Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
land-rover-defender-90-front

Land Rover

1 / 11
land-rover-defender-90-front
land-rover-defender-front
land-rover-discovery-front
Land Rover-Discovery Sport-2020-1280-0f
Land Rover Discovery D300 2022
land-rover-discovery-side
land-rover-range-rover-evoque-front
land-rover-range-rover-evoque
land-rover-range-rover-sport-f
land-rover-range-rover-velar-front
land-rover-range-rover-front

Land Rover

Vind het model dat bij je past

Land Rover debuteerde in 1948 op de AutoRAI in Amsterdam en is een grote naam op het gebied van terreinauto’s. In 1971 verscheen ook de Range Rover – naar eigen zeggen de eerste échte SUV. Alle modellen bieden uitstekende terreincapaciteiten. Waren de eerste modellen basic en functionele terreinauto’s, nu zijn ze hightech en luxueus. Lees meer

Bijzonderheden van het automerk Land Rover

  • Auto’s met uitstekende terreincapaciteiten
  • Indrukwekkende historie en enorme ontwikkeling
  • Uitgebreid gamma SUV’s die ook offroad voldoen

Historie Land Rover

‘De’ Land Rover debuteert in 1948 op de toenmalige AutoRAI in Amsterdam. Het is een model van Rover, dat na de oorlog overcapaciteit heeft door het wegvallen van de oorlogsproductie. Op basis van een oude Willys Jeep ontwikkelt Rover in korte tijd een auto die nog veelzijdiger is dan het Amerikaanse legervoertuig. Rover ziet boeren, landeigenaren en andere bedrijfsmatige gebruikers als doelgroep.

Eind jaren zestig gaat Rover op in (British) Leyland. Vanaf 1978 is Land Rover een merk, maar nog steeds onderdeel van British Leyland en later Rover Group. In 1994 wordt Rover Group inclusief Land Rover overgenomen door BMW en profiteert Land Rover van BMW-techniek. In 2000 wordt Land Rover door BMW aan Ford verkocht, waarna het merk vervolgens in 2008 werd overgenomen door het Indiase Tata-concern.

De oorspronkelijke Land Rover heeft een wielbasis van slechts 80 inch. Al snel verschijnen langere versies en diverse opbouw- en motorvarianten. In 1958 introduceert Land Rover de modernere Series II. Eind 1971 verschijnt de Series III, opnieuw aangepast aan de (veiligheids)eisen van de tijd. De Series III wordt in 1983 de 110/90 en die wordt in de jaren negentig omgedoopt tot Defender – eindelijk voorziet Land Rover de terreinauto van schroefveren. De productie stopt in 2015 en Land Rover lanceert in 2019 een geheel nieuwe Defender.

Rover presenteert in 1970 de Range Rover. Die is veel geciviliseerder dan de Land Rover – wat niet wil zeggen dat de oorspronkelijke Range Rover uitgesproken luxe is, want dat komt pas met de jaren. De Range Rover heeft de V8-motor die Rover van Buick heeft overgenomen. Qua terreincapaciteiten doet de Range Rover niet onder voor de Land Rover.

Land Rover breidt het gamma eind jaren tachtig langzaam uit en introduceert in 1989 de eerste Discovery, die het gat vult tussen de Defender en de Range Rover. Intussen is de Discovery al aan de vijfde generatie toe. In 2004 introduceert Land Rover de Range Rover Sport, die gebaseerd is op de Discovery. De Range Rover Evoque verschijnt in 2011. De Land Rover Discovery Sport volgt in 2014 de populaire Freelander op en wordt in 2019 grondig vernieuwd. In 2017 wordt het aanbod van Range Rover uitgebreid met de Velar.

land-rover-range-rover-evoque-back

Modellen en varianten

Van een fabrikant van pure terreinauto’s heeft Land Rover zich ontwikkeld tot een fabrikant van luxe tot zeer luxueuze SUV’s, die ook goed uit de voeten kunnen in het terrein. Alleen de Defender is leverbaar in een driedeursvariant, alle andere modellen van Land Rover zijn voorzien van vijf deuren. Land Rover heeft een vrij nieuw modellengamma: de oudste modellen zijn de Discovery Sport en de Range Rover Evoque (sinds 2019), de Land Rover Discovery en de Range Rover Velar dateren van 2020 en de Defender en de Range Rover en Range Rover Sport zijn in 2022 nieuw geïntroduceerd.

Model Carrosserievarianten Aandrijving Cilinderinhoud Vermogen Leeggewicht
Defender 3-/5-drs. SUV Benzine, diesel, hybride 2,0 - 5,0 l 147 kW (200 pk) - 386 kW (525 pk) 2.140 - 2.415 kg
Discovery Sport 5-drs. SUV Benzine, diesel, hybride 1,5 - 2,0 l 110 kW (150 pk) - 227 kW (309 pk) 1.844 - 2.168 kg
Discovery 5-drs. SUV Benzine, diesel 2,0 - 3,0 l 183 kW (249 pk) - 221 kW (300 pk) 2.232 - 2.386 kg
Range Rover Evoque 5-drs. SUV Benzine, diesel, hybride 1,5 - 2,0 l 110 kW (150 pk) - 227 kW (309 pk) 1.792 - 2.157 kg
Range Rover Velar 5-drs. SUV Benzine, diesel, hybride 2,0 - 3,0 l 147 kW (200 pk) - 294 kW (400 pk) 1.950 - 2.124 kg
Range Rover Sport 5-drs. SUV Benzine, diesel, hybride 3,0 - 4,4 l 221 kW (300 pk) - 390 kW (530 pk) 2.290 - 2.635 kg
Range Rover 5-drs. SUV Benzine, hybride 3,0 - 4,4 l 183 kW (249 pk) - 390 kW (530 pk) 2.454 - 2.686 kg

Prijzen

Nieuwprijzen

Land Rovers zijn tegenwoordig luxueuze SUV’s met allerlei geavanceerde voorzieningen en systemen die (terrein)rijden gemakkelijker moeten maken – al zul je zelden een recente Land Rover of Range Rover in het weiland of in de modder zien rijden. Maar het kán natuurlijk wél. Bijna alle modellen – in elk geval de nieuwste – zijn voor wat betreft de nieuwprijs de ton al ruim gepasseerd. Gelukkig is de keuze aan occasions ruim.

Model Vanafprijs (2023)
Defender 116.837 euro
Discovery Sport 61.699 euro
Discovery 121.652 euro
Range Rover Evoque 63.320 euro
Range Rover Velar 85.510 euro
Range Rover Sport 107.016 euro
Range Rover 143.305 euro

Prijzen van occasions

De nieuwe Land Rover Defender is pas sinds 2022 in Nederland op de markt. De meeste occasions hebben nog maar enkele honderden of duizenden kilometers op de klok staan. Daardoor is het prijspeil nog nagenoeg op het niveau van de nieuwprijzen – en het aantal versies is bijna onmetelijk. Enkele exemplaren met een dieselmotor en bedrijfsautokenteken worden aangeboden voor prijzen vanaf zo’n 80.000 euro maar de prijs van zulke jonge occasions is natuurlijk ook zeer afhankelijk van de versie en de uitvoering. Oudere Defenders zijn allemaal al meer dan zeven jaar oud en dat zijn ook heel andere auto’s voor heel andere prijzen.

De Land Rover Discovery Sport is een relatief oud model, want die is er sinds 2019. De oudste dieselversies vind je al voor zo’n 30.000 euro, hybrides moeten zo’n 55.000 euro opbrengen en benzineversies beginnen bij ongeveer 45.000 euro. Het aantal Discovery-occasions is vrij beperkt en prijzen variëren van 55.000 euro tot aan de nieuwprijs.

Ook de Range Rover Evoque behoort tot de oudere actuele modellen van Land Rover. Voor een exemplaar uit 2019 met een tweeliter benzinemotor moet je rekenen op minimaal 45.000 euro. Maar de meeste prijzen – ook voor de hybrides – zitten al gauw boven de 55.000 euro. Voor de Velar betaal je inmiddels prijzen vanaf 60.000 euro. De nieuwste Range Rover en Range Rover Sport zijn er pas sinds 2022, dus voor een occasion betaal je bijna de nieuwprijs – of meer als de jonge occasion ook nog eens fraai is aangekleed.

land-rover-range-rover-sport-front

Alternatieven

Voor alternatieven voor de oudere Defender en Discovery kun je winkelen bij diverse merken die ook terreinauto’s en/of SUV’s hebben geproduceerd. De Toyota Land Cruiser, Mercedes-Benz G-Klasse, Mitsubishi Pajero, Nissan Patrol en Jeep Wrangler zijn geduchte alternatieven. De nieuwe modellen zijn échte SUV’s waarmee je niet zomaar de modder in duikt. Dan kom je voor alternatieven eerder bij de Duitse premiummerken terecht – en dan vooral BMW en Mercedes-Benz – die eveneens geëlektrificeerde versies bouwen.

FAQ

Wat is de grootste Land Rover?
De Land Rover Defender 130 is de versie met de langste wielbasis en biedt plaats aan maximaal acht inzittenden. De Range Rover Sport is er ook met zeven zitplaatsen.
Zijn er ook elektrische Land Rovers?
Op de Discovery na is er van elke Land Rover en Range Rover wel een versie met plug-in hybride aandrijving, waarmee je een beperkte afstand volledig elektrisch kunt rijden. Alle modellen – dus inclusief de Discovery – zijn er ook als mild hybride. Een volledig elektrische variant is er (nog) niet.
Is zo’n grote, zware terreinauto of SUV wel duurzaam?
Hoe kleiner en lichter een auto is, des te duurzamer die is voor het milieu natuurlijk. Maar er zijn ook Land Rovers met een energielabel A, zoals de plug-in hybride Defender 110 P400e en andere modellen met hybrideaandrijving, te herkennen aan de letter ‘e’ in de typeaanduiding. Maar die labels geven alleen aan hoe ‘groen’ een auto is in vergelijking tot andere auto’s in dezelfde klasse. Een grote, zware auto met A-label is niet zo milieuvriendelijk als een klein stadsautootje met A-label.

Alle modellen, alle uitvoeringen

Modellen

Meer details

Het actuele gamma van Land Rover bestaat uit zeven modellen.