- Homepage
- Auto
- Land Rover
- Land Rover Series
Sterke punten
- IJzersterk en onverwoestbaar
- Geweldige prestaties in het zwaarste terrein
- Ruime keuze aan varianten én occasions
Zwakke punten
- Comfort
- Prestaties op de weg
- De jongste zijn al veertig jaar oud
Land Rover Series : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Land Rover Series, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Land Rover Series
Alle artikelen
Range Rover plug-in hybrid review: koninklijk comfort, beperkte dorst, (relatief) zacht prijsje
Range Rover P440e AWD PHEV test: is de goedkoopste versie wel goed genoeg?
Range Rover Sport P510e review: de Range Rover waarbij alles op z'n plaats valt
Range Rove test - Zoek je een top-suv? Dan kun je niet om deze heen!
Hoe kan het toch dat de op één na krachtigste Land Rover Defender ook de goedkoopste is?
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Alternatieve modellen
Goede redenen
- De terreinauto bij uitstek
- Goed zelf te onderhouden en te repareren
- Uitstekende onderdelenvoorziening
- Geweldige auto om mee op avontuur te gaan
Technische gegevens
Motorisatie
De Land Rover is er in talloze carrosserievarianten, maar het aantal motorvarianten is vrij overzichtelijk. De oorspronkelijke Land Rover is de eerste jaren voorzien van een 1,6-liter viercilinder benzinemotor. In 1950 krijgt hij een tweeliter viercilinder en in 1957 introduceert Rover – Land Rover is dan nog geen merk – een versie met een tweeliter dieselmotor. De vierwielaandrijving is gecombineerd met een handmatig te bedienen vierversnellingsbak.
Als in 1958 de Land Rover Series II verschijnt, wordt de oorspronkelijke Land Rover ‘Series I’ genoemd. De Series II biedt keuze uit tweeliter en 2,25-liter viercilinder benzinemotoren en de tweeliter dieselmotor. In 1961 introduceert Rover de Series IIA en die is er met de 2,25-liter viercilinder benzine- en dieselmotoren en een 2,6-liter zescilinder benzinemotor. Ook hier weer vierwielaandrijving en vier versnellingen. De laatste exemplaren waren er ook met een gesynchroniseerde versnellingsbak.
De Land Rover Series III komt in 1971 op de markt. Deze Series biedt weer keuze uit dezelfde viercilinder benzine- en dieselmotoren (vermogens 54 kW (73 pk) resp. 46 kW (62 pk)) en de 2,6-liter zescilinder (64 kW (86 pk)) van de Series IIA, maar uiteindelijk ook de beroemde Rover V8 met 68 kW (91 pk). Nog steeds voorziet de fabrikant de auto van een handmatig te bedienen vierversnellingsbak, maar nu met lage en hoge gearing. Vanaf dit model biedt de Land Rover Series III ook de mogelijkheid om de vierwielaandrijving uit te schakelen en met achterwielaandrijving te rijden.
Afmetingen
De Land Rover is er in diverse lengtevarianten en die worden aangeduid met de wielbasis in inches. De Land Rover ‘Series I’ heeft oorspronkelijk een wielbasis van 80 inch en een lengte van 3,53 meter. Vanaf 1954 zijn er twee lengtematen, 86 en 107 inch – de eenheid inch wordt vrijwel altijd weggelaten. Die zijn 3,57 en 4,41 meter lang. In 1956 krijgen beide varianten weer een iets langere wielbasis: 88 en 109 inch, maar de lengte verandert niet. Alle Series I-modellen zijn 1,50 meter breed en 1,87 meter hoog met de kap erop.
De Series II én de Series III zijn er eveneens als 88 en 109. De korte versie is met 3,62 meter en de lange met 4,45 meter een béétje langer dan de Series I. De Series II en III zijn beide 1,69 meter breed. De 88 is inmiddels 1,97 meter hoog, de 109 is 2,06 meter hoog.
De belangrijkste specificaties op een rij
Land Rover Series III 88-109 | |
---|---|
Marktintroductie | 1971 |
Lengte x breedte x hoogte | 3,62-4,45 x 1,69 x 1,97-2,06 m |
Wielbasis | 2,24-2,77 m |
Inhoud bagageruimte | n.v.t. |
Ledig gewicht | 1.370-1.820 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 2.120-2.710 kg |
Cilinderinhoud | 2.286-3.532 cm3 |
Vermogen | 46-68 kW (62-91 pk) |
Koppel | 139-225 Nm |
Topsnelheid | 97-120 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 23-56,7 |
Tankinhoud | 73 l |
Verbruik | 8,9-13,0 l/100 km |
CO₂-uitstoot | n.b. |
Varianten
De Series I is er oorspronkelijk alleen als ‘pick-up’ met afneembare softtop, de auto is immers bedoeld als multifunctionele vervanger van de boerentractor. Land Rover ziet echter dat klanten behoefte hebben aan meer comfort en brengt daarom ook stationwagon-versies op de markt, met een vaste stalen kap. De 86 heeft twee portieren en een grote achterdeur, de 107 heeft vier portieren en een grote achterdeur. Van de latere Series brengt Land Rover ook pick-ups uit met afneembare harde kap, zowel van de 88 als de 109. Ook zijn er lange en korte bestelversies – in feite pick-ups – met een geblindeerde afneembare harde kap en twee portieren en een grote achterdeur. In de loop der jaren verschijnen talloze speciale versies – van Land Rover zelf, maar ook van allerlei carrosseriebouwers. En de Land Rover valt ook in de smaak bij het leger en ook daarvoor verschijnen ontelbare aangepaste versies. De bekendste is misschien wel de 88 Lightweight, die je nog wel eens op de particuliere markt kunt vinden. Andere bijzondere versies zijn de Series IIA en IIB Forward Control, met een frontstuurcabine.
Prijzen
De Land Rover verscheen in 1948 en ging als Series III in 1985 uit productie, dus nieuwprijzen zijn helemaal niet relevant meer. Maar occasions zijn er te over. Al voor 5.000 euro kun je een 109 Stationwagon diesel uit 1980 aanschaffen. Een Lightweight vind je al voor zo’n 7.000 euro. Een Series I pick-up ‘doet’ minstens 10.000 euro, maar die moet dan nog wel wat liefde krijgen. De meeste keuze is er voor prijzen tussen de 10.000 en 30.000 euro, met uitschieters ver daarboven.
Design
Buitenkant
De Land Rover Series is puur functioneel, van enig design is in eerste instantie geen sprake, al heeft de Britse autodesigner David Bache – later bekend van onder meer de Rover P6, de Range Rover, de Rover SD1 en de Austin Metro en Maestro – het ontwerp voor de Series II strakgetrokken. Opvallend is dat van de Series I en II de koplampen niet in het spatbord, maar dicht bij elkaar in de grille zijn gemonteerd. In 1968, tegen het einde van de productie van de Series IIA, verplaatst Land Rover de koplampen naar de spatborden – onder meer vanwege wetgeving in Nederland! Over de grille gesproken: de oudst Series-modellen zijn voorzien van een simpele aluminium ruitjesgrille, later wordt dat een iets meer gestileerde driedelige grille en in de Series III is die driedelige grille van plastic.
Binnenkant
Net als de buitenkant is de binnenkant van de Land Rover Series puur functioneel en gespeend van luxe. Oké, de zitplaatsen zijn voorzien van kussentjes en onder de gedeelde voorruit zit een eveneens gedeelde ventilatiesleuf. Opvallend is dat de Stationwagons achterin van twee kleine bankjes langs de zijkanten zijn voorzien. De achterste inzittenden zitten dus met hun gezichten naar elkaar, met hun rug tegen het zijraam.
Veiligheid
Veiligheid is nooit een issue geweest bij de ontwikkeling van de Land Rover Series. Van Euro NCAP was nog lang geen sprake en van veiligheidssystemen ook niet. Land Rovers zijn traag op de openbare weg en worden vooral in het terrein – van boerenland tot jungle en woestijn – gebruikt en daar zijn de behoeften heel anders.
Alternatieven
Het eerste alternatief waaraan je ongetwijfeld denkt, is de Willys Jeep, of welke Jeep dan ook. Door dat merk wordt elke terreinauto sinds jaar en dag ‘jeep’ genoemd. Maar je kunt beter aan de Toyota Land-Cruiser denken, die een met de Land Rover Series vergelijkbare reputatie heeft opgebouwd in woestijn en jungle. En vergeet de opvolger van de Series niet: de oorspronkelijke Defender. Als je je over de herkomst van de Lada Niva kunt heenzetten, is dat misschien een voordelig alternatief voor een Land Rover Series 88 Stationwagon, of een Daihatsu Feroza. En een Suzuki SJ Samurai of Jimny komt ook verrassend goed uit de voeten in het terrein, maar zijn van veel lichter kaliber.