Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
land-rover-defender-front

Land Rover Defender

1 / 4
land-rover-defender-front
land-rover-defender-overview
land-rover-defender-side
land-rover-defender-back

Sterke punten

  • Onoverwinnelijk offroad
  • Ruim en comfortabel
  • Ook als plug-in hybride

Zwakke punten

  • Hoge basisprijs
  • Vroege generaties erg Spartaans
  • Hoog verbruik

Land Rover Defender : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Land Rover Defender, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financieren vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Land Rover Defender: de offroad-benchmark

Het succesverhaal van Land Rover begon in 1948. Opvallend genoeg was dat in Nederland, want de Land Rover Series I debuteerde in dat jaar op de AutoRAI in Amsterdam. De basis voor de Defender werd gelegd, maar toch is de nieuwste generatie Defender in meerdere opzichten een andere auto dan de vroegere exemplaren van de Land Rover Defender. Lees meer

Interesse in een Land Rover Defender

Land Rover Defender occasions
Land Rover Defender nieuwe auto's
Land Rover Defender dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Uitstekende terreineigenschappen, zowel voor oudere als nieuwere exemplaren
  • In tegenstelling tot klassieke Defender is de nieuwe generatie extreem comfortabel op de weg
  • Ruime keuze uit varianten: Defender 90, Defender 110 en Defender 130
  • Ook volop keuze uit geëlektrificeerde aandrijflijnen, van mild-hybrides tot plug-in hybrides
  • Krachtig en hoekig design, zowel voor oudere als nieuwere modellen

Generaties

De Land Rover Defender bestaat eigenlijk pas sinds 1990. Hoewel dat wellicht wat raar klinkt, is het wel de absolute waarheid. Natuurlijk leggen we dat graag even uit. Zoals gezegd verscheen de Series I in 1948 op de markt. In 1958 verscheen de Series 2 en in 1971 werd dat model weer opgevolgd door de Series 3. Deze modellen hadden al wel de typische Defender-vorm, maar de naam Defender schitterde nog door afwezigheid. In 1970 werd het portfolio van Land Rover uitgebreid met een Range Rover. Dit model combineerde de terreinkwaliteiten van de Defender met de luxe van een personenauto. Zodoende ontstond er een complete modellen line-up. Uiteindelijk krijgt het model – dat we nu als Defender kennen – pas in 1990 de naam Defender. Deze naam staat tot op de dag van vandaag synoniem voor het avontuurlijke imago van het merk. Want als de Land Rover Defender ergens goed in is, is het wel offroad rijden. Opvallend genoeg is het model uitgegroeid tot een absolute cultheld, waarbij de auto vooral op verharde paden is te vinden. Dat geldt helemaal voor de nieuwste generatie Land Rover Defender die vooral op asfalt wordt ingezet door de meeste kopers. We zetten de generaties van alle Defenders even op een rij.

  • Eerste generatie – Series I – 1948 tot 1958
  • Tweede generatie – Series II – 1958 tot 1971
  • Derde generatie – Series III – 1971 tot 1985
  • Vierde generatie – 90 / 110 – 1983 tot 1990
  • Vijfde generatie – Defender – 1990 tot 2007
  • Zesde generatie – Defender – 2007 tot 2015
  • Zevende generatie – Defender 90/110/130 – 2019 tot heden

Hoewel we hierboven spreken over verschillende generaties, is de basisvorm en het basischassis in grote lijnen gelijk gebleven aan het origineel. Vooral wat betreft technologie zette elke generatie grote stappen voorwaarts. De ‘zevende generatie’ Defender spant de kroon. Dat is de allereerste generatie Land Rover Rover waarin elektrificatie op grote schaal is toegepast, onder meer met mild-hybride aandrijflijnen alsook plug-in hybrides om grotere afstanden volledig elektrisch te kunnen rijden.

Technische gegevens

Motorisatie

Het recept van de Land Rover Defender is eigenlijk al sinds 1948 ongewijzigd. Vierwielaandrijving, de motor voorin en keuze uit een handbak of automaat. Vroegere exemplaren hebben vrijwel allemaal een handbak, omdat ze echt werden ingezet als werkpaard. De handgeschakelde versnellingsbak was dan vaak gekoppeld aan een dieselmotor, vanwege het hogere koppel. Ook recentere types van de Defender beschikken vaak over een dieselmotor, al zijn er ook exemplaren met een krachtige V8-benzinemotor geleverd. De nieuwste Land Rover Defender is er in diverse smaken, van Ingenium diesel- en benzinemotoren met mild-hybride ondersteuning (MHEV) en plug-in hybrides tot krachtige V8-varianten met vermogens tot wel 386 kW (525 pk). Er is voor de Land Rover Defender – geleverd van 2019 – keuze uit de volgende aandrijflijnen:

  • D200 3.0 liter zescilinder turbodiesel MHEV met 147 kW (200 pk)
  • D250 3.0 liter zescilinder turbodiesel MHEV met 183 kW (249 pk)
  • D300 3.0 liter zescilinder turbodiesel MHEV met 221 kW (300 pk)
  • P400 3.0 liter zescilinder turbo benzine MHEV met 294 kW (400 pk)
  • P500 5.0 liter achtcilinder supercharged benzine met 368 pk (500 pk)
  • P525 5.0 liter achtcilinder supercharged benzine met 386 kW (525 pk)
  • P400e 2.0 liter viercilinder turbo benzine PHEV met 297 kW (404 pk)

Van de Land Rover Defender bestaan drie carrosserievarianten: de Defender 90, Defender 110 en Defender 130. Het is van de carrosserievariant afhankelijk welke aandrijflijn verkrijgbaar is. De Defender 90 is er als D200, D250, D300, P400 en als P525. Geen plug-in hybride dus. De Land Rover Defender 110 is verkrijgbaar als D200, D250, D300, P400, P400e en als P525. De Defender 130 is verkrijgbaar als D250, D300, P400 en als P500. Vanwege de prijsstelling is de Land Rover Defender 110 P400e in Nederland een populaire keuze. Deze variant combineert een 2,0-liter turbobenzinemotor met een elektromotor, samen goed voor 297 kW en 404 pk en een koppel van 640 Nm. Deze versie kan 44 tot 51 kilometer volledig elektrische rijden (WLTP), sprint in 5,6 seconden naar 100 km/u en haalt een topsnelheid van 191 km/u.

Afmetingen

De huidige generatie Land Rover Defender is geen kleine auto, maar gelukkig kun je zelf kiezen in welk formaat je het model bestelt. Zo biedt Land Rover de keuze uit een driedeurs 90 met korte wielbasis, een vijfdeurs 110 en nog een verlengde 130 met eveneens vijf deuren en acht zitplaatsen. De buitenmaten verschillen natuurlijk aanzienlijk per model, waarbij de 90 een bescheiden lengte van 4,58 meter laat optekenen, de 110 al flink groeit tot 5,02 meter en de 130 daar nog een schepje bovenop doet met zijn lengte van 5,36 meter. De breedte van alle Defenders blijft dan weer gelijk, met 2,1 meter, inclusief zijspiegels. In de hoogte zijn ze ook alle drie gelijk: 1,97 meter.

De enorme variatie aan buitenmaten leidt natuurlijk ook tot een aanzienlijk verschil in binnenruimte. Zo biedt de 90-versie van de Defender nog ruim plaats voor twee personen voorin, maar wordt het achterin krapper en lever je vooral in op bagageruimte als de zitrij achterin in gebruik is. Met de achterbank rechtop blijft er slechts 297 liter bagageruimte over. Zoek je meer ruimte, dan biedt de Defender 110 een mooie 786 liter koffervolume achter de tweede zitrij. De 130 is natuurlijk de ruimtekoning: in vijfzitsconfiguratie is er maar liefst 1.329 liter kofferruimte achter de achterbank. Zelfs met de derde zitrij op zijn plek blijft er nog 389 liter volume over.

De belangrijkste specificaties van de Land Rover Defender 110 P400e

Land Rover Defender 110 P400e
Marktintroductie 2019 - heden
Lengte x breedte x hoogte 5,02 m x 2,1 m x 1,97 m
Wielbasis 3,02 m
Inhoud bagageruimte 786 tot 1.875 liter
Ledig gewicht 2.613 tot 2.637 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 3.300 tot 3.320 kg
Cilinderinhoud 2,0 liter
Vermogen 297 kW (404 pk)
Koppel 640 Nm
Topsnelheid 191 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 5,6 s
Tankinhoud 90 liter
Gemiddeld verbruik 2,5 tot 3,1 l/100 km
CO2-uitstoot 57 tot 70 g/km

Varianten

Als je zoekt naar een Land Rover Defender occasion, dan kom je er al snel achter dat er een ruime keuze bestaat uit uitvoeringen, ook van de oudere Defender-modellen. Het aanbod van de jongste generatie (vanaf 2019) is beperkt en de prijzen zijn nog hoog. Zoals gezegd moet je allereerst bepalen of je voor de 90, 110 of extra grote 130 wilt gaan. Daarna moet je nog kiezen uit een uitvoering. Al vanaf de basisversie – de Defender S – beschikt deze terreinauto over een rijke uitrusting. Denk aan 19-inch lichtmetalen wielen, een 8-traps automaat, Keyless Entry, een 10-inch HD full-colour touchscreen en een 12,3-inch Interactive Display (digitaal instrumentarium). Aan een 3D Surround Camera, Cruise control en Speed Limiter, Lane Keeping Assist, Driver Condition Monitoring, 360° Park Distance Control, Traffic Sign Recognition met Adaptive Speed Limiter is ook gedacht. Kortom: standaard al een zeer rijke uitrusting. Uitvoeringen boven de S beschikken over nog meer luxe en opties. Op dit gebied hoef je je dus nooit zorgen te maken. De ‘X-Dynamic’-versies hebben een iets ruigere uitstraling.

De huidige generatie Land Rover Defender is verkrijgbaar in de volgende uitrustingsniveaus. Let op: het gaat hier om versies op geel kenteken.

  • Defender S
  • Defender SE
  • Defender XS Edition
  • Defender X-Dynamic SE
  • Defender X-Dynamic HSE
  • Defender X
  • Defender Outbound
  • Defender V8
  • Defender V8 Carpathian Edition

Land Rover Defender Commercial De nieuwste generatie Land Rover Defender wordt ook geleverd op een grijs kenteken. Dan heet het model Land Rover Defender Commercial. Land Rover hanteert hier dezelfde uitvoeringsnamen voor.

Prijzen

Een Land Rover Defender is geen goedkope auto. De versie met grijs kenteken is logischerwijs stukken voordeliger, omdat het BPM-bedrag niet in de eindprijs wordt meegenomen. In dat geval is er al een Defender vanaf ongeveer 58.000 euro. Kijk je naar de minimumprijs voor een Defender op geel kenteken, dan kom je uit op ongeveer 99.000 euro voor een Defender 110 P400e, een plug-in hybride. Alle niet hybride-versies zijn hoger geprijsd.

Kijk je naar een Land Rover Defender occasion, dan liggen de prijzen natuurlijk wat lager, maar houd er ook hier rekening mee dat je nog altijd over stevige bedragen praat. Reken op een minimale investering van 50.000 euro, afhankelijk van de kilometerstand. Prijzen lopen eenvoudig op tot 350.000 euro. In dat laatste geval krijg je wel een zeer exclusieve uitvoering, onder handen genomen door een gerenommeerde tuner. Een bekende tuner is Urban. Ook voor de Carpathian Edition – het absolute topmodel – praat je over bedragen van ongeveer 250.000 euro.

Design

Buitenkant

De nieuwe Land Rover Defender mag dan een volledig losstaand model zijn van zijn iconische voorganger, toch herken je meteen dat het om een Defender gaat. Hij houdt vast aan de stompe, utilitaire vormen, terwijl je aan de afgeronde hoeken en de knappe LED-verlichting merkt dat het model klaar is voor moderne kopers. Daarnaast is er nu ook een model voor elke gezinsvorm, want terwijl de 90 vooral interessant is voor koppels en de 110 genoeg ruimte biedt voor middelgrote gezinnen, kan nu ook het grotere gezin gaan offroaden dankzij de 130-versie met acht zitplaatsen.

Binnenkant

Reken dus op zeeën aan ruimte binnenin Defenders van het 110- of 130-type, en ook op het nodige comfort. Zo wordt ieder exemplaar standaard uitgerust met elektrisch verstelbare stoelen voorin en kun je de nodige snufjes zoals stoelverwarming en -koeling, stuurwielverwarming en massagestoelen bestellen. Ook de rest van het interieur is trouwens meegegaan met zijn tijd. Het rudimentaire dashboard van oudere generaties heeft het veld geruimd voor vele displays. Elke Defender heeft een groot aanraakscherm centraal op het dashboard en een digitaal bestuurdersdisplay achter het stuur. Toch herinnert het design van het nieuwe type nog aan de tijden waarin alles lekker simpel was: grote knoppen, robuuste materialen en zelfs eenvoudig toegankelijke schroeven om het vervangen van beschadigde interieurpanelen te vereenvoudigen.

Veiligheid

De Defender mag er dan wat uitzien als een grote, vierkante doos, maar je zit wel degelijk veilig. Zo haalde de terreinwagen bij zijn laatste Euro NCAP-crashtests, in 2020, de topscore van vijf van de maximaal haalbare vijf sterren. Dat dankt hij aan een zeer complete veiligheidsuitrusting. We zetten diverse systemen op een rij.

  • Vierkanaals all-terrain antiblokkeer remsysteem (ABS)
  • Emergency Brake Assist (EBA)
  • Brake Hold
  • Dynamic Stability Control (DSC)
  • Low traction launch
  • Roll Stability Control (RSC)
  • Cornering Brake Control (CBC)
  • Hill Descent Control (HDC)
  • Elektromechanisch gestuurde parkeerrem (EPB)
  • Electronic Brakeforce Distribution (EBD)
  • Electronic Traction Control (ETC)
  • Hill Launch Assist
  • Trailer Stability Assist (TSA)
  • Emergency Braking
  • 3D Surround Camera
  • Cruise control en Speed Limiter
  • Lane Keeping Assist
  • Driver Condition Monitoring
  • 360° Park Distance Control
  • Traffic Sign Recognition met Adaptive Speed Limiter
  • Wade Sensing

Alternatieven

Als rasechte terreinwagen heeft de Land Rover Defender maar weinig concurrenten. Jeep biedt de iets goedkopere Wrangler aan, die echter niet even veel comfort biedt als de Defender. De Wrangler is er overigens ook als plug-in hybride (4Xe). Mag het wat duurder zijn, dan kun je bij Mercedes-Benz shoppen voor een minstens even iconische G-Klasse. Toyota’s capabele Land Cruiser is ook een concurrent.

FAQ

Wat is de snelste Land Rover Defender?
Dat is de Land Rover Defender 90 P525. Deze uitvoering beschikt over een 5,0-liter V8-motor met supercharger, goed voor 386 kW (525 pk) en een koppel van liefst 625 Nm. De 0-100-sprint duurt slechts 5,2 seconden en de topsnelheid komt uit op 240 km/u. Voor een auto als een Defender met een gewicht van dik 2.500 kilogram zijn dat topprestaties. Reken wel op een hoog brandstofverbruik.
Hoeveel weegt een Land Rover Defender?
Het gewicht van een Land Rover Defender 90 start bij 2.316 kilogram en loopt op tot 2.546 kilogram. De Defender 110 weegt minimaal 2.436 kilogram, maar dat gewicht neemt eenvoudig toe tot 2.678 kilogram. De Defender 130 weegt in beginsel al 2.627 kilogram. Dat gewicht kan oplopen tot 2.745 kilogram.
In welke kleuren is een nieuwe Land Rover Defender verkrijgbaar?
De Land Rover Defender is onder meer verkrijgbaar in de kleuren Fuji White, Santorini Black, Habuka Silver, Eiger Grey, Pangea Green en Gondwana Stone. De Defender is ook een populaire auto om te laten wrappen. Het kan dus zomaar zijn dat je een occasion tegen het lijf loopt met een knallende kleur.

Beoordelingen voor Land Rover Defender

27 Beoordelingen

4,5

Meer informatie

Modellen

Meer details