Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
lexus-rz-450e-side

Lexus RZ 450e

1 / 3
lexus-rz-450e-side
lexus-rz-450e-back
Lexus RZ 450e (2023) rijdend, achteraanzicht

Sterke punten

  • Uitmuntende bouwkwaliteit
  • Comfortabel rijgedrag
  • Altijd vierwielaangedreven

Zwakke punten

  • Technisch identiek aan de Toyota BZ4x
  • Laag trekgewicht
  • Relatief duur

Lexus RZ : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Lexus RZ, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Lexus RZ 450e: eerste speciaal ontworpen elektrische Lexus

Bij Toyota en Lexus waren ze er relatief laat bij als het gaat om volledig elektrische aandrijving. De Lexus RZ 450e is het eerste model van het Japanse merk dat vanaf de basis is ontwikkeld als puur elektrische auto. In het gamma van Lexus neemt de RZ een unieke plaats in, maar daar is het prijskaartje dan ook naar.

Interesse in een Lexus RZ 450e

Lexus RZ 450e occasions
Lexus RZ 450e nieuwe auto's
Lexus RZ 450e dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Goede redenen

  • ‘Steer-by-wire’ mogelijk dankzij One Motion Grip
  • Herkenbaar strak Lexus-design
  • Afwerking en materiaalgebruik op topniveau
  • Behoorlijk veel vermogen
  • 10 jaar fabrieksgarantie

Technische gegevens

Motorisatie

Lexus noemt de elektromotoren in de RZ 450e ‘e-Axles’. De motoren, aandrijfassen en aansturende regelunit vormen namelijk één geheel. De e-Axle op de vooras heeft een vermogen van 150 kW (204 pk), de e-Axle op de achteras levert afgerond 80 kW (109 pk). Het gecombineerde vermogen van de twee e-Axles, ook wel systeemvermogen genoemd, komt daarmee op 230 kW (313 pk). Het Direct4-systeem regelt vervolgens hoe die aandrijfkracht over de vier wielen verdeeld wordt. Minder krachtige versies van deze aandrijflijn levert Lexus vooralsnog niet.

In de bodem van de Lexus RZ 450e ligt een batterij met een capaciteit van 71,4 kWh. Volgens Lexus moet de model daarmee in staat zijn een actieradius van 440 kilometer te halen. Ook heeft de RZ 450e volgens Lexus ‘de meest duurzame en efficiënte batterij in zijn klasse’, maar dergelijke claims zijn lastig te verifiëren. In ieder geval kan de RZ 450e snelladen met een maximaal laadvermogen van 150 kW, waarmee de batterij in ongeveer een half uur van 20 tot 80 procent opgeladen kan worden.

Afmetingen

De Lexus RZ 450e is 4,80 meter lang, 1,89 meter breed en 1,63 meter hoog. De wielbasis bedraagt 2,85 meter. Qua formaat schuift Lexus de RZ 450e daarmee tussen de SUV’s NX en RX in. Dat betekent ook dat de RZ 450e behoorlijk wat ruimte te bieden heeft voor de achterpassagiers. De achterbank van de Lexus RZ 450e is neerklapbaar waardoor er een mooie vlakke laadvloer gecreëerd kan worden. Het maximale trekgewicht van de RZ 450e valt gezien het vermogen wel een beetje tegen. De elektrische Lexus mag namelijk niet meer dan 750 kg trekken. Andere EV’s in dezelfde prijsklasse, zoals de Kia EV6 en Hyundai Ioniq 5, kunnen bijvoorbeeld meer dan 1.500 kg trekken.

Merk en model
Marktintroductie Januari 2023
Lengte, breedte, hoogte 4,80 m, 1,89 m, 1,63 m
Wielbasis 2,85 m
Inhoud bagageruimte n.n.b.
Ledig gewicht 2.030 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.640 kg
Vermogen 230 kW (313 pk)
Koppel 435 Nm
Topsnelheid 160 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 5,6 sec
Batterijcapaciteit 71,4 kWh
Verbruik 18 kWh/100 km
Actieradius 440 km

Varianten

Lexus houdt de prijslijst van de RZ 450e met vier leverbare uitvoeringen tamelijk overzichtelijk: Comfort Line, Executive Line, Luxury Line en President Line. Qua standaarduitrusting is de Comfort Line niet bepaald karig te noemen met zaken als een 14-inch touchscreen voor Lexus Link Connect, een audiosysteem met tien speakers, gescheiden klimaatregeling, stoelverwarming voorin, parkeersensoren voor en achter, een automatisch dimmende binnenspiegel en Lexus Safety System 3.

Uiteraard is er nog veel meer luxe te bestellen op de RZ 450e. Zo biedt de topuitvoering President Line onder meer stoelventilatie voorin, infraroodverwarming voor de bestuurder en voorpassagier, 20-inch lichtmetalen wielen, een head-up display en een 360 graden parkeercamera. Ook leuk: vanaf de Executive Line kun je de RZ 450e bestellen in een two-tone kleurenschema. Verder biedt Lexus vanaf de Executive Line drie kleuren voor het interieur.

Prijzen

De prijzen van de hierboven beschreven uitvoeringen van de RZ 450e variëren van ruim 67.000 euro voor de Comfort Line tot bijna 80.000 euro voor de President Line. De leaseprijzen van de RZ beginnen bij zo’n 1.000 euro per maand. Daarmee begeeft de RZ 450e zich in het territorium van auto’s zoals de BMW iX3, Audi Q8 e-tron en Mercedes-Benz EQC.

Design

Buitenkant

Het ontwerp van de Lexus RZ 450e past duidelijk binnen de rest van de line-up van het Japanse luxemerk. Lexus noemt de designtaal voor de RZ 450e ‘Seamless E-motion’. Met name de L-vormige LED-dagrijverlichting en de kenmerkende spindelvorm van de voorzijde springen daarbij in het oog, al ontbreekt natuurlijk een grote grille vanwege de elektrische aandrijflijn.

Hoewel de Lexus RZ 450e het E-TNGA-platform deelt met de Toyota BZ4x en Subaru Solterra, is de Lexus qua afmetingen niet identiek aan die twee. De RZ 450e is namelijk dik 10 centimeter langer en bijna 4 centimeter breder. Ook is de RZ 450e 15 mm lager dan die twee auto’s, waardoor de Lexus net even andere proporties heeft. De wielbasis van de Lexus, Subaru en Toyota komt dan wel weer overeen.

Binnenkant

Binnenin de Lexus RZ 450e valt vooral het grote 14-inch touchscreen op. Daarop draait een geheel nieuw infotainmentsysteem: Lexus Link Connect. Dat biedt onder meer cloud-based navigatie en een draadloze verbinding voor Apple CarPlay of Android Auto. Qua infotainment zet Lexus met dit systeem een behoorlijke stap ten opzichte van de kleine schermen en touchpads die het merk tot voor kort in zijn modellen leverde.

Zowel voorin als achterin zitten de bestuurder en zijn passagiers comfortabel in de RZ 450e. Het materiaalgebruik en de afwerking zijn van een bijzonder hoog niveau. Ook interessant is de toevoeging van infraroodverwarming voor de bestuurder en voorpassagier. Die functie is leverbaar in combinatie met de President Line en moet ervoor zorgen dat het interieur efficiënter verwarmd kan worden. Dat is weer goed voor het stroomverbruik en de actieradius.

lexus-rz-450e-interior lexus-rz-450e-seats

Veiligheid

Omdat de Lexus RZ 450e nog een heel nieuw model is, heeft Euro NCAP nog geen testresultaten vrijgegeven. In ieder geval levert Lexus de RZ 450e standaard met een hoop veiligheidssystemen onder de noemer Lexus Safety System 3. Dat omvat onder meer een noodremassistent, rijbaanassistent, snelheidslimiet- en verkeersbordherkenning en adaptieve cruise control. Ook waarschuwt de RZ 450e aan de voorzijde voor kruisend verkeer en grijpt indien nodig in.

Alternatieven

Bij Lexus valt de RZ 450e in de productlijn tussen de SUV’s NX en RX in. Beide auto’s zijn dus alternatieven, al moet je dan wel genoegen nemen met een hybride aandrijflijn. Zowel de NX als de RX is er namelijk niet als volledig elektrische variant.

Voor de prijs van de RZ 450e zijn er behoorlijk wat alternatieven te bedenken bij de concurrentie. De Lexus valt een beetje in een tussensegment. Voor de vanafprijs van een RZ 450e heb je namelijk ook een aardig uitgeruste Kia EV6 of Hyundai Ioniq 5. Die auto’s hebben als vierwielaangedreven versies ongeveer hetzelfde vermogen als de RZ 450e, maar mogen wel veel meer trekken en kunnen sneller laden. Een ander alternatief voor de RZ 450e is de BMW iX3. Bij Audi is de instapversie van de Q8 e-tron qua prijs te vergelijken met de President-uitvoering van de RZ 450e. Ook de Mercedes-Benz EQC en de Tesla Model Y zijn geschikte alternatieven voor de RZ 450e.

FAQ

Wat maakt de Lexus RZ 450e beter dan de Toyota BZ4x en Subaru Solterra?
De Lexus RZ 450e is groter dan de Toyota BZ4x en Subaru Solterra en biedt daarom net iets meer binnenruimte. Ook heeft de RZ 450e meer vermogen en een luxere aankleding van het interieur. De batterijcapaciteit is voor alle modellen hetzelfde.
Geldt de 10 jaar fabrieksgarantie van Lexus ook voor een gebruikte auto?
Ja, voor de termijn van de fabrieksgarantie maakt het niet uit of de auto nieuw of tweedehands is aangekocht. Wel moet de auto altijd bij de dealer in onderhoud zijn geweest, dus check dat vooral goed wanneer je een gebruikt exemplaar koopt.
Hoeveel kilogram mag de Lexus RZ 450e trekken?
De Lexus RZ 450e mag maximaal 750 kg trekken. Dat betekent dus dat je met een gerust hart een fietsendrager of een kleine aanhanger kunt meenemen, maar een grote caravan gaat helaas niet lukken.

Meer informatie

Meer details

Tips van de redactie