Sterke punten
- Soepele V8
- Uitgebreide standaarduitrusting
- Veel ruimte voor een coupé
Zwakke punten
- Hoog verbruik
- Dagelijkse inzetbaarheid
- Verouderd
Lexus SC (alle) : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Lexus SC (alle), inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Lexus SC
-
Lexus SC 400 SC 300
€ 15.750,-- 91.000 km
- 06/1995
- 169 kW (230 PK)
- Gebruikt
- 1 vorige eigenaar
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-4811ma breda -
Lexus SC 430 Nieuwstaat, Youngtimer, dealer onderhouden!
€ 27.900,-- 93.563 km
- 06/2005
- 210 kW (286 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
287 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-6135 KD SITTARD -
Lexus SC 430 4.3 V8 A/T - FACELIFT + 12 MND BOVAG
€ 29.950,-- 64.776 km
- 04/2007
- 210 kW (286 PK)
- Gebruikt
- 2 vorige eigenaren
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
269 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-2153 AA NIEUW-VENNEP -
Lexus SC 430 4.3 VVTI - Grijs - Cabriolet - Wireless Carplay
€ 19.000,-- 206.403 km
- 09/2002
- 210 kW (286 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- - (Transmissie)
- Benzine
- - (l/100 km)
-
287 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Particulier, NL-5066 Moergestel -
Lexus SC 430 cabrio
€ 20.250,-- 168.535 km
- 02/2003
- 210 kW (286 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
287 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-8305 AB EMMELOORD
Interesse in een Lexus SC
Alle artikelen
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Smart #1 review: spreekt Chinees en opent de aanval op Volkswagen en Renault
Goede redenen
- Rijke standaarduitrusting
- Koppelrijke achtcilinder
- Redelijk waardevast
- Hoog comfort dankzij automaat
Technische gegevens
Motorisatie
De eerste generatie van de Lexus SC verscheen in 1991 op de markt. Echter niet in Europa, maar enkel in Azië en Amerika. De tweede generatie is daarentegen wel in Europa verkrijgbaar geweest. Dat gebeurde in 2001. De productie liep tot 2010, waarna Lexus tot 2017 wachtte met het presenteren van een nieuwe coupé, de Lexus LC 500 en LC 500h.
In de tweede generatie van de Lexus SC legde de Japanse autofabrikant een atmosferische 4,3-liter V8 onder de motorkap. Bij zijn introductie in 2001 beschikte de auto over 210 kW (286 pk) en een maximum koppel van 419 Nm.
De cabriolet wordt altijd gekoppeld aan een vijftrapsautomaat. De aandrijving vindt plaats op de achterwielen. De SC 430, zoals die officieel heet, sprint in 6,4 seconden van 0 naar 100 km/u. De topsnelheid is 250 km/u. De Lexus SC is allesbehalve een zuinigheidswonder, dat is overigens ook niet zo goed met een dikke V8 onder de motorkap. Het gemiddelde verbruik stelt Lexus vast op 12,0 liter per 100 kilometer. Dat komt neer op 1 liter op 8,3 kilometer.
Afmetingen
Lexus heeft vooral voor de bestuurder en voorpassagier veel ruimte gecreëerd. De twee stoelen achterin zijn daarentegen oncomfortabeler voor volwassenen. Officieel is het wel een vierzitter, maar van de ruimte achterin hoef je eigenlijk niet zo veel te verwachten. Kinderen zitten er overigens prima.
De tweede generatie van de Lexus SC is 4,51 meter lang en 1,82 meter breed. Verder is hij 1,37 meter hoog en heeft hij een wielbasis van 2,62 meter. Een lichtgewicht is de SC 430 niet met zijn 1.740 kg leeggewicht. Dat is uiteraard deels te danken aan het grote motorblok en de dakconstructie. Verder is de kofferbakruimte bijzonder klein. De Lexus SC heeft slechts 135 liter bagageruimte.
Lexus SC 430, 2e generatie | |
---|---|
Marktintroductie | 2001 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,51 x 1,82 x 1,37 m |
Wielbasis | 2,62 m |
Inhoud bagageruimte | 135 l |
Ledig gewicht | 1.740 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 2.110 kg |
Cilinderinhoud | 4.293 cm3 |
Vermogen | 210 kW (286 pk) |
Koppel | 419 Nm |
Topsnelheid | 250 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 6,4 sec |
Tankinhoud | 75 l |
Verbruik | 12,0 l/100 km |
CO₂-uitstoot | 287 g/km |
Varianten
Waar de eerste generatie Lexus SC alleen leverbaar was als coupé, was de SC van de tweede generatie alleen verkrijgbaar als cabrio. Met gesloten dak heeft de SC 430 nog wel de lijnen van een coupé. Dat komt ook omdat hij was uitgerust met een stalen klapdak, dat een groot deel van de ruimte in de kofferbak opslokte tijdens het open rijden.
Lexus bracht de SC 430 in zeer complete uitrusting. De enige optie was de metallic lak. Voor de rest was alles standaard. Denk bijvoorbeeld aan automatische airconditioning, lederen bekleding, elektrisch verstelbare en verwarmde stoelen en stuurwiel, cruise control, navigatie, elektrisch te verstellen buitenspiegels, 18-inch lichtmetalen wielen en nog veel meer. Later voegde Lexus ook nog runflatbanden toe.
Prijzen
Lexus is het luxere merk van Toyota. Dat zie je niet alleen terug in de aandrijflijnen en aankleding, maar ook in de prijs. Klanten die in 2001 een SC 430 wilde aanschaffen moesten minimaal 100.000 euro meenemen naar de dealer.
Inmiddels is de auto al enige tijd uit productie, dus dan zijn de prijzen op de occasionmarkt interessant. Hoewel de spoeling van Lexus SC occasions niet heel groot is, is de auto nog wel te vinden. Als je in de markt bent voor een SC 430 occasion moet je rekening houden met minimale prijzen van ongeveer 10.000 euro voor goed gebruikte exemplaren. De meeste occasions zijn te vinden voor een prijs van tussen de 15.000 en 20.000 euro, met uitschieters daarboven voor hele nette exemplaren.
Design
Buitenkant
Zoals het premiummerk van Toyota betaamt, maakt het uiterlijk van de Lexus SC indruk met elegante lijnen en een sportieve touch. Het ongewone uiterlijk van de cabrio coupé begint met een grille met het merklogo in het midden. De twee grote ovale koplampen, die ook vloeiend overgaan in de zijlijnen van de SC, horen bij het front van Lexus-modellen uit die periode.
Vanaf de zijkant springen de 18-inch aluminium velgen meteen in het oog. Ze geven de auto een combinatie van een sportief uiterlijk en een gevoel van luxe. De overgang naar de achterzijde wordt gemarkeerd door twee smalle achterlichten, die aansluiten bij de vorm de achterklep.
De achterklep heeft een spoiler die bijdraagt aan de stabiliteit van de auto bij hoge snelheden. Het uitlaatsysteem heeft een uiteinde aan beide kanten van de Lexus SC.
Binnenkant
Lexus heeft comfort en kwaliteit altijd hoog in het vaandel gehad en bij de tweede generatie van de SC is dat niet anders. Hij maakt indruk met zijn houtelementen en royaal gebruik van leder in het interieur. Dat is typisch voor de Lexus-modellen van die tijd. De elementen creëren een stijlvolle ambiance.
Passagiers op de voorste rijen van de SC 430 kunnen vertrouwen op de comfortabele met leer beklede stoelen, die verwarmd zijn en elektronisch verstelbaar. Er is ook een geheugenfunctie voor de bestuurder en voorpassagier om de stoelen te laten terugkeren naar eerder ingestelde posities. De buitenspiegels en het met hout/leder beklede stuurwiel kunnen ook elektrisch traploos worden ingesteld.
Verder biedt de Lexus SC 430 een groot aantal intelligente elektronische functies. Denk hierbij aan cruise control, automatische verlichting, verstelbare spiegels, instelbare ruitenwisserintervallen en climate control. Bovendien is de verwarmings- en ventilatietechnologie speciaal geoptimaliseerd voor open rijden om de luchtcirculatie en temperatuur aan te passen aan de omstandigheden.
Veiligheid
Er zijn geen resultaten beschikbaar van een Euro NCAP crashtest van de Lexus SC. Maar als Toyota-product zit het met de veiligheid wel goed. Uiteraard wel in de tijdsgeest van toen. De auto presteert goed op het gebied van passieve veiligheid met front-, zij- en hoofdairbags.
Alternatieven
In het hogere coupésegment moet de Lexus SC het opnemen tegen de Mercedes-Benz SL, de Jaguar XK en BMW 6 Serie. Allemaal zijn ze leverbaar met een V8-motor en staan ze bekend om hun comfort en sportiviteit. Op het gebied van betrouwbaarheid en aanschafprijs was de Lexus in vergelijking met deze modellen in het voordeel.