Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Lancia Ypsilon 1

Lancia Ypsilon

1 / 3
Lancia Ypsilon 1
Lancia Ypsilon 2
Lancia Ypsilon 3

Sterke punten

  • Bescheiden verbruik
  • Compact design
  • Goede prestaties

Zwakke punten

  • Bescheiden bagageruimte
  • Stevige prijzen
  • Het moet je smaak zijn

Lancia Ypsilon : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Lancia Ypsilon, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Lancia Ypsilon: wendbare, stijlvolle en duurzame stadsauto

De Lancia Ypsilon die in 2024 in Nederland wordt geïntroduceerd, is een puur elektrische en hybride stadsauto. Dit compacte model blinkt uit in zuinigheid en is ideaal voor de stad en omgeving. De Lancia Ypsilon kent drie eerdere generaties en staat bekend om zijn stijl, prestaties en gebruiksgemak. Lees meer

Interesse in een Lancia Ypsilon

Lancia Ypsilon occasions
Lancia Ypsilon nieuwe auto's
Lancia Ypsilon dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Compact formaat, ideaal voor stadsverkeer
  • De Ypsilon is er met volledig elektrische en mild hybride aandrijving
  • Efficiëntie en laag verbruik
  • Moderne technologie en connectiviteit in de cabine
  • Snelladen mogelijk, handig voor langere afstanden

Technische gegevens

Motorisatie

De vierde generatie van de Lancia Ypsilon verschijnt in 2024 en is er in twee motorversies: volledig elektrisch (EV) en mild hybride – een benzinemotor die ondersteund wordt door een elektromotor. De Ypsilon is een zusje van de Opel Corsa en de Peugeot 208, die in de loop van 2023 zijn verschenen. Met die modellen heeft de Lancia dus de nodige overeenkomsten.

De hybride Lancia Ypsilon heeft een hybride aandrijflijn, waarin de 1.199 cm3 driecilinder benzinemotor wordt ondersteund door een elektromotor. Het vermogen van de hybride Ypsilon bedraagt 74 kW (100 pk) en het koppel is 206 Nm. Het spreekt vanzelf dat alle drie zusjes ongeveer dezelfde prestaties leveren, al is de Lancia met een gemiddeld verbruik van 4,6 l/100 km een fractie minder zuinig.

De volledig elektrische versie, de Lancia Ypsilon Electric, heeft dezelfde elektromotor als de sterkste versies van de Opel Corsa Electric en de Peugeot e-208. Dat betekent 115 kW (156 pk) vermogen en een trekkracht van 260 Nm. De batterij heeft een capaciteit van 51 kWh. Met een stroomverbruik van 14,3-14,6 kWh/100 km kom je op een volle batterij in theorie rond de vierhonderd kilometer ver. Met wisselstroom met een vermogen van 11 kW is de batterij in drie uur en een kwartier opgeladen van 20 tot 80 procent. Snelladen kan ook: met een vermogen van 100 kW gelijkstroom is de batterij in ongeveer een halfuur opgeladen van 20 tot 80 procent. Ook deze cijfers wijken nagenoeg niet af van de cijfers van de e-208 en de Corsa Electric.

De Lancia Ypsilon is uitgerust met een 6-trapsautomaat met dubbele koppeling. De Ypsilon Electric doet het zónder versnellingsbak, omdat elektromotoren al vanaf 0 toeren per minuut hun volledige power leveren. Beide motorvarianten zijn voorwielaangedreven.

Afmetingen

De Ypsilon is 4,08 meter lang, 1,76 meter breed en 1,44 meter hoog. De wielbasis is ongeveer 2,54 meter en de bagageruimte bedraagt 352 liter voor de hybride en 309 liter voor de elektrische versie – dat verschil is er vanwege de elektrische aandrijflijn. Met de achterbank neergeklapt groeit de bagageruimte naar 1.163 liter en 1.118 liter voor de Electric. Dit maakt de Lancia Ypsilon zeer geschikt voor dagelijks gebruik in de stad en weekendtripjes, maar minder voor langere vakanties met het hele gezin.

De belangrijkste specificaties op een rij

Lancia Ypsilon (Electric)
Marktintroductie 2024
Lengte x breedte x hoogte 4,08 x 1,76 x 1,44 m
Wielbasis 2,54 m (2,55 m)
Inhoud bagageruimte 352-1.163 l (309-1.118 l)
Ledig gewicht 1.182 kg (1.461 kg)
Toelaatbaar totaalgewicht 1.690 kg (1.925 kg)
Cilinderinhoud 1.199 cm3
Vermogen 74 kW/100 pk (115 kW/156 pk)
Koppel 206 Nm (260 Nm)
Topsnelheid 190 km/u (150 km/u)
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 9,3 sec (8,2 sec)
Tankinhoud (batterijcapaciteit) 44 l (51 kWh)
Verbruik 4,6 l/100 km (14,3-14,6 kWh/100 km)
CO₂-uitstoot 103-104 g/km (0 g/km)

Varianten

De nieuwe Lancia Ypsilon is er dus zowel volledig elektrisch als hybride, maar altijd met vijf deuren. Beide motorvarianten zijn er in drie uitvoeringen: de basisversie is de Ypsilon (Electric) zonder toevoeging, daarboven staat de luxe LX-uitvoering en de topversie is de Edizione Cassina Limitata, die zoals de naam al aangeeft in gelimiteerde oplage en dus tijdelijk leverbaar is – Lancia produceert in totaal slechts 1.906 exemplaren van deze uitvoering, elektrisch en hybride samen.

Prijzen

De Lancia Ypsilon kost minimaal zo’n 30.000 euro als hybride. Zowel de LX als de tijdelijk leverbare Edizione Cassina Limitata kost bijna 33.000 euro. De prijzen van de Ypsilon Electric beginnen bij een kleine 36.000 euro en lopen op via ruim 38.000 voor de LX-uitvoering op tot 39.500 euro voor de Edizione Cassina Limitata. Daarmee plaatst Lancia de Ypsilon ook qua prijs in het premiumsegment van kleine stadsauto’s.

Occasions van de Lancia Ypsilon zijn zeldzaam. Occasions van de huidige generatie zijn er nog vrijwel niet. De exemplaren die worden aangeboden, zijn nog zo goed als nieuw en kosten vrijwel evenveel als een nieuwe. De oudste exemplaren – van de tweede generatie (2003-2011, de eerste generatie (1996-2003) lijkt te zijn uitgestorven – kun je vinden voor ongeveer 1.000 euro. Occasions van de derde generatie (2011-2017) kosten tussen de 3.500 en 10.000 euro.

Design

Buitenkant

De vierde generatie Ypsilon is gebaseerd op de Peugeot 208 en de Opel Corsa en als je goed kijkt, kun je dat van opzij wel zien. Maar Lancia heeft aan het uiterlijk van de Ypsilon karakteristieke Lancia-stijlelementen toegevoegd, die de elegante uitstraling van de Ypsilon op het niveau van het merk brengen. De hele voorzijde is opnieuw vormgegeven met een kenmerkend front en LED-koplampen die het moderne karakter ‘uitlichten’. De achterzijde wordt gekenmerkt door de ronde achterlichtunits, die samen met het achterpaneel onder de achterruit nadrukkelijk verwijst naar de historische Lancia Stratos, een model waarmee Lancia in de rallysport grote successen heeft behaald. Het bescheiden kleurenpalet omvat zes kleuren, waaronder opvallend parelmoerwit, metallic grijs en exclusievere kleuren als bordeauxrood en olijfgroen.

Binnenkant

Het interieur van de Lancia Ypsilon 2024 straalt luxe en comfort uit, met hoogwaardige materialen zoals leder en alcantara. Het interieur is ontworpen met ergonomie in gedachten. Er is een digitaal instrumentenpaneel, een groot centraal geplaatst infotainmentscherm en moderne technologieën, connectiviteitssystemen en geavanceerde rijassistenten. De Ypsilon biedt ruimte voor vier personen en extra aandacht voor geluidsisolatie zorgt voor rust in het interieur.

Veiligheid

De Lancia Ypsilon is uitgerust met een breed scala aan veiligheidsvoorzieningen, waaronder ABS, adaptieve cruise control, stabiliteitsregeling, remassistentie, dodehoekdetectie (optioneel voor basisversie), vermoeidheids- en bandenspanningssensoren, verkeerbordherkenning en talrijke airbags. De Ypsilon heeft nog geen Euro NCAP-crashtest ondergaan, maar de Opel Corsa en de Peugeot 208 – waarvan de Lancia Ypsilon is afgeleid – scoorden vier sterren. Je mag er dus van uitgaan dat de veiligheidsprestaties van de Ypsilon vergelijkbaar zijn met die van zijn zustermodellen.

Alternatieven

De meest voor de hand liggende alternatieven voor de Lancia Ypsilon zijn natuurlijk de Peugeot 208 en de Opel Corsa. Beide modellen zijn onderhuids identiek aan de Lancia Ypsilon en alle drie zijn stalgenoten van moedermaatschappij Stellantis. Van alle modellen zijn zowel (hybride) benzine- als volledig elektrische varianten leverbaar.

In het segment van (elektrische) stadsauto’s concurreren ook de Fiat 500 en 500e, de nieuwe Fiat 600 met de Lancia Ypsilon. Maar denk ook aan een premium model als de DS3 en minder premium modellen als de Citroen C3, de Ford Fiesta, de aan elkaar verwante Volkswagen Polo, Seat Ibiza en Skoda Fabia, de Toyota Yaris, de Renault Clio en de Suzuki Swift.

FAQ

Wat is de actieradius van de Lancia Ypsilon Electric?
De actieradius van de volledig elektrische Ypsilon bedraagt maximaal ongeveer 400 kilometer (WLTP). In de praktijk zal dat iets minder zijn.
Is er ook een hybride versie beschikbaar?
Jazeker, er is ook een zogenoemde mild hybride variant van de Ypsilon, waarin een elektromotor de benzinemotor ondersteunt.
Wat is de prijs van de nieuwe Lancia Ypsilon?
De prijzen van de hybride Ypsilon beginnen bij zo’n 30.000 euro, die van de Ypsilon Electric bij een kleine 36.000 euro.

Beoordelingen voor Lancia Ypsilon

15 Beoordelingen

4,3

Meer informatie

Meer details