Sterke punten
- Luxe en comfort
- Stille rijervaring
- Sterke rijprestaties
Zwakke punten
- Kleine kofferruimte
- Touchpad bediening in oudere versies
- Moeilijk te vinden als occasion
Lexus LS 500 : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Lexus LS 500, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Lexus LS 500h
-
Lexus LS 500 500h AWD Executive Line | Luchtvering met Access C
€ 54.500,-- 94.005 km
- 02/2018
- 264 kW (359 PK)
- Gebruikt
- 3 vorige eigenaren
- Automatisch
- Elektro/Benzine
- - (l/100 km)
-
161 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-2491 BA 'S-GRAVENHAGE -
Lexus LS 500 500h AWD President Line | Ottoman seat | Massage f
€ 169.950,-BTW verrekenbaar - 5.000 km
- 01/2024
- 264 kW (359 PK)
- Demo
- 1 vorige eigenaar
- Automatisch
- Elektro/Benzine
- - (l/100 km)
-
215 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-3543 AC UTRECHT -
Lexus LS 500 500h AWD President Line | Ottoman seat | Massage f
€ 169.950,-BTW verrekenbaar - 5.000 km
- 01/2024
- 264 kW (359 PK)
- Demo
- 2 vorige eigenaren
- Automatisch
- Elektro/Benzine
- - (l/100 km)
-
215 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-3543 AC UTRECHT
Interesse in een Lexus LS 500h
Alle artikelen
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Smart #1 review: spreekt Chinees en opent de aanval op Volkswagen en Renault
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Lexus is al dik 20 jaar aan het sleutelen aan hun hybride aandrijflijn. De fabrikant kreeg het voor elkaar om verbrandingsmotor en elektromotor zeer efficiënt te laten samenwerken.
- Hij ziet er dan wel als een halve coupé uit, de Lexus LS 500h blijft een riant interieur hebben, ook achteraan is been- en hoofdruimte te over.
- De Lexus is verre van de goedkoopste auto uit Japan, maar daar staat dan ook wat tegenover. Bijvoorbeeld het lakwerk is van een echt geweldige kwaliteit.
Belangrijke gegevens
Motoren
Als we naar de meest toegankelijke versie van de LS 500h kijken (de 500h Luxury Line zonder AWD), dan valt het volgende op: De hybride combinatie van elektro- en benzinemotor zorgt voor een vermogen van maximaal 359 pk. Het verbruik van de LS is ongeveer 8 liter per 100 km. Dat is niet heel zuinig voor een hybride auto, maar de LS is als luxe auto wat aan de zware kant. Zes cilinders zorgen voor een totale cilinderinhoud van 3456 cc. De topsnelheid wordt gehaald bij 250 km/u.
Afmetingen
De LS 500h is een zware auto, ook vanwege de batterijmotor natuurlijk. Op de weegschaal blijft de naald op 2.165 kg staan. Hij mag dan nog 560 kg bijladen, inclusief het gewicht van de passagiers uiteraard. In de brandstoftank kan 82 l benzine. De LS is 5,24 m lang, 1,9 m breed en 1,45 hoog. De wielbasis is behoorlijk, namelijk 3,13 m lang. Zulke cijfers zorgen onder andere voor een hogere CO2 uitstoot, die bij de LS 500h rond de 182 gr/km is vastgesteld.
Varianten
Lexus biedt zijn LS 500h in 6 varianten aan in Nederland. De Luxury Line, F Sport Premium, AWD Luxury Line, AWD F Sport Premium, AWD Executive Line en de AWD President Line. Die laatste is het compleetst uitgerust. Je verzint het en de President Line heeft het, tot en met een handgemaakt houten stuur dat kan worden verwarmd. De meeste LS 500h zijn zo uitgerust dat de passagier op de achterbank ook wat te vertellen heeft over temperatuur en het geluid van de hifi.
Prijzen
Kijken we naar de prijzen van de 6 varianten, dan begint de vanafprijs bij de 500h Luxury Line bij iets meer dan 139.000 euro. De F Sport Premium kost nieuw minstens 144.000 euro. Voor een All Wheel Drive versie van de Luxury Line en de F Sport Premium betaal je een stuk meer, de AWD Luxury Line kost minstens 154.000 euro, de AWD F Sport Premium kost op z’n minst 159.000 euro als nieuwe auto. De AWD Executive Line kost bijna 167.000 euro, maar het duurst is de bovengenoemde AWD President Line, die minstens 185.000 euro kost. De prijsrange voor een nieuwe (2021 generatie) begint dus bij 139.000 euro en loopt op tot 185.000, een dikke 40.000 euro meer.
Design
Exterieur
De voorkant wordt nu al een aantal jaren bepaald door de Lexus LFA die alle Lexussen nu hebben, waardoor het merk altijd herkenbaar is. Het is een kwestie van smaak: je houdt ervan, of niet. De LS lijkt door zijn aflopende daklijn kleiner dan hij is, ook door de smalle lichten aan de voorkant. Maar hij is wel sober getekend, de carrosserie is bijzonder strak. De achterkant is al even sober gehouden. Er zijn wel driedimensionale achterlichten, maar alles bij elkaar is dit zeer klassiek ontworpen. Het had net zo goed een Mazda 6 kunnen zijn. Of een BMW 7.
Interieur
Veel leer in het interieur, een cockpit die om de chauffeur heen is ontworpen, prima stoelen, dure afwerking, deze LS heeft alles om de meest veeleisende autokoper tevreden te stellen. Bij de duurdere uitvoeringen kan de achterbank tot een soort relaxstoel worden omgevormd, zodat je als passagier tijdens de rit kan uitrusten. Een klein minpuntje was het touchpad om de multimediatoepassingen te bedienen, maar dat is verholpen in de laatste versie. Het scherm is nu een touchscreen geworden en dat werkt veel directer en makkelijker.
Veiligheid
De LS was ooit de eerste auto die vanzelf tussen de witte lijnen op een autoweg bleef rijden. Dat is inmiddels al twintig jaar geleden en er zijn sindsdien alleen maar veiligheidsvoorzieningen bijgekomen. Automatische voetgangersdetectie met noodstop, dode hoek monitoring, waarschuwing bij botsing, de LS 500h heeft het allemaal. Plus natuurlijk genoeg airbags, mocht het toch mislopen. Euro Ncap heeft de LS 500h niet getest, maar dit is over het algemeen een erg veilige auto.
Alternatieven
Voor alternatieven moeten we vooral kijken bij Duitse autofabrikanten, nu Jaguar de XJ (even) on hold heeft gezet: de Mercedes S, de Audi A8 en de BMW 7 zijn concurrenten van de LS 500h die in ons deel van de wereld betere verkoopcijfers hebben dan de Japanse luxe-auto.