Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
land-rover-defender-90-front

Land Rover Defender 90

1 / 3
land-rover-defender-90-front
land-rover-defender-90-side
land-rover-defender-90-back

Sterke punten

  • Iconisch model in een hedendaags jasje
  • Uitgerust voor veeleisend terrein
  • Topcijfers op het gebied van veiligheid

Zwakke punten

  • Duur in aanschaf
  • Hoog verbruik en vervuilende emissies
  • Luide achtergrondgeluiden binnenin

Land Rover Defender : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Land Rover Defender, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financieren vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Land Rover Defender 90: het offroadicoon is terug

De Land Rover Defender 90 ging in 1990 in productie en kreeg in 2020 een grote make-over. Sindsdien heeft de Britse cult-offroader zijn traditionele oorsprong gecombineerd met moderne eisen. Tegelijkertijd blijft zijn focus onveranderd op offroadavontuur. Lees meer

Interesse in een Land Rover Defender 90

Land Rover Defender 90 occasions
Land Rover Defender 90 nieuwe auto's
Land Rover Defender 90 dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De technologie van de auto is gebaseerd op tientallen jaren offroadervaring.
  • De offroadblikvanger is het meest geschikt voor de weg.
  • Het model overtuigt zelfs op lange reizen.
  • De traditionele uitrusting zorgt voor klassiek rijplezier met hanteerbare infotainment
  • Het trekvermogen van 3.500 kg is duidelijk op zoek naar zijn gelijke

Technische gegevens

Motor

Aan het begin van zijn carrière had de Land Rover Defender 90 nog moeite om zijn concurrenten zoals de Jeep Wrangler of de Mercedes-Benz G-Klasse bij te benen. Dit kwam omdat de oorspronkelijke dieselmotor (Td5) met 122 pk een hoog brandstofverbruik had met onvoldoende acceleratie. De huidige generatie weet dit echter merkbaar goed te maken. De drie nieuwe diesels, bijvoorbeeld, steunen op vier- en zescilindermotoren, waardoor ze een vermogen hebben van 200 tot 300 pk. De benzinemotoren daarentegen zijn zes- en achtcilinders en laten met versies van 300 pk tot 525 pk geen ruimte voor twijfel.

Om de veeleisende taak van een gemotoriseerde klimmer aan te kunnen, is de Land Rover Defender 90 uitgerust met zowel standaard vierwielaandrijving als een achttraps automatische transmissie. Zo is de terreinwagen niet alleen wendbaar en krachtig, maar ook altijd aangepast aan de gewenste rijstijl.

Afmetingen

In de relatief korte tijd dat de nieuwste Land Rover Defender 90 in productie is, heeft hij al een aantal wijzigingen ondergaan. De momenteel krachtigste variant in de vorm van de Land Rover Defender 90 P525 AWD is sinds begin 2021 leverbaar en zorgt opnieuw voor een frisse wind bij de Britse autofabrikant. Hoewel dit model, met een gewicht van ongeveer 2.550 kilogram, ruim 200 tot 400 kilogram zwaarder is dan de andere versies, heeft het nog steeds de hoogste acceleratie en topsnelheid. Uiteraard heeft dit vermogen ook gevolgen voor het brandstofverbruik en de emissies van het terreinvoertuig. Want ook hier zijn hoge cijfers te meten.

De belangrijkste gegevens van de Land Rover Defender 90 modellen van de huidige generatie in één oogopslag:

Gegevens en afmetingen Land Rover Defender 90
Bouwperiode sinds 2020
Lengte, breedte, hoogte 4,58 m x 2,0 m x 1,97 m
Wielbasis 2,59 m
Inhoud kofferruimte 397 - 1.263 l
Leeggewicht 2.140 - 2.546 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.910 - 3.040 kg
Cilinderinhoud 1.997 - 5.000 cm³
Koppel 400 - 625 Nm
Topsnelheid 175 - 240 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 5,2 - 9,8 s
Tankinhoud 90 liter
Verbruik 11,0 - 14,6 l/100km; 8,6 l/100 km (diesel)
CO2-uitstoot 257 - 330 g/km; 229 g/km (diesel)

Varianten

De nieuwe Land Rover Defender rolt in drie verschillende varianten van de band, elk gericht op verschillende soorten bestuurders. In de X-Dynamic-versie ligt de nadruk op het overwinnen van moeilijke weg- en weersomstandigheden. Zo heeft het voertuig verhoogde luchtinlaten, een wielkastbeschermer, klassieke spatlappen op de voor- en achterbanden en een versterkt dakrek. De X-Edition voegt daar een geïntegreerde luchtcompressor, een laterale buitendrager en een draagbaar reinigingssysteem aan toe. De XS Edition daarentegen richt zich op speciale visuele uitrusting. Dit omvat sportpedaalbevestigingen, een beschermstrip aan de achterzijde met een glanzende afwerking en een onderrijbeveiliging aan de voorzijde van de auto.

Prijs

Als krachtige terreinauto staat de Land Rover Defender 90 bekend als een van de duurste voertuigen op de markt. De nieuwe prijs voor de Land Rover Defender 90 begint bij 95.600 euro. De topvariant met V8-motor en 525 pk kost ongeveer 220.000 euro. Deze omstandigheid hoeft echter niet voor elk aanbod te gelden, aangezien de prijsklasse van de Britse wagen intussen zeer breed is. Dit is enerzijds te danken aan de aangename keuze van de ontwerpen. Zo is een jonge, 200 pk diesel occasion van de huidige generatie verkrijgbaar vanaf ongeveer 65.000 euro, terwijl een 525 pk benzinemotor nog gemakkelijk de 130.000 euro aantikt. In principe is hij daarmee echter een iets betaalbaarder alternatief voor zijn grote broer, de Land Rover Defender 110, en voor vergelijkbare concurrenten als de eerder genoemde Mercedes G-Klasse.

Maar ook de oudere varianten van de offroadlegende kunnen van grote invloed zijn op de aankoopbeslissing. De onverwachte herlancering van de Land Rover Defender 90, bijvoorbeeld, had een prijsverlagend effect op de modellen van de vorige generaties. Als gevolg daarvan zijn eerste registraties tot 2016 beschikbaar vanaf slechts 40.000 euro. Uiteraard schommelt de prijs met het aantal gereden kilometers en daarom betekent een iets ouder voertuig niet altijd een merkbare besparing.

Design

Exterieur

De cultstatus van het hele merk Land Rover is waarschijnlijk te danken aan de decennialange consistentie. Al in 1948 rolden de eerste Britse bedrijfsvoertuigen van de band, die qua kernelementen vergelijkbaar zijn met de tegenhangers van vandaag. De onderscheidende kenmerken van een Land Rover Defender 90 zijn bijvoorbeeld vooral te vinden in het stoere exterieur met zijn typisch hoekige lijnen en de bijbehorende steile voorruit van rechthoekig geslepen glas. Het verplichte reservewiel op de zijwaarts te openen achterklep is ook cruciaal.

Maar zelfs een vluchtige blik verraadt dat het exterieur van de terreinauto in de loop der jaren een aantal moderniseringen heeft ondergaan. Het model vertoont nog steeds een duidelijke rand, maar die is minder scherp en verhit en maakt dankzij een subtiele afvlakking een aerodynamischer indruk rondom. Uiteraard maken ook de led-lampen en -dozen deel uit van de nieuwe invulling. De freestyle van de moderne look ligt dus in de evenwichtsoefening tussen het behoud van de klassieke traditie en de hedendaagse presentatie tegelijkertijd.

Interieur

Tot op de dag van vandaag vertrouwt het interieur van de terreinwagen bewust op de charme van de begindagen door openlijk zijn metalen robuustheid te blijven tonen. Zo zijn de deurpanelen zichtbaar vastgeschroefd en zijn de dashboards versierd met een opvallende magnesiumlegering. Last but not least springt ook de gepoedercoate stuurwielklem in het oog.

De eerste robuuste indruk mag de passagiers echter niet bedriegen, want het interieur is tegelijkertijd voorzien van een passende veel comfortabelere uitrusting. Het 10-inch touchscreen, dat optioneel kan worden opgewaardeerd tot 12,3-inch, getuigt daar al van. Het geïntegreerde Pivi Pro infotainmentsysteem biedt Apple Carplay en Android Auto compatibiliteit naast informatie over routebeschrijvingen en verkeerssituaties.

land-rover-defender-90-interior

land-rover-defender-90-seats

Veiligheid

Het is waarschijnlijk geen verrassing dat een lompe terreinauto met een aanzienlijke motorinhoud een rijdend bolwerk kan zijn. Dit blijkt uit de vijf van de vijf sterren die vanaf 2020 in de Euro NCAP crashtest zijn behaald. Vooral de veiligheid van kinderen en volwassen inzittenden was positief. De bescherming van andere weggebruikers, zowel in auto's als te voet, kreeg echter ook voldoende tot goede beoordelingen. Toch was het juist deze categorie die de testresultaten van vorige generaties verzwakte. De verbetering van het resultaat is met name te danken aan verbeteringen en nieuwe invoeringen in de volgende systemen:

  • Voetganger-AEB (automatische noodstop)
  • AEB voor fietsers
  • Snelheidshulp
  • Bestuurderscontrole
  • Rijbaanassistent
  • Noodstopsysteem (AEB)

Alternatieven

Hoewel SUV's in de eerste plaats ontworpen zijn voor zware trajecten, worden ze ook regelmatig in het stadsverkeer aangetroffen. Want vooral grote gezinnen kunnen veel voordeel halen uit het aanzienlijke volume van de kofferbak. Dit voordeel gaat echter gepaard met enkele onvermijdelijke nadelen. Een voertuig met bovengemiddelde prestaties zoals de Land Rover Defender 90 is dus niet alleen duur in aanschaf, maar ook in onderhoud. Vooral het brandstofverbruik van benzinemotoren, dat afhankelijk van de prestaties gemiddeld bijna 14 liter kan bedragen, blijkt in het stadsverkeer minder rendabel te zijn. Voor bestuurders die geen uitzonderlijke robuustheid nodig hebben, maar wel een uitstekende opbergruimte, is het SUV-gedeelte wellicht een kijkje waard. Als Range Rover Evoque deze optie is ook verkrijgbaar bij Land Rover.

Aan de andere kant, als je geen offroadplezier wilt missen maar niet overtuigd bent van de Land Rover Defender 90, kun je je in plaats daarvan richten op vergelijkbare modellen van andere fabrikanten. Naast de eerder genoemde Jeep Wrangler en de Mercedes G-Klasse is er ook de Toyota Land Cruiser of de Ford Bronco zijn beschikbaar. Met een vergelijkbare uitrusting zijn beide alternatieven doorgaans goedkoper in aanschaf, maar in overeenstemming met hun genre verschillen ze nauwelijks in de verbruikte liters per 100 kilometer.

FAQ

Waar wordt de Land Rover Defender gebouwd?
Oorspronkelijk reden de terreinwagens vanuit de Britse productiefaciliteiten in Solihull. Inmiddels is de productie echter verplaatst naar de Slowaakse stad Nitra.
Waar komt de naam van de Land Rover Defender 90 vandaan?
Hoewel de iconische Brit voor het eerst de straten sierde in 1990, ontleent hij zijn naam aan zijn wielbasis. Dit komt omdat het gericht is op een breedte van 90 inch, wat overeenkomt met 2,29 meter. Volgens deze gegevens is de wielbasis van de tegenhanger Land Rover Defender 110 20 inch langer, namelijk 2,79 meter.

Beoordelingen voor Land Rover Defender

27 Beoordelingen

4,5

Meer informatie

Meer details