Sterke punten
- Super-exclusief
- Magnifiek motorgeluid
- Verbluffende prestaties
- Zo worden ze nooit meer gemaakt
Zwakke punten
- Gelimiteerd tot 500 exemplaren
- Onbetaalbaar
- Nukkige versnellingsbak
Lexus LFA : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Lexus LFA, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Lexus LFA
Alle artikelen
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Smart #1 review: spreekt Chinees en opent de aanval op Volkswagen en Renault
Goede redenen
- Exclusiviteit gegarandeerd
- Schitterende V10-aandrijflijn
- Oorstrelend motorgeluid
- Collectors item
Technische gegevens
Motorisatie
Na 10 jaar ontwikkelen en meerdere keren uitstellen van de introductie, lanceerde Lexus in de staart van 2010 dan eindelijk zijn beloofde supercar, de LFA. Slechts 500 exemplaren in totaal zouden er worden gefabriceerd en geassembleerd. Dat laatste grotendeels met de hand. Elke LFA is uitgerust met een motor zoals die überhaupt maar zelden is geleverd in de lange historie van de automobiel: een tiencilinder-in-V-opstelling. De gedachte hieraan alleen al doet menig autoliefhebber watertanden. Niet louter vanwege de exclusiviteit van een V10, maar des te meer omwille van de oorstrelende mooie soundtrack die zo’n krachtbron van nature produceert. Lexus ging niet over een nacht ijs om het geluid van de 4.8 liter V10 zo puur mogelijk te krijgen en in de wetenschap dat de LFA zijn maximumvermogen van 412 kW (560 pk) afgeeft bij een hoogtoerige 8.700 tpm, resulteerde dat in een ongeëvenaard motorgeluid. Geen enkel ander type motor – van 6-in-lijn en V8 tot W12 – komt in de buurt van de sensationele ‘huil’ die de V10 van de Lexus LFA voortbrengt. En het wordt nog oorstrelender wanneer de tiencilinder diep in het rood wordt gejaagd, ver voorbij de eigenlijke toerengrens van 9.000 tpm. Kippenvel!
Het maximumkoppel van 480 Nm wordt overigens al veel eerder bereikt, namelijk bij 6.800 Nm – waarvan 90% vanaf 3.700 tpm beschikbaar is. Al met al goed voor een acceleratie vanuit stilstand naar 100 km/u in 3,7 seconden en een topsnelheid van 325 km/u.
Mocht de ‘standaard’ Lexus LFA niet extreem genoeg zijn, dan kon men destijds ook opteren voor het optionele en extra speciale Nürburgring Performance Package. Dit pakket gaf de V10 een vermogensboost tot 420 kW (571 pk), terwijl de schakeltijd is gereduceerd tot 0,15 seconden (in plaats van 0,20 seconden). Ook werden de aerodynamica en prestaties van de LFA Nürburgring Edition nog wat verder op scherp gezet, onder meer door een aangepaste ophanging en speciale wielen en banden voor maximale grip.
Met een oplage van slechts 50 stuks is de Lexus LFA Nürburgring Edition zowaar nog exclusiever dan de reguliere versie. Tegelijk wordt de jubelstemming rond met name de Nürburgring Edition ietwat ontsierd door het tragische ongeval van Hiromu Naruse, De hoofdtestrijder van het LFA-programma liet achter het stuur van een Nürburgring Edition-prototype het leven bij een frontale botsing met een andere testauto. Het fatale ongeluk gebeurde in 2010, op een steenworp afstand van het legendarische racecircuit waarna de ultra-LFA is vernoemd.
Afmetingen
De Lexus LFA is noch overdreven groot dan wel compact voor een supercar. Met een lengte van 4,51 meter, breedte van 1,90 meter en geringe hoogte van 1,22 meter is het formaat vergelijkbaar met dat van een Porsche 911 en Ferrari 458 Italia. De wielbasis van de LFA bedraagt 2,61 meter en wordt grotendeels opgeslokt door de aandrijflijn. De LFA volgt namelijk het middenmotor-concept, waarbij de krachtbron tussen de twee wielassen is gesitueerd. In het geval van de LFA ligt de V10 net achter de vooras en – weliswaar onzichtbaar – pal voor de neus van de bestuurder. De transmissie is verder naar achteren gesitueerd, om daar uiteindelijk de achterwielen aan te drijven. Het grote voordeel van een sportauto met middenmotor is een perfect uitgebalanceerde gewichtsverhouding tussen vóór en achter. Bij de Lexus LFA ligt die verhouding op 48:52. Overigens is de LFA met een bagageruimte van 270 liter prima geschikt voor een weekend weg.
De belangrijkste specificaties op een rij:
Lexus LFA | |
---|---|
Marktintroductie | 2010 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,51 x 1,90 x 1,22 m |
Wielbasis | 2,61 m |
Inhoud bagageruimte | 270 l |
Ledig gewicht | 1.480 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.750 kg |
Cilinderinhoud | 4.805 cm3 |
Vermogen | 412 (560 pk)-420 kW (571 pk) |
Koppel | 480 Nm |
Topsnelheid | 325 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 3,7 sec |
Tankinhoud | 73 l |
Verbruik | 16,7 l/100 km |
CO₂-uit | 379 g/km |
Varianten
Ondanks dat de Lexus LFA in de basis verkrijgbaar was in twee versies – de ‘gewone’ LFA en de Nürburgring Edition – is de kans aanzienlijk dat geen enkele LFA gelijk is aan een ander exemplaar. De optielijst bestond namelijk uit een scala aan personalisatiemogelijkheden. Zo bood Lexus drie verschillende wielopties aan, zes kleuropties voor de remklauwen en maar liefst 28 standaardkleuren voor de carrosserie. Klanten hadden ook de mogelijkheid om een kleur naar keuze op te geven. En het interieur? Dat bood al net zoveel variatie aan esthetische keuzes, waarbij kopers zowel de voor- als achterkleur van de kuipstoelen, stiksels, stuurleder, tapijt, hemel, deurpanelen, console en instrumentenpaneel konden aanpassen. Eén ding hadden alle 500 LFA’s gemeen: een geborsteld metalen plaquette met daarin het serienummer.
De Nürburgring-editie – met een meerprijs van ongeveer 70.000 euro – onderscheidt zich van de reguliere LFA door enkele aerodynamische aanpassingen (een nieuwe voorspoiler, luchtdeflectors aan de voorzijde en een vaste achtervleugel), een extra vermogen van 10 pk en een agressievere afstelling van de versnellingsbak en het onderstel. Het resultaat hiervan? Terwijl de ‘gewone’ LFA minstens 7:38 minuten nodig heeft om een ronde over de Nürburgring te voltooien, kan de Nürburgring-editie deze klus klaren in 7:14 minuten. Geloof ons, dat is een significant verschil in rondetijd. In 2012, precies twee jaar na het begin van de productie, rolde de laatste LFA van de lopende band in Motomachi. Deze ‘Final Edition’ was uitgevoerd in het wit en had de eer om de laatste Nürburgring-editie te zijn.
Prijzen
Ten tijde van de marktlancering lag de prijs van de Lexus LFA op ongeveer een half miljoen euro. De Nürburgring Edition kostte nog eens 70.000 euro extra. Ontiegelijk veel geld, maar met de wetenschap dat er tegenwoordig zonder blikken of blozen minstens een miljoen euro wordt gevraagd voor een exemplaar kan geenszins beweerd worden dat de oorspronkelijke prijs een slechte investering is gebleken. Interesse? Op moment van schrijven staan er twee LFA’s te koop op Autoscout24.
Design
Exterieur
Visueel is de Lexus LFA een Japanse supersportauto pur sang. Het exterieurdesign bevat niet de typische flamboyante flair van een Ferrari of Pagani, noch de steriele looks van een Porsche. Zelfs met een Britse Jaguar of Aston Martin zou je de Japanner niet snel vergelijken qua ontwerp. De LFA heeft gewoon een heel eigen design. Onmiskenbaar en uiterst doelgericht, maar zonder dit van de daken te schreeuwen – in esthetisch opzicht althans, want het V10-gehuil kan je van kilometers ver horen.
Interieur
Het interieur van de LFA is zoals het exterieur: weinig poespas, zo min mogelijk afleiding en daardoor vooral gericht op het neerzetten van topprestaties. Aan de hand van een uitgebreid personalisatieprogramma konden kopers er hun eigen sausje over gieten, maar echt tot de verbeelding spreken doet het binnenin de LFA nooit echt. De middenconsole heeft anno vandaag de dag een beetje een jaren-90-vibe, terwijl Lexus wel degelijk niet heeft bespaard op luxe en hoogwaardige materialen.
Veiligheid
Het behoeft geen betoog dat bij een auto van het kaliber Lexus LFA de bekwaamheid van de bestuurder eigenlijk de mate van veiligheid bepaald. Aan de remmen van de LFA zal het sowieso niet liggen. Die zijn van het exotische keramische soort en staan te boek als extreem krachtig. Mocht het toch onverhoopt misgaan, dan beschikt de LFA over de belangrijkste airbags en een antislipsysteem genaamd VSA. De sterkste veiligheidsfeature is een inzittendencompartiment van CFRP (carbon fibre reinforced plastic). Dit hightech materiaal is niet alleen licht, maar ook zeer sterk. Ook de meeste carrosseriedelen en de transmissietunnel zijn gemaakt van dit hoogwaardige composietmateriaal.
Alternatieven
Hoe bijzonder ook, de Lexus LFA staat er niet alleen voor in het rijk der supercars. Zeker niet wanneer het prijskaartje van een half miljoen euro in ogenschouw wordt genomen. Zowat elke vergelijkbare supercar van Ferrari, Lamborghini, Porsche, Aston Martin en McLaren komt dan ook in beeld. Of ze dezelfde allure, begeerlijkheid en exclusiviteit behelzen als de LFA, is een tweede…