Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
lexus-banner-l-01.jpg

Lexus SUV

Lexus SUV

Een Lexus SUV wordt getypeerd door een hoog comfortniveau en indrukwekkende moderne hybridetechnologie. De dochteronderneming van Toyota stapte ooit in het SUV-segment met de RX, maar het aanbod bestaat inmiddels uit een waaier aan interessante modellen. Ontdek hier welke dat zijn.

Highlights van Lexus SUV

  • De moderne SUV’s van Lexus maken indruk met hun aantrekkelijke, strak gelijnde designs.
  • Alle SUV’s van Lexus zijn leverbaar met een betrouwbare en zuinige hybride aandrijflijn.
  • Dankzij talrijke assistentie- en veiligheidssystemen biedt een Lexus SUV zeer goede bescherming voor alle inzittenden.
  • Lexus biedt tot 10 jaar en 200.000 km garantie op alle modellen, ook occasions.

Welke Lexus SUV’s zijn leverbaar?

De Japanse autofabrikant Lexus is bijzonder goed gepositioneerd in het SUV-segment en biedt aantrekkelijke modellen met een uitgebreid totaalpakket. Het aanbod breidt zich voortdurend uit en Lexus brengt gaandeweg nieuwe modellen op de markt. Je herkent de SUV’s van Lexus, met uitzondering van de elektrische RZ, aan de ‘X’ in hun modelaanduiding. In 2023 bestaat het SUV-aanbod van Lexus uit de volgende modellen:

Modellen en uitvoeringen Lexus SUV

Modeloverzicht

Het hoofdstuk van de Lexus SUV begon in 1998 met de introductie van de Lexus RX. De RX was niet alleen bijzonder omdat het de eerste SUV van Lexus was, maar ook omdat het één van de pioniers in het inmiddels zo populaire segment van de luxe SUV was. De introductie van de tweede generatie RX markeerde een nieuwe mijlpaal: de komst van de ‘zelfopladende’ hybride aandrijflijn. Inmiddels is de Lexus RX vijf generaties verder. De grootste Lexus SUV kenmerkt zich door krachtige hybride aandrijflijnen – zowel zelfopladend als plug-in hybride -, goede rijprestaties en een groot ruimteaanbod. De Lexus RX bevindt zich in het segment waarin ook de BMW X5, Mercedes-Benz GLE en Audi Q7 opereren.

Gedurende lange tijd was de RX de enige SUV van Lexus. In 2014 voegden de Japanners een kleiner broertje toe aan het aanbod: de Lexus NX. De NX schuift in het aanbod precies onder de RX en concurreert dan ook met auto’s als de Audi Q5, BMW X3 en Mercedes-Benz GLC. Net als bij de RX zijn de voornaamste speerpunten van de NX zijn efficiëntie, betrouwbaarheid en degelijke afwerking. In 2021 onderging de Lexus NX een vernieuwing en kreeg hij verbeterde aandrijflijnen. De basisvariant, de NX 350h, maakt nu gebruik van een hybride-aandrijving van 178 kW (242 pk); de krachtigste versie, de plug-in hybride NX 450h+, levert tot 227 kW (309 pk).

Sinds de introductie van de NX begon Lexus op dreef te raken met het SUV-aanbod. In 2018 ging de NX de spreekwoordelijke wasmachine in en kwam daar de Lexus UX uit. De UX is echter niet simpelweg een te heet gewassen NX, want de kleinere SUV biedt met een lengte van bijna 4,5 meter nog steeds meer dan genoeg binnenruimte. Het motorengamma omvat zowel hybride-aandrijving als de elektrische UX 300e. Die laatste biedt een vermogen van 150 kW (204 pk) en een maximale actieradius van 450 kilometer (WLTP). Een leuk weetje: de UX 300e was het eerste volledig elektrische productiemodel van Lexus. Qua voornaamste concurrenten komen we deels uit in Duitsland (BMW X2, Audi Q2, Mercedes-Benz GLA, Volkswagen T-Roc), maar ook in Frankrijk (DS 3 Crossback, Renault Austral). Met de UX vist Lexus dus in een behoorlijk grote vijver.

De Lexus RZ 450e is de meest recente SUV van het merk en tevens een bijzondere, want hij is louter leverbaar met puur elektrische aandrijving. De elektrische Lexus is ruim 4,8 meter lang, 1,9 meter breed en weegt ruim 2,1 ton. De elektromotor van het model heeft een maximaal vermogen van 230 kW (313 pk) dankzij twee motoren, een op de voor- en een op de achteras. Met een puur elektrische actieradius van 440 kilometer volgens de WLTP-testmethode kan de Lexus RZ ook ingezet worden voor langere ritten.

Technische gegevens

Welke varianten, motoren en afmetingen hebben de verschillende Lexus SUV’s? De volgende tabel geeft een overzicht van de huidige modellen:

Model Varianten Motorisering Afmetingen (lengte, breedte, hoogte) Bagageruimte
Lexus UX Urban Line, Comfort Line, Business Line, Executive Line, F SPORT Design, F Sport Line, F Sport Line Premium Hybride, Elektrisch 4.495 mm x 1.840 mm x 1.540 – 1.545 mm 283 – 367 l, 1.194 – 1.231 l
Lexus RZ - Elektrisch 4.463 mm x 1.834 mm x 1.620 mm 522 - 1.451 l
Lexus NX Comfort Line, Executive Line, F SPORT Line Hybride, Plug-in Hybride 4.660 mm x 1.865 mm x 1.640 mm 545 l - 1.436 l
Lexus RX Eco, Business Line, Executive Line, Luxury Line, F SPORT+ Hybride, Plug-in Hybride 4.890 mm x 1.920 mm x 1.695 mm 461 l - 1.678 l

Hoeveel kost een SUV van Lexus?

Nieuwprijzen

Het SUV-aanbod van Lexus begint bij de UX. De prijzen van de UX variëren van net iets meer dan 45.000 euro voor de UX 250h, tot een krappe 67.000 euro voor de duurste versie van de UX, de F Sport Premium. Daarmee is het prijsbereik van de kleinste Lexus SUV dus behoorlijk breed. In zijn segment is hij niet de duurste, maar ook zeker niet de goedkoopste. De prijzen van de elektrische UX 300e beginnen bij net iets meer dan 50 mille en lopen door tot ruim 62.000 euro.

Logischerwijs staat de Lexus NX net een trapje hoger op de prijzenladder dan de UX. Voor net iets meer dan 66.000 euro stap je in een gloednieuwe NX 350h. Voor de plug-in hybride NX 450h+ moet je een stuk dieper in de buidel tasten. Die variant begint namelijk bij net iets minder dan 80 mille. De duurste varianten van de NX kosten net iets meer dan 87.000 euro.

De volledig elektrische Lexus RZ loopt qua prijsstelling ongeveer gelijk op met de NX. De RZ is er alleen als 450e, wat de prijslijst in ieder geval lekker overzichtelijk houdt. Voor net geen 66.000 euro zoef je geruisloos weg bij de Lexus-dealer. Wil je de allerdikste RZ die de Japanners hebben staan? Dan moet je een krappe 78.000 euro overmaken naar de dealer.

De enige Lexus SUV die het bedrag van de zes cijfers aantikt, is het vlaggenschip RX. Door zijn op papier lage CO2-uitstoot is de plug-in hybride RX 450h+ met een vanafprijs van dik 83.500 euro het ‘goedkoopst’. Dat toont maar weer aan dat alles relatief is. De prijslijst van de RX loopt op tot bijna 130.000 euro voor de RX 500h Turbo Hybrid.

Prijzen voor occasions

Als je op AutoScout24 gaat zoeken naar een Lexus SUV, dan valt direct op dat het aanbod behoorlijk breed is. Dat geldt niet alleen voor het aantal beschikbare modellen, generaties en varianten, maar ook voor het prijsbereik. Laten we eerst de onderkant van het aanbod eens onder de loep nemen. Ligt je budget lager dan 5.000 euro? Dan kom je eigenlijk niet in aanmerking voor een Lexus SUV occasion. De prijzen beginnen doorgaans bij 5.500 euro. Daarvoor krijg je een Lexus RX van de eerste generatie, met een bouwjaar van rond de eeuwwisseling. Kilometerstanden van boven de 250.000 kilometer zijn eerder regel dan uitzondering, maar gezien de betrouwbare reputatie van Lexus hoeft dat geen problemen op te leveren.

Aan de bovenkant van het occasionaanbod vind je de nieuwste varianten van de Lexus RX, die voor meer dan 130.000 euro van eigenaar wisselen. Dat toont dus aan hoe breed het prijsbereik van een Lexus SUV occasion is. Wil je een hybride Lexus SUV? Dan ben je minimaal 11.000 euro kwijt. Voor een elektrische Lexus SUV beginnen de occasionprijzen bij 30.000 euro. Die ondergrens ligt een stuk hoger, omdat Lexus nog niet heel lang volledig elektrische auto’s bouwt. Voor dat geld stap je dan ook in een jong gebruikte UX 300e. De bovengrens voor een elektrische Lexus SUV occasion ligt bij ongeveer 80.000 euro voor een RZ 450e in de duurste President Line-uitvoering.

FAQ

Wanneer bracht Lexus zijn eerste SUV op de markt?
De eerste SUV van het Japanse merk was de RX, die in 1998 op de markt kwam. Hij was leverbaar met benzinemotoren en als (plug-in) hybride. De RX zit vandaag nog steeds in het Lexus-gamma, waarbij hij sinds 2022 aan zijn vijfde generatie bezig is.
Heeft Lexus ook 100% elektrische SUV’s in zijn gamma?
Op dit moment heeft Lexus in ons land nog één 100% elektrische SUV in zijn gamma, de RZ. In het verleden was ook De UX verkrijgbaar in een 100% elektrische uitvoering, die je dus kan vinden op de tweedehandsmarkt, maar nieuw biedt de Belgische invoerder hem niet courant aan.
Heeft Lexus ook plug-in hybride SUV’s in zijn gamma?
Lexus was samen met Toyota één van de voorlopers op het vlak van hybrides. En gedurende een lange tijd bleef het merk enkel inzetten op ‘zelfopladende’ hybrides. De laatste jaren zijn er echter ook stekkermodellen bijgekomen, om op die manier de gemiddelde CO2-uitstoot van het merk te doen dalen en klanten de mogelijkheid te bieden om een gedeelte van hun verplaatsingen 100% elektrisch af te leggen. Vandaag kan je plug-in hybride varianten kopen van de NX en RX. Ze worden aangeduid met een ‘+’ in hun benaming (450h+).

Meer informatie

Meer details