Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
lexus-gs-f-front

Lexus GS

1 / 3
lexus-gs-f-front
lexus-gs-f-side
lexus-gs-f-front

Sterke punten

  • Krachtige benzine- en hybrideaandrijvingen
  • Goed afgesteld chassis
  • Laag brandstofverbruik

Zwakke punten

  • Alleen leverbaar als notchback
  • Weinig hoofdruimte achterin
  • Relatief kleine kofferruimte

Lexus GS (alle) : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Lexus GS (alle), inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Lexus GS: luxueuze Japanner met veel dynamiek

De Lexus GS doet in zijn vierde generatie sinds 2012 mee als hogere middenklasser. De Japanner is vooral sterk op de lange afstand, waar hij zijn inzittenden veilig en comfortabel naar hun bestemming brengt. In 2015 legden de ingenieurs opnieuw nieuwe accenten en brachten ze het sportieve GS F-model op de markt. Lees meer

Interesse in een Lexus GS

Lexus GS occasions
Lexus GS dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Goede redenen

  • Comfortabel rijden met veel ruimte.
  • Grote motorkeuze biedt maximale flexibiliteit.
  • Luxueuze sfeer in het interieur.
  • Hoge niveaus van actieve en passieve veiligheid maken de Lexus GS tot een ideale metgezel.
  • Laag brandstofverbruik voor gunstige onderhoudskosten.

Gegevens

De Lexus GS is een touringsedan die is ontworpen voor de lange afstand. De Europese marktintroductie vond plaats in 1993, en de vierde generatie van het model werd geleverd van 2012 - 2019. Ten opzichte van het vorige model is de wielbasis met 18 centimeter verlengd.

Motor

Lexus vertrouwt op één benzinemotor en twee hybridemotoren voor de vierde generatie productie-GS. De benzinemotor GS 200t is een R4-motor met een cilinderinhoud van 1.998 kubieke centimeter. Hij ontwikkelt 245 pk en brengt zijn vermogen over via een achttrapsautomaat. Dus zelfs het instapmodel is lichtvoetig op de weg, bereikt een topsnelheid van 230 km/u en sprint vanuit stilstand naar 100 km/u in slechts 7,3 seconden. Het gecombineerde verbruik is 7,9 liter premium benzine per 100 kilometer, waardoor hij een actieradius heeft van 825 kilometer. Net als alle andere motoren voldoet hij aan de Euro 6-emissienorm. Het maximale trekvermogen bedraagt 750 kilogram ongeremd en 1.500 kilogram geremd.

Hybride motoren

De GS 300h is gebaseerd op een benzinemotor met een maximaal vermogen van 133 kilowatt en een elektromotor van 105 kilowatt. Samen zetten ze 223 pk op de weg. Het brandstofverbruik varieert tussen 4,4 en 4,9 liter, afhankelijk van de bandenmaat, en zorgt voor lage onderhoudskosten. Het bereik is 1.320 tot 1.500 kilometer. Een verrassing is het toegestane trekvermogen, dat voor geremde aanhangwagens zijn maximum bereikt bij 500 kilogram.

De GS 450h heeft een maximaal vermogen van 345 pk en verbruikt tussen 5,9 en 6,1 liter per 100 kilometer. Dit geeft de Lexus GS een bereik van 1.060 en 1.110 kilometer. Het maximale trekvermogen ligt tussen 750 (ongeremd) en 1.500 kilogram (geremd). De hybride voertuigen worden geleverd met een continu variabele e-CVT. De hybride aandrijving zorgt ook voor zeer goede rijprestaties, bijvoorbeeld dankzij 250 km/h topsnelheid en een acceleratietijd naar 100 km/h van slechts 5,9 seconden.

De GS F-variant zorgt voor sportief rijplezier. De vijfliter-benzinemotor levert 477 pk en verbruikt 11,2 liter super per 100 kilometer. De actieradius krimpt tot 585 kilometer, geschakeld via een achttrapsautomaat. 4,6 seconden tot 100 km/u en een topsnelheid van 270 km/u zijn overtuigend.

Afmetingen

De Lexus GS is alleen leverbaar als sedan. Het vierdeursmodel biedt plaats aan vijf personen. De rugleuningen van de achterbank zijn niet opklapbaar. Alleen het model GS 200t heeft een doorlaadmogelijkheid. Het voertuig van de vierde generatie is net geen 4,9 meter lang, 1,8 meter breed en maximaal 1,5 meter hoog. De autofabrikant specificeert een wielbasis van 2,85 meter, terwijl het leeggewicht oploopt tot twee ton in volledige uitrusting. Dankzij het volume van de bagageruimte van ten minste 450 liter kunnen bagage of boodschappen gemakkelijk worden vervoerd.

GS GS 300h GS 450h GS F
Bouwperiode 2012 - 2018 2012 - 2018 2012 - 2018 2015 - 2019
Lengte, breedte, hoogte 4,88 m x 1,84 m x 1,45 m 4,88 m x 1,84 m x 1,45 m 4,88 m x 1,84 m x 1,45 m 4,88 m x 1,84 m x 1,45 m
Wielbasis 2,85 m 2,85 m 2,85 m 2,85 m
Laadruimte 520 l 450 l 450 l 520 l
Leeggewicht 1.740 - 1.820 kg 1.805 - 1.905 kg 1.895 - 1.995 kg 1.865 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.170 kg 2.235 - 2.265 kg 2.305 - 2.335 kg 2.320 kg
Cilinderinhoud 1.998 cm³ 2.494 cm³ 3.456 cm³ 3.456 cm³
Koppel 350 Nm 300 Nm 275 Nm 530 Nm
Topsnelheid 230 km/h 190 km/h 250 km/h 270 km/h
Acceleratie 0 tot 100 km/u 7,3 sec 9,0 sec 5,4 sec 4,6 sec
Tankinhoud 66 l 66 l 66 l 66 l
Verbruik 7,9 l - 8,0 l 4,4 - 5,0 l 5,9 - 6,2 l 11,2 l
CO2-uitstoot 183 - 186 g/km 104 - 115 g/km 137 - 145 g/km 260 g/km

Varianten

De Lexus GS is alleen leverbaar als vierdeurs sedan. Qua standaarduitrusting zijn er nauwelijks verschillen tussen de verschillende motorversies. De benzinemotor rolt op 18-inch wielen in plaats van de gebruikelijke 17-inch wielen.

Een zichtbaar verschil blijkt uit het Speciale model F Sport, waarvoor naast de standaardmotoren een krachtigere benzinemotor leverbaar was. De variant heeft een adaptief chassis, actieve vierwielbesturing en geïntegreerd voertuigdynamisch management. De achterspoiler en de bumper, waarin de diffuser is geïntegreerd, maken een goede indruk aan de achterzijde. Banden met een laag profiel beloven meer grip.

Prijs

De nieuwprijs voor de Lexus GS ligt tussen 46.150 en 56.100 euro. De GS F was verkrijgbaar vanaf 100.500 euro, zodat de auto kan worden ingedeeld in de hogere middenklasse.

Vanaf 2019 is de Lexus GS niet meer leverbaar als nieuwe auto in Nederland. Als occasion is het model echter nog steeds een aantrekkelijk alternatief. Aangezien auto's van de tweede en derde generatie al zeer goed zijn uitgerust, is het bovendien de moeite waard om hier het aanbod aan occasions op de Nederlandse automarkt te bekijken. Goed onderhouden limousines zijn te vinden voor minder dan 7.000 euro. Door het hoge gewicht van de vierde generatie zijn de kosten voor de Nederlandse motorrijtuigenbelasting hoog; geïnteresseerden moeten hier tot 1.200 euro rekenen.

Design

Exterieur

Wanneer de Lexus GS nadert, is het eerste wat opvalt de machtige grille. Hij wordt omlijst door karakteristieke, smalle LED-koplampen. Aan de achterzijde ondersteunen LED-achterlichten die eruitzien als kristal de sterke uitstraling van de Japanse auto. Het remlicht is uitgerust met adaptieve noodremdetectie. De GS is standaard uitgerust met mistlampen.

Speciale uitrusting en accessoires zijn onder andere een elektrisch glazen schuifdak en diverse dakdraagsystemen. De Lexus GS is standaard uitgevoerd in Onyx Black. Tien andere kleuren zijn optioneel verkrijgbaar. Een metallic lak is verkrijgbaar tegen meerprijs.

Interieur

Het interieur is voorzien van aluminium dorpellijsten en LED-verlichting. De comfortstoelen zijn bekleed met velours en zijn voorin elektrisch verstelbaar. Het stuurwiel is ook elektrisch verstelbaar en heeft belangrijke bedieningselementen geïntegreerd, zoals het audiosysteem, de telefoon en de cruise control. Achter het stuur zitten de versnellingspookjes. De middenarmsteun op de achterbank kan worden uitgeklapt. De auto wordt gestart met een start-stop knop. Het standaard audiosysteem heeft twaalf luidsprekers en diverse AUX- en USB-aansluitingen.

Naast de basisuitrusting zijn er drie uitrustingslijnen. In de "Executive Line" is er ook een parkeerassistent, visuele afstandswaarschuwing en lederen stoelen. De "F Sport"-uitvoering heeft nog meer aluminiumtoepassingen, speciale designelementen en een premium navigatiesysteem. Bovendien installeren de Japanners een high-end Levinson-audiosysteem, dat een uitmuntende geluidservaring produceert uit 17 luidsprekers. De sportpedalen zijn van aluminium, alle inzittenden zitten op sportstoelen.

In de "Luxury Line" zijn toepassingen van edelhout toegevoegd aan de "Executive Line". De uitrustingslijn heeft ook een premium navi, een high-end audiosysteem en een zonwering op de achterruit. Het lederen en houten stuurwiel is verwarmd. Bovendien heeft de variant stoelen die zijn bekleed met semi-aniline leder. Een assistentiepakket met head-up display en dodehoekassistent is optioneel verkrijgbaar voor de uitvoeringen "F Sport" en "Luxury Line". Lexus biedt talloze variaties van interieurcombinaties.

lexus-gs-f-interior lexus-gs-f-seats

Veiligheid

De Lexus GS is standaard uitgerust met een groot aantal assistentiesystemen. Tot de veiligheidsvoorzieningen behoren een achteruitrijcamera met parkeergeleiding, attentie- en grootlichtassistent en een pre-crash veiligheidssysteem. Lane Keeping Assist en Traffic Sign Recognition zijn ook standaard leverbaar. ISOFIX is voorbereid op de buitenste achterstoelen. De veilige installatie van kinderzitjes is bij deze zitjes ongecompliceerd.

De laatste Euro NCAP crashtest werd uitgevoerd in 2005 en resulteerde in vijf sterren. De bescherming van niet-betrokken weggebruikers werd echter bekritiseerd. De Lexus GS wordt beschouwd als een zeer betrouwbare auto die zelden stuk gaat. Er zijn geen terugroepacties bekend voor dit model. Bij een langetermijntest bleek echter dat de bodem na 100.000 kilometer verbazingwekkend veel vliegroest vertoonde.

Alternatieven

In Europa is de verkoop van de GS in 2019 stopgezet om zich te richten op de Lexus ES. Het model is sinds 2018 verkrijgbaar in zijn zevende generatie, maar werd voor 2019 niet in Europa aangeboden. Er is slechts één hybride motor, maar vier benzinemotoren. In de luxeklasse bood Lexus tot 2020 de LS aan, die over talrijke veiligheidsinnovaties beschikte. In de compacte klasse concurreert de luxefabrikant van de Toyota-groep met de CT, waarvan de productie eind 2022 afloopt. Zijn relatief lage gewicht zorgt voor een laag brandstofverbruik. Ook de Mercedes E-klasse en de BMW 5-serie gelden als aantrekkelijke alternatieven, hoewel ze vaak duurder zijn; op de Nederlandse markt voor occasions zijn beide modellen te vinden voor minder dan 10.000 euro.

FAQ

Voor wie is de Lexus GS geschikt?
De GS is een betrouwbare auto waarmee zakenmensen comfortabel lange afstanden kunnen afleggen. Met de uitrusting van de "Luxury Line" kan de auto ook voor representatieve doeleinden worden gebruikt. Ook gezinnen glijden comfortabel en veilig over de Japanse wegen. Voor reizen is de bagageruimte echter vrij beperkt. Voor degenen die graag het gas intrappen, is de "GS F"-versie een vurige metgezel.
Is een Lexus Hybrid de moeite waard?
De gegevens over het brandstofverbruik laten een aanzienlijke besparing op benzine zien. De aanschafprijs van de kleine hybride motor is niet veel duurder dan die van de benzinemotor.

Meer informatie

Modellen

Meer details