Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
lancia-thesis-front

Lancia Thesis

1 / 3
lancia-thesis-front
lancia-thesis-side
lancia-thesis-back

Sterke punten

  • superieur rijcomfort
  • zeer zeldzaam
  • hoogwaardig interieur

Zwakke punten

  • zeer hoog verbruik
  • lage doorverkoopwaarde
  • voldoet alleen aan Euro3

Lancia Thesis : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Lancia Thesis, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Lancia Thesis: Design icoon uit Italië

Lancia behoort tot het Fiat-concern en zou vanaf de millenniumwisseling de productie van sportieve en extravagante modellen overnemen. De vierdeurs notchback saloon Thesis slaagde daar uitstekend in. Lees meer

Interesse in een Lancia Thesis

Lancia Thesis occasions
Lancia Thesis dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De Lancia Thesis richt zich tot veeleisende klanten die de comfortkenmerken van de hogere middenklasse verwachten tegen het prijsniveau van de hogere middenklasse.
  • Het model is een luxe auto die gezien mag worden.
  • De Lancia overtuigt door intuïtieve bedienbaarheid.

Belangrijke gegevens

Motor

Aanvankelijk was het model verkrijgbaar met vier aandrijflijnen: drie benzinemotoren en één diesel. Het instapmodel van de Lancia Thesis had een 2,0-liter turbobenzinemotor met een vermogen van 185 pk of een 2,4-liter motor met 170 pk. Het topmodel met 230 pk, dat een topsnelheid van 240 km/u haalde, was uitgerust met een V6-motor. De Multijet motoren van de 150 pk dieselversie kwamen van Fiat.

De vijfversnellingsbak was standaard in de V6-modellen, en was ook als optie verkrijgbaar voor het instapmodel met benzinemotor. Anders werden de motoren aangedreven met een handgeschakelde zesversnellingsbak. Hoewel veel technische innovaties konden worden gerealiseerd, kon de perfectie van de directe concurrent, de Mercedes E-klasse, niet worden bereikt.

Het speciale ophangingsconcept met een multi-link ophanging aan de voorzijde en een onafhankelijke ophanging aan de achterzijde maakte een optimale zijdelingse geleiding, ideale roleigenschappen en een trillingsvrije en nauwkeurige besturing mogelijk. Zo ontstond ook een antiduikeffect, dat sterke rolbewegingen bij het remmen en accelereren voorkomt. De adaptieve dempers kwamen van Mannesmann Sachs. Het zogenaamde Skyhook-systeem van deze fabrikant werd wereldwijd in slechts enkele luxeauto's gebruikt, zoals de Maserati Spyder. Het systeem compenseert de verticale bewegingen van de voertuigstructuur bijna volledig. Dankzij de permanente interventiemogelijkheid in de demperregeling hoefde er geen compromis meer gesloten te worden tussen rijveiligheid en comfort.

Afmetingen

De Lancia Thesis heeft een lengte van 4,9 meter. De breedte van het model is 1,83 meter, de hoogte is 1,47 meter. De bagageruimte heeft een volume van 480 liter en is daarom vrij klein. De vijfzitter verbruikt 15,2 liter per 100 kilometer in de stad. Buiten de stad is het verbruik 8,3 liter. Met de Lancia Thesis kan geen aanhangwagen worden vervoerd.

Jaar van fabricage 2002 – 2008
Lengte, breedte, hoogte 4,9 m x 1,8 m x 1,5 m
Wielbasis 2,8 m
Inhoud bagageruimte 480 l
Ledig gewicht 1.695 kg
Toegestane maximum massa 2.205 kg
Cilinderinhoud 1.998 - 3.179 cm³
Koppel 308 Nm
Topsnelheid 240 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 8,8 - 10,9 s
Tankinhoud 75 l
Verbruik 10,9 l
CO2-uitstoot 199 - 355 g/km

Varianten

Naast het uitvoerende basismodel was er ook de uitrustingsvariant Emblema. De afzonderlijke varianten waren verkrijgbaar met vier verschillende motoren.

Als afscheidsmodel verscheen in 2009 de "Ultima Edizione". Deze modelserie was beperkt tot 35 stuks en kon slechts tot juni 2009 worden besteld. De Sportiva-variant had een rood Poltrona Frau lederen interieur, de Emblema-variant een in beige. De oude Ultima Edizione voertuigen waren geschilderd in Donatello Black. Enkele speciale voorzieningen, zoals mistlampen, een ski-tas, parkeersensoren, automatische klimaatregeling met meerdere zones en een Bose-geluidssysteem met cd-wisselaar voor zes cd's waren standaard.

De Lancia Thesis was vooral bekend als de gepantserde versie van de Italiaanse president bij optredens buiten Italië. Hier loonde vooral de mogelijkheid om hem als voertuig met chauffeur te gebruiken. Naast een geïntegreerde telefoon kon de elektrische zonwering op de achterruit ook van achteren worden bediend. Bovendien waren de zijruiten donker getint.

Prijs

Qua prijs was de Lancia Thesis een duur model toen hij nieuw was. Zelfs met het laagste uitrustingsniveau was een prijs van 48.500 euro te verwachten. Prijzen tot 69.000 euro waren mogelijk.

De povere doorverkoopwaarde wordt weerspiegeld in het geringe aantal beschikbare occasions. De weinige aanbiedingen liggen in de prijsklasse tussen 2.000 euro en 7.000 euro.

Design

Exterieur

De klassieke sedans uit het Thesis-gamma waren herkenbaar aan het trapeziumvormige radiatorrooster en de extravagante achterlichten, die in een smalle gleuf onder helder glas verborgen waren. Het standaard donkere lakwerk en de vele chroomelementen onderstrepen de exclusiviteit van het voertuig. Het verfijnde design met getinte achter- en achterruiten bevestigen de luxueuze en krachtige indruk van de Lancia Thesis.

Interieur

Gewoonlijk werd de standaarduitrusting uitgevoerd met hoogwaardige zitmaterialen en houttoepassingen. De tochtvrije automatische klimaatregeling was verkrijgbaar als twee- of meerzonige variant. Ofwel waren er verschillende instellingen mogelijk aan de bestuurders- en passagierszijde, of zelfs afzonderlijk in het achterste gedeelte. Terwijl elektrische hoogte- en rugleuningverstelling alleen mogelijk was voor de comfortabele voorstoelen, konden alle stoelen in het voertuig worden verwarmd of geventileerd. Holtes met verschillende luchtdrukwaarden maakten het mogelijk de vorm aan te passen en in elke stoel werd een massagemodule geïnstalleerd.

Wanneer de deuren van de topversie worden geopend, schuiven het stuur en de stoel ongeveer 5 centimeter naar achteren om het in- en uitstappen te vergemakkelijken. De lederachtige kunststof oppervlakken zijn versierd met hoogwaardig mahoniehout. Het oppervlak van de middenconsole is gemaakt van magnesium, wat zorgt voor een uniek en hoogwaardig gevoel.

lancia-thesis-interior

lancia-thesis-seats

Veiligheid

Zelfs in de standaarduitrusting van de basismodellen werd veel nadruk gelegd op de veiligheid van de passagiers. Zo was er ESP inclusief remassistentie, en adaptieve radar cruise control. De uitgebreide passieve veiligheidsuitrusting omvatte ook twee frontale airbags met ongevalsafhankelijke ontplooiingsintensiteit, vier zij-airbags en twee windowbags om de volledige flanken van de zijruiten te bedekken. De grote hoofdsteunen in combinatie met de automatische driepuntsgordels inclusief gordelspanners zorgen voor een veilige zitpositie.

Slagvaste ruiten en een deadlock-systeem dat alle hefboomsystemen van de portiersloten deactiveert, waardoor het onmogelijk wordt ze open te breken, zorgen voor een hoge standaard van diefstalbeveiliging. De bi-xenonkoplampen zorgen ook voor een enorm veiligheidsvoordeel dankzij de dubbele lichtsterkte voor dim- en grootlicht. De combinatieverlichting met 30 lichtdioden overtuigt door een energiebesparing van 60 % en een snelle respons van het remlicht.

Alternatieven

Het gamma van de Italiaanse fabrikant omvatte ook een iets compactere stationwagen: de Lancia Delta werd slechts tot 1994 geproduceerd, maar voor wie geïnteresseerd is in de autosport zijn de versies van de productiemodellen van bijzonder belang. Deze dienden als basis voor conversies naar sportwagens.

Als het om sportwagens gaat, is de Fiat Coupé niet te versmaden. Een topsnelheid van 250 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 km/u in 6,9 seconden maken deze auto tot een iets sportiever alternatief met minder comfortvoorzieningen. De Citroën C6 zit ook in de hogere middenklasse. Na zijn presentatie op de Autosalon van Genève in 2006 werd de productie slechts voortgezet tot 2012, maar het voertuig verraste met tal van innovaties. Zo was er een head-up display dat de snelheidsindicator in de voorruit weerspiegelt.

FAQ

Is smartphone-integratie via Apple Carplay of Android Auto mogelijk?
Nee, dit is niet mogelijk zonder aanpassingen. Of een dergelijke enorme modernisering de moeite waard is, valt echter eerder te ontkennen gezien de waarde van de gebruikte auto's.
Zijn er resultaten van een crashtest?
De resultaten van een zinvolle crashtest, zoals de NCAP, zijn niet beschikbaar.

Meer informatie

Meer details