Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
lexus-gs-300-l-01.jpg

Lexus GS 300

1 / 4
lexus-gs-300-l-01.jpg
lexus-gs-300-l-02.jpg
lexus-gs-300-l-03.jpg
lexus-gs-300-l-04.jpg

Sterke punten

  • Soepele zescilindermotoren
  • Comfortabele automaat
  • Luxe interieur

Zwakke punten

  • Brandstofverbruik
  • Hoog gewicht
  • Afstandelijk rijgedrag

Lexus GS 300 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Lexus GS 300, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Lexus GS 300: de Japanse aanval op de Duitse merken

De Lexus GS 300 is geleverd van 1995 tot 2010, verdeeld over meerdere generaties. De Japanner moest het de gevestigde Duitse merken moeilijk maken, en dat lukte ook. Alle GS 300’s zijn geleverd met louter zescilinders onder de motorkap, gekoppeld aan een automatische transmissie. Lees meer.

Interesse in een Lexus GS 300

Lexus GS 300 occasions
Lexus GS 300 dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Modelbeschrijving

De Lexus GS 300 is geleverd van 1995 tot 2010, verdeeld over meerdere generaties. De Japanner moest het de gevestigde Duitse merken moeilijk maken, en dat lukte ook. Alle GS 300’s zijn geleverd met louter zescilinders onder de motorkap, gekoppeld aan een automatische transmissie. Lees meer.

Goede redenen

  • Zeer goede standaarduitrusting
  • Lexus scoort altijd hoog in betrouwbaarheidsonderzoeken
  • Een keer wat anders dan de bekende Duitse merken
  • Verfijnde aandrijflijn

Technische gegevens

Motorisatie

Lexus wilde in de jaren 90 voet krijgen op Europese bodem. Om dat te kunnen realiseren moest het merk een goed alternatief bieden voor de auto’s van de gevestigde Europese merken. Daarom presenteerde Lexus de GS 300, een auto in het E-segment. Dat betekent dat hij concurreert met premium modellen als de BMW 5 Serie, Mercedes-Benz E-Klasse en Audi A6. Hij voor het eerst geleverd in 1993 en werd geproduceerd tot 1997. De aandrijflijn bestaat uit een 3,0-liter zescilinder-in-lijn benzinemotor met een vermogen van 156 kW (212 pk) en een maximum koppel van 275 Nm, waarmee hij uitstekend kon concurreren met zijn Duitse alternatieven.

De verkoop verliep verrassend goed, waarop Lexus dan ook in 1997 de opvolger presenteerde. Wederom werd er een 3,0-liter zes-in-lijn benzinemotor onder de motorkap gelegd. Dat blok had een vermogen van vermogen van 163 kW (222 pk) en 298 Nm koppel. Voor de liefhebbers: het motorblok heeft de code 2JZ, wat ook de motor is in de iconische Toyota Supra. In die auto heeft de motor echter turbo’s en in de GS 300 niet.

De derde generatie van de Lexus GS 300 verscheen in 2005 op de markt. Net als de voorgaande generaties beschikte de auto over een 3,0-liter zescilinder en een automaat. Toch werd er wel het een en ander aangepast. Zo was de motor geen zes-in-lijn meer, maar een V6. Ook de automatische transmissie kreeg zes versnellingen in plaats van de vijf in de vorige generaties. Het vermogen steeg naar 183 kW (249 pk) en het koppel naar 310 Nm.

Na deze generatie was het voorbij met de GS 300 en werd hij opgevolgd door de GS 300h uit de vierde generatie. Die auto is voorzien van een hybride-aandrijflijn.

Afmetingen

De Lexus GS 300 valt in het E-segment, een klasse die onder meer uitblinkt in ruimte. Dat is ook wel terug te zien in de afmetingen van de auto. De eerste generatie Lexus GS 300 meet 4,96 meter in de lengte, is 1,79 meter breed en heeft een hoogte van 1,42 meter. De wielbasis is 2,78 meter. Gek genoeg is de tweede generatie met 4,80 meter in lengte korter geworden. Hij is daarentegen wel breder (1,80 m) en hoger (1,44 m). Ook de wielbasis nam iets toe en is 2,80 m. De derde generatie GS 300 telt 4,82 meter in lengte, is 1,81 meter breed en 1,43 meter hoog. De wielbasis is 2,85 meter. De bagageruimte is respectievelijk 404, 515 en 430 liter.

LEXUS GS 300
Marktintroductie 1995
Lengte x breedte x hoogte 4,80 - 4,96 x 1,79 - 1,81 x 1,42 - 1,43 m
Wielbasis 2,78 – 2,85 m
Inhoud bagageruimte 404 – 515 l
Ledig gewicht 1.595 – 1.730 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.120 – 2.150 kg
Cilinderinhoud 2.995 – 2.997 cm3
Vermogen 156 – 183 kW (212 – 249 pk)
Koppel 275 – 310 Nm
Topsnelheid 230 – 240 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 7,2 – 8,8 sec
Tankinhoud 71 – 80 l
Verbruik 9,8 - 11,4 l/100 km
CO₂-uitstoot 232 – 272 g/km

Varianten

Er zijn geen verschillende varianten van de Lexus GS 300. Hij is er alleen als achterwielaangedreven vierdeurs sedan met een zescilinder in combinatie met een automaat. Ondanks de al zeer rijk uitgeruste basisuitvoering, is er ook keuze voor meerdere uitvoeringen. Zo was de GS 300 ook te krijgen als Executive-uitvoering, maar ook als Business en President. Uiteraard ieder met specifieke eigenschappen.

Prijzen

De Lexus GS 300 is een luxe middenklasser, en dat komt met een prijs. De eerste en de tweede generatie waren leverbaar vanaf 55.000 euro en de derde vanaf 58.000 euro. Als je dat vergelijkt met bijvoorbeeld een BMW 5 Serie dan is de Duitser in de basis goedkoper, maar als je die wilde aankleden zoals de basisuitvoering van de GS ben je serieus meer geld kwijt. In dat opzicht was de GS300 een completer pakket voor minder geld.

Inmiddels is de Lexus GS300 niet meer nieuw verkrijgbaar, enkel nog op de occasionmarkt. Daar beginnen de prijzen bij een paar duizend euro voor de oudere exemplaren met een hoge kilometerstand. Dat laatste is overigens geen probleem voor de Japanse zescilinder. Die staan namelijk bekend als zeer betrouwbaar. Bij ongeveer 10.000 euro vind je modellen die voorzien zijn van moderne functionaliteit en waar je nog even mee vooruit kunt. Prijzen lopen op tot richting de 15.000 euro voor hele nette exemplaren.

Design

Buitenkant

De Lexus GS 300 is over alle generaties een statige sedan met een ingetogen design. Dat betekent geen overbodige lijnen in de carrosserie en simpele vormen. De tweede generatie verschilde vooral aan de voorzijde met zijn voorganger. Daar wordt voor het eerst gebruik gemaakt van gescheiden koplampen. Ook aan de achterzijde zijn de lampen gescheiden. Het ontwerp van de koplampen wordt doorgezet bij de derde generatie, zij het met een aangescherpt design. De achterlichtunits zijn bij de derde generatie weer één geheel, zoals ook bij de eerste generatie het geval was.

Binnenkant

Binnenin de Lexus GS300 is het goed toeven. De basisuitrusting is over alle generaties zeer rijk geweest. Dat betekent standaard airco, airbags, ABS, lederen bekleding, radio etc. Bij latere generaties kreeg je standaard stoelverwarming, navigatie etc. Optioneel kon je bijvoorbeeld zaken als een telefoon of stoelventilatie krijgen.

Veiligheid

Met de veiligheid zit het wel goed bij de producten van de Japanse fabrikant. Zo was Lexus er vroeg bij met ABS en airbags en tractiecontrole. Latere generaties kregen meer airbags voor onder meer het torso en de knieën, adaptieve koplampen, optioneel adaptieve cruise control, ESC, pre-collision systeem etc. De GS300 van de laatste generatie kreeg de maximale score van vijf sterren in de Euro NCAP-crashtest.

Alternatieven

De belangrijkste alternatieven voor de Lexus GS300 zijn de BMW 5 Serie, Mercedes-Benz E-Klasse en Audi A6. Dit zijn allemaal modellen die met een soortgelijke motor en uitrusting te vinden zijn. Wel zijn de Duitse modellen vaak duurder dan de Lexus, maar ze bieden daarentegen wat sportiever rijgedrag.

Veelgestelde vragen

Wat voor motor ligt er in de Lexus GS300?
De eerste twee generaties van de Lexus GS300 waren voorzien van een 3,0-liter zescilinder-in-lijn benzinemotor. De derde generatie kreeg een V6.
Hoeveel vermogen heeft de Lexus GS300?
De Lexus GS300 heeft over meerdere generaties 156 – 183 kW (212 – 249 pk).
Hoe betrouwbaar is de Lexus GS300?
De Lexus GS300 is door de afgelopen jaren bijzonder betrouwbaar gebleken. Er zijn legio voorbeelden beschikbaar van modellen die ver boven de 300.000 kilometer op de teller hebben staan en nog rijden als een zonnetje.

Beoordelingen voor Lexus GS 300

3 Beoordelingen

4,3

Meer informatie

Meer details