Sterke punten
- superieur rijcomfort
- zeer zeldzaam
- hoogwaardig interieur
Zwakke punten
- zeer hoog verbruik
- lage doorverkoopwaarde
- voldoet alleen aan Euro3
Lancia Thesis : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Lancia Thesis, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Lancia Thesis
-
Lancia Thesis 2.4-20V Executive
€ 1.995,-- 212.715 km
- 01/2007
- 125 kW (170 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
260 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-5349 AD OSS -
Lancia Thesis 3.0-24V V6 Emblema 63.000km!!
€ 15.990,-- 61.376 km
- 09/2002
- 158 kW (215 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
323 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-1742 LD SCHAGEN
Interesse in een Lancia Thesis
Alle artikelen
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Smart #1 review: spreekt Chinees en opent de aanval op Volkswagen en Renault
Alternatieve modellen
Goede redenen
- De Lancia Thesis richt zich tot veeleisende klanten die de comfortkenmerken van de hogere middenklasse verwachten tegen het prijsniveau van de hogere middenklasse.
- Het model is een luxe auto die gezien mag worden.
- De Lancia overtuigt door intuïtieve bedienbaarheid.
Belangrijke gegevens
Motor
Aanvankelijk was het model verkrijgbaar met vier aandrijflijnen: drie benzinemotoren en één diesel. Het instapmodel van de Lancia Thesis had een 2,0-liter turbobenzinemotor met een vermogen van 185 pk of een 2,4-liter motor met 170 pk. Het topmodel met 230 pk, dat een topsnelheid van 240 km/u haalde, was uitgerust met een V6-motor. De Multijet motoren van de 150 pk dieselversie kwamen van Fiat.
De vijfversnellingsbak was standaard in de V6-modellen, en was ook als optie verkrijgbaar voor het instapmodel met benzinemotor. Anders werden de motoren aangedreven met een handgeschakelde zesversnellingsbak. Hoewel veel technische innovaties konden worden gerealiseerd, kon de perfectie van de directe concurrent, de Mercedes E-klasse, niet worden bereikt.
Het speciale ophangingsconcept met een multi-link ophanging aan de voorzijde en een onafhankelijke ophanging aan de achterzijde maakte een optimale zijdelingse geleiding, ideale roleigenschappen en een trillingsvrije en nauwkeurige besturing mogelijk. Zo ontstond ook een antiduikeffect, dat sterke rolbewegingen bij het remmen en accelereren voorkomt. De adaptieve dempers kwamen van Mannesmann Sachs. Het zogenaamde Skyhook-systeem van deze fabrikant werd wereldwijd in slechts enkele luxeauto's gebruikt, zoals de Maserati Spyder. Het systeem compenseert de verticale bewegingen van de voertuigstructuur bijna volledig. Dankzij de permanente interventiemogelijkheid in de demperregeling hoefde er geen compromis meer gesloten te worden tussen rijveiligheid en comfort.
Afmetingen
De Lancia Thesis heeft een lengte van 4,9 meter. De breedte van het model is 1,83 meter, de hoogte is 1,47 meter. De bagageruimte heeft een volume van 480 liter en is daarom vrij klein. De vijfzitter verbruikt 15,2 liter per 100 kilometer in de stad. Buiten de stad is het verbruik 8,3 liter. Met de Lancia Thesis kan geen aanhangwagen worden vervoerd.
Jaar van fabricage | 2002 – 2008 |
---|---|
Lengte, breedte, hoogte | 4,9 m x 1,8 m x 1,5 m |
Wielbasis | 2,8 m |
Inhoud bagageruimte | 480 l |
Ledig gewicht | 1.695 kg |
Toegestane maximum massa | 2.205 kg |
Cilinderinhoud | 1.998 - 3.179 cm³ |
Koppel | 308 Nm |
Topsnelheid | 240 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 8,8 - 10,9 s |
Tankinhoud | 75 l |
Verbruik | 10,9 l |
CO2-uitstoot | 199 - 355 g/km |
Varianten
Naast het uitvoerende basismodel was er ook de uitrustingsvariant Emblema. De afzonderlijke varianten waren verkrijgbaar met vier verschillende motoren.
Als afscheidsmodel verscheen in 2009 de "Ultima Edizione". Deze modelserie was beperkt tot 35 stuks en kon slechts tot juni 2009 worden besteld. De Sportiva-variant had een rood Poltrona Frau lederen interieur, de Emblema-variant een in beige. De oude Ultima Edizione voertuigen waren geschilderd in Donatello Black. Enkele speciale voorzieningen, zoals mistlampen, een ski-tas, parkeersensoren, automatische klimaatregeling met meerdere zones en een Bose-geluidssysteem met cd-wisselaar voor zes cd's waren standaard.
De Lancia Thesis was vooral bekend als de gepantserde versie van de Italiaanse president bij optredens buiten Italië. Hier loonde vooral de mogelijkheid om hem als voertuig met chauffeur te gebruiken. Naast een geïntegreerde telefoon kon de elektrische zonwering op de achterruit ook van achteren worden bediend. Bovendien waren de zijruiten donker getint.
Prijs
Qua prijs was de Lancia Thesis een duur model toen hij nieuw was. Zelfs met het laagste uitrustingsniveau was een prijs van 48.500 euro te verwachten. Prijzen tot 69.000 euro waren mogelijk.
De povere doorverkoopwaarde wordt weerspiegeld in het geringe aantal beschikbare occasions. De weinige aanbiedingen liggen in de prijsklasse tussen 2.000 euro en 7.000 euro.
Design
Exterieur
De klassieke sedans uit het Thesis-gamma waren herkenbaar aan het trapeziumvormige radiatorrooster en de extravagante achterlichten, die in een smalle gleuf onder helder glas verborgen waren. Het standaard donkere lakwerk en de vele chroomelementen onderstrepen de exclusiviteit van het voertuig. Het verfijnde design met getinte achter- en achterruiten bevestigen de luxueuze en krachtige indruk van de Lancia Thesis.
Interieur
Gewoonlijk werd de standaarduitrusting uitgevoerd met hoogwaardige zitmaterialen en houttoepassingen. De tochtvrije automatische klimaatregeling was verkrijgbaar als twee- of meerzonige variant. Ofwel waren er verschillende instellingen mogelijk aan de bestuurders- en passagierszijde, of zelfs afzonderlijk in het achterste gedeelte. Terwijl elektrische hoogte- en rugleuningverstelling alleen mogelijk was voor de comfortabele voorstoelen, konden alle stoelen in het voertuig worden verwarmd of geventileerd. Holtes met verschillende luchtdrukwaarden maakten het mogelijk de vorm aan te passen en in elke stoel werd een massagemodule geïnstalleerd.
Wanneer de deuren van de topversie worden geopend, schuiven het stuur en de stoel ongeveer 5 centimeter naar achteren om het in- en uitstappen te vergemakkelijken. De lederachtige kunststof oppervlakken zijn versierd met hoogwaardig mahoniehout. Het oppervlak van de middenconsole is gemaakt van magnesium, wat zorgt voor een uniek en hoogwaardig gevoel.
Veiligheid
Zelfs in de standaarduitrusting van de basismodellen werd veel nadruk gelegd op de veiligheid van de passagiers. Zo was er ESP inclusief remassistentie, en adaptieve radar cruise control. De uitgebreide passieve veiligheidsuitrusting omvatte ook twee frontale airbags met ongevalsafhankelijke ontplooiingsintensiteit, vier zij-airbags en twee windowbags om de volledige flanken van de zijruiten te bedekken. De grote hoofdsteunen in combinatie met de automatische driepuntsgordels inclusief gordelspanners zorgen voor een veilige zitpositie.
Slagvaste ruiten en een deadlock-systeem dat alle hefboomsystemen van de portiersloten deactiveert, waardoor het onmogelijk wordt ze open te breken, zorgen voor een hoge standaard van diefstalbeveiliging. De bi-xenonkoplampen zorgen ook voor een enorm veiligheidsvoordeel dankzij de dubbele lichtsterkte voor dim- en grootlicht. De combinatieverlichting met 30 lichtdioden overtuigt door een energiebesparing van 60 % en een snelle respons van het remlicht.
Alternatieven
Het gamma van de Italiaanse fabrikant omvatte ook een iets compactere stationwagen: de Lancia Delta werd slechts tot 1994 geproduceerd, maar voor wie geïnteresseerd is in de autosport zijn de versies van de productiemodellen van bijzonder belang. Deze dienden als basis voor conversies naar sportwagens.
Als het om sportwagens gaat, is de Fiat Coupé niet te versmaden. Een topsnelheid van 250 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 km/u in 6,9 seconden maken deze auto tot een iets sportiever alternatief met minder comfortvoorzieningen. De Citroën C6 zit ook in de hogere middenklasse. Na zijn presentatie op de Autosalon van Genève in 2006 werd de productie slechts voortgezet tot 2012, maar het voertuig verraste met tal van innovaties. Zo was er een head-up display dat de snelheidsindicator in de voorruit weerspiegelt.