Sterke punten
- Zeer goed uitgerust
- Sterke en veilige chassis
- Veel ruimte en flexibiliteit
Zwakke punten
- De tankdop zit aan de linkerkant en kan alleen met een sleutel worden geopend
- De achterbank is te laag
- Weinig bagageruimte door de zeven zitplaatsen
Lancia Phedra : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Lancia Phedra, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Lancia Phedra
-
Lancia Phedra 2.2 JTD Platino
€ 3.250,-- 289.960 km
- 03/2009
- 125 kW (170 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Diesel
-
7,2 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl -
191 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Particulier, NL-1068GX Amsterdam -
Lancia Phedra 2.0 JTD Emblema
€ 2.950,-- 232.740 km
- 09/2007
- 100 kW (136 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Diesel
- - (l/100 km)
-
188 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-3047 BG ROTTERDAM
Interesse in een Lancia Phedra
Alle artikelen
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Smart #1 review: spreekt Chinees en opent de aanval op Volkswagen en Renault
Alternatieve modellen
Goede redenen
- De Phedra is zeer geschikt voor grote gezinnen.
- De wagen is uiterst comfortabel en geschikt voor lange reizen.
- Tijdens het rijden wordt u begeleid door uitstekende voorzieningen.
- Een relatief zeldzame wagen, maar een die vrij goedkoop kan worden aangeschaft.
Belangrijke gegevens
Motor
De eerste generatie van de Lancia Phedra was verkrijgbaar met diesel- en benzinemotoren; in de tweede generatie vanaf 2008 waren er alleen dieselmotoren.
De benzinemotoren betroffen een 2-liter en een 3-liter. Deze boden respectievelijk 136 en 204 pk en boden een topsnelheid van 185 en 205 kilometer per uur.
De dieselmotoren hadden een cilinderinhoud van 2,0 of 2,2 liter. Bij de eerste generatie had men ook de keuze uit 109, 120 of 136 pk vermogen voor de 2-liter motor. Hiermee waren topsnelheden tot 190 kilometer per uur mogelijk. De 2,2-liter diesel had een vermogen van 128 pk en een topsnelheid van 182 kilometer per uur.
De tweede generatie van de Lancia Phedra was alleen leverbaar met een dieselmotor. Ook hier waren 2-liter en 2,2-liter modellen beschikbaar. Deze leverden respectievelijk 136 en 170 pk. De wagen had hierdoor een topsnelheid van 200 km/u. De Phedra was verkrijgbaar met zowel een handgeschakelde als automatische versnellingsbak.
Het verbruik voor de benzinemotoren ligt rond de 9,6 tot 11,5 liter premium benzine. De capaciteit van de tank is 80 liter. De diesels hebben ongeveer 5,7 tot 7,4 liter nodig. De auto brengt het aandrijfvermogen over via de voorwielen. De wagen kan een geremde lading tot 1.850 kilogram trekken. Ongeremd is tot 750 kilogram mogelijk.
Afmetingen
De bestelwagen met zeven zitplaatsen biedt een bagageruimte met een volume van 324 liter. Tot aan het dak gerekend is zelfs 635 liter mogelijk. De meest courante versie met vijf zitplaatsen heeft een opslagcapaciteit tot 1.498 liter. Wanneer de stoelen neergeklapt zijn, neemt de laadcapaciteit toe tot 2.948 liter. Afhankelijk van de uitrusting en de motor kan er 650 tot 794 kilogram in de wagen worden geladen. De achterbank kan snel en gemakkelijk worden neergeklapt of verwijderd.
Kleinere voorwerpen worden tijdens de reis beveiligd met praktische bagagenetten. De buitenmaten van de auto zijn 4,75 meter lang, 1,86 meter breed en 1,75 meter hoog. Hij is ongeveer 30 centimeter langer dan zijn voorganger, de Lancia Zeta.
Gegevens en afmetingen | Lancia Phedra 2.0 Multijet 16V |
---|---|
Bouwjaar | 2008 - 2011 |
Lengte, breedte, hoogte | 4,75 m x 1,86 m x 1,75 m |
Wielbasis | 2,82 m |
Inhoud bagageruimte | 324 - 2.948 l |
Ledig gewicht | 1.736 kg |
Toegestane maximum massa | 2.530 kg |
Cilinderinhoud | 1.997 cc |
Koppel | 320 Nm |
Topsnelheid | 190 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 11,4 s |
Tankinhoud | 80 l |
Verbruik | 7,1 l |
CO²-uitstoot | 188 g/km |
Varianten
In de eerste generatie was de Lancia Phedra beschikbaar als basismodel, Executive en Emblema. De Lancia Phedra van de tweede generatie is verkrijgbaar in drie uitvoeringen. De basisuitrusting Argento, de iets betere variant Oro en de topversie Platino.
In 2008 kreeg de Phedra een visuele make-over. Verchroomde deurgrepen, een aangepaste grille en wat chroom in het interieur zorgen nu voor een exclusievere uitstraling. De productie werd stopgezet in 2011. De opvolger is de Lancia Voyager, die qua constructie vrijwel identiek is aan de Chrysler Voyager van GM.
Prijs
Een nieuwe Lancia Phedra was verkrijgbaar vanaf 36.000 euro (2.0 16V). Afhankelijk van de motor en uitrusting kan de prijs oplopen tot 55.000 euro. Er zijn echter zeer weinig aanbiedingen voor de Lancia Phedra op de markt voor occasions. Het gaat hier meestal om modellen van de eerste generatie met hoge kilometerstanden. Ze kosten tussen de 1.650 en 4.500 euro.
Als we bijvoorbeeld een Lancia Phedra 2.2 JTD nemen, betaalt u maandelijks ongeveer 661 euro aan gebruikskosten. U moet rekenen op ongeveer 77 euro voor de verzekering. De belasting, berekend op maandbasis, bedraagt 174 euro. Brandstof kost ongeveer 263 euro. Daarnaast zijn er ook kosten voor onderhoud en inspectie.
Design
Exterieur
In zijn tijd werd de Phedra beschouwd als een van de meest exclusieve Europese bestelwagens. Zelfs zijn identieke concurrenten hebben niet het chique design en bieden heel wat minder voorzieningen. De opvallende voorzijde met de grote koplampen doet sterk denken aan de Lancia Thesis. De bumpers zijn in de kleur van de auto gespoten en daardoor gevoelig voor krassen. De tankdop kan alleen met de autosleutel worden geopend. De Lancia is standaard uitgerust met 16-inch aluminium wielen.
Het interieur
Het interieur schittert met een zeer goed doordacht zitconcept. De afzonderlijke stoelen zijn verschuifbaar en bieden zo een grote mate van flexibiliteit. De voorstoelen zijn vanaf de uitrustingslijn Oro ook draaibaar en tegen meerprijs elektrisch verstelbaar en voorzien van stoelverwarming. De vele grote opbergvakken en klaptafeltjes op de rugleuningen van de stoelen zijn erg praktisch. Hij onderscheidt zich ook van zijn concurrenten door zijn uitstekende voorzieningen. Afhankelijk van de variant zijn voorzieningen als automatische klimaatregeling in twee zones, parkeersensoren, boordcomputer, audiosysteem en een navigatiesysteem inbegrepen.
Het dashboard is ergonomisch perfect. De instrumenten zijn perfect leesbaar en alle schakelaars en bedieningen bevinden zich binnen handbereik. De handremhendel zit aan de linkerkant, waardoor men gemakkelijk naar achteren kan klimmen. De versnellingspook werd op de middenconsole geplaatst. Het 7-inch TFT-kleurenscherm met navigatie bevindt zich tussen de snelheidsmeter en de toerenteller. Het hoogwaardige materiaal van het dashboard is getextureerd en bevat geen storende reflecties.
Veiligheid
De veiligheidsvoorzieningen van de Phedra waren zeer goed voor zijn tijd. Hij biedt zes airbags, ISOFIX op de buitenste stoelen van de achterbank, ESP, ABS en remassistentie. De duurste variant Platino biedt ook xenonkoplampen en regensensoren.
Alternatieven
De Italiaanse autofabrikant biedt zelf een alternatief. De opvolger Lancia Voyager biedt evenveel ruimte. De **Chrysler Voyager** is iets groter en heeft een iets betere naam. Lancia ging in 2010 een samenwerking aan met GM en bouwde de Voyager vrijwel onveranderd, maar met het Italiaanse logo.
Vergelijkbare concurrenten vinden we bij de **Peugeot806 en de Peugeot 807**, **Fiat Ulysse en Citroën Evasion**. In Duitsland vinden we de **VW Sharan en de Ford Galaxy**. De **ToyotaPrevia** is een alternatief uit Japan.