Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
lexus-ux-300e-overview

Lexus UX 300e

1 / 4
lexus-ux-300e-overview
lexus-ux-300e-front
lexus-ux-300e-side
lexus-ux-300e-back

Sterke punten

  • Goede bouwkwaliteit
  • Bijzonder comfortabel
  • Genoeg vermogen

Zwakke punten

  • Snelladen behoorlijk traag
  • Geen trekhaak
  • Relatief duur

Lexus UX 300e : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Lexus UX 300e, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Lexus UX 300e: de eerste elektrische Lexus

Bij Toyota en Lexus gelooft men heilig in de toekomst van de hybride aandrijflijn. Desondanks konden de Japanners het niet langer volhouden om geen volledig elektrisch model in het gamma te hebben. De Lexus UX 300e was in 2020 de eerste elektrische Lexus, maar het model heeft zo zijn tekortkomingen.

Interesse in een Lexus UX 300e

Lexus UX 300e occasions
Lexus UX 300e nieuwe auto's
Lexus UX 300e dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Luxe uitstraling en afwerking van het interieur
  • Relatief licht voor een elektrische auto
  • Comfortabel weggedrag
  • Vlot door elektrische aandrijflijn
  • Hetzelfde uiterlijk als een reguliere UX

Technische gegevens

Motorisatie

Alle varianten van de Lexus UX 300e hebben dezelfde elektrische aandrijflijn. De elektromotor op de vooras levert een vermogen van 204 pk en 300 Nm koppel. Daarmee kan de UX 300e desgewenst in 7,5 seconden van 0-100 km/u accelereren. Daarmee is de UX 300e sneller dan de benzine- en hybrideversies van de Lexus UX.

De netto batterijcapaciteit van de UX 300e is 45 kWh, waarmee de elektrische Lexus in theorie een actieradius van 300 kilometer heeft. Dat is wel wat minder dan de meeste concurrenten van de UX 300e, zoals de Mercedes-Benz EQA en de Audi Q4 e-tron. Ook op het vlak van laadsnelheid is de UX 300e niet toonaangevend. 3-fasenladen is namelijk niet mogelijk, waardoor het aan een openbare laadpaal tot wel 10 uur kan duren voordat de batterij weer vol is. Snelladen kan met een maximale laadsnelheid van 50 kW, waardoor dat proces algauw een uur in beslag neemt. Dat maakt van de UX 300e niet echt een geschikte reisauto.

Lexus werkt aan een oplossing voor de beperkte actieradius van de UX 300e en introduceert op korte termijn een variant met een 72,8 kWh grote batterij. Daarmee moet een actieradius van 450 kilometer mogelijk zijn. Voor de trage laadsnelheid heeft Lexus naar verluidt geen verbeteringen in petto.

Afmetingen

De Lexus UX 300e is 4.495 mm lang, 1.840 mm breed en 1.545 mm hoog. De wielbasis bedraagt 2.640 mm en de bodemvrijheid is 140 mm. De ruimte op de achterbank en in de kofferbak is beperkt, ondanks het feit dat de UX 300e niet bepaald een kleine auto is. Het gebrek aan ruimte is niet te danken aan de batterij van de UX 300e, want ook de andere versies van de Lexus UX zijn in dit opzicht niet heel ruim bemeten. Dat kun je niet oplossen door bijvoorbeeld een aanhanger of fietsendrager achter de UX 300e te hangen. Het model kon namelijk niet geleverd worden in combinatie met een trekhaak, waardoor je niets kunt trekken met de UX 300e.

De belangrijkste specificaties op een rij

Lexus UX 300e
Marktintroductie 2020
Lengte, breedte, hoogte 4,49 m-1,84 m-1,54 m
Wielbasis 2,64 m
Inhoud bagageruimte 367 l
Ledig gewicht 1.760 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.245 kg
Cilinderinhoud n.v.t.
Vermogen 204 pk
Koppel 300 Nm
Topsnelheid 160 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 7,5 sec
Batterijcapaciteit 45 kWh
Verbruik 16,9 kWh/100 km
Actieradius 300 km

Varianten

De Lexus UX 300e staat in afwachting van de modeljaarupdate voor 2023 niet meer op de huidige prijslijst. Tot voor kort was de Lexus UX 300e leverbaar in vier uitvoeringen: Electric, Electric Business, Electric Luxury en Electric Executive. Vanzelfsprekend namen deze uitrustingsniveaus toe in luxe. Tot de standaarduitrusting behoorden zaken als LED-verlichting, een 7-inch infotainmentscherm, cruise control en gescheiden klimaatregeling. De duurdere uitvoeringen voegden daar onder meer lederen bekleding, elektrisch verstelbare stoelen, keyless entry en een groter multimediascherm aan toe.

Prijzen

De prijzen van de hierboven beschreven uitvoeringen varieerden van iets meer dan 50.000 euro tot ruim 60.000 euro. Nieuw is de Lexus UX 300e tijdelijk niet meer te bestellen, maar er zijn nog wel voldoende occasions te vinden. De prijs voor een Lexus UX 300e occasion ligt tussen de 35.000 en 60.000 euro. De aanschaf van een UX 300e occasion heeft als voordeel dat je nog tenminste 7 jaar kunt profiteren van de 10 jaar fabrieksgarantie die Lexus biedt op alle nieuwe modellen en occasions.

Design

Buitenkant

Qua design verschilt de Lexus UX 300e nauwelijks van de benzine- en hybride varianten van het model. De voornaamste herkenningspunten voor de UX 300e zijn de ‘Electric’-badges onder de achterportieren en uiteraard het ontbreken van een uitlaat onder de achterbumper. Onopvallend rondrijden is er alleen niet bij met de UX, want de auto heeft een typisch Japans design met veel strakke lijnen en vouwen. Ook de kenmerkende ‘Spindle Grille’ van Lexus ontbreekt niet.

Ondanks het feit dat de UX 300e een behoorlijk opvallend design heeft, lijken de meeste klanten behoorlijk bedaagde samenstellingen te hebben gekozen. Het overgrote deel van de occasions is namelijk grijs of zwart. Een heel enkele keer staat er een groen, blauw of oranje exemplaar tussen.

Binnenkant

Binnenin de Lexus UX 300e vallen vooral het materiaalgebruik en de afwerking in positieve zin op. De UX 300e heeft in het interieur nog een aanmerkelijke hoeveelheid fysieke knoppen om de diverse voertuigfuncties mee te bedienen. Ook typisch Lexus is het touchpad op de middenconsole waarmee je het infotainmentscherm kunt bedienen. Dat systeem werkt enigszins omslachtig. Voor de aankomende update van de UX 300e introduceert Lexus een touchscreen dat eenvoudiger werkt.

Voorin de UX 300e zit je bijzonder comfortabel en de bestuurdersstoel kan, zeker met de optionele elektrisch verstelbare stoelen, op talloze manieren ingesteld worden. Achterin is de UX 300e echter aanmerkelijk minder ruim. Eigenlijk hebben alleen kinderen er een comfortabele zit, voor volwassenen is het alleen op korte ritten uit te houden. Ook de bagageruimte van de UX 300e houdt niet over.

lexus-ux-300e-interior

lexus-ux-300e-seats lexus-ux-300e-trunk

Veiligheid

De Lexus UX 300e heeft als modelvariant geen Euro NCAP-score, maar de Lexus UX in brede zin wel. Met een score van vijf sterren kan de Lexus UX absoluut een veilige auto genoemd worden en aangezien de UX 300e qua ontwerp nagenoeg identiek is, mag aangenomen worden dat die score ook van toepassing is op de UX 300e. Met name op het vlak van de bescherming voor volwassenen scoort de UX met 96 procent bijzonder goed. Alleen over de werking van de rijbaanassistent is Euro NCAP wat minder te spreken.

Alternatieven

De UX 300e is inmiddels niet meer het enige volledige elektrische model dat Lexus op de prijslijsten heeft staan. Lexus introduceerde namelijk de RZ 450e, een model dat vanaf de basis is ontwikkeld als puur elektrische auto en daarom betere prestaties levert dan de UX 300e. Met een vanafprijs van ruim 67.000 euro is de RZ 450e wel wat duurder dan de UX 300e, maar naast de betere prestaties is de RZ ook wat groter en ruimer dan de UX.

Aangezien Lexus opereert in het premium segment, moeten de voornaamste concurrenten ook daar worden gezocht. Met name de Mercedes-Benz EQA, Audi Q4 e-tron en BMW iX1 zijn concurrenten voor de Lexus UX 300e. Die genoemde concurrenten hebben stuk voor stuk modernere techniek aan boord en komen ook nog eens veel verder op één batterijlading. Andere alternatieven voor de Lexus UX 300e die min of meer in hetzelfde drukbevochten prijssegment vallen zijn onder meer de Kia EV6, Hyundai Ioniq 5 en Volvo XC40 Recharge.

FAQ

Waarom heeft de Lexus UX 300e zo’n lage laadsnelheid?
Het is niet bekend waarom Lexus er voor gekozen heeft om de UX 300e niet sneller te laten laden. De officiële reactie van het merk is dat de UX 300e vooral bedoeld is voor het gebruik in de stad en dat de laadsnelheid om die reden van ondergeschikt belang is.
Geldt de 10 jaar fabrieksgarantie van Lexus ook voor een gebruikte auto?
Ja, voor de termijn van de fabrieksgarantie maakt het niet uit of de auto nieuw of tweedehands is aangekocht. Wel moet de auto altijd bij de dealer in onderhoud zijn geweest, dus check dat vooral goed wanneer je een gebruikt exemplaar koopt.
Hoeveel kilogram kan de UX 300e trekken?
De UX 300e heeft geen mogelijkheid tot het bevestigen van een trekhaak. Het is om die reden dan ook niet mogelijk om iets te trekken met de UX 300e. Ook het monteren van een fietsendrager is niet mogelijk.

Meer informatie

Meer details