Sterke punten
- Relatief laag brandstofverbruik
- Comfortabel en luxueus
- Goede betrouwbaarheid
Zwakke punten
- Zwaarder dan niet-hybride
- Complexere techniek
- Niet zo zuinig als moderne hybride
Lexus RX 400 : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Lexus RX 400, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Lexus Rx 400
-
Lexus RX 400 400h Executive, Leder, Schuifdak, Youngtimer
€ 14.950,-- 156.920 km
- 01/2009
- 155 kW (211 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektro/Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-7322 AJ APELDOORN -
Lexus RX 400 400h Executive accu pakket vervangen.. ...
€ 7.944,-- 256.029 km
- 01/2006
- - kW (- PK)
- Gebruikt
- 5 vorige eigenaren
- Automatisch
- Elektro/Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-2525 JT DEN HAAG -
Lexus RX 400 400H Executive/Youngtimer/Mark Levinson.
€ 8.945,-- 162.638 km
- 11/2005
- 155 kW (211 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektro/Benzine
- - (l/100 km)
-
192 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-6827 BX ARNHEM -
Lexus RX 400 400h Executive / NL Auto /Leder / Automaat / Camer
€ 11.888,-€ 9.950,-- 192.095 km
- 09/2007
- 155 kW (211 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektro/Benzine
- - (l/100 km)
-
192 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-1901 NM CASTRICUM -
Lexus RX 400 400H
€ 7.500,-- 258.400 km
- 01/2007
- 155 kW (211 PK)
- Gebruikt
- 2 vorige eigenaren
- Automatisch
- Elektro/Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-3194GA Hoogvliet Rt -
Lexus RX 400 LS 400 400h
€ 10.900,-BTW verrekenbaar - 199.000 km
- 07/2006
- 200 kW (272 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
-
9,0 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl - - (g/km)
Particulier, NL-3704ge zeist -
Lexus RX 400 400H EDITION HYBRID / SCHUIFDAK / LEDER / TREKHAAK
€ 8.950,-- 334.948 km
- 01/2010
- 155 kW (211 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektro/Benzine
-
8,1 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl -
192 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-5268 HS HELVOIRT -
Lexus RX 400 Hybride
€ 10.700,-- 240.500 km
- 09/2007
- 155 kW (211 PK)
- Gebruikt
- 2 vorige eigenaren
- Automatisch
- Benzine
-
8,1 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl - - (g/km)
Particulier, NL-6333BL Schimmert -
Lexus RX 400 400h - Automaat - Leer - Keurig onderhouden - Trek
€ 8.945,-- 220.440 km
- 06/2005
- 155 kW (211 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektro/Benzine
- - (l/100 km)
-
192 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-8121 EV Olst
Interesse in een Lexus Rx 400
Alle artikelen
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Smart #1 review: spreekt Chinees en opent de aanval op Volkswagen en Renault
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Krachtige prestaties in combinatie met een relatief laag brandstofverbruik
- Hetzelfde comfort en dezelfde luxe als andere Lexus RX-modellen
- Extra comfort bij lage snelheden door stille aandrijflijn
- Aandrijflijn heeft zich bewezen als zeer betrouwbaar
Technische gegevens
Motorisatie
De aandrijflijn van de Lexus RX 400h bestaat uit een 3,3 liter V6 benzinemotor die in combinatie met een elektromotor goed is voor een systeemvermogen van 200 kW (272 pk). Hoewel het brandstofverbruik vergeleken met moderne hybride-modellen nog steeds vrij hoog is, was het voor zijn tijd een zuinige auto te noemen. Zeker vergeleken met de prestaties die er tegenover stonden. Als enige variant van de toenmalige Lexus RX-modellen heeft de Lexus RX 400h een CVT automaat, ofwel een variabele overbrenging waarbij de motor op een ideaal toerental kan worden vastgehouden om de auto te laten accelereren. Er zijn dus geen voel- of hoorbare schakelmomenten. De Lexus 400h heeft altijd vierwielaandrijving.
Afmetingen
Net als de andere Lexus RX-modellen van dezelfde modelgeneratie is de Lexus RX 400h 4,75 meter lang, ruim 1,8 meter breed en bijna 1,7 meter hoog. De wielbasis meet net iets meer dan 2,7 meter. Interessant is dat de bagageruimte ondanks de toevoeging van de batterij en andere componenten voor de hybride-aandrijflijn net zo groot is als die van de andere Lexus RX-modellen: 439 liter.
De belangrijkste specificaties op een rij
Lexus RX 400H | |
---|---|
Marktintroductie | 2005 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,75 x 1,84 x 1,67 m |
Wielbasis | 2,71 m |
Inhoud bagageruimte | 439 l |
Ledig gewicht | 1.975 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 2.505 kg |
Cilinderinhoud | 3.311 cm3 |
Vermogen | 200 kW (272 pk) |
Koppel | 288 Nm |
Topsnelheid | 200 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 7,6 sec |
Tankinhoud | 65 l |
Verbruik | 8,1 l/100 km |
CO₂-uitstoot | 192 g/km |
Varianten
De Lexus RX 400h is op zichzelf een specifieke motorvariant van de tweede generatie Lexus RX. Bij zijn introductie was het best een bijzonder model, want een hybride-versie van een SUV bestond nagenoeg nog niet. De Lexus RX 400h is dus een echte pionier van hybride-techniek, net zoals verschillende andere Lexus-modellen en moederbedrijf Toyota dat zijn. Als Lexus RX 400h was het model verder nog leverbaar in verschillende uitrustingsniveaus. Naast een naamloos standaardmodel waren er de Pure, Edition, Executive en Business Tech.
Prijzen
De Lexus RX 400h was in Nederland leverbaar van 2005 tot en met 2009. In die periode lag de vanafprijs ergens tussen de 61.000 en 73.000 euro, vooral afhankelijk van het gekozen uitrustingsniveau. Hoewel hybride-techniek destijds nog een vrij nieuw verschijnsel was, kende de Lexus RX 400h een bescheiden succes in ons land. Tegenwoordig staan nog altijd de nodige Lexus RX 400h occasions te koop. De prijzen variëren van zo’n 7.500 euro tot iets meer dan 20.000 euro. Het verschil zit hem zoals gewoonlijk in de leeftijd en kilometerstand van de betreffende exemplaren, al speelt het uitrustingsniveau natuurlijk ook mee.
Design
Buitenkant
De Lexus RX 400h is uiterlijk lastig te onderscheiden van de andere Lexus RX-modellen. Het verschil zit ’m vooral in het typeplaatje op de achterklep. De kenner ziet daarnaast een iets afwijkende grille, ronde mistlampen en iets andere lichtunits voor en achter. Ook was de Lexus RX 400h leverbaar met iets afwijkende carrosseriekleuren ten opzichte van de andere Lexus RX-modellen.
Binnenkant
Vanbinnen is de Lexus RX 400h te herkennen aan een extra informatiedisplay voor de bestuurder, dat informatie toont over de hybride-aandrijflijn. Voor de rest heeft de Lexus RX 400h een interieur zoals alle andere toenmalige Lexus RX-modellen. Het interieur van de Lexus RX 400h is luxe en verfijnd, met een sterke focus op comfort en hoogwaardige materialen. Het dashboard is (voor die tijd) modern en overzichtelijk, met een goed gepositioneerd infotainmentsysteem en intuïtieve bedieningselementen.
Veiligheid
De Lexus RX 400h is niet specifiek getest door veiligheidsorganisaties, maar de Lexus RX in het algemeen wel. In tests van de Amerikaanse NHTSA en IIHS scoorde de Lexus RX 400h zeer goed, met hoge beoordelingen voor zowel crashveiligheid als roll-over bescherming. Ook heeft de Lexus RX 400h een uitgebreide veiligheidsuitrusting met meerdere airbags, stabiliteitscontrole en geavanceerde remsystemen. Ondanks dat de Lexus RX 400h inmiddels een wat verouderd model is, is het nog steeds een veilige auto te noemen.
Alternatieven
De Lexus RX 400h was bij zijn introductie in 2005 een van de allereerste hybride SUV-modellen en is daarmee een echte pionier te noemen. Hij stond tegenover sterke concurrenten als de BMW X5, Mercedes-Benz M-Klasse, Volvo XC90 en Audi Q7. Geen daarvan was destijds leverbaar met een hybride-aandrijflijn. Dat was dus iets waarmee de Lexus RX 400h zich echt onderscheidde. Hij bood een voor die tijd unieke combinatie van krachtige prestaties en een relatief laag brandstofverbruik. In andere opzichten gingen de Lexus RX 400h en zijn concurrenten redelijk gelijk op.
Waar de BMW X5 en Mercedes-Benz M-Klasse vooral bekendstonden om hun dynamische prestaties en sportieve handling, bood de Lexus RX 400h een stillere en comfortabelere rijervaring. De Volvo XC90 was vooral een populaire keuze voor gezinnen, dankzij zijn ruime interieur en uitstekende veiligheidsvoorzieningen. Echter, de Lexus RX 400h bood vergelijkbare luxe en betrouwbaarheid, plus een lager brandstofverbruik. Ook de Audi Q7 leverde sterke prestaties en een ruim interieur, maar was aanzienlijk zwaarder en minder zuinig dan de Lexus RX 400h. De Lexus RX 400h sprak vooral kopers aan die waarde hechtten aan duurzaamheid, betrouwbaarheid en luxe, zonder in te boeten op comfort en veiligheid. Terwijl concurrenten vooral scoorden op sportiviteit en offroad-capaciteiten, bood de Lexus RX 400h een aantrekkelijk alternatief met zijn milieuvriendelijke technologie en verfijnde rijervaring. Dat maakte hem uniek in het luxe SUV-segment op de Nederlandse markt.
Andere hybride SUV-modellen waren er in die tijd nog niet veel. De Europese consument zal zich vooral moeten richten op de grijze import, want de andere hybride SUV-pioniers werden hier niet officieel geleverd. Dat zijn namelijk de Amerikaanse Ford Escape Hybrid en de Toyota Highlander Hybrid, die werden geïntroduceerd in respectievelijk 2004 en 2005.