Sterke punten
- Uniek, opvallend uiterlijk
- Complete standaarduitrusting
- Ook als relatief zuinige hybride
Zwakke punten
- Verouderd infotainmentsysteem
- Relatief zwaar
- Gebrek aan rijassistentiesystemen
Lexus RC-Serie (alle) : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Lexus RC-Serie (alle), inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Lexus RC
-
Lexus RC 300h Luxury Line Open dak, Mark Levinson, Triple Led
€ 38.450,-- 31.667 km
- 05/2019
- - kW (- PK)
- Gebruikt
- 1 vorige eigenaar
- Automatisch
- Elektro/Benzine
- - (l/100 km)
-
145 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-6603 BH WIJCHEN -
Lexus RC 300h 300H 223 PK F SPORT LINE, Sch.dak, Leder, Nieuw mo
€ 39.850,-BTW verrekenbaar - 93.200 km
- 07/2020
- 133 kW (181 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
-
5,0 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl -
114 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-7547 RD ENSCHEDE -
Lexus RC 300h Business Line Limited | Premium Navigatie | Adapti
€ 42.950,-BTW verrekenbaar - 47.350 km
- 09/2020
- 164 kW (223 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektro/Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-4825 BA BREDA -
Lexus RC 300h F-Sport Line Limited | Mark Levinson Audio | Stoel
€ 35.950,-- 106.849 km
- 05/2018
- 164 kW (223 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektro/Benzine
- - (l/100 km)
-
116 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-2491 BA 'S-GRAVENHAGE -
Lexus RC 300h F Sport Line Limited | Mark Levinson Audio | Navig
€ 45.950,-BTW verrekenbaar - 64.799 km
- 01/2020
- 164 kW (223 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektro/Benzine
- - (l/100 km)
-
114 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-2491 BA 'S-GRAVENHAGE
Interesse in een Lexus RC
Alle artikelen
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Smart #1 review: spreekt Chinees en opent de aanval op Volkswagen en Renault
Goede redenen
- Exclusiviteit gegarandeerd
- Als zuinige hybride óf met bulderende V8
- Onderhoudsvriendelijk en betrouwbaar
- Bijzonder comfortabel
- Complete standaarduitrusting
Technische gegevens
Motorisatie
De Lexus RC werd nieuw geleverd met keuze uit twee aandrijflijnen: als hybride RC 300h en als sportieve RC F met 5,0-liter V8. Die twee versies zijn op z’n zachtst gezegd behoorlijke tegenpolen van elkaar. De RC 300h is vooral gericht op efficiëntie en heeft een 2,5-liter viercilinder benzinemotor die in samenwerking met een elektromotor goed is voor een systeemvermogen van 164 kW (223 pk) en 221 Nm koppel. De RC F heeft daarentegen een bulderende 5,0-liter V8 met een vermogen van 341 kW (464 pk) en 520 Nm koppel.
Qua verbruik verschillen de beide versies van de Lexus RC als dag en nacht. Met de RC 300h moet het in theorie mogelijk zijn om een verbruik van circa 5,0 liter per 100 kilometer te halen, terwijl de RC F iedere 100 kilometer 11,8 liter benzine verstookt. De prestaties zijn daar dan wel weer naar, want de RC F sprint in 4,3 seconden naar 100 km/u en heeft een topsnelheid van 270 km/u. De RC 300h stelt in dat opzicht wat teleur voor het type auto, want de hybride doet 8,6 seconden over de sprint naar 100 km/u en heeft een topsnelheid van slechts 190 km/u.
Afmetingen
De Lexus RC is 4,7 meter lang, 1,84 meter breed en 1,40 meter hoog. De wielbasis van de coupé is 2,73 meter. Qua afmetingen doet de RC dus niet heel veel onder voor de Lexus LC, die een flink hogere vanafprijs heeft. De bagageruimte van de RC is met 340 liter zelfs nog wat groter dan de kofferbak van de LC. In de RC F kun je zelfs tot 366 liter aan bagage meenemen. Qua gewicht is de Lexus RC wel behoorlijk zwaar. De RC 300h heeft namelijk een leeggewicht van 1.710 kg, de RC F is met 1.690 kg net een tandje lichter dan de hybride.
De belangrijkste specificaties op een rij
Lexus RC | |
---|---|
Marktintroductie | 2015 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,70 x 1,84 x 1,40 meter |
Wielbasis | 2,73 meter |
Inhoud bagageruimte | 340 - 366 l |
Ledig gewicht | 1.690 - 1.710 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 2.170 - 2.250 kg |
Cilinderinhoud | 2.494 - 4.969 cm3 |
Vermogen | 164 kW (223 pk) - 341 kW (464 pk) |
Koppel | 221 - 520 Nm |
Topsnelheid | 190 - 270 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 4,3 - 8,6 sec |
Tankinhoud | 66 l |
Verbruik | 5,0 - 11,3 l/100 km |
CO₂-uitstoot | 114 - 258 g/km |
Varianten
De Lexus RC is alleen geleverd als tweedeurs coupé. In 2018 voerde Lexus een milde facelift door voor de RC waarbij onder meer de koplampen, de achterlichten, het onderstel en de gasrespons van de 300h werden aangepast. Lexus leverde de RC 300h in verschillende uitvoeringen: de Business Line, Luxury Line, F Sport Line en de F Sport Premium. De F Sport-uitvoeringen van de RC hebben, de naam zegt het al, een sportievere uitstraling.
De RC F is een variant die in feite geheel losstaat van de RC 300h. Naast de eerder aangehaalde 5,0-liter V8 heeft hij onder meer aangepaste bumpers, een aangepast onderstel en speciale sportstoelen in het interieur.
Prijzen
Nieuw wordt de Lexus RC niet meer geleverd, maar de nieuwprijs van de laatste lichting modellen is nog wel bekend. Voor de RC 300h moest je minimaal 50 mille achterlaten bij de Lexus-dealer, terwijl de RC F bijna 150.000 euro kostte. Dat grote prijsverschil is in Nederland met name te danken aan het grote verschil in CO2-uitstoot tussen beide varianten, die een veel hogere BPM oplevert voor de RC F.
Omdat de Lexus RC nieuw niet meer verkrijgbaar is, is het interessanter om te kijken naar de prijzen voor occasions. Ook die variëren nogal. Voor een RC 300h occasion met wat ervaring moet je algauw rekenen op een prijs van tussen de 25.000 en 30.000 euro. Voor een RC 300h met weinig kilometers uit één van de meest recente bouwjaren ben je tussen de 45.000 en 50.000 euro kwijt. Occasions van de RC F zijn in Nederland niet of nauwelijks te vinden, maar in Duitsland kun je de RC F wel vinden, voor bedragen tussen de 50.000 en 85.000 euro.
Design
Buitenkant
Het ontwerp van de RC is herkenbaar Lexus. Dat komt voornamelijk door de ‘Spindle Grille’ en de scherp gelijnde koplampen. Aan de koplampen kun je trouwens goed herkennen of je met een RC van vóór of ná de facelift van doen hebt. Bij de RC van vóór de facelift bestaan de koplampen namelijk uit twee delen, terwijl ze bij de RC van ná de facelift één geheel vormen. Een ander opvallend detail van de RC is de raamlijn bij de achterste zijruiten, die naar achteren toe met een opvallende vouw omhoog loopt.
Een RC F herken je direct aan zijn bredere wielkasten, grote luchtinlaten in de voorbumper, een extra luchtsleuf in de motorkap en de vier uitlaten onder de achterbumper die in een trapeziumvorm zijn geplaatst. Lexus leverde enkele opvallende kleuren voor de RC, waarbij feloranje, knalgeel en donkerrood er het meest uitspringen. Veel klanten kozen echter toch voor de wat representatievere kleuren zwart, grijs, wit en donkerblauw.
Binnenkant
Het interieur van de Lexus RC is er eentje van de wat meer traditionele stempel. Op de middenconsole vind je namelijk een hele rits aan knoppen voor de bediening van de klimaatcontrole en het audiosysteem. De bediening van het infotainmentsysteem zit verscholen in een touchpad en dat is ook meteen de achilleshiel van de RC. Een touchscreen was een betere oplossing geweest.
De afwerking en het materiaalgebruik van de Lexus RC staan wel op een bijzonder hoog niveau. Een ‘kale’ RC zal je niet snel vinden, want zelfs bij de basisuitvoering kreeg je al zaken als gescheiden klimaatregeling, stoelverwarming, keyless entry, cruise control en een achteruitrijcamera. In de meest luxe uitvoeringen tref je zaken als een elektrisch verstelbare stuurkolom, stoelventilatie, adaptieve cruise control en een uitgebreid navigatiesysteem aan.
Veiligheid
De Lexus RC is nooit getest door Euro NCAP en heeft daarom ook geen Europese veiligheidsscore. Wel heeft de coupé veiligheidssystemen als een dodehoekassistent, een rijbaanassistent en een systeem dat automatisch remt in het geval van een dreigend ongeval aan boord. De assistentiesystemen van de Lexus RC waren echter nog niet zover ontwikkeld dat de auto ook semi-autonoom kan rijden.
Qua betrouwbaarheid heeft de Lexus RC een goede reputatie. Het scheelt daarbij dat alle verkochte exemplaren van de RC nog binnen de fabrieksgarantie van 10 jaar vallen die Lexus ook biedt voor occasions.
Alternatieven
De Lexus RC is het kleine broertje van de grotere Lexus LC, die het merk nog wél nieuw levert in Nederland. De LC is alleen wel veel duurder dan de RC. De BMW 4 Serie, Audi A5 en Mercedes-Benz C-klasse Coupé zijn de voornaamste alternatieven voor de Lexus RC. Van die Duitse concurrenten zijn in Nederland veel meer exemplaren verkocht. Dat leidt tot een groter aanbod aan occasions, maar maakt ook dat je in een minder exclusieve auto rondrijdt dan de Lexus RC is.