Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
land-rover-banner-l-01.jpg

Land Rover Series

1 / 4
land-rover-banner-l-01.jpg
land-rover-series-3-front
land-rover-series-3-interior
land-rover-series-3-side

Sterke punten

  • IJzersterk en onverwoestbaar
  • Geweldige prestaties in het zwaarste terrein
  • Ruime keuze aan varianten én occasions

Zwakke punten

  • Comfort
  • Prestaties op de weg
  • De jongste zijn al veertig jaar oud

Land Rover Series : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Land Rover Series, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Land Rover Series: de ultieme multifunctionele terreinauto

Rover lanceert de Land Rover in 1948 op de AutoRAI. De op de Willys Jeep geïnspireerde auto is de eerste in serie geproduceerde terreinauto voor particulier gebruik. Als de Series II in 1958 verschijnt, wordt het oorspronkelijke model ‘Series I’ genoemd. De opvolger, de Series III, is er van 1971 tot 1985. Lees meer

Interesse in een Land Rover Series

Land Rover Series occasions
Land Rover Series dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De terreinauto bij uitstek
  • Goed zelf te onderhouden en te repareren
  • Uitstekende onderdelenvoorziening
  • Geweldige auto om mee op avontuur te gaan

Technische gegevens

Motorisatie

De Land Rover is er in talloze carrosserievarianten, maar het aantal motorvarianten is vrij overzichtelijk. De oorspronkelijke Land Rover is de eerste jaren voorzien van een 1,6-liter viercilinder benzinemotor. In 1950 krijgt hij een tweeliter viercilinder en in 1957 introduceert Rover – Land Rover is dan nog geen merk – een versie met een tweeliter dieselmotor. De vierwielaandrijving is gecombineerd met een handmatig te bedienen vierversnellingsbak.

Als in 1958 de Land Rover Series II verschijnt, wordt de oorspronkelijke Land Rover ‘Series I’ genoemd. De Series II biedt keuze uit tweeliter en 2,25-liter viercilinder benzinemotoren en de tweeliter dieselmotor. In 1961 introduceert Rover de Series IIA en die is er met de 2,25-liter viercilinder benzine- en dieselmotoren en een 2,6-liter zescilinder benzinemotor. Ook hier weer vierwielaandrijving en vier versnellingen. De laatste exemplaren waren er ook met een gesynchroniseerde versnellingsbak.

De Land Rover Series III komt in 1971 op de markt. Deze Series biedt weer keuze uit dezelfde viercilinder benzine- en dieselmotoren (vermogens 54 kW (73 pk) resp. 46 kW (62 pk)) en de 2,6-liter zescilinder (64 kW (86 pk)) van de Series IIA, maar uiteindelijk ook de beroemde Rover V8 met 68 kW (91 pk). Nog steeds voorziet de fabrikant de auto van een handmatig te bedienen vierversnellingsbak, maar nu met lage en hoge gearing. Vanaf dit model biedt de Land Rover Series III ook de mogelijkheid om de vierwielaandrijving uit te schakelen en met achterwielaandrijving te rijden.

Afmetingen

De Land Rover is er in diverse lengtevarianten en die worden aangeduid met de wielbasis in inches. De Land Rover ‘Series I’ heeft oorspronkelijk een wielbasis van 80 inch en een lengte van 3,53 meter. Vanaf 1954 zijn er twee lengtematen, 86 en 107 inch – de eenheid inch wordt vrijwel altijd weggelaten. Die zijn 3,57 en 4,41 meter lang. In 1956 krijgen beide varianten weer een iets langere wielbasis: 88 en 109 inch, maar de lengte verandert niet. Alle Series I-modellen zijn 1,50 meter breed en 1,87 meter hoog met de kap erop.

De Series II én de Series III zijn er eveneens als 88 en 109. De korte versie is met 3,62 meter en de lange met 4,45 meter een béétje langer dan de Series I. De Series II en III zijn beide 1,69 meter breed. De 88 is inmiddels 1,97 meter hoog, de 109 is 2,06 meter hoog.

De belangrijkste specificaties op een rij

Land Rover Series III 88-109
Marktintroductie 1971
Lengte x breedte x hoogte 3,62-4,45 x 1,69 x 1,97-2,06 m
Wielbasis 2,24-2,77 m
Inhoud bagageruimte n.v.t.
Ledig gewicht 1.370-1.820 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.120-2.710 kg
Cilinderinhoud 2.286-3.532 cm3
Vermogen 46-68 kW (62-91 pk)
Koppel 139-225 Nm
Topsnelheid 97-120 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 23-56,7
Tankinhoud 73 l
Verbruik 8,9-13,0 l/100 km
CO₂-uitstoot n.b.

Varianten

De Series I is er oorspronkelijk alleen als ‘pick-up’ met afneembare softtop, de auto is immers bedoeld als multifunctionele vervanger van de boerentractor. Land Rover ziet echter dat klanten behoefte hebben aan meer comfort en brengt daarom ook stationwagon-versies op de markt, met een vaste stalen kap. De 86 heeft twee portieren en een grote achterdeur, de 107 heeft vier portieren en een grote achterdeur. Van de latere Series brengt Land Rover ook pick-ups uit met afneembare harde kap, zowel van de 88 als de 109. Ook zijn er lange en korte bestelversies – in feite pick-ups – met een geblindeerde afneembare harde kap en twee portieren en een grote achterdeur. In de loop der jaren verschijnen talloze speciale versies – van Land Rover zelf, maar ook van allerlei carrosseriebouwers. En de Land Rover valt ook in de smaak bij het leger en ook daarvoor verschijnen ontelbare aangepaste versies. De bekendste is misschien wel de 88 Lightweight, die je nog wel eens op de particuliere markt kunt vinden. Andere bijzondere versies zijn de Series IIA en IIB Forward Control, met een frontstuurcabine.

Prijzen

De Land Rover verscheen in 1948 en ging als Series III in 1985 uit productie, dus nieuwprijzen zijn helemaal niet relevant meer. Maar occasions zijn er te over. Al voor 5.000 euro kun je een 109 Stationwagon diesel uit 1980 aanschaffen. Een Lightweight vind je al voor zo’n 7.000 euro. Een Series I pick-up ‘doet’ minstens 10.000 euro, maar die moet dan nog wel wat liefde krijgen. De meeste keuze is er voor prijzen tussen de 10.000 en 30.000 euro, met uitschieters ver daarboven.

Design

Buitenkant

De Land Rover Series is puur functioneel, van enig design is in eerste instantie geen sprake, al heeft de Britse autodesigner David Bache – later bekend van onder meer de Rover P6, de Range Rover, de Rover SD1 en de Austin Metro en Maestro – het ontwerp voor de Series II strakgetrokken. Opvallend is dat van de Series I en II de koplampen niet in het spatbord, maar dicht bij elkaar in de grille zijn gemonteerd. In 1968, tegen het einde van de productie van de Series IIA, verplaatst Land Rover de koplampen naar de spatborden – onder meer vanwege wetgeving in Nederland! Over de grille gesproken: de oudst Series-modellen zijn voorzien van een simpele aluminium ruitjesgrille, later wordt dat een iets meer gestileerde driedelige grille en in de Series III is die driedelige grille van plastic.

Binnenkant

Net als de buitenkant is de binnenkant van de Land Rover Series puur functioneel en gespeend van luxe. Oké, de zitplaatsen zijn voorzien van kussentjes en onder de gedeelde voorruit zit een eveneens gedeelde ventilatiesleuf. Opvallend is dat de Stationwagons achterin van twee kleine bankjes langs de zijkanten zijn voorzien. De achterste inzittenden zitten dus met hun gezichten naar elkaar, met hun rug tegen het zijraam.

Veiligheid

Veiligheid is nooit een issue geweest bij de ontwikkeling van de Land Rover Series. Van Euro NCAP was nog lang geen sprake en van veiligheidssystemen ook niet. Land Rovers zijn traag op de openbare weg en worden vooral in het terrein – van boerenland tot jungle en woestijn – gebruikt en daar zijn de behoeften heel anders.

Alternatieven

Het eerste alternatief waaraan je ongetwijfeld denkt, is de Willys Jeep, of welke Jeep dan ook. Door dat merk wordt elke terreinauto sinds jaar en dag ‘jeep’ genoemd. Maar je kunt beter aan de Toyota Land-Cruiser denken, die een met de Land Rover Series vergelijkbare reputatie heeft opgebouwd in woestijn en jungle. En vergeet de opvolger van de Series niet: de oorspronkelijke Defender. Als je je over de herkomst van de Lada Niva kunt heenzetten, is dat misschien een voordelig alternatief voor een Land Rover Series 88 Stationwagon, of een Daihatsu Feroza. En een Suzuki SJ Samurai of Jimny komt ook verrassend goed uit de voeten in het terrein, maar zijn van veel lichter kaliber.

FAQ

Is de Land Rover Series een klassieker?
Absoluut. Het is samen met de Jeep de grondlegger van het segment van de terreinauto’s en de SUV’s, al had de Land Rover veel meer zijn bestemming in het boerenbedrijf. De Land Rover bleek ook te voldoen in woestijn en jungle en voor gebruik door het leger.
Is de Land Rover Series een goede auto?
Dat ligt eraan. Op de openbare weg schiet hij tekort op het gebied van prestaties en comfort, maar in het ruwste terrein is de Land Rover onovertroffen. De auto is echter heel duurzaam en robuust en hij is meestal te repareren door de eigenaar zelf.

Beoordelingen voor Land Rover Series

1 Beoordelingen

5,0

Meer informatie

Meer details