ligier met een eigen team, Équipe Ligier, deel aan de Formule 1. In totaal won het team negen keer een race, maar tot het winnen van een kampioenschap kwam het nooit.

Historie Ligier

De geschiedenis van Ligier gaat terug tot 1968. In dat jaar richtte de Fransman Guy Ligier, een voormalige rugbyspeler en succesvol autocoureur, zijn eigen automerk op. Nadat zijn vriend en zakenpartner Jo Schlesser tijdens een Formule 1-race in 1968 om het leven was gekomen, besloot Guy Ligier zijn passie voor autoracen om te zetten in een blijvend eerbetoon aan zijn vriend. Hieruit ontstond het automerk Ligier, dat de initialen 'JS' in de modelnamen zou opnemen ter ere van Schlesser.

In de beginjaren van het bedrijf lag de focus vooral op de productie van sport- en raceauto's. Ligier begon met de bouw van de JS1 en JS2 met daarin een V6-middenmotor van Ford. Later werd dat de Maserati-V6 uit de Citroën SM. De JS1 was de versie voor op het circuit, terwijl de JS2 voor de openbare weg bedoeld was. Van de JS2 zijn uiteindelijk slechts enkele honderden exemplaren gebouwd voordat de oliecrisis in 1973 roet in het eten gooide. Er was nauwelijks vraag naar speciale sportauto’s en bovendien stopte Citroën met de productie van de SM, waardoor de motor voor de JS2 niet meer geleverd kon worden.

Ook was Ligier actief in de Formule 1. Équipe Ligier betrad in 1976 de koningsklasse van de autosport met de Ligier JS5. Het team behaalde enkele indrukwekkende prestaties, waaronder een overwinning in de Grand Prix van Zweden in het debuutjaar. Door de jaren heen heeft Ligier met verschillende bekende coureurs samengewerkt, waaronder Jacques Laffite, Patrick Depailler en later Olivier Panis. Die laatste won in 1996 de Grand Prix van Monaco voor Équipe Ligier. 1996 was ook meteen het laatste jaar voor Ligier in de Formule 1. Het avontuur kwam ten einde met de verkoop van het team aan viervoudig wereldkampioen Alain Prost. Équipe Ligier ging vanaf toen door het leven als Prost Grand Prix.

Na het debacle met de oliecrisis richtte Ligier zijn aandacht op een heel andere kant van het spectrum van de automarkt: brommobielen. De JS4 uit 1980, een soort kleine doos op wielen, markeerde de start van een zeer succesvol hoofdstuk voor Ligier. Het bedrijf groeide namelijk uit tot de grootste Europese fabrikant van brommobielen. In 2008 nam Ligier de concurrent Microcar over, waarmee de Fransen hun positie in dit segment van de automarkt verder verstevigden.

ligier-myli-side

Modellen en varianten

Ligier levert in Nederland drie modellen: de JS50, JS60 en de elektrische Myli. De JS50 en JS60 verschillen qua opzet niet bijzonder veel. Het design van de koplampen en achterlichten is anders en onderaan de B-stijl heeft de JS50 een inzetstukje dat de vorm van de achterste zijruiten iets verandert. Ook heeft de JS60 een wat robuustere uitstraling dankzij kunststof-stootstrips rondom. De JS50 is juist een sportiever vormgegeven model met onder meer LED-dagrijverlichting in de voorbumper.

Zowel de JS50 als JS60 wordt aangedreven door een 0,4-liter tweecilinder Lombardini-dieselmotor met een vermogen van 6 kW (8 pk). Dat is genoeg om de topsnelheid van 45 km/u eenvoudig te kunnen behalen. Deze dieselmotor is bovendien een stuk verfijnder dan de krachtbronnen die meestal in brommobielen liggen.

Desondanks is de brommobiel met diesel op zijn retour, zo weet ook Ligier. Met de Myli heeft het merk daarom sinds 2023 een elektrische brommobiel in huis. Afhankelijk van het gekozen batterijpakket komt de Myli op één batterijlading 63 tot 192 kilometer ver. Voor een reguliere elektrische auto was dat niet voldoende geweest, maar voor een brommobiel is deze actieradius meer dan toereikend.

Model Varianten Brandstof Cilinderinhoud Vermogen Massa leeg
JS50 Hatchback Diesel 0,4 l 8 pk n.b.
JS60 Hatchback Diesel 0,4 l 8 pk n.b.
Myli Hatchback Elektrisch - n.b. n.b.

Prijzen

Nieuwprijzen

Een brommobiel van Ligier is vrij prijzig. Dat komt vooral omdat Ligier zich richt op de consument die wat meer luxe van een brommobiel verwacht. Daarom hebben zowel de JS50 als JS60 standaard onder meer airconditioning en een touchscreen met Apple Carplay en Android auto aan boord. Ook kun je kiezen uit verschillende kleursamenstellingen en afwerkingen voor het interieur, optioneel is zelfs een audiosysteem met 420 Watt vermogen leverbaar.

De Ligier Myli is met een vanafprijs van bijna 14.000 euro een stuk goedkoper dan de JS50 en JS60. Toch is de Myli relatief gezien nog behoorlijk aan de prijs als je bedenkt dat hij moet concurreren met bijvoorbeeld de Opel Rocks-e, die voor minder dan 10.000 euro te koop is. Wel heeft de Myli standaard een ruimere actieradius dan de Rocks-e en heeft hij bijvoorbeeld schijfremmen voor en achter. Pas bij de duurdere uitvoeringen is een multimediasysteem inbegrepen, maar dan ga je al heel snel richting de 20.000 euro.

Model Vanafprijs
JS50 17.890 euro
JS60 19.100 euro
Myli 13.995 euro

Prijzen voor occasions

Een Ligier occasion is verkrijgbaar vanaf ongeveer 4.500 euro. Voor dat geld heb je diverse Ligiers die gebouwd zijn tussen 2005 en 2010, bijvoorbeeld een Nova of X-Too. Dikwijls staat er dan meer dan 50.000 kilometer op de klok. Voor een gewone auto is dat helemaal niet veel, maar voor een brommobiel is het aardig wat. Heb je liever een JS50 als occasion? Dan ben je al snel rond de 10.000 euro lichter. De duurste Ligiers op de occasionmarkt staan voor bedragen te koop die rond de nieuwprijzen liggen. Vaak zijn ze iets duurder omdat ze direct geleverd kunnen worden, dus de prijzen lopen op tot boven de 20.000 euro.

ligier-myli-back

Alternatieven

Meestal zijn de merken in de markt voor brommobielen daar specifiek in gespecialiseerd en bouwen ze geen reguliere auto’s. Hoe anders is dat met de Opel Rocks-e, want Opel betreedt daarmee een marktsegment dat voorheen onbekend was voor het automerk. De Rocks-e is overigens een stuk scherper geprijsd dan de verschillende modellen van Ligier. Een ander bekend alternatief voor Ligier is de Birò, die inmiddels enorm populair is in steden als Amsterdam.

De Opel Rocks-e en de Birò zijn allebei elektrisch. Als je een brommobiel op diesel zoekt, kun je naast Ligier ook bij Aixam terecht. Deze brommobielenfabrikant bestaat sinds geruime tijd en produceert modellen die vergelijkbaar zijn met die van Ligier. Tot slot is het merk Microcar een goedkoop alternatief voor Ligier. Microcar is een dochteronderneming van Ligier, dus de modellen van Microcar en Ligier zijn grotendeels technisch identiek aan elkaar.

FAQ

Wat is Ligier voor automerk?
Ligier is een fabrikant die zich door de jaren heen heeft gespecialiseerd in de productie van brommobielen. Het bedrijf heeft echter een rijke historie, onder meer in de Formule 1.
Levert Ligier ook elektrische modellen?
Ja, met de Myli heeft Ligier sinds 2023 een elektrische brommobiel in de orderboeken staan.
Kan ik zonder rijbewijs met een Ligier rijden?
Omdat de modellen van Ligier brommobielen zijn en een maximale topsnelheid van 45 km/u hebben, is er geen autorijbewijs voor nodig om ze te mogen besturen. Wel dien je in het bezit te zijn van het rijbewijs AM, oftewel het scooterrijbewijs.

Alle modellen, alle uitvoeringen

Modellen